Tanúk, adventisták! Hogyan értelmezitek a gazdag és Lázár példázatát?
Bocsánat,:( de lelki test nincs, hanem szellemi test van.
Persze értjük mindannyian, csak így fura.
A munkára is azt mondjuk, hogy fizikai munka meg szellemi munka,
Igen a fordítók nagyon a háromságot akarják támogatni ezzel a rossz fordítással.
Az angol fordításban sokkal jobban el vannak magyarázva a magyar nyelv nagyon kacifántos.
Ám ebben az esetben nem állja a helyét ez a vers, mert ez csak szemléltetés, nem szó szerint értendő.
Ahogy teológíát végzett barátom Péter szépen levezette fent.
Nos, csak válaszolok Péternek is. :) A válaszokat csak az igékre korlátozom.
"Meghalt azért Saul az ő gonoszsága miatt, mivel vétkezett az Úr ellen, az Úrnak Igéje ellen, amelyet nem őrzött meg, sőt az ördöngöst is megkereste, hogy megkérdezze. És nem az Urat kérdezte. Ezért elvesztett e Őt, és adta az Ő országát Dávidnak, az Isai fiának." (I.Krón 10:13–14)
Ez az ige Saul bűnösségéről szól.
Jób 14:12-13 "Úgy fekszik le az ember és nem kél fel; az egek elmúlásáig sem ébrednek, nem költetnek föl az ő álmukból. Vajha engem a holtak országában tartanál; rejtegetnél engemet addig, amíg elmúlik a te haragod; határt vetnél nékem, azután megemlékeznél rólam!"
Sámuel is úgy viselkedett, mint akit álmából vertek fel. Igen, tudom, hogy Jézus áldozatáig a halottak lelkei aludtak. A Biblia mond valami érdekeset arról az időről, amíg Jézus halott volt, 1Péter 3:18-19:
"Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, mint igaz a nem igazakért, hogy minket Istenhez vezéreljen; megölettetvén ugyan test szerint, de megeleveníttetvén lélek szerint; Amelyben elmenvén, a tömlöcben lévő lelkeknek is prédikált"
Jób 19:25-27 (helyesbített fordításban): "Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára (a vég idején) az én porom felett megáll. És miután ezt a bőrömet megrágják, testemben látom meg az Istent. Akit magam látok meg magamnak; az én szemeim látják meg, nem más. Az én veséim megemésztettek én bennem"
Ez gondolom, helyreigazítása a Károlinak. Megnéztem a különböző fordításokat, valóban a többség hasonlóan írja. Ami igaz is, mind feltámadunk a testünkbe, abban szembesülünk Istennel a végítélet napján. Egyrészt köszönöm, hogy rámutattál ennek az igének az esetleges rossz fordítására (hamisítására?), másrészt nem kapcsolódik szerintem a témához, mert minden keresztény egyház hiszi, hogy testében meg fogja látni Istent.
Dán. 12:13 "Te pedig menj el a vég felé; és majd nyugszol, és felkelsz a te sorsodra a napoknak végén."
Lásd az előzőt. :)
II.Tim. 4:7-8 "Ama nemes harczot megharczoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam: Végezetre eltétetett nékem az igazság koronája, melyet megad nekem az Úr ama napon, az igaz Bíró; nemcsak nekem pedig, hanem mindazoknak is, akik vágyva várják az ő megjelenését."
Ez is csak arról szól, hogy rendelt napja van, hogy mikor vesszük át a koronát.
Zsid. 9:27-28 "És miképen elvégezett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután az ítélet: Azonképen Krisztus is egyszer megáldoztatván sokak bűneinek eltörlése végett, másodszor bűn nélkül jelen meg azoknak, akik őt várják üdvösségükre."
Ez éppenhogy halál utáni megítéltetésre utal.
I.Kor. 15:29 "Különben mit cselekesznek azok, akik a halottakért keresztelkednek meg, a halottak teljességgel nem támadnak fel? Miért is keresztelkednek meg a halottakért?"
Ez off, nem erről van szó.
Zsolt. 89:49 "Kicsoda oly erős, hogy éljen és ne lásson halált és megszabadítsa magát a Seolnak kezéből?"
Zsolt. 49:16 "Csak Isten válthatja ki lelkemet a Seol kezéből, mikor az megragad engem."
Ján. 5:21 "Mert a mint az Atya feltámasztja a halottakat és megeleveníti, úgy a Fiú is a kiket akar, megelevenít."
