Miért van az, hogy jó pár utalás van a Bibliában arra,ami kissé arra utal, mintha a nő egy ellenség lenne?
Sokféle módon le lehet vezetni, hogy alapvetően miért és hogyan alakult ki férfi dominancia, de a legrégebbi és legalapvetőbb ok a fizikai és biológiai különbségek voltak. Általában egy férfi erősebb, míg a nő fizikai erőben hátrányban van, illetve a terhesség és a szülés is egyedül az ő vállait nyomja, ami megint egy igencsak kiszolgáltatott helyzetbe hozza.
Ha egy adott nép mítoszait olvasod, akkor nagyon jó képet kapsz arról, hogy hogyan viszonyultak a nők jogaihoz (és rengeteg más dologhoz). A kereszténységnél a nők messze voltak az egyenjogúságtól, nem jutottak sok lehetőséghez azon kívül, hogy anyák és feleségek legyenek. Nekik ennyi volt az értékük (nagyon ritka volt, amikor ennél többet érhettek el az életben) az akkori és ottani férfiak szemében. A Bibliában nem nagyon fogsz olyan mítoszt találni, amiben egy olyan nő kerül középponti szerepbe, ahol nem az anyasága (pl. Szűz Mária), a férje (vagy egyéb férfi) iránti kötődése (pl. Ráhel) kapja a főszerepet. A perzsa Eszter az egyetlen, aki önálló személyként cselekedett és ez nem merült ki annyiban, hogy sokat imádkozott (legalábbis nekem csak ő jutott eszembe, majd kiegészítenek, ha nem így van). Ellenben például az északiaknál majdnem teljesen egyenjogúság volt és ez a mítoszaikban is látszik, hiszen sokkal többféle nő (akár isteni, akár emberi) jelent meg, hiszen maguknak a nőknek is több volt a haszna, mintsem hogy egyszerűen csak anyák és feleségek legyenek (amik nem rossz szerepek, csak sok jó nő érthetően vágyott, vágyik ennél többre az élettől).
Kedves Kérdező
(1Korintusz 7:1) 7 Azokra vonatkozóan pedig, amikről írtatok: jó az embernek asszonyt nem érinteni;
Itt a paráznaságtól való tartozkódásról van szó, nem magáról a szexualitásról. Az a házasságban megengedett.
Valóban nem érted, mivel egy verset kiragadtál a szövegkörnyezetből, és a teljes Bibliából.
Ha ez így volna, akkor az első tanítványok között sem lehetett volna nős ember. Márpedig nagy részüknek voltak feleségei, sőt még gyermekei is.
Sőt vannak nők, Pl Jézus anyja Mária, aki része Isten "országának". A legtöbb első tanítvány, akik között Nők is voltak, Krisztus társkirályai lettek, vagy is felkenettek szent szellemmel.
A paráznaság elkerülése, tiltása kap hangsúlyt, és itt a Nőkre is vonatkozik, hogy csak a házasságban lehet szexuális kapcsolatot létesíteni férfival.
A másik felvetésed pedig a feleség havi ciklusával van kapcsolatban.
Tilos a feleség menstruácius ideje alatt szexuálisan érintkezni.
6
Na ez azért nem igaz.
Debora, Abigél, Jáél, Ráháb vagy ha negatív szereplőkre gondolunk, akkor Jézabel, Heródiás, Salomé vagy Delila - a teljesség igénye nélkül.
Egész önálló személyiséggel és döntésekkel rendelkező szereplők a Bibliában.
Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy a Szentírás mai szemmel nem elavult és nem szorul kritikára a nők bemutatását illetően (is). De azért egy könyv ismerete nélkül ne állítsunk valótlant a szereplőiről.
(És ismétlem, feminista nőként végképp nem gondolom, hogy a Bibliában megfogalmazottak alapján kellene élnie egy nőnek.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!