Ha Isten MINDEN ember megmentője (1Tim 4:10) akkor miért vallja minden keresztény vallás az örök kárhozatot?
Péter, Te hoztad fel, hogy a görög kifejezés nem végelláthatatlan, örök időt jelent.
„Az örök kárhozat sem olyan értelemben örök, ahogyan gondolod. Az „örök”-nek fordított héber és görög kifejezések (leólám, és eis tõn aióniõn) a legtöbb esetben egyáltalán nem vég nélküli időt jelentenek.”
De ez egyoldalú vélemény, mert ugyan ez a kifejezés található az örök élet kifejezésnél is. Lásd:
Máté 19:16 És íme hozzá jövén egy ember, monda neki: Jó mester, mi jót cselekedjem, hogy örök (aióniõn) életet nyerjek?
Máté 25:46 És ezek elmennek majd az örök (aióniõn) gyötrelemre; az igazak pedig az örök (aióniõn) életre.
De felesleges a sok példa, mert az összest kiollózhatnám.
Ha azt mondod, hogy a kifejezés az örök kárhozatra nem az örökké szó illik, hanem a hosszú idő, akkor az örök életre is így igaz, mert a szó ugyan az. Ha viszont arra nem, akkor az örök kárhozatra sem. Vagy kettős a mérce vagy sem. Eddig úgy tűnik, hogy kettős.
Az "aion"-i semmiképp nem tud vég-nélküli lenni akkor sem, ha az Életről beszélünk. Úgy értem, hogy az az életforma ami a földi lét után vár a hívőkre (a többiekre esetleges későbbi aion-okban kerülhet sor) az is véges, ugyanis az Ige szerint van bevégződés, éspedig amikor beáll az az állapot, hogy "Isten lesz minden mindenekben" Ekkortól értelmét vesztetté válik az egyénit lét. Bár nem tudjuk felfogni ennek milyenségét, mivel ehhez hasonlóra sincs példa, de ehhez társítanám azt az Igei képet, hogy "élő téglák leszünk". Önmagában ez nem egy csábító létminőség, de arról se lehet elképzelésünk, hogy a földi lét után milyen értékrendünk lesz. Egy biztos, a jelenlegi földi vágyaink a földi létünk végéig tart.
Azzal egyetértek, hogy az Újszövetségi infók kapcsán figyelembe kell venni az Krisztus korabeli helyi felfogást. Erre - számomra - a legjobb példa a Luk 2:26 (aki meg nem gyűlöli rokonait és saját lelkét is, az semmiképp nem lehet Krisztus tanítványa) Sokáig megütközést váltott ki belőlem, hogy miként taníthat az Ige a családunk meggyűlölésére és a héber nyelv adta meg a kulcsot az által, hogy a gyűlölet szó a héberben (sáné)a kettes, pontosabban a "második" szóval (séni) azonos szócsaládba tartozik, vagyis nem negatív érzelmek kifejlesztésére uszít az Ige, hanem a családunk és lelkünk másodlagosítására. Így már mindjárt más, ugye?
Az aion héber szava az olám, viszont az elrejtés, titkosítás fogalmának szócsaládjába tartozik, így az idő vonatkozásában - a héber nyelv alapján - rejtett, vagy titkos(ított) időt jelent de továbbra se vég-nélküliséget.
