Hogyan értelmezitek ezt?
„15,16 Mert ha a halottak [Róm. 8,11.] fel nem támadnak, a Krisztus sem támadott fel.
15,17 Ha pedig a Krisztus fel nem támadott, [vers 14.] hiábavaló a ti hitetek; még bűneitekben vagytok.
15,18 A kik a Krisztusban elaludtak, azok is elvesztek [Dán. 12,2.] tehát.
15,19 Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk.”
Szia!
Az első Korinthusi levél 15. fejezete a feltámadásról szól. E versekben már vitába száll Pál azokkal "a némelyekkel" Korinthusban, akik azt állítják: "nincs halottak feltámadása" (anastasis nekrón ouk estin), mely hamis jelszót négy ízben idézi az apostol ellenfelei szájából (12–13.15–16. versekben). Ezek a versek azt mutatják, hogy ha valaki nem hisz a feltámadásban, akkor csak ebben az életben reménykedik, és akkor bizony - keresztényként - minden embernél nyomorultabb, mert hiábavaló a hite és nem szabadulhatott meg a bűneiből sem, mert nincs Megváltás.
Hirdeti, hogy Krisztus és az Övéi feltámasztása elválaszthatatlan és megfordíthatatlan sorrendű. Hiszen mindkettőnek ugyanaz a forrása: Isten újjáteremtő, a halálon is diadalmas ereje (Lásd. 6. fejezet 14. vers). Ha a mi feltámadásunk, ami következménye Krisztusénak, nem létezik, akkor Krisztus feltámadása (mint előzmény) sem igaz. Aki tehát a halottak feltámadását tagadja, az nem hisz igazán – ha vallja is – Krisztus feltámadásában sem.
A korinthusiak nem "természettudományos" meggyőződésből tagadták a halottak feltámadását, de még csak nem is egyedül a test megvetése vagy a lélek halhatatlanságának általánosan elfogadott platoni eszméje miatt. "Pneümatikus" voltuk képzelt "befejezettségének" célhoz ért téveszméje miatt tartották a test feltámadását feleslegesnek. Pál ellenérveinek gondolatmenete visszafelé halad a vitatott kérdésekből kiindulva az elfogadott közös meggyőződés felé és bebizonyítja, hogy ha a következményt tagadjuk, akkor nincs jogunk vallani a kiváltó okot sem. Következtetései során hat esetben használja a "ha" feltételes kötőszót és összetételeit a "feltéve, de meg nem engedve" értelmében. Érvei: a halottak feltámadása nélkül tartalom nélküli (kenos) lesz az igehirdetés és a hit, hazuggá válik az igehirdető, bűneiben marad a keresztyén, megsemmisülnek (elvesznek) a meghalt hívők és "minden embernél nyomorultabb" a még élő hívők helyzete (14–19).
Üdv. Péter
Kedves Péter!
Köszönöm hogy válaszoltál, de miről beszélsz? Te ezt tényleg így értelmezed? Olyan mintha nem is erről a szövegről beszélnél.
"Ezek a versek azt mutatják, hogy ha valaki nem hisz a feltámadásban, akkor csak ebben az életben reménykedik, és akkor bizony - keresztényként - minden embernél nyomorultabb, mert hiábavaló a hite és nem szabadulhatott meg a bűneiből sem, mert nincs Megváltás. "
Ezt mégis hol írják?
Itt van kicsit modernizálva:
"Mert ha a halottak nem támadnak fel, akkor Krisztus sem támadt fel. Ha pedig Krisztus nem támadt fel, hiábavaló a ti (keresztények) hitetek, még bűneitekben vagytok. Akik Krisztusban hittek, azok is elvesztek tehát. Ha csak ebben az életben reménykedünk, "és hiszünk Krisztusban" minden embernél nyomorultabbak vagyunk."
Én ezt inkább úgy értelmezem, hogy ha valaki szigorú hívő életformát folytatott, de nincs Isten, akkor elvesztegette az egész – egyetlen, megismételhetetlen – életét egy értelmetlen, hiábavaló dologra! Ha ez nem veszteség, akkor mi az?
Ezt valahol még Pál apostol is elismerte (persze ő nyilvánvalóan azt állította, hogy Krisztus feltámadt, de itt egy pillanatig felvázolja, hogy ha nem így van, és ha ez az egész nem igaz, akkor bizony „hiábavaló a ti hitetek” és „minden embernél nyomorultabbak vagyunk”)
Kérdező! Az a gond, hogy a Biblia elég sajátos fogalmazását érteni és hallani kell. Erre rá lehet állni, úgy, mint amikor a szemed hozzászokik a sötétséghez. Hidd el, nagyon felületesen és ezáltal rosszul értelmezed a sorokat és nem érted összefüggésében az idézeteket. Péter teljesen rendben magyarázta el az idézeteidet. Olvasd sokszor a Bibliát, hidd el, rá kell állnia a fülnek a nyelvezetre. Nem nehéz, megy magától..:)
Az is benne van a Bibliában, hogy nincs Isten, csak folytatódik is és van előzménye is. Például:
Zsolt 14,1 "...Azt mondja a balgatag az ő szívében: Nincs Isten. Megromlottak, útálatosságot cselekedtek; nincs, a ki jót cselekedjék " Nem jó kiragadni egy kis idézetet, összefüggésében kell látni a dolgokat.
Üdv: L
Magyarul arról van szó hogy az utolsó napon visszajön Jézus és akkor feltámadnak a halottak ahogy Jézus is feltámadt a halálból.
Aki meg tagadja a feltámadást az Krisztust is tagadja.
A Korinthusi gyülekezet egy elég "zűrös" társaság volt.
Voltak egyesek, akik azt állították, hogy nincs feltámadás. Ez nem volt teljesen újkeletű dolog, mert a zsidók között is volt egy társaság - a szadduceusok - akik nem hittek a feltámadásban (Pál ezt használta ki, amikor Jeruzsálemben a nagytanács előtt kihallgatták: Ap.Csel. 23:8), és lehet, hogy tőlük jutott el egy ilyen tanítás Korinthusba.
Pál ezügyben hívja fel a figylemüket, hogy ha nem hisznek a feltámadásban, akkor teljesen értelmetlen a kereszténységük, ami Jézus feltámadására épül, arra, hogy a sír üres! A mi reménységünk nem erre a földi életre szól, hanem az örök életre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!