Tudtok olyan Jehova Tanújáról, aki a Szervezetük minden állításának utánanézett világi szakirodalomban, és rájött, hogy helytelenek a tanításaik?
kérlek tudnál csak egyetlenegy bibliai verset leírni, ami alátámasztja, a háromságtant?
Kérlek ne küldjék semmilyen videót vagy valaki magyarázatát, küldjél nekem kérlek bibliai verset a nézeted alátámasztására.
Megkérdezhetem, hogyan érted a János 17:21 versét? Ez a háromságtant bizonyítja?
Jézus itt így imátkozik Atyjához: "hogy mindnyájan egyek legyenek a mint te én bennem Atyám és én te benned, hogy ök is egyek legyenek mi bennünk"....
Kihez imátkozott Jézus? Saját magához? és ha ez a háromságtan bizonyítéka, akkor hol van a harmadik személy?
Mit jelent az hogy tanitványok is egyek legyenek Jézusban és az Atyában? Az Új szövetség szerint Jézusnak 12 apostola és sok tanitványa volt, akkor ezek meg hogy lehettek egyek úgy ahogy az Atya és a Fiu egy?
Ha a Szentháromságot a Bibliában keressük, akkor erre a legvilágosabb utalások az Újszövetségben vannak. A kijelentés fokozatos, az Újszövetség istenképe már sokkal többet tartalmaz Isten önmagáról adott kijelentéséből, mint az Ószövetség. Itt látjuk jóval egyértelműbben, világosabban azt is, hogy Isten Szentháromságként létezik. Azt, amit az Újszövetség erről a témáról kinyilatkoztat, három fő tanításban lehet összefoglalni:
1. Isten három személyben létezik. A Máté 28,18-ban olvassuk: "megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében". A 2 Korinthus 13,13-ban pedig ezt: "Az Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindannyiunkkal.". Az Efézus 4,4-6-ban is egymás mellett láthatjuk mindhárom személyt: "egy a Lélek... egy az Úr... egy az Istene és Atyja mindeneknek". Péter apostol a következőképpen kezdi első levelét: "Péter, Jézus Krisztus apostola, Pontusz, Galácia, Kappadócia, Ázsia és Bitinia szórványában élő jövevényeknek, akik ki vannak választva az Atya Isten eleve elrendelése szerint a Lélek megszentelő munkája által az engedelmességre és a Jézus Krisztus vérével való meghintésre: Kegyelem és békesség adassék nektek bőségesen.".
2. Mindhárom személy teljesen Isten. Külön-külön mindhárom személyről olyan dolgokat állít a Szentírás, melyeket egyébként csak Istenről mond. Amit Isten lényéről tanít, azt állítja az Atyáról, a Fiúról és a Szentlélekről külön-külön is. "A tan bibliai alapja az a tény, hogy mindegyik személy rendelkezik olyan tulajdonsággal, amely csak Istené lehet, és mindegyik cselekszik olyasmit, amit csak Isten tehet."
Rengeteg igeverssel lehet alátámasztani, hogy a Biblia egyedül Istent jellemzi bizonyos tulajdonságokkal, mégis alkalmazza azokat külön az Atyára, a Fiúra és a Lélekre is. Isten az Úr, de Úr az Atya is (Mt 11,25), a Fiú is (ApCsel 2,36) és a Lélek is (2Kor 3,17). Isten örökkévaló és halhatatlan, de igaz ez az Atyára is (Jn 5,26), a Fiúra is (Zsid 13,8) és a Lélekre is (Zsid 9,14). És hosszasan lehet még sorolni: Isten szent, mindenütt jelenvaló, mindentudó, mindenható, teremtő, gondviselő, a megváltás és ítélet a kezében van, - de ugyanezt látjuk az Atyáról, a Fiúról és a Lélekről külön-külön is.
Jézus feltámadásának a Biblia szerint Isten az oka, mégis külön olvasunk arról is, hogy az Atya támasztotta fel, arról is, hogy ő magát támasztotta fel, és arról is, hogy a Szentlélek ereje támasztotta fel. A hívő újjáteremtése, igazzá nyilvánítása és megszentelése mind Isten műve, de külön is olvasunk arról, hogy ez az Atyának, a Fiúnak vagy a Szentléleknek a műve. A dicsőség egyedül Istené - mégis az áll az Igében, hogy dicsőséget kap az Atya, dicsőséget kap a Fiú és dicsőséget kap a Szentlélek is. Az imádat egyedül Istent illeti - mégis látjuk azt, hogy az imádat az Atyát illeti, a Fiút illeti, a Szentlelket illeti. Tehát mindhárom személy isteni tulajdonságokkal rendelkezik.
