Lehetséges magyarázat a bibliai beteljesült jóslatokra?
Gyakran azt hozzák fel a Biblia mellett a hívők, mint pozitív tulajdonságot, hogy azt több tucat ember, több, mint ezer éven át írta, és annak a cselekménye, belső harmóniája mégis ellentmondás mentes, és a beteljesült jóslatok is hitelesítő tényezők. Van azonban egy de...
A Bibliát nem írták, hanem a Bibliát összeállították, mégpedig utólag, válogatás útján! Volt egy csomó hamis próféta, hamis messiás, hamis tekercs! Ezeket simán kiszórták, és csak azt hagyták meg, ami illett a képbe. Létezhetett számtalan ellentmondó prófécia, csupán meg kellett tartani, ami utólag igaznak bizonyult. A keletkezése korában még azt mondhatták (és azt is mondták, hiszen sok prófétát megöltek), hogy vak tyúk is talál szemet, de ha eltávolítjuk a konkurens jövendöléseket, akkor tényleg úgy tűnhet, hogy ez az ember tényleg tudhatott valamit, valahonnan. A belső (szerintem messze túlértékelt) harmóniát szintén megmagyarázza, hogy a hívő közösség az idő során legjobb belátása, és utólagos tapasztalatai és ismeretei szerint szelektált a jóval terjedelmesebb anyagból.
Persze, hogy nem szerepel (annyi) ellentmondás a Bibliában, ha az ilyesmit szándékosan bele sem tették! Persze, hogy beteljesültek a bibliai próféciák, ha utólag direkt csak azokat válogatták be, amik igaznak bizonyultak!
" Vitán felül áll, hogy a jelenlegi bibliaszövegek megegyeznek az első századiakkal."
Hazudsz!
"léteznek valódi tudósok akik részt vettek a Holt-tengeri tekercsek feldolgozásában"
Ez megint nem igaz, mert mióta a zsidók rátették a kezüket, nemzetközi szakértői bizottság nem láthatja a töredékeket, csak esetleg külföldi zsidók, de még ők is csak a korát vizsgálhatják. Nem tudni, ki írta és mit tartalmazhatnak az iratok, már amennyiben egyáltalán el lehet majd olvasni valaha őket, mert alig, alig látszik rajtuk az írás.
A harmadát eltüzelték, rengeteget elloptak és eladtak belőlük és a maradék apró darabjait meg összekeverték, így kirakhatatlan, ha egyáltalán el is lehetne olvasni.
Amit a sajtó terjeszt, az nincs bizonyítva.
"Szemben a több mint 5000 ma ismert újszövetségi kézirattal, és az ezret szintén meghaladó ószövetségi kézirattal és kézirattöredékkel, Homérosz Iliászának csak 643 kézirata létezik, Thulydides Peloponnesosi háborújának csak 8, Tacitus műveinek csak két kézirata van meg."
Azt elfelejtetted megemlíteni, hogy ezek is csak másolatok, ki tudja hányadszoriak. Eredeti Tacitus nem létezik, csak másolat, a legrégebbi is csak úgy max. ezer éves lehet, de lehet, hogy még annyi sem.
A keresztény kéziratok is csak középkoriak.
Tessék, linkeld be a legrégebbi valódi keresztény dokumentumot, ami eredeti!
Néhány száz évnél régebbit nem tudsz mutatni.
"Ez megint nem igaz, mert mióta a zsidók rátették a kezüket, nemzetközi szakértői bizottság nem láthatja a töredékeket, csak esetleg külföldi zsidók, de még ők is csak a korát vizsgálhatják."
Még az interneten is vizsgálhatsz belőle olyan részeket, melyekkel ellehetsz egész életedre:
Üdv!
Kérem, hogy nem vigyük félre az eredeti témát. Az egyes iratok hitelessége és valódisága nem tartoznak a kérdés tárgyához.
