Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Ha Isten MINDEN ember megmentő...

Középút kérdése:

Ha Isten MINDEN ember megmentője (1Tim 4:10) akkor miért vallja minden keresztény vallás az örök kárhozatot?

Figyelt kérdés

2017. jan. 19. 00:06
1 2 3 4 5 6 7
 51/70 anonim ***** válasza:

"Ezek szerint,ha jól bújkálok Isten elől,megmenekülhetek a "tisztítótűz"elől?"


Én szerintem nem úgy kell érteni a megszabadulást, hogy elbújni előle, nem tartom valószínűnek, hogy Jézus így értette volna, és hogy ilyen tanácsot adna. Sokkal inkább, hogy békülj ki vele, rendezd vele a tartozásod. És van is olyan fordítás, ami ezt az értelmezést támogatja:


Lukács 12:58

"Amikor ellenfeleddel a bíró elé mész, igyekezz vele még az úton kibékülni! Máskülönben a bíró elé visz, aki átad a börtönőrnek és az börtönbe zár téged!"


És ez a másik vers is ugyanabban a témában:


Mt 18,34-35

"Ezzel az Úr haragjában átadta a poroszlóknak, míg meg nem fizette mind, amivel tartozott. Így tesz mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyitek meg nem bocsát szívből felebarátjának."


Szintén azt mutatja, hogy Jézus a megbocsátásra int, és nem bújkálásra.


"Azt állítod(helyesen),hogy Krisztus szenvedéssel fizetett,pedig ő bűntelen volt....Akkor miért fizetett?...Ha a mi bűneinkért fizetett,nekünk miért kell mégegyszer fizetni érte,netán Isten keveselli Szent Fia fizetségét?"


A protestánsok rendszerint ezen akadnak fent, ha a tisztítótűz kerül szóba, pedig könnyen belátható, hogy jelenleg is éppen fizetjük a bűn következményeit, noha Krisztus már régen letette értünk a váltságot. A bűn elszakít Istentől, de Krisztus váltságának köszönhetően az ember újból Isten kegyelmébe helyezheti magát, megigazulhat, megszentelődhet, és üdvözülhet. Ezt csak a kegyelem által, Krisztus érdemeire, az Ő megváltó tettére tekintettel érheti el. Isten előtti bűnös voltunk tehát teljesen megszűnik, nem vagyunk bűnösök, hanem tiszták, de a kárt, amit a bűn okozott Jézus Krisztus nem állítja helyre, legalábbis nem azonnal. De jobban járunk, ha a saját bűneinkel okozott kárt mi magunk hozzuk helyre, amíg megtehetjük.


Vegyük csak a lopás példáját. Egy tolvaj bűnbocsánatot nyerhet, megigazulhat és üdvözülhet megtérése után. Ám mi van az ellopott dolgokkal? Mi van azokkal az emberekkel, akiktől ő lopott? Visszaadja- e ezt Jézus? Az ellopott dolgok ott vannak a volt tolvaj tulajdonában, és ugyanezen dolgok hiányoznak a megkárosított embereknél. Ez belátható, hogy nem Isten szerint való. A volt tolvajnak, hogy helyreállítsa ezt a zavart, vissza kell adnia az ellopott dolgokat. Ekkor és csak ekkor lehet tökéletes, ekkor és csak ekkor szűnik meg minden kapcsolata a tolvajsággal. Ha a volt tolvaj nem adja vissza az ellopott dolgokat, vagy már nem tudja visszaadni, akkor is valami módon az árát ki kell fizetnie. Ezt az árat az igazságos Isten szabja meg. Erre irányulhat a vezeklés, azaz a jóvátétel, vagy az ideigtartó büntetés.


Vagy vegyük a halál példáját. A protestánsok javarésze is vallja, hogy a halál, a fájdalom, vagy az emberi szenvedés az eredendő bűn következménye. Ám amikor az ember megigazul Krisztus megváltása által, ez a következmény ugyanúgy fennmarad! Hiába törölte el Jézus megváltása összes bűnünket (értelemszerűen az eredendő bűnt is) fizikailag ugyanúgy meghal az igaz keresztény, ugyanúgy szenvedhet, ugyanúgy fájhat neki minden. A halál az eredendő bűn ideigtartó büntetése, és ezt mindnyájunknak el kell szenvednie.


Mt 5,48

"Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!"


Jel 21,27

"Nem jut oda be tisztátalan, sem gonosztevő, sem hazug, csak azok, akik be vannak írva a Bárány életkönyvébe."