A Biblia azt is egyértelműen kimondja, hogy az Atya teljesen Isten (Jn 6,44-46; Róm 1,7; 1Kor 8,6; Ef 4,6), a Fiú teljesen Isten (Jn 1,1.18; 10,30; 20,28; Róm 9,5; Kol 2,9; Tit 2,13; Zsid 1,8; 1Jn 5,20; Jel 1,17; 19,16) és a Lélek is teljesen Isten (Mt 12,31-37; ApCsel 5,3-4; 16,6-10).
Ha komolyan érdekel,keresd ki a bibliában és olvasd el.
Kedves "tanúk"nagyon levagytok maradva ,és nagyon elvagy tok tévelyítve a hazugságokkal amit az Őrtorony ,meg különböző kiadványaitok ír,.Sajnos,a buzgóság meg van de a hit alapja az nem jó!!!!!!!!!!!!!!
Bocsánat, de ezek közül egyetlen egy vers sem támasztja alá a háromságtant. Igazán...
Ha életünkben teljesen elöször elfogulatlanul olvasnánk ezeket a verseket, mégcsak véletlenül sem értelmeznénk ugy, hogy ezek valahogy egybe vannak dugva...bocsánat nem találok hirtelen helyesebb kifejezést
Kérlek miért nem válaszoltál kérdésemre a János l7:21 versét hogyan lehet megérteni, mikor Jézus a tanitványaiért imátkozott az Atyjához, és kérte hogy egyek legyenek, mint ahogy az Atya és a Fiú egyek,és egyek legyenek a tanitványok is együtt és az Atyában a Fiúban is?
Kinek a nevében kell keresztelni? Ha pld. külföldön egy nagykövet megbizást kapott a feletteseitöl, akik egy több tagból álló bizottság, tegyük fel hármam vannak...ez azt jelenti hogy ök egy test egy személy fizikailag?
Az ember teremtésekor mit mondott Jehova Isten?
...1.Mózes 2:24..."és egy testté lesznek"...
Nos ez mit jelentett, hogy a férfi és a nö egy testté lesznek?
Logikus következtetésekkel rájövünk, mit jelent a szó egyek=egységes... egy akaraton, egy nézeten lenni...
Mindnyájan tudjuk, hogy a keresztény vallás a zsidó vallásból ered. A zsidók egyisten hivök voltak.
Jézus Krisztus szintén zsidó volt. Jehova Isten volt az Atyja, akit a zsidók imádtak.
Soha nem mondta magáról: Tudjátok megjelentem nektek hát én vagyok az Atya, akihez imádkoztatok...
Hogy ne legyen hosszú a szövegem /azt ugye fárasztó :-)
még ezt:
Máté 26:39 leírja hogy halála elött Jézus imátkozott Atyjához és kérte "hogy ha lehetséges távozzék el töle ez a pohár, de azt is mondta Jézus "de ne úgy legyen ahogyan én akarom, hanem ahogyan Te"...
Ha Az Atya és Fiú nem lennének különbözö személyek, akkor ez az ima értelmetlen lett volna.
Legyen a te hited szereint.
Sajnos csak kb.10000 "tanúbol" egy ha felébred a halálbol,és felragyog naki a Krisztus.Úgylátom nem te vagy az aki felfog ébredni.
Látod, én ezeket a bibliai verseket nem találtam ki, ott van a Bibliádban.
Sajnos így van, ha az emberek kifogynak az érveikböl, akkor ugye marad a csúfolkodás.....:-(
Mi kutatjuk a Biblia tanait, nem hunyunk szemet a bibliaversek felett, hogy csak azt ragadnánk ki belöle ami nekünk megfelel a saját elképzeléseinkhez. Mi figyelembe vesszük az egész Bibliát, nem tépjük ki a gondolatokat az összefüggésböl. Azt is kutatjuk hogy mit írnak a híres encyklopédiák.-
Kedves író, nem akarlak untatni, de maga a katolólikus encyklopédia is ugy vallja, hogy a háromságtan nem bibliai eredetü.
