Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Mi alapján mondja sok vallásos...

Mi alapján mondja sok vallásos hogy a rosszból vett ateista érv megdölt?

Figyelt kérdés

Nem tudom miért mondják ezt amikor a kereszténység kétezer éve próbál a rossz problémájára választ adni, könyvtárnyi irodalmat produkálva a témában, de csak egészen hiteltelen próbálkozásokat sikerült eddig kiizzadnuk:


1. Talán a legnépszerűbb, Szent Ágostonig visszavezethető keresztény magyarázat a szabad akarat, újabban Hick, Plantinga, Swinburne hozta megint divatba. Ez azonban számos ok miatt problémás, pl. nem világos hogy milyen alapon lehet azt állítani hogy a szabad akarat olyan nagymértékű rosszakat is ellensúlyoz mint pl. a gyilkosság . Egy fontos és könnyen belátható probléma az elképzeléssel hogy az még ha helytálló is, legfeljebb csak az emberi viselkedésből eredő rosszat magyarázza, de a rossz nagy része embertől független okokból ered (természeti csapások stb.). (Eleve az is kérdéses, hogy van-e egyáltalán olyan hogy szabad akarat, ezt a keresztény felekezetek egy része tagadja, más keresztények elfogadják. Ha van szabad akarat, akkor kérdéses, hogy ebben az esetben is miért szükséges hogy ténylegesen bűnt kövessenek el az emberek; pusztán az, hogy szabadságukban áll elkövetni, ezt nem magyarázza. Végül: a "szabad" is sokféleképpen definiálható, a szabad akarattal operáló elméletek [Plantina] ún. kontrakauzális szabadságot feltételez, mellyel rengeteg probléma van.)


2. Egy 2. századra (Irenaeus) visszamenő elképzelés szerint a rosszat azért adja Isten, hogy neveljen, fejlesszen minket (megoldandó problémák nélkül az emberiség tohonya tétlenségbe süppedne). Enyhén szólva furcsa azonban, hogy Isten olyan világot teremt, melyben a bűn szükséges feltétele a spirituális fejlődésünknek.


3. A rossz létének tagadása. Alexandriai Kelemen, Hippói Ágoston azzal érvelt, hogy nincs is olyan, hogy rossz, az pusztán a "jó hiánya" -- problémás, védhetetlen álláspont. Ennek az elképzelésnek egy sajátos módosított megjelenési formája, hogy sokan azzal érvelnek, hogy attól, hogy egy lokális rossz történik itt és most, még lehet, hogy a globális rossz pont ennek következtében csökken. Ezt megintcsak nagyon nehéz belátni, miért lenne így. Még ez is lehet, de ezt demonstrálni is kéne ám, a "nem tudod igazolni, hogy nem így van" édeskevés. Ennek megintcsak egy sajátos speciális formája, hogy "a lehetséges világok legjobbikában élünk", ezt azonban megintcsak nagyon nehéz belátni, tényleg semmi olyan elemet nem találunk a világban, amin lehetne javítani?


4. Áteredő bűn. Ez talán a legzavarosabb elképzelés. Azt feltételezi, hogy a szenvedés faktorai, feltételei csak a bűn következtében jöttek létre, ami empírikusan igazolhatóan objektíve téves, hiszen pl. paraziták, kórokozók stb. már jóval az ember megjelenése előtt jelen voltak a bolygón, ugyanígy földrengések, árvizek stb. Mint sokan rámutattak, egyetlen pár bűne miatt büntetni az egész emberiséget nehezen összeegyeztethető Isten tökéletes jóságával. Végül: a történetben logikai zavarok vannak (nem világos, hogy a szabad és egy tökéletesen jó világban élő teremtmények miért lázadnak fel Isten akarata ellen), megmagyarázhatatlan, és szemmel láthatóan inkább a mítoszok területére tartozik.


2023. máj. 19. 07:44
1 2 3 4 5 6
 1/54 Darkmoon80 ***** válasza:
94%

A kérdésre a válasz:


Önámítás.


Ha ugyanis elismernék, hogy a világban tapasztalható rossz összeegyeztethetetlen a jó és mindenható Isten létezésével, akkor el kellene ismerniük, hogy az általuk hitt Isten nem létezik.

