Mi a helyzet azzal a 144 000 zsidóval akik a menybe kerülhetnek majd a 12 törzsből? Mit gondolnak erről a Jehova tanúi?
(még én kérek) Elnézés, hogy megint egy Jehova tanús kérdéssel bombázlak titeket de ezt nem értem.
Az egyik kérdésemnél:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__4..
Ebből is egy vita született, mivel a JT-k (sajátos) értelmezéseik szerint ezzel kapcsolatban a Biblia téved, más JT-k pedig azt mondják, hogy mi keresztények ferdítjük el a dolgokat/értelmezzük rosszul a dolgokat.
Mi az igazság tehát ezzel a 144 000 zsidóval kapcsolatban? A JT-k pedig miért tanítják ezzel kapcsolatban azt amit?
Nem hinném, hogy kb. 7 milliárd ember közül csak 144 000 üdvözülne (ilyet is hallottam már).
Akár szó szerint vesszük a számot és a népnevet, akár nem, egy dolog pontosan tudható: hogy itt egyáltalán nem valamiféle mennyei jutalomról van szó. A szöveg arról szól, hogy bizonyos emberek "meg lesznek jelölve" a végidőben, vagyis kiválasztva lesznek arra, hogy átvészeljék mindazt a csapást, ami következik a földre:
""Ne ártsatok se a földnek, se a tengernek, se a fáknak addig, míg meg nem pecsételjük a mi Istenünk szolgáit az ő homlokukon.""
Részemről azt gondolom, hogy mind a 144.000, mind az izraelita megnevezés konkrét és szó szerinti. Az Isten ígéreteiben szerepel az, hogy újra egyesíti majd a teljes Izraelt - nem csak a zsidóságot, akik csak az egyik izraelita törzs a tizenkettőből - összegyűjti őket a vég idején és az Ő Felkentje beviszi őket a megígért földre, a !!teljes!! területre, amiről szól a próféták által, hogy nekik adja, és ami még soha a történelem folyamán nem volt egészen az izraelitáké. Emiatt szükséges, hogy megmaradjanak mind a tizenkét törzsből leszármazottak, akik valszeg nem is tudják magukról, hogy azok, az Örökkévaló azonban nagyon jól ismeri őket.
Szerintem nem lehet szó szerint venni, mint testi zsidókat, mert Isten egyértelműen elvetette az Ő népét, mint fizikai csoportot, már nem érvényes a szövetség közöttük. Ezt éppen a zsidók, mint népe rúgták fel.
Megadtam a linket, ahol ez a kérdés a Biblia fényében ki van tárgyalva - a gyakran félreértésre okot adó, vitás részeket is beleértve.
És a 9-es válaszomban lévő másik link alatt szó van olyan hamis feltételezésekről, melyeknek nincs valós bibliai alapjuk a mai zsidóság és Isten viszonylatában.
Egy a lényeg: teljes ellenmondásba keverednénk a Szentírásban, ha test szerinti zsidók különleges kegyét, helyzetét látnánk bele a történetbe. Ez a hiedelem néhány félértett, magyarázott vers miatt él ma egyes, magát kereszténynek tartók körében. De ezzel a félértéssel ellentmondást generálnak maguknak.
Tisztelt 03:03!
Reagálnék az alábbi felvetésedre:
"Kedves 3-as! A 144.000-et nem lehet másként értelmezni, mert az utána következő "nagy sokaság" kifejezés elvesztené jelentését"
Először is fontosnak tartom tisztázni, hogy János apokalipszisét (bizonyára tudod, hogy a könyv ezt a címet kapta a II. században) alapvetően kétféleképpen lehet értelmezni. Lehet rá dogmatikai hitelvet építeni, amely egy adott felekezet központi tanítását szolgálja, és lehet irodalmi szempontból is. A modern Bibliakutatás ezt a történeti-irodalomkritikai bevezetéstudománynak nevezi, és a modern teológiában igencsak elterjedt. Ha nem haragszol, akkor én most utóbbit képviselném, és nem igen érdekel, hogy bizonyos Egyházak milyen dogmatikát építenek rá.