A New Catholic Encyclopedia kijelenti: "Az ´egy Isten három személyben´ megfogalmazásnak nem volt szilárd alapja, nem képezte szerves részét a keresztény életnek, és a hitvallásban csak a IV. század vége felé jutott fontos szerephez...Az apostoli atyáknak halvány sejtelmük sem volt ilyen jellegü felfogásról vagy elképzelésröl" 1967.15.köt.299 old
Nem csúfolódni akarok,de pontosan abba a hibába estek mint Jézus korában a főpapok.Halálra akarták kövezni mert Istennel tette magát egyenlővé.Mármint Jézus!
Biztos ismered a János ev,5.részét,ha nem olvasgass,
Főleg a 18.verset olvasd el vagy kétszer háromszor.
15. verstől:
Elméne az az ember, és hírül adá a zsidóknak, hogy Jézus az, a ki őt meggyógyította.
16.
És e miatt üldözőbe vevék a zsidók Jézust, és meg akarák őt ölni, hogy ezeket művelte szombaton.
17.
Jézus pedig felele nékik: Az én Atyám mind ez ideig munkálkodik, én is munkálkodom.
18.
E miatt aztán még inkább meg akarák őt ölni a zsidók, mivel nem csak a szombatot rontotta meg, hanem az Istent is saját Atyjának mondotta, egyenlővé tévén magát az Istennel.
19.
Felele azért Jézus, és monda nékik: Bizony, bizony mondom néktek: a Fiú semmit sem tehet önmagától, hanem ha látja cselekedni az Atyát, mert a miket az cselekszik, ugyanazokat hasonlatosképen a Fiú is cselekszi.
20.
Mert az Atya szereti a Fiút, és mindent megmutat néki, a miket ő maga cselekszik; és ezeknél nagyobb dolgokat is mutat majd néki, hogy ti csudálkozzatok.
21.
Mert a mint az Atya feltámasztja a halottakat és megeleveníti, úgy a Fiú is a kiket akar, megelevenít.
22.
Mert az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta;
23.
Hogy mindenki úgy tisztelje a Fiút, miként tisztelik az Atyát. A ki nem tiszteli a Fiút, nem tiszteli az Atyát, a ki elküldte őt.
24.
Bizony, bizony mondom néktek, hogy a ki az én beszédemet hallja és hisz annak, a ki engem elbocsátott, örök élete van; és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre.
25.
Bizony, bizony mondom néktek, hogy eljő az idő, és az most vagyon, mikor a halottak hallják az Isten Fiának szavát, és a kik hallják, élnek.
26.
Mert a miként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában:
27.
És hatalmat ada néki az ítélettételre is, mivelhogy embernek fia.
28.
Ne csodálkozzatok ezen: mert eljő az óra, a melyben mindazok, a kik a koporsókban vannak, meghallják az ő szavát,
29.
És kijőnek; a kik a jót cselekedték, az élet feltámadására; a kik pedig a gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására.
30.
Én semmit sem cselekedhetem magamtól; a mint hallok, úgy ítélek, és az én ítéletem igazságos; mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, a ki elküldött engem, az Atyáét.
31.
Ha én teszek bizonyságot magamról, az én bizonyságtételem nem igaz.
32.
Más az, a ki bizonyságot tesz rólam; és tudom, hogy igaz az a bizonyságtétel, a melylyel bizonyságot tesz rólam.
33.
Ti elküldtetek Jánoshoz, és bizonyságot tett az igazságról.
34.
De én nem embertől nyerem a bizonyságtételt; hanem ezeket azért mondom, hogy ti megtartassatok.
35.
Ő az égő és fénylő szövétnek vala, ti pedig csak egy ideig akartatok örvendezni az ő világosságában.
36.
De nékem nagyobb bizonyságom van a Jánosénál: mert azok a dolgok, a melyeket rám bízott az Atya, hogy elvégezzem azokat, azok a dolgok, a melyeket én cselekszem, tesznek bizonyságot rólam, hogy az Atya küldött engem.
37.
A ki elküldött engem, maga az Atya is bizonyságot tett rólam. Sem hangját nem hallottátok soha, sem ábrázatát nem láttátok.
38.
Az ő ígéje sincs maradandóan bennetek: mert a kit ő elküldött, ti annak nem hisztek.
39.
Tudakozzátok az írásokat, mert azt hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, a melyek bizonyságot tesznek rólam;
40.
És nem akartok hozzám jőni, hogy életetek legyen!
41.
Dicsőséget emberektől nem nyerek.
42.