Tökéletessé, egészen tisztává márpedig csakis a tisztítóhelyen válhat sok ember, hiszen a bocsánatos bűnök nap mint nap beszennyezhetik még a leghűségesebb keresztényeket is. Ha a halál váratlan, és nem tud valaki felkészülni rá, akkor szükséges, hogy legyen számára valamiféle tisztulási lehetőség, hiszen Isten senki pusztulását nem akarja.

2017. jan. 21. 22:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 52/70 anonim ***** válasza:
44%

Kérdezőnek:

Úgy látom, ugyanabba a fatális hibába estél, mint amibe annó én is, mikor még az őrtornyos nézeteket osztottam. Azt akarod mondani, hogy Krisztus uralma nem örök? Hogy megszűnik a királysága, hogy kiveszik az alatvalóit alóla? Nos, egyértelmű, hogy az Ő uralmának soha sem lesz vége, tessék az "aion" szó nélkül is:


"Nagy lesz ő, és a Magasságos Fiának mondják majd; az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak a trónját, ő pedig uralkodik a Jákób házán örökké, és uralkodásának nem lesz vége." (Lukács 1,32-33)


Az 1Kor 15,24-28 kapcsán pedig még szp-től halottam régen egy nagyon jó példát: rakj minden játékot a dobozba, a dobozt pedig a polcra, hogy minden a helyén legyen. Akkor most hol vannak a játékok a dobozban vagy a polcon? Természetesen a dobozon keresztül a polcon. Most vonatkoztasd a példát Jézusra: A Fiú minden hatalmat és uralmat megkapott, hogy aztán átadva a hatalmat és az uralmat az Atyának, mindenki az Atya hatalma és uralma alatt legyen. Akkor most már nincsenek a Fiú hatalma és uralma alatt? Persze hogy ott vannak, sehol nem írja, hogy elvétetik a Fiú hatalma, csak azt, hogy az Atya alá kerül.


"Tudtunkra adta ugyanis akaratának titkát, azt az őbenne előre meghatározott jóságos tervét, hogy elérkezik az idők teljessége, és Krisztusban, mint Főben, újra egyesít mindent, ami a mennyben és a földön van." (Ef 1,9-10)


Isten Krisztusban, mint főben újra egyesít mindent a mennyben és a földön, s minden néven nevezhető hatalomnak fölé emelte, de nemcsak ezen a világon, hanem az eljövendőben is (Ef 1,10; 1,21-23). S ez soha nem fog változni. Persze az Atya mindig is a feje volt Krisztusnak, és mindig is az lesz. De ez egyáltalán nem jelenti, hogy Krisztus az Atya fősége és királysága alatt nem lehet király. Ugye ahogy kisebb-nagyobb mennyei trónusok és királyságok is léteznek a Fiú uralma alatt, mert az örök dicsőségben a Fiú a győzteseket maga mellé ülteti Isten trónjára (Jel 3,21). S ők is uralkodni fognak örökkön örökké (Jel 22,5). Szóval belátható, hogy egetverő hülyeség, hogy éppen a Fiú uralkodását nem nevezhetjük majd annak...

2017. jan. 21. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 53/70 anonim ***** válasza:
44%

Egy kis adalék még a témához:

Nem tudom, mennyit adsz a szavukra, de az ókeresztény íróktól elég kemény és világos leírások vannak az örök kárhozat milyenségéről.


Tertullianus: Védőbeszéd, 18,3; 45,7; 48,12-15 (Kr. u. 197)

"Ítélni fogja ő e világot elmúlásával: imádóit az örök élet jutalmára, az istenteleneket pedig tűzre, amely hasonlóképpen tartós és örök. Mi pedig, akik a mindeneket szemlélő Istenhez igazodunk s akik gondosan szemmel tartjuk az ő örök büntetését, méltóképpen törekszünk az igazi ártatlanság felé. Mi ugyanis a tudásunk teljessége szerint, a rejtőzés nehéz voltának mérlegelésével, a nem csupán hosszantartó, hanem örök gyötrelem nagyságát fontolgatva attól félünk, akitől félnie kell annak magának is, ki az őt félőkön bíráskodik, azaz az Istentől félünk és nem a prokonzultól. Mihelyt elérkezik tehát a vég…megújulást nyer akkor az egész emberi nemzetség, hogy díját vegye annak, amit ez idő folyamán jóban és rosszban érdemelt, sőt folytatódjék ez a fizetség az örökkévalóság végtelen során. Ezért nem lesz többé sem halál, sem újra meg újra föltámadás, hanem ugyanazok leszünk, akik most vagyunk és nem mások később. Az Isten imádói bizony mindig az Istennél lesznek, az örökkévalóság sajátos valóságába öltözötten, az istentelenek pedig, és akik nem őrizték meg teljesen hűségüket az Istenhez, ugyancsak nem apadó tűznek büntetésében s e tűz természetétől bírják ők is a maradandóságot, az Isten osztó rendelkezése okán… Egészen más íme az a tűz, amely az emberi szükség szolgálatában áll és teljesen más amaz, mely Isten ítéletének végrehajtására gyullad… Ez ugyanis nem emészti meg, amit éget, hanem míg pusztít, egyben megújít is… Bizonyíték ez is az örökös tűzre. Az örök ítélet képe ez, amely táplálja a bűnhődést: égnek a hegyek és állanak tovább. Mi történik lám a gonosztevőkkel és az Isten ellenségeivel!"