"Ha úgy lenne ahogy mondjátok, hogy a megmentés csak a hívőké és a többieknek "meszeltek", akkor ki megy ítéletre és miképpen lesz kétfelé csoportosítás, hiszen tudjuk, hogy "aki hisz az nem megy ítéletre, hanem általment immár a halálból az életre" "
Vannak, akik haláluk után rögtön üdvözülnek, vannak, akik a hádészben maradnak, de még üdvözülhetnek (tisztítótűz), és vannak az örök kárhozatra méltók, én így látom. Ugye a jobb latornak azt monta Jézus, hogy még ma vele lesz a paradicsomban. A hádész pedig nem örök, hanem kiadja a benne lévő halottakat:
"És láttam, hogy a halottak, nagyok és kicsinyek a trónus előtt állnak, és könyvek nyittattak ki. Még egy könyv nyittatott ki, az élet könyve, és a halottak a könyvbe írottak alapján ítéltettek meg cselekedeteik szerint. A tenger kiadta a benne levő halottakat, a Halál és a Pokol is kiadták a náluk levő halottakat, és megítéltetett mindenki cselekedetei szerint. És a Halál és a Pokol belevettetett a tűz tavába: ez a második halál, a tűz tava. Ha valakit nem találtak beírva az élet könyvébe, azt a tűz tavába vetették." (Jel 12,15)
Kizárt, hogy az élet könyvébe senkinek nem lett volna beírva a neve, és mindenki az örök kárhozatba kerül majd. Pár versel korábban írva van ez is:
"És láttam trónokat: helyet foglaltak rajtuk, és ítélő hatalmat kaptak azoknak a lelkei, akiknek fejüket vették a Jézusról való bizonyságtételért és az Isten igéjéért; akik nem imádták a fenevadat, sem az ő képmását, és nem vették fel az ő bélyegét a homlokukra és kezükre: ezek életre keltek, és uralkodtak a Krisztussal ezer esztendeig. A többi halott nem kelt életre, míg el nem telt az ezer esztendő. Ez az első feltámadás. Boldog és szent az, akinek része van az első feltámadásban: ezeken nincs hatalma a második halálnak, hanem az Isten és a Krisztus papjai lesznek, és vele fognak uralkodni ezer esztendeig." (Jel 20,4-6)
Tehát lesz többi halott is, akik majd életre kelnek, csak nem rögtön. A rögtön feltámadók azok, akiknek nem kell tisztulniuk.
A többi bers is, amiket idéztél, a tisztítótűzre vonatkozik. Tehát például a Szentlélek káromlásos rész, ahol a szöveg feltételezi, hogy vannak bűnök, amik a másvilágon nyernek bocsánatot. Vagy ez is:
"Mondom neked, hogy nem jössz ki onnét, mígnem megfizetsz mind az utolsó fillérig." (Luk 12:59)
A protestánsok csak valami nevetséges, teljesen elvont magyarázatot húznak erre a verse rá, mintha itt Jézus arról beszélne, hogy valójában soha nem jössz ki onnét, mert nincs mivel fizetned. Mintha ezt Jézus nem megmondta volna egyértelműen és vilagosan... Ámbár a Biblia egyértelműen beszél arról, hogy lehet szenvedéssel is fizetni. Már az Ószövetségben is ugye zsákruhát kellett fölvennie, böjtölni stb. a bűnökért. S egyértelműen benne van, hogy amikor Isten büntet, akkor is valamilyen szenvedés volt a büntetés. Újszövetségben is meg van ez, Krisztus is értünk szenvedett a kereszten, nem saját bűneiért, mert az neki nem volt. Aztán az apostolok id többször beszélnek erről:
"Mert illendő vala, hogy akiért minden és aki által minden, sok fiakat vezérelvén dicsőségre, az ő idvességök fejedelmét szenvedések által tegye tökéletessé." (Zsid 2,10)
"De akár nyomorgattatunk, a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért van az, mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvígasztaltatunk, a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért van az." (2Kor 1,6)
Róm 8,17
"Előbb azonban szenvednünk kell vele együtt, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk."
2Kor 4,10
"Testünkben folyton-folyvást viseljük Jézus szenvedését, hogy egyszer Jézus élete is megnyilvánuljon testünkön."
A Biblia sokszor beszél arról, hogy a szenvedés a mi üdvösségünkért van, hogy tökéletessé tegye. S ugyan mi abban a logika, hogy a szenvedéssel fizetés csak addig érvényes, amíg ezen a világon vagyunk? Ha nem szenvedtünk itt a földi életünkben eleget a bűneinkért, nem tudtuk úgymond az összes "tartozást kifizetni", akkor még van lehetőség erre a másvilágon.
Én egyáltalán nem tudom osztani a protestánsok szigorú istenképét, aki azokat is az örök kárhozatba küldi, akik még soha nem is hallottak Krisztusról és az evangéliumról. Jézus világosan beszélt arról, hogy aki nem ismeri Ura akaratát és úgy tesz valami rosszat, az kevés verést kap:
"Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, de nem áll készen, hogy akarata szerint járjon el, sok verést kap. Aki azonban nem ismeri, s így tesz olyat, amiért büntetést érdemel, csak kevés verést kap. Mert aki sokat kapott, attól sokat követelnek, és akire sokat bíztak, attól annál többet kívánnak." (Lk 12,47-48)
Ez pedig az örök kárhozatra nem vonatkozhat, persze ők simán ráhúzzák...