De ismerlek benneteket, hogy az Istennek szeretete nincs meg bennetek:
43.
Én az én Atyám nevében jöttem, és nem fogadtatok be engem; ha más jőne a maga nevében, azt befogadnátok.
44.
Mimódon hihettek ti, a kik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a dicsőséget, a mely az egy Istentől van, nem keresitek?
45.
Ne állítsátok, hogy én vádollak majd benneteket az Atyánál; van a ki vádol titeket, Mózes, a kiben ti reménykedtetek.
46.
Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő.
47.
Ha pedig az ő írásainak nem hisztek, mimódon hisztek az én beszédeimnek?
Kedves válaszoló, ha még van kedved folytatni az eszmecserénket, kutattam egy kicsit és találtam újabb érdekes bibliai verseket.
Elöször is kérlek, szögezzük leg, hogy mi Jehova Tanúi nem vagyunk azok a farizeusok, akik Jézus hálálát követelték.
Mi Jézus Krisztust a Királyunkként tiszteljük. Elismerjük váltságáldozatát, ami alapján az emberiségnek reménysége nyílt egy csodás jövöre . A Jelenések és egyébb bibliai könyve alapján szívszakadva várjuk, hogy Jézus eljön királyi hatalmában angyalaival és megtisztítja ezt a földet a gonoszságtól, és véghezviszi Atyja Jehova Isten eredeti akaratát, Édenné változtatja a földet, váltságdíja alapján eltávolítja az emberi tökéletlenséget, a gonoszt, megsemmisíti sátánt......
No még ehhez a vershez amit írtál...
Elismerjük, hogy Jézusnak az isteni titul jár. De még így is alacsonyabb beosztása van mint az Atyjának, nem egyenlö vele, söt ezt Ö magáról soha nem is mondta.
A héber Iratok /Ószövetség/... az isten szót így írja: ´elo-him´....
Maga Jézus Krisztus idézett egy szöveget ezzel kapcsolatosan megtalálható a János 10:34,-ben, igy szól: "Felele nékik Jézus: Nincs-é megírva a ti törvényetekben: Én mondám: Istenek vagytok?"....
Jézus itt idézte a Zsoltárok 82:6 versét ami igy szól:"És mondottam: Istenek vagytok ti a Felségesnek fiai ti mindnyájan"..../mind a két verset a Károli Bibliából írtam ki.
Tehát az Isten kifejezést a Biblia azokra használja, akiknek valamilyen hatalmuk van. Jézus Krisztusnak az Atyja nagy hatalmat adott, mindnyárt az Atya után a legnagyobb.
Például Jézus mondta " az Atya nagyobb nálamnál", vagy "bármit kértek az Atyától az én nevemben"... ezt is mondta "arról a napról és óráról senki sem tud csak az Atya, még a Fiú sem"....
Sehol nem találunk olyan bibliai verset amely alátámasztaná, hogy az Atya egyenrangú a Fiúval. A Fiu, Jézus Krisztus soh nem készített lázadást. hogy kiragadja a trónt Atyja kezéböl
Néhányan, akik tagadják a Szentháromságot, ezzel ér
velnek: mivel a háromság-tan
értelmetlen, ellenkezik a logikai szabályszerűségek
kel, ezért el kell vetnünk. Érvüket azonban
rossz kiindulópontra helyezik: az ember és Isten ka
pcsolata nem vizsgálható a logika és
racionalitás szabályai szerint. Amennyiben logikai
úton kívánjuk megközelíteni Isten lényét,
két eshetőség áll előttünk.
Egyrészt vizsgálhatjuk
Isten egész valóját az emberi ész szabályai szerint
. Nem csak a
háromság-tant kiemelve, hanem Isten minden tulajdon
ságát, és minden információt, amit a
Bibliában találunk róla. Ha nem logikus a háromság-
tan, akkor azt kell mondanunk, hogy
emberi ésszel mérve ugyanennyire logikátlan és felf
oghatatlan az, hogy Isten öröktől fogva
van, és sosem volt kezdete. Logikátlan és ésszerűtl
en az a tette, hogy miután halálos bűnt
követtünk el ellene, ő mégis megbocsát, és elengedi
a büntetésünket, magára vállalva a
bűnünk következményét, amiért mi tartozunk felelőss
éggel. Megláthatjuk, hogy a fizikai
világunk törvényei alapján mennyire lehetetlen, hog
y Isten egyszerre mindenütt jelen tud
lenni. Csakúgy elképzelhetetlen, hogy ő a teremtett
világon kívül létezik, mégis „őbenne
élünk, mozgunk és vagyunk” (ApCsel 17:28); valamint
mi őbenne vagyunk, ő pedig
mibennünk (Jn 15:4). Arra a következtetésre juthatu
nk, hogy Isten egész valója az emberi,
racionális elme számára felfoghatatlan és logikátla
n.