Szent Cyprianus: Demetrianushoz, 24. (Kr. u. 252)

"Mily nagy lesz ott a hit dicsősége, a hitszegés büntetése, amikor eljön az ítélet napja, hogyan fognak örvendezni a hívők, szomorkodni a hitetlenek, mert nem akartak előtte hinni itt, és már nem térhetnek vissza, hogy higgyenek! A szüntelenül lángoló gehenna égeti az elítélteket, a heves lángok kínja heves, és nem látható, hogy a kínok valaha enyhülnének, vagy véget érnének. A lelkek a testekkel együtt maradnak a véget nem érő kínban és szenvedésben… A büntetés szenvedése ott olyan lesz, hogy nem termi már a megbánás gyümölcsét, hiábavalók lesznek a könnyek, eredménytelen lesz a könyörgés. Későn hittek az örök büntetésben azok, akik az örök életben nem akartak hinni."

2017. jan. 21. 23:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 54/70 anonim ***** válasza:

NEM,NEM,NEM!István 35!


Az ember képtelen,egy örökéleten keresztül is megfizetni bűnei tartozását,de Krisztus kegyelme mindenre elégséges.


A vezeklésnek,tisztítótűznek így semmi értelme.Csalás!

2017. jan. 22. 05:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 55/70 A kérdező kommentje:

szp:

Nagyon ügyes érvelő vagy. Volt már olyan, hogy egy korábbi nézetedről próbáltak meggyőzni? :-)

1. Javítók: valóban csak 7 javító dolgozott rajta.

2. Javítások: Minden korabeli (bár olyan nem igazán létezik) átiraton van javítás.

- amúgy, a tudósok abban is egyet értenek, hogy a Sinai kódex készítéséjhez használt anyagok magas színvonalúak és az írás minőségét is pl az Alexandriai fölé helyezik.

Persze ezek semmit nem igazolnak, úgyhogy abban vagyunk kénytelenek megegyezni, hogy Te ezt egy olyan mulasztásnak tartod amit 7 korrektor se vett észre, én meg ebben a különbségben azt veszem tudtul, hogy egy betekintést ad egy fokkal korábbi - biztosan nem kifogástalan - állapotába az Igének.


A kanonizálásnál használt módszer figyelemre méltó: az a helyénvaló, ami illik az Ige egészének összhangjába. Persze az "összhang" relatív, mert más az általad elfogadott összhang és más az enyém. Talán annyiban egyet értünk, hogy az ilyen részeket (ahol eltérések észlelhetők) érdemes talonba tenni és nem ezekre építeni a saját modell alapjait (ahogy én tettem korábban).


Ízléstelennek tartom a kérdésed: "És neked az miért olyan fontos, hogy ne legyen az? Félsz tőle?"

A tűztó akkor is félelmetes ha egyénenként eltérő hosszúságú, de nem félek tőle, mert Krisztus elvette bűneimet és elfogadom Őt Uramul. Azt is tudom, hogy az Ő igazságossága nem olyan, hogy a legutolsó üdvözülő és a legkevésbé bűnös gyehennára ítélt közötti hajszálnyi különbség nem eredményezhet végzetes és radikálisan ellentétes következményt.


De tőled sem áll szándékomban elvenni az örök kárhozatba vetett hitet, viszont örülnék, ha megválaszolnád azt a kérdést, hogy szerinted Isten hibázott és azért veszti el a szeretett emberiség zömét vagy pedig eleve szadista hajmai voltak és tudatosan kínosztatásra teremtette őket? Tudod mit? Nem is fontos válaszolj, csak szánj rá időt és kutasd ...

