Miért van a Bibliában két eltérő sorrendben leírva a teremtés?
"Igen, de a Biblia nekünk íródott, a mi időszámításunk és szokásaink szerint. És amit a Teremtés könyvében használnak héber szót a napra, az mindig a 24 órás napot jelenti."
Ezzel teljesen egyetértek, viszont én úgy gondolom, hogy a teremtéstörténet nem a világ fizikai értelemben vett teremtéséről szól. És ezért értelmetlen az a megközelítés is, hogy több millió vagy milliárd éves korszakokkal azonosítsuk a teremtési napokat.
"Ezzel teljesen egyetértek, viszont én úgy gondolom, hogy a teremtéstörténet nem a világ fizikai értelemben vett teremtéséről szól"
Hát akkor miről? Amúgy lehet, hogy belefutottam már ebbe a magyarázatba is, de picit részleteznéd, hogy mire gondolsz? Én amúgy 6x24 órás megközelítés híve vagyok.
#42
Egyszer már kifejtettem, de végül is hiába, ez nagyon nem a te világod. És senkire sem akarom ráerőltetni, nem gondolom, hogy ez lenne az egyedüli helyes értelmezés, csak számomra ez az elfogadható.
Nagyjából arról van szó, hogy a bibliai teremtéstörténet a világnak az ember számára élhetővé formálásáról, a káoszból kozmosszá alakításáról szól (az első 3 napon Isten valójában nem teremt, hanem szétválaszt!), az Isten által, de abszolút az ember szemszögéből. A hat nap így nyilván hat földi, 24 órás nap. A teremtési aktusok viszont csak az ember és Isten viszonyában értelmezhetők, tehát nem a fizikai világ létrejöttének folyamatát jelenítik meg. Sokkal inkább azt, hogy a világnak az emberi élet szempontjából lényeges elemei hogyan jönnek létre, nem mint fizikai valóság, hanem mint az emberi élet archetipikus helyszíne és kellékei. A hat napnak a teremtésben nem mint időegység van szerepe, hanem mint a világ dolgai elrendezésének egyfajta szabályos keretrendszere. Illetve nem kis mértékben a 6+1 napos hét koncepciójának rögzítése miatt.
@45, attól még megismerhetem az elméletet, nem? Azért, mert abban hiszek, amit hirdetek, nem jelenti azt, hogy mást nem tudok felfogni :) Ha nincs kedved sokat írni, linkelheted is ezt az elméletet, ha fent van a weben. Nem hinném, hogy nem érteném meg és nem tudnám esetlegesen cáfolni is. Amennyit leírtál, abból sokféle elmélet kikövetkeztethető, nem elég egyértelmű és kissé "rébuszos".
" A teremtési aktusok viszont csak az ember és Isten viszonyában értelmezhetők, tehát nem a fizikai világ létrejöttének folyamatát jelenítik meg. Sokkal inkább azt, hogy a világnak az emberi élet szempontjából lényeges elemei hogyan jönnek létre, nem mint fizikai valóság, hanem mint az emberi élet archetipikus helyszíne és kellékei."
Ezt a részt kifejthetnéd pontosabban.
Figyelj, nincs semmilyen elmélet, amiről írhatnék, vagy linkelhetnék. Nem egy konkrét irányzatot vagy elméletet követek, egyszerűen kialakult bennem egyfajta értelmezési keret, amit a magam számára elfogadhatónak tartok. Lehet, hogy ezt az értelmezést senki más nem vallja magáénak, bár egyes elemei biztos megtalálható másnál is.
Nem gondolom, hogy nem tudnád megérteni vagy cáfolni (te úgyis mindent tudsz cáfolni, a magad módján), de úgy gondolom, hogy nem a fogalmak megértésén múlik a dolog. Egyszerűen más gondolati rendszerben mozgunk, így vitázni sem tudnánk, mert csak elbeszélnénk egymás mellett. Kezdjük azzal pl. hogy én a kereszténységre mitológiaként tekintek, és nálad szerintem ez már minden további fejtegetést kizár...
Megpróbálom azért másként is megfogalmazni azt, amire rákérdeztél. Számomra a teremtéstörténet semmit nem mond arról, hogy a fizikai világ mikor, hogyan és mennyi idő alatt jött létre. Amit elmond, az az, hogy létrejön egy az emberi élet számára alkalmas, emberi szempontok szerint strukturált világ, amiben egy olyan Isten által meghatározott rend uralkodik, ami megszabja az emberi élet kereteit. Nevezhetjük ezt emberi létrendnek. Isten ebben mint rendező elv jelenik meg, az üzenet lényege, hogy az ember nem alakíthatja önkényesen létének kereteit, be kell illeszkednie az isteni rend struktúrájába.
Kedves Kérdező!
A kérdésedben van egy kis kavarodás.
A 2. fejezet azzal indul, hogy összefoglalja a teremtést olyan módon, hogy 6 nap alatt történt és a 7. napont Isten megpihent. A 4. vers külön kiemeli, hogy "Ez tehát az ég és föld, és minden bennük lévő teremtésének a története."
Amire tippem szerint (mert nem írtál pontos helyet) hivatkozol "második" teremtésként, amikor Ádám megteremtése után Isten "teremt" állatokat - ott nem a teremt szó van, hanem a formál. Igen, az embert Isten nem a szavával alkotta, mint minden mást, hanem a kezével formázta a földből. Amit a 2. fejezet 19. versében tesz, hogy állatokat formál, az nem teremtés, hanem olyan, amit te is meg tudsz tenni: fogod az agyagot és csinálsz kis szobrokat az elefántról, sasról stb. Az emberrel ellentétben ezek a földből készült szobrok nem kaptak leheletett Istentől, hogy éljenek, ahogy az ember. Ez olyan, mint amikor létrehozol egy profilt egy honlapon. Az csak egy bizonyos szempontból való ábrázolása, leképezése annak, aki te vagy - de nem te vagy, nem kel önálló életre! Nincs benne élet. Apró részlet, de fontos. Főleg mert nem minden állatról készített Isten szobrot. Minden állatnak csinált egy profilt egy "tinderhez hasonló helyen" és kíváncsi volt, hogy melyiknek milyen nevet ad. Ez nem teremtés, hanem egy társkereső. Hasonló "állatokkal" teli társkeresőket ma is találhatsz. :D De más bibi is van itt. Ugyanis ebből a műveletből kimaradtak a vízben élő állatok. Azért, mert ami nem tud a szárazföldön élni, nem lehet társa Ádámnak...
Hú, szeretem az ilyen kihívásokat! Köszönöm! Nélküled ezt nem vettem volna észre! :)
Pacsit!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!