Péter is alaposan félreértette, bár ez érthető, mert nem fogalmaztam konkrétan. Nem a Jézusra vonatkozó próféciákra gondoltam, de erre külön ki kell térni, mert erre is meg van a külön teóriám. Szóval vegyük sorjába:
1. Isten jövendöléseket mond Ábrahámnak. Ezeket azonban Mózes írja le, utólag, amikor már részben, illetve nézőponttól függően teljesen beteljesedtek ("nagy néppé teszlek", Egyiptomi fogságba esés, visszatérés Kánaán földjére, "magod által nyer áldást a föld minden népe" - ez utóbbinál több lehetséges értelmezés)
2. Bizonyos történelmi események szintén beteljesedtek még az Ószövetségen belül.
- Nabukodonozor kifosztja Jeruzsálemet i.e 607-ben
- Círusz elfoglalja Babilont 539-ben.
- Visszatérés a babiloni fogságból i.e 537-ben
Ha i.e 400 körül volt az Ószövetség végleges kanonizációja, akkor ezeket is bőven volt idő kivárni, és az egyező próféciát kiválogatni a hamisak közül.
3. És akkor a Jézusról szóló ószövetségi jóslatokról: ezeket az apostolok írták, mint szem- és fültanúk. Az állításaikat ellenőrizni nem nagyon volt lehetőség, már a maguk idejében sem. Lehetséges, hogy Jézus létezett, és az is, hogy tett csodás dolgokat, a megörökített tanítása is hiteles lehet. Viszont az apostolok számára az Ószövetség kanonizációja után már a kezükben volt a megváltó "receptje". Jézus hitelességét úgy növelhették a legjobban, ha a történetét direkt úgy írják meg, hogy az Ószövetségi próféciáknak is megfeleljen.
4. Napjainkra vonatkozó próféciák: nélkülözik a konkrétumokat, szimbólumoktól, rébuszoktól, metaforáktól hemzseg, elnagyolt, és az ismertető jelek, mint földrengések, háborúk stb. egyáltalán nem specifikusak semelyik korra. Ezek az igazi próféciák egyébként, csak itt kockáztatta meg az író, hogy talán nem lesz igaza. Pontosan ezért is annyira pontatlanok.
grkaty: azt hittem, írsz róla pár szót, mi volt 1914-ben... és mi lesz majd még itt "hamarosan"...
Ami pedig a többit illeti: a látomás jelentené azt, hogy "látják eljönni a királyságában"? Nem mondom, hogy lehetetlen, de eléggé meg kell hozzá erőszakolni Jehova tanúinak teológiáját. Mondjuk én továbbra sem így képzelem el.
Elnézést Ozmium, de erre még válaszolok:
"Még az interneten is vizsgálhatsz belőle olyan részeket, melyekkel ellehetsz egész életedre: "
Mit érsz vele, ha az eredetit nem vizsgálhatja az ember. Amúgy engem nem érdekel ez ennyire, hiszen nem tudok ezeken a nyelveken. A szakma meg leszarja, mit tesznek ki az internetre. Ki a franc törődik vele, mit hazudoznak...
Amit a próféciákról írsz, az teljesen világos, bár szerintem eleve később írták meg őket, de ha azt nézzük, hogy valóban korábban írt történeteket válogattak össze később, akkor ugyanaz az eredmény. Bizonyára volt olyan jóslat is, hogy cirrus nem veszi be Babilont, amelyik hősiesen ellenáll és a fogságból sosem kerülnek haza a zsidók, vagy - Nabukodonozor nem fosztja Jeruzsálemet.
Az olyan szövegek meg, hogy "nagy néppé teszlek" az nyilvánvaló, hiszen olyan Istenben aligha hittek volna, amelyik azt mondja nekik, hogy ' szétszórlak benneteket, vacak kis nép maradtok, mások örökös szolgái és kiirtalak benneteket amúgy is, ti nyavalyások...'
Az apostolok is azt írtak, amit akartak, illetve nem is azok írták a szájukba adott szövegeket, mert zsidó aligha ír ilyesmit, hogy 'ti zsidók az ördög fattyai vagytok', mert ha egyszer ő is zsidó, akkor elemi, hogy azt írja, hogy MI zsidók és magára már mégsem mondja, hogy ördögi fattyú, másrészt akkor már finomabban fogalmaz, mert ismeri a különbségeket. Egészen bizonyos, hogy ezeket a sorokat valamely nem zsidó írta sokkal később.