1. Mint említettem a könyv műfajilag az apokaliptikus irodalomhoz tartozik, amelyben minden jelképessé válik, és ezalól nem kivételek a számok sem. Az apokaliptikus irodalomnak éppen az a lényege, hogy a szerző rejtett mondanivalót közül szimbólumokon keresztül. Ezsdrás 4 könyve például Rómát egy tengerből felemelkedő, óriási sassal ábrázolja. A szimbolika önkényes értelmezése sokszor okozott már problémákat, hiszen a hagyomány a Dániel könyve 11. fejezetének az 5. versétől a szeleukida-ptolemaida konfliktusra vonatkozó leírásokat próbált kiolvasni. Jacques Doukhan ezzel kapcsolatban rámutatott arra, hogy a könyv szerkezetében lévő irodalmi szabályosság és szimmetria képtelenné teszi ezt az önkényes azonosítást. Na persze, a dogmatikához ragaszkodókat, ez biztosan nem fogja érdekelni ;-) Így van ez a 144 000-el is.
2. Csodálom, amikor a 144 000-el kapcsolatban olyan sok vita folyik a fórumokon. Ebből is látszik hogy mennyire nagy az eltérés az ókori ember gondolkodása, és a modern Egyházak között. A Jelenések könyvének ugyanis chiasztikus szerkezete van. Az ókori ember gondolkodása szerint a könyv lényege éppen az, amely a chiazmus középpontjában van. Ebbe a 7. fejezet éppen nem esik bele. Azt nem mondom, hogy nem lényeges, mindenesetre meglepő, amikor dogmatikát építenek egy olyan fejezetre, illetve késhegyre menő vitákat rendeznek miatta, amely nem is a tekercs központi mondanivalója.
3. A 144 000 után lévő "nagy sokaság" dogmatikailag talán értelmetlen, irodalmi szempontból viszont szinonímák. A 6. fejezet kétségtelenül kapcsolatban van a 7. fejezettel, hiszen utóbbi a (6,17)-ben található kérdésre ad választ. A könyvben található irodalmi sajátosság ezt nyilvávnalóvá teszi, amely a 4. és a 9. vers között olvasható. János először hallotta az elepcsételtek számát, azután pedig látta őket. A jelképes jelentés meghatározása 144 000-nek mondta a számukat, azonban amikor ő szemlélte, megszámlálhatatlan sokaságnak vélte. Ez ugyanúgy előjön a könyvben máshol is. A (Jel 5,5-6)-ban például azt halja János, hogy győzött a Júdabeli Oroszlán, majd amikor a saját szemével látja, akkor egy megöletett Bárányt lát. Amit hallot, és amit látott látszólag ellentétben áll egymással, ám ugyanarról van szó, hiszen mindkét szimbólum Krisztust akarja szemléltetni. Aztán visszatérve a 7. fejezethez, János az elpecsételtek számát úgy hallotta "Izrael fiainak >>minden<< nemzetségéből valók", majd amikor ténylegesen látta őket, akkor az lett nyilvánvalóvá, hogy ">>minden<< nemzet, ágazat, nép és nyelv közül" valók. Világos, hogy ez a szimmetria utalás arra, hogy ugyanarról van szó. Arról nem is beszélve, hogy amikor a 144 000-et részletezi, rendszerint a 12-es számot használja, amely a teljesség száma a Bibliában, a 144 pedig mint szám előjön még a (Jel 21,17)-ben is. Azt pedig egy szóval sem mondtam, hogy a Jel 7-ben található zsidó test szerinti zsidót jelent, de azon logika folyamán, amikor vagy a 144 000-et, vagy a zsidót szó szerint értelmezzük, és a másikat jelképesen ellentmondás áll fent, ha elolvassuk a szövegkörnyezetet. De mint mondtam, engem az egyszerű egyházi dogmatika nem érdekel, úgyhogy tőlem szó szerint is értelmezheted, engem egyáltalán nem zavar ;-)
Arra lennék kíváncsi,hol van megírva ,hogy Isten elvetette az Ő népét?éS HOL VAN MEGÍRVA HOGY LESSZ EGY "SZELLEMI IZRAEL" mint csoport?És hol van megírva ,hogy a jelenések könyvében szereplő Zsidó kiválasztottakat nem szószerint kell érteni.?
Talán Jézus Krisztus Királyságát sem kell szó szerint érteni?
Hát szerintem vannak gondok a Jehova Tanúi tanításokkal!!??
NEM lesz sem "jehova',sem "krisztus" kiralysaga!!pont!
-"az UR jon el itelni!!az Egy Igaz UR,a vilag teremtoje,a mindenseg kiralya!ki egybegyujti valasztott nepet a Har Megiddo-nak nevezett helyre es Hatalmanak nem lesz vege.."
irja a Mishne Torah!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!