Azt a nézetedet viszont nem tudom osztani, Kérdező, hogy nincs örök kárhozat. Azt ugyanis sehol nem írja, hogy az eljövendő aion, azaz korszak, nem örök. És a Jel 14, 9-11-ben amúgy is örökkön-örökké van, tehát korszakok-korszakain át tartó a szenvedés:
"És egy másik angyal, egy harmadik követte őket, és harsány hangon ezt mondta: „Ha valaki imádja a vadállatot és annak képmását , és jelet fogad el a homlokára vagy a kezére, az inni is fog az Isten haragjának borából, melyet hígítatlanul töltenek ki dühének poharába, és kínozni fogják tűzzel és kénnel a szent angyalok és a Bárány színe előtt. Kínzásuk füstje pedig felszáll örökkön-örökké, és sem éjjel, sem nappal nincs nyugalmuk azoknak, akik imádják a vadállatot és annak képmását, és annak sem, aki elfogadja a nevének jelét"
Ezt mivel magyarázod?
Kérlek, ha tudsz angolul, olvasd el az alábbi cikket Douglas Jacoby-tól. Ő egy Biblia tanító, és nagyon mélyreható Biblia ismeretekkel rendelkezik. A cikk előítéletek nélkül megvizsgálja ezt a kérdést, és arra jut, hogy a pokol nem örök szenvedés.
Akik oda kerülnek, azoknak a lelke egy idő után megsemmisül, ugyanúgy, ahogy a fizikai testet is elpusztítja a tűz. A pokol így is elég félelmetes, de (1) nem lenne senki maradéktalanul boldog, ha a nem hívő szeretteiről tudná, hogy örökké szenvednek, (2) Isten nem igazságtalan, hogy véges számú bűnért végtelen ideig büntessen, (3) a legfontosabb, hogy a Biblia nem "örök szenvedésről" szól, hanem "örök BÜNTETÉSRŐL". A büntetés pedig az, hogy a gonoszok nem örökölhetik a mennyországot.
Legutolsó kommentem óta ...
Istvan35 ezt írta.
"Tehát lesz többi halott is, akik majd életre kelnek, csak nem rögtön. A rögtön feltámadók azok, akiknek nem kell tisztulniuk."
Korábbi emlékeim szerint meddő dolog Istvan35-nek bármire rávilágítani: Mostani válaszában csak egyetlen lényeges dologgal kapcsolatban van érdemi ellenvéleményem, de korábban felvett szokásom szerint a többi olvasónak címezem észrevételemet. A lényeg, hogy a Jel 20.5 első fele egy betoldás, ami a régebbi Igeforrásokban nincs ott, csupán a második fele: "ez az első feltámadás". 2015 áprilisáig én is ennek az Igeversnek első részén rugóztam és ez volt számomra legbiztosabb támpontja arra, hogy az Ítélet aktusa, csakis a Milleniumi éra után következhet. Én el tudtam engedni ezt a sorrendiséget és ma már meggyőződésem hogy nem így van, de nem szólom le azokat, akik nem tudnak megválni ettől a hagyományos meggyőződéstől, csak javasolni bátorkodom, hogy vizsgálják felül ezt a kérdést annak a ténynek ismeretében, hogy a Jel 20:5 első fele betoldás. (persze nyugodtan ellenőrizzétek az állításomat, pl. a codexsinaiticus.org -on - a Sinai kódex beszkennelt oldalain.)
Ugyancsak Istvan35 zárósora: "Ez pedig az örök kárhozatra nem vonatkozhat.." Valóban nem, mert olyan, hogy "örök kárhozat" nincs, csupán "aion-i ítélet(-aktus)"
(Azért írtam, hozzá, hogy aktus, mert itt "kriszisz" szerepel ami maga a peres eljárás és nem "krinó" vagy "krima" melyek közül előbbi az eljárást lezáró döntéshozatal és annak kihirdetése, a második pedig a döntés alapján foganatosított igazságossági állapot helyreállítását célzó intézkedés, végrehajtás)
Istvan35 azzal indokolja a ítélet-végrehajtás végnélküliségét, hogy sehol nincs kimondva , hogy véges. Ezt az argumentumot nem tudom elfogadni. Sok dolog nincs leírva. Egy állítás hiánya nem igazolja a hiányzó állítás ellentétét. Az viszont biztos, hogy aion-ból több van, mert gyakran szerepel többes számban. Az is biztos, hogy az aion-ok teremtve lettek és van végük.