A mára, vagy a jövőre vonatkozó próféciák már annyira anakronisztikusak, hogy például már királyság sem sok van, amit a derék próféta viszont nem is sejtett, hiszen addig nem sok demokratikus állam volt, legfeljebb a görögöknél. Márpedig a Köztársaság és a Királyság között határozott különbség van, csak a vak nem látja.
Azok a szörnyű idők sem látszanak, amikkel riogatnak a JéTék, hiszen soha nem élt még ilyen jól az emberiség. Még az elmaradott népekre is kisugárzik, akik azért már fejlettebbek az ókoriaknál, akárhogy is vesszük, de csak a mérték változik, hogy a civilizáció áldásai mennyire jutnak el hozzájuk.
Szinte soha nem volt olyan nemzedék, akiknek ne lett volna része a háborúkban és a bűnözés régebben sokkal nagyobb lehetett jól szervezett rendőrség hiányában, csak nem volt TV, meg sajtó, ami a mégis kiderült eseteket világgá kürtölje.
Megint kalandozok, sajnálom, mert nekem is tetszik ez a világos és lehengerlő okfejtés a próféciákról, amik úgy hülyeségek, ahogy vannak.
1. Egyértelmű, hogy Mózes könyvét nem Mózes írta egy személyben.
3: „És akkor a Jézusról szóló ószövetségi jóslatokról: ezeket az apostolok írták, mint szem- és fültanúk.”
Hogy írhatsz ekkora marhaságot? Az ószövetségi próféciákat nem az apostolok írták.
De nézzünk egyet:
Dániel 9
25. Tudd meg azért és vedd eszedbe: A Jeruzsálem újraépíttetése felől való szózat keletkezésétől a Messiás-fejedelemig hét hét és hatvankét hét van és újra megépíttetnek az utczák és a kerítések, még pedig viszontagságos időkben.
26. A hatvankét hét mulva pedig kiirtatik a Messiás és senkije sem lesz. És a várost és a szenthelyet elpusztítja a következő fejedelem népe; és vége lesz mintegy vízözön által, és végig tart a háború, elhatároztatott a pusztulás.
27. És egy héten át sokakkal megerősíti a szövetséget, de a hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak, és útálatosságok szárnyán pusztít, a míg az enyészet és a mi elhatároztatott, a pusztítóra szakad.
Direkt úgy írták meg a történetet, hogy passzoljon? És direkt meghaltak a saját hazugságuk miatt? Gondolj, amit akarsz, de elég sok pszichológus foglalkozott már Jézus beszédeivel, ilyen bölcsek lettek volna a tanítványok, és annyira hülyék, hogy a halált is vállalják?
„4. Napjainkra vonatkozó próféciák: nélkülözik a konkrétumokat, szimbólumoktól, rébuszoktól, metaforáktól hemzseg, elnagyolt, és az ismertető jelek, mint földrengések, háborúk stb. egyáltalán nem specifikusak semelyik korra. „
Ez így van, mert a földrengések nem is földrengések. Jelenések könyvének ismeretéhez a komplett ószövetségi prófétai rendszert ismerni kell. De így tovább, jó úton vagy. :)
Amúgy nem teljesen igaz, mivel a háborúk hírei, és a globális háború a francia forradalomtól a második világháború végéig azért elég specifikus.
"1. Egyértelmű, hogy Mózes könyvét nem Mózes írta egy személyben."
Nem hiszem, hogy ennek itt most van jelentősége. A lényeg csak az, hogy Mózes könyvei Mózes korában íródtak.
"Hogy írhatsz ekkora marhaságot? Az ószövetségi próféciákat nem az apostolok írták."
Tényleg marhaság, nem ezt akartam írni. Szóval az apostolok az Evangéliumokat az ószövetségi próféciák ismeretében írták, erre gondoltam.
"De nézzünk egyet:
Dániel 9
...
Direkt úgy írták meg a történetet, hogy passzoljon? És direkt meghaltak a saját hazugságuk miatt? Gondolj, amit akarsz, de elég sok pszichológus foglalkozott már Jézus beszédeivel, ilyen bölcsek lettek volna a tanítványok, és annyira hülyék, hogy a halált is vállalják?"