Róma 4:17 "(A mint meg van írva, hogy sok nép atyjává tettelek téged) az előtt, az Isten előtt, akiben hitt, aki a holtakat megeleveníti, és azokat, amelyek nincsenek, előszólítja mint meglevőket."
Ezekben sem arról van szó, hogy él-e a lélek a testtől függetlenül, miután a test meghalt.
Zsolt. 49:20: "[A halottak] soha nem látnak világosságot" - Vö. "Örök világosság fényeskedjék néki."
Zsolt. 115:17: "[A halottak] "nem dicsérik az Urat" – Vö: "Már ott fenn dicséri az Urat"
Ésa. 38:18-19: "sírverembe szállók nem dicsérik az Urat"
Zsolt. 115:17: "alászállnak a csendességbe"
Zsolt. 94:17: "lakoznak a csendességben"
Zsolt 88,11-13 – Ez az ige mintegy összefoglalóan szól az első halál állapotáról: a halál a "pusztulás helye, sötétség, a feledékenység földje."
Ezek ószövetségi igék, a halálról szólnak, de nem szólnak semmit arról, hogy mit csinál a lélek, ha csinál valamit. Sámuel reakciója passzol ehhez, hogy méltatlankodott, mert megzavarták nyugalmát.
Jób. 14:10-12 "De ha a férfi meghal és elterül; ha az ember kimúlik, hol van ő? Mint a víz kiapad a tóból, a patak elapad, kiszárad: Úgy fekszik le az ember és nem kél fel; az egek elmúlásáig sem ébrednek, nem költetnek föl az ő álmukból."
Ésa. 26:19 "Megelevenednek halottaid és holttesteim fölkelnek: serkenjetek föl (az eredeti szövegben "ébredjetek fel") és énekeljetek, akik a porban lakoztok, mert harmatod az élet harmata, és visszaadja a föld az árnyakat!"
Dán. 12:2 "És sokan azok közül, akik alusznak a föld porában, felserkennek, némelyek örök életre, némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló útálatosságra."
Máté 9:24 "Monda nékik: Menjetek el innen, mert a leányzó nem halt meg, hanem aluszik. És kinevették őt."
János 11:11-14 "Ezeket mondá; és ezután monda nékik: Lázár, a mi barátunk, elaludt; de elmegyek, hogy felköltsem őt. Mondának azért az ő tanítványai: Uram, ha elaludt, meggyógyul. Pedig Jézus annak haláláról beszélt; de ők azt hitték, hogy álomnak alvásáról szól. Ekkor azért nyilván monda nékik Jézus: Lázár megholt." és a 23-24. versek: "Monda néki Jézus: Feltámad a te testvéred.
Mondta néki Mártha: Tudom, hogy feltámad a feltámadáskor az utolsó napon." A 25. vers helyesbített fordításban:
"Monda néki Jézus: Én vagyok a feltámadás és az élet: a ki hisz én bennem, ha meghal is, élni fog" ill. a 26. vers a helyes fordításban: "És aki csak él és hisz én bennemnem hal meg örökre"
I.Thessz. 4:13-14 "Nem akarom továbbá, atyámfiai, hogy tudatlanságban legyetek azok felől, akik elaludtak, hogy ne bánkódjatok, mint a többiek, a kiknek nincsen reménységük. Mert ha hisszük, hogy Jézus meghalt és feltámadott, azonképen az Isten is előhozza azokat, akik elaludtak, a Jézus által ő vele együtt."
(Lásd még: I.Kir 2:10; 11:43 stb., Ap.Csel. 7:60; I.Kor 15:6 stb.)
Megnéztem mindegyik igét. Mind arról beszél, hogy az emberi test, amkor meghal, olyan, mintha aludna, és majd egyszer fel fognak a halottak a testükben ébredni. A jános 11:26-ot megnéztem görögben. Jézus ezt állítja a benne hívő élőről, szó szerint idézem: "egyáltalán nem hal meg örökké." Ez kétértelmű számomra, kéne valaki, aki görög nyelvtanban jobban otthon van.
"Mert az élők tudják, hogy meghalnak, de a halottak semmit sem tudnak... Mind szeretetük, mind gyűlöletük immár elveszett... Valamit hatalmadban van cselekedni erőd szerint, azt cselekedjed, mert semmi cselekedet, okoskodás, tudomány és bölcsesség nincs a Seolban (a sírban), ahová menendő vagy" (Prédikátor 9:7–8, 12).
