Ha a katolikusok hisznek Istenben és szeretik és tisztelik Őt, akkor miért engedhetik meg maguknak azt, hogy szobrokat és festett meg faragott képeket tartogatnak a templomaikban?
Utolsó: Szerinted ki hisz abban, hogy Krisztus szobra által mehet az Atyához? Próbáld meg feldolgozni: senki!
A pogány és a keresztény világkép között azonban van egy alapvető különbség. (Pontosabban több, de jelen témában ez a fontos, és sokan bizony a protestánsok közül közelebb állnak tudatalatt a pogány világképhez, mint a keresztényhez!)
A nem-keresztény vallásokban vagy arra látunk példát, hogy Isten eleve a világ része, az ember is isten, az állatok is istenek, és a kőszobrokat is istenként tisztelik: ez nyílvánvalóan hibás elképzelés, mert isten így nem nagyobb a teremtett világnál. Tulajdonképpen maga az ateizmus, az evolúcióbiológia is a természetet isteníti tudatalatt ilyen módon.
Aztán vannak olyan elképzelések, miszerint Isten nem közösködik az anyagi világgal. Fent van, transzcendens elszigeteltségben, és ott is marad. A zsidók, muszlimok, bahaiok is így gondolják. Az ő tudatalattijukban Isten nem fér össze az anyaggal, ők a bálványimádás nagy ellenzői, és bizony tudatalatti világképük rokona a protestáns világképnek.
De méginkább rokona a protestáns világképnek az az elképzelés (tipikusan az olyan politeista világképekben, mint a hindu vagy az ókori görög/római), miszerint az egyik vagy másik isten ideiglenesen (akár többször is) belépett az anyagi világba. testet öltött, elvégzett egy küldetést, majd visszament. Ehhez a világképhez igen közel áll a protestáns elképzelés, ezért tudnak ők erőtlenül fellépni olyan támadásokkal szemben, miszerint Krisztus is csak egy ilyen avatár volt, aki eljött, majd visszament. Max. annyit tudnak szembehelyezni ezzel, de hát nem is! De vajon értik-e az alapvető minőségi különbséget egy avatár és Krisztus között?
Nos, a keresztény Istenkép egyik sem a fentiek közül. Az pontosan arról szól, hogy a transzendens Isten (nem egyik a sok közül, hanem a Legmagasabb létező) emberré vált, és necsak ideiglenesen, hanem VÉGLEGESEN! A véglegesség itt lényeges. Korábban nem volt anyagi természetű, de magára öltötte, átölelte a mi világunkat, a testünket, az általa teremtett anyagot. Mert az anyagot is Isten teremtette, és minden, amit teremtett az jó. (A távolkeleti vallások és a gnosztikus eretnekek szokták az anyagot rossznak tekinteni, de a kereszténység valójában nem tekinti azt annak, még akkor sem, ha a lélek felsőbbrendű nála). Ha pedig Isten átölelte az anyagot, akkor mi miért vetjük meg?
Krisztus óta tehát Isten nem pusztán Isten, hanem ember is. Emberként ment vissza a mennybe! Az emebri természetet részesítette az isteni természetben. Az isteni természet pedig halhatatlan, így az emebrt is halhatatlanná tette testével együtt! Nem "változott vissza istenné", mert végleg emberré lett! Innentől kezdve a világmindenség felett, a menny felett, az angyalok felett egy olyan lény uralkodik, aki egyúttal EMBER is! Ha Istenről beszélünk, az emberről is beszélünk, és ha az emberről beszélünk, Istenről is beszélünk! De nem az alapvető Istenképiség alapján, hanem az emebrszerető Krisztus Isten személyében létrejött önkéntes egyesülés alapján!
Pont ez a radikalizmus az, ami Krisztust egyedivé teszi más vallásokkal szemben. És pont ezért védelmezte az Egyház az ikontiszteletet, leginkább a VII. egyetemes zsinaton. Ez nem egy helyi zsinat volt, hanem Egyetemes, vagyis az egész keresztény Egyház akkori álláspontját tükrözte! Mert az ikonok hirdetik a legerőteljesebben, hogy Isten emberré lett! Hogy az Ige testté lett és közöttünk lakozott! Hogy Isten nem ideiglenesen járt itt, mint egy hindu avatár vagy egy görög félisten, hanem önmaga részévé tette az anyagot. Ikonok nélkül bizony mi is önkéntelenül a tőlünk távollévő Istent hirdetjük a világnak, és nem a Megtestesült Istent!