Igen. Először is, az Evangéliumok megírása ideje alatt még nem teljesedett be Dávid próféciája. Nem is volt törvényszerű, hogy ez be fog következni, de azért a tapasztalat az, hogy abban a korban egyik város sem állt örökké. De ha már bekövetkezett, elő lehetett venni Dávid próféciáját, és rámutatni, hogy ez meg volt írva. Ezt még csak nem is az evangelisták tették meg. Innentől már csak annyi az evangelista feladata, hogy mit ír Jézusról. Ebből a próféciából konkrétan csak annyi derül ki a Megváltóról, hogy meg kell, hogy öljék (de a többi prófécia további részleteire is odafigyeltek). A megjósolt időintervallum pedig eléggé homályosnak tűnik, jöhetnek a belemagyarázások, mert biztos, hogy nem szóról-szóra teljesült a 7+62 hét. Ami pedig a saját halálukat illeti, ez nyilván nem szerepelt az eredeti terveikben, bár az is lehet, hogy elég elszántak voltak, és tényleg hittek Jézusban. Ő állította magáról, hogy ő a Megváltó, és hogy betölti a törvényt, és tett csodás dolgokat, és figyelemreméltó tanítást is átadott a tanítványainak, karizmatikus személy volt. Ők pedig, az erős hitük miatt, hogy Jézust - és magukat - igazolják, úgy írták meg Jézust, hogy a kellő részletek is passzoljanak, amiért Jézust életében még megkérdőjelezték. Pál nem is volt ott a többi apostollal, de az Ószövetséget jól ismerte, és nagyon is jól sikerült neki a szinkronizálás. Arról, hogy mi vitte rá valójában a híres-hírhedt pálfordulásra, csak találgathatunk.
Maradjunk annyiban, hogy idáig még egyetlen hívő sem tudott felmutatni egyetlen olyan próféciát sem, amelyik i.sz. 200 és 2000 között teljesedett volna be, és világos, egyértelmű.
2 normálisabb kísérlet volt idáig, de aztán azok se stimmeltek.
Ebből pedig eléggé egyértelműnek tűnik, hogy a fele utólagos válogatás, a másik fele ködös messzi jövőbeli jóslat, ami valószínűleg nem is fog soha beteljesedni.
A másik, hogy Jézus egyértelműen megígérte, hogy az ő akkori társaiból nem fog mind meghalni, mire ő visszatér.
Szívesen beszélnék ezekkel az azóta már több, mint 2000 éves emberekkel!
Tisztelt Ozmium42!
A Bibliát összeállításával kapcsolatban nem igazán értek egyet. Nézzük egy kicsit, hogyan is zajlott ez az ókorban:
A zsidó nép és a kereszténység körében összesen rengeteg írás keletkezett, ezekből viszont a szent iratok megkülönböztetése nem úgy történt, hogy egy nap összeültek, és abból a több száz írásból kiválogatták azt, ami nekik tetszik. A kanonizált könyveket alapvetően két csoportra lehet osztani: voltak olyan könyvek, amiket mindenki elfogadott Istentől ihletettnek, sosem volt szükség arra, hogy, hogy valaha is vitatkozzanak felőle. Mózes könyveit, mindig ihletettnek tartották, egy fecni sincs arról az ókorból, hogy valaha odáig merészkedtek volna a zsidók és a keresztények, és az apokrifokkal együtt válogatás útján kerüljön be a kánonba. Ugyanígy nem volt szükség arra sem, hogy Dániel könyve bekerüljön egy nagy csoportba, ahonnan aztán válogatás útján került volna a kánonba. Josephus Flavius szerint Dánielt a valaha élt legnagyobb prófétának tarották, könyvével pedig bizonyítottnak véli, hogy létezik az isteni gondviselés. Dániel ugyanis előre jelezte a küszöbön álló Perzsa Birodalom felemelkedését, akiket aztán a majd az akkor még nem létező görög-makedón birodalom dönt meg. Ugyanilyen alapon említem a négy evangéliumot. Semmi szükség nem volt arra, hogy ezeket is válogassák. A négy evangélium közül kettőt Máté és János írt (Krisztus tanítványai), kettőt pedig Lukács és Márk (az apostolok munkatársa). Az ókori források nem beszélnek arról, hogy ezeket is valaha válogatás útján tették volna a kánonba. És még lehetne sorolni.