Istvan35 kéri az "aion eis to aion" (aion-ok aion-jaiba) fogalom magyarázatát. Ha ez egy tőmondattal átadható lenne egy szkeptikus és prekoncepciókba kapaszkodó személynek, akkor én se negyven éves korom után nyíltam volna meg a befogadására. Az már előre lépés, ha bátorkodunk kijelenteni, hogy itt nem szerepelhet az, hogy az "örökkévalóságok örökkévalóságába" Ismerve a már említett ószövetségi értelmét az aion/olám szónak, vagyis a titkosítás jelentést, azt kell mondanom, hogy minden bizonnyal több rétű titkosítást is alkalmaz az aion-ok teremtője az idők elrejtésére. Az Igében előfordul az "aion aionja", "aionok aionja" és "aionok aionjai" fogalom is. Létezik már bibliakutatók által felállított modell, amibe ezek maradéktalanul behelyezhetők, de ezekbe már semmiképp nem mennék itt bele, annál is inkább, mert nem minden részéről rendelkezem kellő ismeretekkel.
35-ös hozzászóló! Abban messzemenően egyetértünk, hogy "a pokol nem örök szenvedés" hisz tudjuk, hogy a pokol is a tűztóba vettetik valamikor az ítélet időszakában (Jel 20:14) Ez még semmit nem igazol bármiféle vég-nélküli szankcióról. Az Isteni igazságszolgáltatásról nem feltételezem, hogy bosszú jellege lenne és nem egy igazságossági egyensúlyállapot helyreállítását célozná, vagyis az ellentételezés (hogy ne mondjak büntetést) mindenképp arányos a vétés vagy felségsértés mértékével. Kevés helyen de olvashatunk olyat, hogy "súlyosabb büntetés" (pl Luk 20:47 vagy Héb 10:29): miként valósulhat meg ez a differenciálás, egy egységesen vég-nélküli büntetésben? Netán vannak a tűztóban forróbb és kevésbé forró zugok? Mennyivel inkább az ott töltött idő lehet a különbség...
Attól, hogy a Jel 20,5 első fele betoldás, még egyáltalán nem jelenti, hogy hamisítás eredménye. Miből gondolod, hogy a Sínai már az eredeti szöveg? Azt hiszed, hogy a Sínai kódex előtt nem változott a szöveg? Ott van például János evangéliuma. Úgy gondolod, hogy azt végig János írta? Nos, látszik rajta, hogy a 20. fejezet végén befejeződik, a 21. fejezet egy hozzátoldás, amit már bevallottan nem János írt (Jn 21,24). Vagy lehetne még bőven példát hozni, rengetege ilyen van. Ott van például Márk 16. fejezete. Vagy Lukács evangéliuma, hiszen ő is korábbi írásokra támaszkodott (Lk 1,1-4). Most itt ki volt az ihletett? Lukács vagy a forrásai, amelyek már elvesztek? Szerintem mind a kettő. Pál is idéz egy Jézustól eredő mondást, ami nincs benne az evangéliumokban (ApCsel 20,35). De elfogadjuk, hiszen tudjuk, hogy egyáltalán nincs minden leírva:
"Jézus még sok egyebet is tett. Ha azonban valaki mind le akarná írni – azt hiszem –, annyi könyvet kellene írnia, hogy nem tudná az egész világ sem befogadni." (Jn 21,25)
Tehát voltak ihletett részek, amelyek egyáltalán nem vagy csak később kerültek bele valamelyik már tekintélyes szövegbe.