"Nem a meghaltak dicsérik az Urat, sem nem azok, akik alászállnak a csendességbe" (Zsoltárok 115:17).
Ószövetségi igék, fentebb már mondtam a hozzávalót. :) Összefoglalom. A bűn következtében az emberek elkezdtek meghalni. Ez egy alváshoz hasonló állapot, hozzá való igéket tömegével hoztál. Ám már Sámuel megidézésénél megmutatkozott, hogy a Lélek élni tud Isten akaratából a testén kívül is. Nincs állítás, hogy nem Sámuel volt az, maga az idéző is megijedt, a magát Sámuelnek nevező személy pedig prófétált a következő napra, és ez be is teljesedett. Ezzel igazolva lett valós volta.
Jézus lelke, miután Jézus a keresztfán meghalt, elment a rab lelkekhez prédikálni nekik is, ezzel mintegy megadva a halottaknak is a kegyelem lehetőségét (1Péter 3.18:19) Ezután a megtérő lelkeket magával vitte a paradicsomba (Lukács 23:42-43). Ez idő óta az emberek halálukkor különítéletben részesülnek (Zsidók 9:28), ahol vagy üdvözülésre, vagy kárhozati szenvedésre ítélik őket (Lukács 16:19-31), és ez a rendszer az utolsó ítélettel véget ér, amikor minden istentelen a tűz tavába vettetik. A görög szöveg csak a fenevadról és a hamis prófétáról írja, hogy örökké gyötrődni fognak, ahol Jézus szavát a Károliban örök gyötrelemnek fordították, ott örök büntetést ír a görög szöveg. Ez, valamint a tűz tavában való osztályrész utal örök gyötrelemre, hasonlóan a fenevadhoz.
Kedves Kédező.
Viszont a szellemi feltámadás nem mindenkinek adatik meg.
Csak azoknak akik áron vétettek meg a földről,nem mindenki tanulhatja meg azt az új éneket, csak a 144 ezer. és a két akol közül a kicsiny nyáj aklába tartoznak akiknek van meghatározott száma. Ők Társuralkodók lesznek ezer évig Krisztussal a más juhok felett akik fizikai testben maradnak a földön akiket el kell vezetniük a tökéletességre amit Ádám miatt elvesztettek,
viszont ezeknek nincs meghatározott számuk, lehetnek sok millióan a kicsiny nyáj hoz képest ez így igazságos.
Már csak azért is mert eleve ez volt a teremtő eredeti szándéka és nem változtat rajta, csak egy kis kitérő történt Ádámék miatt.
(Jelenések 7:4) . . .az elpecsételtek számát: száznegyvennégyezer. . .
Azt bizonyára te is tudod, hogy nem a fizikai Izraelről van szó.
(Jelenések 7:9) . . .Ezek után láttam, és íme, egy nagy sokaság, melyet senki nem volt képes megszámoln. . .
(zsolt 117:1)Ézsaiás 66:18)János 10:16)
Sziasztok!
Ok, akkor maradjunk a Sámueli történetnél. Tegyük fel, hogy igazad van, és tényleg sikerült valami csoda folytán Sámuel prófétát feltámasztani.
Mi ezzel a gond?
1. Ahogyan az igékben bebizonyítottam, csak Isten képes valakit feltámasztani a halálból, márpedig az általam idézett ige ezt cáfolja.
2. Még ha nem cáfolná is tegyük fel, hogy valóban Sámuel kelt életre, aki "méltatlankodott, mert megzavarták nyugalmát"? Valahogy ez nem vall rá. Sámuel próféta ugyanis szerette Saul királyt!
3. De ezen is lépjünk túl. Megkérdezte őt Saul a csata kimeneteléről, ha Sámuel aludt, akkor honnan tudta volna, hogy mi lesz? Egyáltalán egy próféta honnan tudja a jövőt. A válasz egyértelmű: Isten jelenti meg neki. Vajon ha Isten nem válaszolt Saulnak közvetlenül, akkor Sámuelen keresztül megtette volna ezt?
4. Vajon Sámuel próféciája Isten beszéde volt? Isten a prófétákon keresztül így szokott üzenni? Ráismerünk Sámuel stílusára?