Röviden összefoglalva: Az Istentől ihletett könyvek magukban hordozták a kánoni tekintélyüket, nem volt szükség arra, hogy kiválogassák őket a az apokrifok közül, amiket bizonyos emberek használtak, de sosem voltak kanonikus könyvek. Volt egy pár könyv amit - bizonyos emberek - vitattak (Pl Eszter könyve, amit olyan értelmetlen érvvel próbáltak vitatni, hogy azért nincs helye a kánonba, mert nincs benne az a szó, hogy "Isten". Ezt elég könnyű volt cáfolni, mert Máté 7-ben épp arról beszél Jézus, hogy nem az fog üdvösségre jutni, aki mindig Istenre hivatkozik, hanem az, aki cselekszi azt, amit az Úr elvár tőle). A zsinatokon rendszerint ezeknek az addig már elfogadott könyveknek a tekintélyét erősítették meg. Az Egyház ugyanis nem zárkózott el az apokrif iratokról. De mivel senki sem tudta bizonyítani, hogy a kánonban a helye - és nem tudja ma sem - ezért nincs keresnivalójuk ott. A Biblia szerint a kánont egyébként a Szentlélek felügyelte.
A Bibliában pedig nincsenek "jóslatok". Jósolni a jósok szoktak, akik úgy gondolják, hogy rendelkeznek jóstehetséggel, aminek következtében bizonyos jövőbeli eseményeket meg tudnak mondani. A Szentírás szerint azonban Isten ilyeneket nem adott. Isten próféciákat adott, amik egyrészt ok-okozati összefüggések, amelyek megváltás tervét követik végig, és csak ott érintik a világtörténelmet, ahol összefüggésben vannak vele. Másrészt a próféciák nem a jövő utáni kíváncsiság kielégítését szolgálják, hanem a jelenben való helyes döntést, Krisztus mellett.
Josephus Flaviussal magam is egyetértek avval, hogy a prófécia bizonyítja, hogy a próféták (ő Dánielt említi, de vonatkozik másokra is) Istennel beszéltek. Mert egyrészt élet-átformáló üzenet van a prófétai beszédben, másrészt olyan jövőbeli eseményeket tartalmaznak, amelyek egyetlen egy nép vallásában sincsenek. Emberek ilyeneket nem tudtak volna előre megmondani, azokat csak Isten tudhatta, aki kezdettől előre látja a véget (Ésa 46,10)
És még valami: Dániel próféciája a messiásról nem homályos, csak érteni kell. Dióhéjban, hogy miről van szó:
Gondolom, az mindenki előtt világos, hogy itt évhetekkel kell számolni, tehát erről külön most nem írok. Az angyal 70 évhétről, vagyis 490 esztendőről jövendöl, amit három szakaszra bont fel: 7 hét, 62 hét, 1 hét. A hangsúlyt az utolsó évhétre teszi a 27. versben, ami Messiás - minthogy ő az alany a próféciában - fellépése és a zsidó nép választottságának lejárta közötti időszakot foglalja magában. De hogy ezt megértsük, előbb a 25. verset kell értelmezni. Gábriel angyal azt mondja, hogy
"A Jeruzsálem újraépíttetése felől való szózat keletkezésétől a Messiás-fejedelemig hét hét és hatvankét hét...".
Ezek egyszerű matematikai műveletek, amelyet könnyel el tudunk végezni. 7 (év)hét + 62(év)hét = 69 (év)hét = 483 esztendő. Kezdőidőpontnak az angyal a Jeruzsálem újjáépítését (szó szerint helyeállítását) adja meg, ami Artaxerxesz Longimanus nevéhez köthető, i.e. 457 őszén került kibocsátásra ez a rendelet. Ha ehhez a kezdőidőponthoz hozzáadjuk a 483 esztendőt, akkor i.e. 27 őszéhez fogunk eljutni, ami a keleti időszámítás szerint megfelel Tiberius császár uralkodása 15. esztendejének, amikor Jézus Krisztus elkezdte a nyilvános szolgálatát, ahogy Lukács evangélista írja (Luk. 3. fejezet)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!