Másrészt, rádöbbenhetünk arra,
hogy Isten lényét nem kell e világ törvényszerűsége
i
alapján szemlélnünk
. Isten nem ebben a világban él, ezért nem kötik a
teremtés szabályai.
Nincs beszorítva a kiterjedés három dimenziója közé
, és az idő sem korlátozza őt. Mindezek
fölött áll (tulajdonképpen ő maga teremtette őket),
és ezért olyan tulajdonságokkal és
képességekkel rendelkezik, amelyek ebben a világban
elképzelhetetlenek számunkra.
De miért is akarjuk felfogni a Felfoghatatlant? Els
ősorban nem a megértés a kulcsa az
Istennel való kapcsolatunknak. Nem a teológiai tudá
sunk, lexikális ismereteink alapján ítél
meg minket Isten, hanem a hitünk alapján. A Biblia
világosan kijelenti: „A
hit
pedig... a nem
látható dolgok létéről való meggyőződés...
Hit
nélkül pedig senki sem lehet kedves Isten
előtt, mert aki az Istent keresi, annak
hinnie
kell, hogy ő van; és megjutalmazza azokat, akik
őt keresik” (Zsid 11:1, 6).
Az Istentől származó önkijelentéseket nem racionáli
s mérlegelés, hanem hit által tehetjük
magunkévá. Ha képesek lennénk teljesen megérteni Is
tent, akkor nem lenne szükségünk
arra, hogy elhiggyük, amit önmagáról mond, az igaz.
De mivel nem tudjuk megérteni
korlátolt értelmünk és képességeink miatt, ezért hi
tre van szükségünk: elhisszük, hogy ami a
Bibliában áll, az az igazság. És a Zsidókhoz írt le
vél szerzőjének definíciója szerint a hitünk
nem más, mint szilárd meggyőződés olyasmiről, amit
nem látunk. Nem tudjuk megvizsgálni,
mérlegelni, ellenőrizni, megmérni, leírni tudományo
s módszerekkel, de elfogadjuk azt, mert
hiszünk Isten
nek
és Isten
ben
.
De talán felmerül a kérdés: ha Isten lényét teljes
mértékben lehetetlen megérteni, akkor
miért olyan lényeges, hogy foglalkozzunk a Szenthár
omsággal? Attól még valaki lehet igazán
odaszánt hívő, ha nem fogadja el a háromság-tant. A
ttól még hisz az Atyában, hisz Jézusban,
a Fiúban, aki megváltotta őt, és hisz a Szentlélekb
en, aki/ami munkálkodik benne. A
tanulmányban szeretnénk választ keresni arra, hogy
miért lényeges az evangélium
szempontjából a háromság-tan. Vajon lényegtelen az
evangélium tisztaságának
szempontjából, hogy ki az a Jézus Krisztus, aki meg
halt értünk? Számít az, hogy ki/mi az a
Szentlélek, aki/ami lakozást vesz a hívőkben, és a
mi lelkünkkel együtt bizonyságot tesz arról,
hogy Isten gyermekei vagyunk (Róm 8:16)?
A Biblia ezt mondja: „Az pedig az örök élet, hogy
ismernek téged
, az egyedül igaz Istent, és
akit elküldtél, a Jézus Krisztust” (Jn 17:3). Ismer
ni Istent nem akármilyen csekélység, hanem 5
örök élet. Felelősek vagyunk azért, hogy igyekezzün
k
megismerni az igazságot
, amit Isten
leíratott önmagáról. Ez nincs ellentétben azzal, ho
gy Isten lényét teljes mértékben nem
tudjuk megérteni. Ő ugyanis olyan ismereteket tár e
lénk magáról, amit a magunkévá
tehetünk, és ez hatással lesz az életünkre. Jézus í
gy vigasztalta tanítványait, mikor közeledett
megfeszítésének ideje: „Még sok mindent kellene mon
danom nektek, de most nem tudjátok
elviselni, amikor azonban eljön ő, az igazság Lelke
,
elvezet titeket a teljes igazságra
; mert
nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hal
l, és az eljövendő dolgokat is kijelenti
nektek” (Jn 16:12-13). Jézus nem a részleges igazsá
got, a téves ismereteket ígérte a
tanítványoknak, hanem a teljes igazságot, amire a S
zentlélek vezeti el őket (Jn 8:32). Ma
nekünk is szükségünk van arra, hogy alávessük magun
kat az igazság Lelkének, aki minket is
elvezet a teljes igazságra. El kell engednünk a saj
át elképzeléseinket, és engedni kell a
Szentléleknek, hogy kiigazítsa a látásunkat.