Mindezt cáfolja az I.Krón. 10:13-14: "Meghalt azért Saul az ő gonoszsága miatt, mivel vétkezett az Úr ellen, az Úrnak Igéje ellen, amelyet nem őrzött meg, sőt az ördöngöst is megkereste, hogy megkérdezze. És nem az Urat kérdezte. Ezért elvesztette Őt, és adta az Ő országát Dávidnak, az Isai fiának." Egyértelműen kijelenti, hogy Saul ördögi csapda áldozata lett.
Még egy apró gondolat. A gazdag és Lázár történetében nem alvó emberek vannak...
Üdv. Péter
Sziasztok!
Nos kedves kérdező, ha te mindent szó szerint veszel a Bibliából, akkor igen sok ellentmondással fogsz találkozni, ugyanis a héber gondolkodásmód alapjaiban különbözik a magyartól, és a fordítók sokszor képtelenek ezeket az ellentmondásokat feloldani. Ne becsüld le a teológiát, mert az éppen azért született meg, hogy ezeket az ellentmondásokat feloldja.
Szíved joga görcsösen ragaszkodni az elveidhez, csak sajnálni tudom, mert meggyőződésem szerint ezzel olyan torz Istenkép alakul majd ki benned, ami minden józan gondolkodású embert elriaszt. Javasolom, hogy légy nyitottabb, kezdj el komolyabban foglalkozni a héber kultúrával, nyelvvel és gondolkodásmóddal, és hidd el hamar pozitív irányba fog változni az Istenképed.
Egy gondolat még. Az ókori pogány vallások szinte mind vallották a lélek természetes halhatatlanságát. Izráel egyedül állt azzal az álláspontjával, hogy elutasított mindennemű halottkultuszt, a halált a bűn büntetésének tekintette, amelyből csak Isten kegyelme által, csak a halált okozó bűntől való elszakadás nyomán lehetséges a szabadulás, feltámadás által az idők végén.
Az őskeresztények még ugyanígy gondolkodtak a halálról. Az úgynevezett konstantinuszi fordulat nyomán azonban a kereszténység gyakorlatilag szövetségre lépett a pogány vallási és filozófiai eszmékkel. A lélek halhatatlanságának tana ettől fogva lett uralkodóvá a kereszténységben. Feledésbe merült a halál mibenlétéről és a haláltól való szabadulásról szóló eredeti bibliai tanítás. Közrejátszott ebben az is, hogy a kereszténység
mindinkább "felhígult", miután i.sz. 380-tól állami törvény kötelezte a római birodalom valamennyi polgárát a
kereszténység felvételére. A pogányságból jött, megtéretlen tömegek számára pedig hihetőbb volt a lélek
halhatatlanságának emberi elképzelése. Könnyebb volt ezt elfogadni, semmint elismerni azt, hogy a halál a bűn
zsoldja, és hogy annak hatalmából csak Isten kegyelme által, csak a bűnnel való szembefordulás útján
szabadulhat meg az ember.
A középkorban véges-végig megkérdőjelezhetetlen volt a lélek halhatatlanságába vetett hit. A 16. századi reformáció idején is csak Luther és Tyndale1 látta tisztán az eredeti bibliai tanítástól való eltérést - akik a Bibliát fordították. Végül a 20. század első felében valóságos forradalmat idézett elő a keresztény teológusok körében Karl Barth és Oscar Cullmann tanítása, akik azt vallották, hogy "platoniatlanítani" kell a halálról szóló keresztény tanítást, és helyreállítani az eredeti evangéliumi reménységet, a feltámadásba vetett hitet. Sajnos azonban csak az ún. tudományos teológia berkeiben zajlott le a szóban forgó nagy változás, a keresztény tömegek szinte nem is értesültek róla.
Ráadásul napjainkban több teológus ötvözni, egyeztetni próbálja a 20. században ismét felfedezett eredeti biblikus tanítást a későbbiekben kialakult hagyományos keresztény felfogással. Erre játszik rá az, hogy kevesen olvassák eredeti nyelveken a Szentírást, és kevesen járnak valóban utána az ellentmondásoknak.
Üdv. Péter
"Nos, a kérdés továbbra is nyitott, van a Bibliának olyan állítása, ami a gazdag és Lázár példázatának a fenti értelmezését támasztja alá?"
Igen van: Lukács 23,43 És monda néki Jézus: Bizony mondom néked: Ma velem leszel a paradicsomban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!