2023. máj. 19. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/54 hollófernyiges ***** válasza:
100%

És mi a helyzet az élővilágban lévő rosszal? Ott nincs eredendő bűn, nincs szabad akarat, nincs nevelés, csak szenvedés van.


[link]

2023. máj. 19. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/54 anonim ***** válasza:
0%

Nem vagyok teljesen jártas a szakirodalmában a rosszból vett érvnek, de úgy gondolom az általad felhozott példákon kívül vannak újabb igazolásai és cáfolatai az érvnek.


És amire érhetik, hogy már megdőlt az az, hogy amíg logikailag lehet morálisan kielégítő választ adni a rossz problémájára, tehát hogy egy alapvetően jó Isten miért engedheti meg a rosszat, onnan az érv logikai értelemben megdőlt.


Ettől függetlenül érzelmi szempontból, valamint szubjektíven nagyon is erős érv maradhat.

2023. máj. 19. 08:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/54 anonim ***** válasza:
33%

“És mi a helyzet az élővilágban lévő rosszal? Ott nincs eredendő bűn, nincs szabad akarat, nincs nevelés, csak szenvedés van.”


[link]

2023. máj. 19. 08:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/54 anonim ***** válasza:
100%

A teológia megkülönbözteti a metafizikai, a fizikai és az erkölcsi rosszat.


Az erkölcsi rossz a szabad akaratból ered, a metafizikai rossz a tökéletlenségből, a fizikai rossz a szenvedésből.

2023. máj. 19. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/54 anonim ***** válasza:
100%

"amíg logikailag lehet morálisan kielégítő választ adni a rossz problémájára, tehát hogy egy alapvetően jó Isten miért engedheti meg a rosszat, onnan az érv logikai értelemben megdőlt."


Mi ez a válasz?

2023. máj. 19. 09:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/54 anonim ***** válasza:
0%

6-os


Az Internet Encyclopedia of Philosophy állítása szerint:


“If it is possible that God has a morally sufficient reason for allowing evil and suffering to occur, then the logical problem of evil fails to prove the non-existence of God.”


Ez alapján logikai értelemben nem használható az érv ha van egy morálisan elégséges indoka van Istennek meg engednie a rosszat és a szenvedést.

2023. máj. 19. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/54 anonim ***** válasza:
100%
Mondjuk a szabad akarat létezése sem egyértelmű,és vannak keresztények akik nem hisznek benne, szóval attól elvonatkoztatva,hogy a szenvedés sok formáját egyszerűen nem tudja megmagyarázni,nem is kiterjeszthető minden keresztényre,és nem biztos hogy stabil alapokon áll.
2023. máj. 19. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/54 anonim ***** válasza:
100%

7-es


Tehát a szokásos "Isten útjai kifürkészhetetlenek" a válasz csak más köntösben. Kiegészítve azzal, hogy teszünk Isten hatalmára.


Nem csodálom ha ezzel nem sok embert győznek meg.

2023. máj. 19. 11:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/54 anonim ***** válasza:
15%

“ Tehát a szokásos "Isten útjai kifürkészhetetlenek" a válasz csak más köntösben. Kiegészítve azzal, hogy teszünk Isten hatalmára.”


Tőlem így is nevezhetjük, ettől függetlenül, ez a filozófia hozzáállása a témához.


“ Nem csodálom ha ezzel nem sok embert győznek meg.”

Alapvetően a keresztény Isten létének kérdése nem csupán racionálisan eldöntendő kérdés. Mivel minden embert érintene személyesen, ha igaz lenne, és akár életmódszerűen is, de fordítva is igaz, egy kereszténynek is nehéz lehet elhagyni a hitét, innen ez nem csak racionális kérdés, hanem sok függ az egyén tapasztalataitól, hátterétől, stb. Meg hogy mit kéne feladnia abban az esetben, ha világnézetével ellentétes az igazság. Úgyhogy nyilván ezek az érvek minden személy számára különböző mértékben meggyőzőek vagy bizonyító erejűek.

2023. máj. 19. 11:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!