Paradoxon a Bibliában?
Pl.: Mózes Első könyve 1/26:
Akkor ezt mondta Isten: Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, az állatokon, az egész földön és mindenen, ami a földön csúszik-mászik.
vagyis nem csak egy Isten van? Ha a képmásukra alkották az embert, akkor Isten létformája sem lélekszerü... Csak értelmes és nem fanatikus comment-eket várok.
na és ezekről mi a véleményetek:
Mózes I. 4
14 Íme, elűztél ma erről a földről, el kell rejtőznöm színed elől, bujdosó és kóborló leszek a földön, és meggyilkolhat bárki, aki rám talál. (Mégis ki találna rá Káinra a családján kívül? Ki más él még a földön?)
Mózes I. 6
2 látták az istenfiak, hogy szépek az emberek leányai, ezért feleségül vették közülük mindazokat, akiket kiszemeltek maguknak.
4 Abban az időben, amikor az istenfiak bementek az emberek leányaihoz, és azok gyermekeket szültek nekik – sőt még azután is -, óriások éltek a földön. Ők azok a vitézkedők, akik ősidőktől fogva híresek voltak.
(szóval itt kik az istenfiak?)
Szia!
A kérdésekre:
1. A Biblia kezdetben látszólag egyáltalán nem tesz említést leánygyermekek születéséről, csupán közli, hogy „Kain ismerte az ő feleségét...” (4,17). Az 5,4-ben azonban már azt olvassuk, hogy „Ádám... nemzett fiakat és leányokat”.
Annak az oka, hogy a Biblia alig tesz említést a lányokról, a korabeli társadalmi szemléletben és értékrendben keresendő, ami gyakorlatilag az egész Biblián végigvonul, és érezteti hatását, tudniillik, hogy a férfiak társadalmi szerepét, jelentőségét és felelősségét többre értékeli. (Ez a jelenség nem is olyan régen még nálunk is ismert volt.)
Amikor Kain arról nyilatkozik, hogy "meggyilkolhat bárki" minden bizonnyal már több testvére is volt, akik akár családokat is alapíthattak.
2. Ha a szövegösszefüggést kiterjeszted, akkor láthatod, hogy az előbbi fejezetekben a két vérvonalat fejti ki a Szentírás, vagyis a 4. fejezet végén a kaini vérvonalat, mejd az 5. fejezetben Séth vérvonalát. Majd így folytatja a 6. fejezet első versében: hogy az emberek sokasodni kezdtek és leányaik születtek, és látták az Istennek fiai az emberek leányait, hogy szépek azok, és vettek maguknak feleségeket mind azok közül, akiket megkedveltek. Vagyis a két vérvonal keveredett.
A szóban forgó bibliaverset gyakran úgy értelmezik, hogy valamilyen természetfölötti lények egyesültek az emberiség egyedeivel, és ennek következtében egy új, „átmeneti faj” jött létre, amelynek döntő szerepe volt a bekövetkező katasztrófa előidézésében. Az ilyen keveredés nem ismeretlen a mitológiában, a Bibliától azonban teljességgel idegen. Az efféle értelmezés látszólagos támpontját az akkor éltek testi-lelki képességeinek rendkívüli volta és ennek hangsúlyozása jelentheti (6. fejezet 4. vers). Talán ezért használja a Biblia az akkor élt emberekre az „Isten fiai” kifejezést, amit azonban más helyen, minden más emberrel, mint Isten képmására formált egyeddel kapcsolatban is alkalmaz (Zsolt 82,6). Emlékeznünk kell azonban arra, hogy már Ádám óta feltűnően hosszú életkor jellemezte az embereket, tehát ezek a mai szemmel nézve „rendkívüli” adottságok akkoriban természetesek voltak. Az itt szereplő „Istennek fiai” kifejezés ugyanakkor minden időben jelentette Isten lelki gyermekeit, a „hívő maradékot” is (Róm 8,14).
A vízözön előtti korban tehát az "Istennek fiai" kifejezés egyszerűen Séth leszármazottaira, mint Isten és az igaz hit követőire vonatkozik, míg az „emberek leányai” nyilván a nagyon is emberi ágra, Kain leszármazottaira utal, akik eredetileg ugyan elkülönültek a többiektől (lásd. 4,16), de később újra a séthiták közé keveredtek. Ez azután az általános hanyatlás, a kaini befolyás erősödése és az erkölcsi romlás útkészítőjének bizonyult.
Üdv. Péter
Köszönöm Péter!
nagyon értelmes és meggyőző magyarázat volt.
több szempontból is egyet értek vele. még is úgy érzem, hogy figyelembe véve az ide tartozó szöveg környezetet még sem Ádámtól számazó utódok az Istenfiak. mivel addig és utána sem fordúl elő ez a kifejezés Mózes 1. könyvében.
Salx Narval azzal, hogy meggyőző érvnek tartott Péterét, még nem zártam le magamban a témát.
Úgy gondolom, hogy más emberek is éltek, de most csak a biblia szemszögéből feszegetem a témát. Viszont ebből kiindúlva igazat adok neked és én is így gondolom, hogy elég bizar, és az én erkölcseim ellen szóló, hogy a saját rokonságától kell tartania Káinnak. Ha viszont ezen a szálon maradunk, akkor Isten sem éppen igazságos, hogy Káin azon rokonát bűntetné, aki megbosszúlja Ábelt. Hozzá teszem attól még az a gyílkosság sem lenne kissebb bűn, de nagyobb sem!
Ami Káint illeti:
Itt azt kell megérteni, hogy a bibliai alakok általában egy hosszú gondviselési korszakot jelképeztek. Káinnak nem csak a személyes bőréért kellett aggódnia. Az egész káini vonal kihalásra volt ítélve, mint bűnös vér. Káin, tettével az isteni gondviselést vetette vissza, és ez súlyosabb probléma volt, mint önmagában "csak" egy testvérgyilkosság.
Generációk során az üldöztetés várt rájuk, és a Biblia szerint (legkésőbb ugye Noé és az özönvíz idején) egészen biztosan valóban ki is haltak.
(Noé Ádám harmadik fiának, Sétnek a leszármazottja volt.)
Ami az eredeti kérdést illeti:
Isten először a szellemi szférákat hozta létre, benne a tudatos, a teremtésben segédkező angyalokat és arkangyalokat. Köztük Lucifernek egyik fő problémája, féltékenységének a forrása is éppen az volt, hogy ő már jelen volt a fizikai világ majd az ember megteremtésénél, mégsem ő (és az angyalai) a teremtés középpontja, Isten közvetlen gyermeke, hanem az ember.
Isten tehát tulajdonképpen az angyali világnak is címezhette a szavait.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!