Néhány évtizeddel később János, aki feljegyezte Jéz
us ígéretét az igazság Lelkéről, így tett
bizonyságot: „de bennetek megvan az a kenet is, ame
lyet tőle kaptatok, ezért nincs
szükségetek arra, hogy valaki tanítson titeket; sőt
amire az ő kenete tanít meg titeket, az
igaz, és nem hazugság; és ahogyan megtanított titek
et, úgy maradjatok meg őbenne” (1Jn
2:27). Tudnunk kell, hogy ma még „töredékes az isme
retünk” (1Kor 13:9). Ezért nem látjuk a
teljes képet. Nem vagyunk minden részlet birtokában.
. A HÁROMSÁG-TAN BIBLIAI ALAPJA
Napjainkban a háromság-tan legismertebb tagadói Jeh
ova Tanúi. A következő érvet hozzák
fel ellene:
„Sem a szentháromság [trinitas] szó, sem maga a tan
ítás mint olyan, nem található meg az
Újszövetségben, sem Jézus és a követői nem próbálta
k szembehelyezkedni Izrael ószövetségi mintájával:
’Halld, ó Izrael: az Úr, a mi Istenünk egy Úr’ (5Mó
z 6:4)... A tanítás folyamatosan alakult ki több évsz
ázad
során és heves viták közepette... A IV. század vége f
elé... öltött formáját őrizte meg lényegében véve
napjainkig a Szentháromság dogmája.”
1
Maga a gondolat nem Jehova Tanúitól származik, hane
m idézet a
The New Encyclopaedia
Britannica
-ból.
2
Az idézet természetesen
nem tükrözi az evangéliumi keresztények
álláspontját, legfeljebb a liberális teológusokét.
A
megfogalmazott hipotézis valójában két
összetevőből áll:
(1) a háromság-tan alapjai nem
jelennek meg a Bibliában, valamint
(2) a tan csak a későbbi évszázadok során alakult k
i.
Az
első ellenvetést ebben a részben fogjuk szemügyre v
enni, megvizsgálva, hogy a
Szentháromságról szóló elképzelés megjelenik-e az Ó
- és Újszövetségben. Ha erre a kérdésre
válaszul azt találjuk majd, hogy a háromság-tant vi
lágosan tanítja az Ószövetség, Jézus
Krisztus és az apostolok, akkor a második ellenérv
automatikusan megdől. A későbbiekben
még foglalkozunk azzal, hogy maga a Szentháromság,
mint kifejezés hogyan honosodott meg
a kereszténységben, és terjedt el olyannyira, hogy
ma is vallja az evangéliumi kereszténység
egésze.
2.1. Az Ószövetség bizonyságtétele Istenről
Izrael vallására a szigorú monoteizmus volt a jelle
mző. A zsidók elképzelni sem tudták, hogy
az egyetlen igaz Isten, Jahve mellé emeljenek bármi
lyen más istent. Bár időnként lelki
paráznaságba keveredtek, és a környező népek istene
it is imádták, Jahve imádata mégis
nemzeti identitásuk kulcsa maradt. Ez az egyistenhi
t lett nemzeti hitvallásukká, amelyet
semá
nak neveznek: „Halld meg, Izráel: Az ÚR
a mi Istenünk, egyedül az ÚR” (5Móz 6:4).
A babiloni fogság után a próféták már nem a bálvány
imádásra figyelmeztették a népet. Úgy
látszik, Izrael megtanulta, hogy egyedül Jahve az I
stenük, és soha többé nem fordultak más
istenek felé. Megszilárdult hitükben a monoteizmus,
olyannyira, hogy a római korban
ateistáknak nevezték őket, mert nem hittek a pogány
istenek panteonjában, csak egyetlen
Istenükben.