2017. jan. 22. 11:05
 56/70 anonim ***** válasza:
A Vatikáni Kódexben egyébként hogy szerepel ez a vers (Jel 20,5)? Úgy tudom, az a Sínaitól is régibb. Van esetleg olyan hely a neten, ahol meg lehetne nézni?
2017. jan. 22. 11:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 57/70 A kérdező kommentje:

István35

... nem lesz "vége" (telosz, azaz a teleó főnévi alakja)

Nyugodtan járd körül, hogy meddig terjet ennek az értelmi spektruma, ha én írom le, az ellenérzést kiváltó győzködésnek hatna. Vesd össze az össze előfordulási helyet is, mert abból jön ki, hogy szűkebb vagy lazább a fogalom annál, mint amit gondolsz.


Párat mégis kiemelnék az olvasók miatta:

Róm 6:22 "... megvan a gyümölcsötök a megszenteltetésre, a "vége" (telosz) pedig örök élet.

Hát ez meg milyen vég?


1Kor 15:24 Aztán a "vég" (telosz), mikor átadja az országot az Istennek és Atyának; amikor eltöröl minden birodalmat és minden hatalmat és erőt.

- Ezt meg hogy a szöszbe hozod össze a Krisztus Uralmának végnélküliségével?


Nem mondom, hogy bármelyikünket igazol, de idézem Balázs Károly szómagyarázatát az Újszövetségi szómagyarázó szótárból):

- teleó (aminek a főnévi alakja a telosz):

BEVÉGEZ vmit, nem megszűnés, hanem célba érkezés értelmében; ez lehet teljességre jutás vagy az előző állapotnak egy másikba való torkollása;

- telosz: bármilyen dolog - cselekedet vagy idő - célba érkezése, de nem vég, megszűnés, hanem annak megvalósulása értelmében: beteljesülés, Szó szerint: BEVÉGZÉS


Az ellentmondást - számomra - az oldja fel, hogy Krisztus Uralmában nem teljesül végcél mert az akkor valósul meg amikor az uralom átadásra kerül az Atyának, hogy Isten legyen Minden Mindenekben.

Tűztó meg egyéb "örök" bigyóknak mi keresni valójuk lenne az Atyába való visszatéréskor, miközben minden térd meghajolt és lábai alá lett vetve?

2017. jan. 22. 11:32
 58/70 A kérdező kommentje:

Istvan35

A Vatikáni kódexből egy az egyben hiányzik a leleplezés könyve és tudtommal nem régebbi, de mindkettő eredetét a 4. századra teszik.

Annyira teljes lelet mint a Sinai, abból a korból nem került elő.

2017. jan. 22. 16:33
 59/70 KZitus ***** válasza:

Péter :-)


"Az örök élet nem véges, de feltételekhez kötött, tekintettel arra, hogy mi teremtmények vagyunk és Isten a Teremtő, akié egyedül a halhatatlanság." - alá tudnád támasztani ezt a megállapításodat a Bibliából?

2017. jan. 22. 17:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 60/70 szp72 ***** válasza:

@ A Vatikáni Kódexben egyébként hogy szerepel ez a vers (Jel 20,5)? Úgy tudom, az a Sínaitól is régibb. Van esetleg olyan hely a neten, ahol meg lehetne nézni?


Sajnálatos módon a Vatikáni Kódex végéről több lap is hiányzik, így a Jelenések könyve is elveszett belőle.


Én nem vagyok szövegkritikai szakértő, én csak annyit tudok, hogy mit ír a szövegkritikai kiadás. Márpedig abban így szerepel, legalábbis az én 1994-es kiadású stuttgarti görög Újszövetségemben. Ennek lábjegyzete egyáltalán nem írja, hogy a bizottság tagjai vitásnak találnák a szóban forgó mondatot. Mindössze annyi áll, hogy a kihagyás az 1983-as Nestle-Aland kiadásban volt megvitatva.


@ abban vagyunk kénytelenek megegyezni, hogy Te ezt egy olyan mulasztásnak tartod amit 7 korrektor se vett észre


Nyilván nem egyedi esetről van szó, de mondom nem vagyok szakértő. Mindenesetre én legalábbis úgy tudom, hogy a korrektorok nem egy időben éltek, nem az volt a feladatuk, hogy elejétől végig tüzetesen átvizsgálják a szöveget, hanem egyszerűen izgatta őket egy-egy bibliai szakasz, aminek több szövegben is utánanéztek, s kijavították, amit éppen kijavítandónak véltek. Tehát igazából egyáltalán nem másolás ellenőrök voltak, hanem szövegkritikusok.

2017. jan. 22. 17:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!