Szerintem a legjobb mérce az, hogy mit ismert el az Egyház kanonizáltnak, és nem az, hogy kétezer év távlatából majd mi megmondjuk a tutit. Az eredeti szövegeket senki sem ismeri, csak azt, amit az Egyház végül annak ismert el. Márk írása azért lett Szentírás, mert az Egyház ráismert benne a saját tanítására, a többi betoldásnál úgyszint. Ha lettek kiegészítések és betoldások csak azért lehetett, mert ugyanazon Egyház végül azokat is elismerte, mint saját tanítását.
De menjünk tovább:
"És láttam egy nagy fehér trónust és a rajta ülőt: színe elől eltűnt a föld és az ég, és nem maradt számukra hely. És láttam, hogy a halottak, nagyok és kicsinyek a trónus előtt állnak, és könyvek nyittattak ki. Még egy könyv nyittatott ki, az élet könyve, és a halottak a könyvbe írottak alapján ítéltettek meg cselekedeteik szerint. A tenger kiadta a benne levő halottakat, a Halál és a Pokol is kiadták a náluk levő halottakat, és megítéltetett mindenki cselekedetei szerint. És a Halál és a Pokol belevettetett a tűz tavába: ez a második halál, a tűz tava. Ha valakit nem találtak beírva az élet könyvébe, azt a tűz tavába vetették." (Jel 20,11-15)
Nekem cseppett sem logikus, hogy van élet könyve, ki is nyittatik, de nincs senkinek beleírva a neve. Minek nyitják ki akkor? Minek kell egyáltalán ilyen könyv? Csak formalitásból? Világos, hogy azért, mert a hádészben nem csak az örökre elkárhozottak vannak, hanem egy ideiglenes büntetést elszenvedők is, akik nem kerülhettek haláluk után azonnal a mennybe. A tűz tavába pedig csak azokat vetik, akiknek nincs beírva a neve. A tűz tava az örök kárhozat.
Az aionok aionjáról:
Ha van a Bibliában kifejezés az örökkévalóságra, akkor ez az. Márpedig lennie kell rá:
"A hetedik angyal megfújta a harsonát, és hatalmas hangok szólaltak meg a mennyben: A mi Urunké és az ő Krisztusáé lett ennek a világnak az uralma, és uralkodni fog örökkön-örökké!" (Jel 11,15).
Vagy ez sem örökkévalóság? Igen, az "aion" önmagában csak hosszú korszakot, s nem feltétlenül örökkévalóságot jelent, de az "aionok aionja" a leghosszabb korszakot, vagyis az örökkévalóságot jelenti. A zsidók szeretik az ilyen fokozásokat, pl: Énekek éneke = A legszebb ének.
Azt viszont jól látod, hogy nem minden bűnös kerül az örök kárhozatba. Van enyéhébb büntetés is.
@ A lényeg, hogy a Jel 20.5 első fele egy betoldás, ami a régebbi Igeforrásokban nincs ott, csupán a második fele: "ez az első feltámadás"
A Jel 20,5-öt minden kézirat tartalmazza a Sinai kódexet kivéve, amely valóban csak félig. De itt egyáltalán nem későbbi betoldásról van szó, hanem épp ellenkezőleg, ez egy véletlen kihagyás. A másolók ugyanis néha óhatatlanul átugornak egy sort, különösen akkor mikor következő sorban is ugyanolyan szavak szerepelnek, vagyis a másoló azt hiszi, hogy már ott jár.
Nos itt a Sinai kódex Jel 20,5-ös mondatánál a másolási hiba szinte ordít:
4: καὶ ἔζησαν καὶ ἐβασίλευσαν μετὰ τοῦ χριστοῦ χίλια ἔτη.
5: (οἱ λοιποὶ τῶν νεκρῶν οὐκ ἔζησαν ἄχρι τελεσθῇ τὰ χίλια ἔτη.) αὕτη ἡ ἀνάστασις ἡ πρώτη.
A "χίλια ἔτη" újbóli előfordulása megtévesztette a másolót, ezért a zárójelbe tett szavakat véletlenül átugorta. A szövegkritika azért nem annyira egyszerű tudomány, szerintem nyugodtan hagyatkozhatunk a szakértőkre, akik egyértelműen hozzák a Jel 20,5-öt.
Sinai kódex honlapján az 5-ös verset egy az egybe kihúzták, s nem fordították le a megmaradt felét, mert ez egy másolási hiba következtében megromlott vers.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!