1
Érveljünk az Írásokból
, p. 141, WTBTS, Brooklyn, New York, 1989
2
10. kötet, p. 126, Micropaedia, 1976
9
Első látásra Izrael szigorú monoteista gondolkodása
kizárja még a lehetőségét is annak, hogy
a Szentháromság gyökereit megtaláljuk az Ószövetség
ben. Valójában azonban nem ez a
helyzet. Találhatunk a héber írások olvasása közben
olyan verseket, amik valamiféle
többességet jeleznek az Istenségen belül.
2.1.1. A teremtésben
A Biblia első szavai ezt mondják: „Kezdetben teremt
ette Isten a mennyet és a földet” (1Móz
1:1). Isten az, aki megteremtette a világmindensége
t. Más helyeken pedig arról olvasunk,
hogy Ő egymaga alkotott meg mindent, és nem volt se
gítőtársa: „Én, az ÚR, alkottam
mindent,
egyedül
feszítettem ki az eget,
magam
tettem szilárddá a földet” (Ézs 44:24, lásd
még: Neh 9:6, Zsolt 102:26, Ézs 45:12, 18, ApCsel 7
:49-50, 17:24, Zsid 11:3). Fontos
észrevenni, hogy Isten azt mondja:
egyedül
teremtett meg mindent, nem volt segítőtársa, és
senki, aki vele lett volna, amikor megalkotta a vil
ágmindenséget.
A teremtési beszámolóban mégis érdekes részleteket
vehetünk észre. Először is,
a Szentlélek
megjelenik a teremtésben
, mint aki aktívan részt vesz benne: „Isten Lelke l
ebegett a vizek
fölött” (1Móz 1:2). Ezen túlmenően láthatjuk, Isten
hogyan alkotta meg az embert: „Akkor
ezt mondta Isten: Alkos
sunk
[többes szám]
embert a képmás
unkra
[többes szám],
hozzánk
[többes szám]
hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madara
in, az állatokon, az egész
földön és mindenen, ami a földön csúszik-mászik. Me
gteremtette Isten az embert a maga
[egyes szám] képmására, Isten képmására [egyes szám
] teremtette, férfivá és nővé
teremtette őket” (1Móz 1:26-27). A szövegben többes
számú kifejezéseket találunk:
alkossunk, (a mi) képmásunkra, hozzánk hasonlóvá.
Ez a tény felvet egy kérdést: kihez beszél itt Iste
n? A korábban felsorolt igékből és főként az
Ézs 44:24-ből azt láthatjuk, hogy Isten egymaga alk
otott meg mindent. Beszélhet itt Isten az
angyalokhoz? Nem, hiszen az angyalok nem teremtette
k semmit, itt pedig Isten a teremtésre
irányuló felszólítást tesz. Hogyan tudjuk az egymás
sal ellenkezőnek tűnő verseket
összhangba hozni? Isten egymaga teremtett mindent,
mégis többes számot használ itt,
jelezve, hogy valaki(k) még részt vett(ek) a teremt
és folyamatában. Ezt csak akkor
fogadhatjuk el, ha az(ok) a valaki(k), akikhez Iste
n itt szól, nem teremtmények, hiszen Isten
alkotott mindent, egyedül. Tehát Isten önmagához sz
ól: ez vagy skizofrénia, vagy egyértelmű
utalás arra, hogy
többességet feltételezhetünk az Istenségen belül
. (Itt biztosan sokaknak
eszébe jut, hogy János evangéliumának bevezető szav
ai szerint minden Jézus által lett. Ennek
a versnek a jelentőségét a későbbiekben még szemügy
re vesszük majd, most azonban
koncentráljunk arra, hogyan nyilatkozik Istenről az
Ószövetség.)
Az idézet második részében azt látjuk, hogy Isten (
egyes számban) képmására teremtette
meg az embert. Ez azt a feltételezést engedi meg sz
ámunkra, hogy Isten olyasvalakihez
beszélt, aki természeténél fogva azonos vele, így l
ehet összhangban a többes szám
(személyiség) és az egyes szám (természet).
2.1.2. A bűnbeeséskor
A bűnbeesés után Isten ezt mondja: „Azután ezt mond
ta az ÚRisten: Íme az ember olyanná
lett, mint
mi
közülünk [többes szám] egy: tudja, mi a jó, és mi a
rossz. (1Móz 3:22). Ki ez a
mi
?