Kedves 29%-os. Foglaljuk össze:
1. De ideírtál egy totál képtelen, logikátlan, hazug érvet, ami nem válaszolt a kérdésre sem.
2. Erre én szépen kifejtettem a választ a Kérdésre. Nem én tehetek róla, hogy Isten és a világ viszonya a legnagyobb téma a vallásokban, és ahhoz, hogy megértsük, miért NEM bálványimádás a katolikusok és ortodoxok ikonikus Istenábrázolása, ahhoz minimálisan legalább ennyit ki kell fejteni. Erről írhattam volna 1000 oldalt is, ahhoz képest egy igen kivonatos bemutatására szorítkoztam a témának.
3. Ezt Te láthatóan nem értetted meg, és ahelyett, hogy magadba néztél volna, vagy gondolkodtál volna, vagy bármiféle ellenérvet hoztál volna, elkezdtél személyeskedni és fikázni, és megint tök képtelenséget kértél rajtam számon. Én ugyanis a kérdésre válaszoltam, Te pedig nem.
De nem jelentem, hogy trollkodsz, mert egyszerűen arról van szó, hogy fogalmad sincs, hogy miben hiszel, csak csípőből reagálsz arra baromságokat, ha valaki nem ért Veled egyet. Ez viszont nem éppen a kereszténység, vagy egyszerűen az emberi magatartás csúcsa.
De leírom egyszerűbben is, hátha átmegy:
A kereszténység nem a világtól távol lévő, hanem a világba belépett és véglegesen emberré vált Istent hirdeti (azaz Krisztus). Ikonok nélkül visszatérünk a világtól távol lévő Isten fogalmához.
Bibliai idézethez olvasdd el János Evangéliuma bevezető sorait az Isten Ige megtestesüléséről. De vigyázz, mert lehet, hogy számodra az is filozofikus és unalmas lesz! Én szóltam...
Kb. ennyi. A magyarázatot pedig lásd fent.
Pontosan ezért kellene megírtened, amit írok, mert enélkül nem tudod megkülönböztetni azt, ha valaki azt hiszi, Isten eleve a tárgyakban lakozik (vagyis báványimádó) azoktól, akik szerint "az Ige testté lett és közöttünk lakozott". (Na, honnan idézek?)
De egyébként kérdezném, hogy mennyire ismered a Bibliát?
Kb. mennyi idő alatt találod meg az alábbi helyeket? (Én kapásból tudom, hol vannak, de most nem keresem ki, hogy ne csak szelektáltan olvasd a Bibliát, hanem utánajárj.)
1. Isten megparancsolja, hogy két mennyei élőlényt faragjanak ki, vonják be színarannyal és tegyék egy olyan ládára, amelyen keresztül Ő beszél, és amelyet annyira tisztelni kell, hogy a templom legszentebb részében kapjon helyet és ha valaki hozzáér, akkor azt Isten a legkeményebb halálbüntetéssel sújtja.
2. Mózes utódja a fenti Láda előtt leborulva imdákozik.
3. Jákob/Izrael hétszer leborul a testvére előtt (aki nem egy tökéletes angyal, hanem a születése óta farkasember-kórban szenvedő Edóm, akinek leszármazottai a választottak ellenségei voltak.)
4. A templomot gazdagon kel díszíteni.
+1: Egyébként - bár nem a Biblia örökítette meg - de Lukács Apostol és Evangélista is megfestette az Istenszülő Mária ikonját. De ha úgy gondolod, a Biblián kívül semmit nem kell elfogadnunk, akkor pl, keresd meg, hoyg Pál Apostol a Biblia melyik részéből vette, hogy a fáraó varázslóit Jannesznek és Jambresznek hívták. Ez le fog foglalni egy ideig... :) Jó Biblia-olvasást!
Ja, apropó, Biblia: Te a Bibliát tiszteled? Tudod, az egy olyan dolog, ami jelképesen megörkíti Isten tetteit az utókornak, és amely az üdvösségünk eszköze. Biblia nélkül szerinted eljutunk Istenhez? Pedig az csak papír és festék... Dobjuk ki, égessük el, nem kellenek az ilyen bálványok, ugye?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!