10
Isten soha nem használt többes szám első személyt,
amikor önmagáról és a teremtményeiről
együttesen beszélt, ezért kizárhatjuk, azt az állít
ást, hogy itt az angyalokat kellene
beleértenünk a többes számba. Maga a történet mondj
a el, kire utal a
mi
. A Sátán kígyó
képében arra biztatta Évát, hogy egyen a tiltott fa
gyümölcséből, és azzal érvelt, hogy „jól
tudja Isten, hogy ha esztek belőle, megnyílik a sze
metek, és olyanok lesztek, mint az
Isten
:
tudni fogjátok, mi a jó, és mi a rossz” (1Móz 3:5).
Ha az ember eszik, olyan lesz, mint Isten,
tudni fogja, mi a jó, és mi a rossz. Miután evett,
Jahve ezt mondta: olyan lett az ember, mint
mi
közülünk egy. Vegyük észre a logikai összefüggést a
két vers között: ha eszik, olyan lesz,
mint Isten (egyes számban). Miután evett, olyan let
t, mint Isten (többes számban). A
szövegkörnyezet nem teszi lehetővé, hogy a
mi
be az angyalokat, vagy bármely egyéb
teremtményt
értsük bele. Csak akkor értelmezzük helyesen a szöv
eget, ha elfogadjuk:
Isten
többes számot alkalmaz, pedig önmagáról beszél
.
2.1.3. Sodoma és Gomora pusztulásakor
Sodoma és Gomora pusztulása előtt olvashatjuk,
hogyan hajtotta végre Isten az ítéletet a két
bűnös város fölött: „Az
ÚR
pedig kénköves tüzes
esőt bocsátott Sodomára és Gomorára, az
ÚRtól
, az égből. (1Móz 19:24). Mit mond ez a vers?
Jahve kénköves tüzes esőt bocsátott a
két városra Jahvétól. Ki? Isten. Honnan? Istentől.
Ennek a versnek az egyetlen lehetséges
értelmezése az, hogy többességet feltételezünk az
Istenségben.
2.1.4. A kivonulás után
Isten megígérte Izraelnek, hogy vele lesz, és bevez
eti őket arra a földre, amit választott
nekik. Ígérete így hangzott: „Íme, én
angyalt
küldök előtted, hogy megőrizzen az úton és
bevigyen arra a helyre, amelyet kijelöltem. Vigyázz
magadra előtte, és hallgass a szavára! Ne
szegülj ellene, mert nem bocsátja meg hitszegésetek
et, hiszen
az én
nevem van jelen benne
.
De ha engedelmesen hallgatsz a szavára, és teljesít
ed mindazt, amit parancsolok, akkor
ellensége leszek ellenségeidnek és szorongatója szo
rongatóidnak. Mert az én
angyalom
előtted megy, és bevisz az emóriak, hettiták, periz
ziek, kánaániak, hivviek és jebúsziak közé,
és kiirtom őket” (2Móz 23:20-23).
Az
angyal
kifejezés jelentése: hírvivő. Nem hordozza magában
azt, hogy teremtett lénynek
kell lennie, pusztán arra utal, hogy egy adott hely
zetben valakinek a hírvivőjeként
tevékenykedik. A szövegből több dolog is kiderül: (
1) Isten neve van jelen abban a
hírvivőben, akit Isten küld a népe előtt. Hogyan le
het benne Jahve neve valakiben, aki maga
nem Jahve? Hogyan lehetne bennem a Kovács család ne
ve, ha én magam nem tartoznék
abba a családba? (2) Izraelnek engedelmeskednie kel
l az hírvivőnek, aki előtte megy,
különben nem bocsátja meg a hitszegést. Hogyan van
joga egy teremtménynek, hogy
bűnöket megbocsásson, vagy ne bocsásson meg, mikor
a bűnök megbocsátása vagy
felrovása Isten hatalmába tartozik? (ld. Mt 2:5-10,
Lk 5:21 Ef 4:32). (3) Azáltal, hogy Izrael
hallgat az hírvivő szavára, azt teljesíti, amit Ist
en parancsol. Ez összekapcsolja a hírvivő szavát
Isten parancsával, mintegy egyenlővé téve a kettőt.
Hogyan lehetséges ez, ha csak nem
maga Isten volt az, aki abban a hírvivőben parancso
lt? Az Újszövetség egyértelművé teszi,
hogy az, aki Izrael előtt ment, Jézus Krisztus volt
(1Kor 10:4
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!