A Katolikusok a tízparancsolatot miért nem tartják be?
"Amiért nagyon hálás vagyok Istenhez, mert élő egyházat találtam, ahol az élet van, és nem a halál."
Ez kicsit úgy hangzott mintha a más egyházakban "halál" lenne. Nem gondolod hogy a más egyházak tagjainak ez rosszul esik?
"Amit a ti vallásotokban nem értek, és légyszíves magyarázd meg: mi az, hogy megkaptad az örök életet"
Jézus valóban azt mondta hogy aki hisz benne annak már a földön megkezdődik az örök élete:
Jn 6,47 - Bizony, bizony, mondom nektek: Aki hisz bennem, annak örök élete van.
Jn 6,54 - De aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, s feltámasztom az utolsó napon.
Nem azt mondja hogy lesz hanem hogy van.
Az örök élet, vagyis az üdvösség elnyerésének feltétele a parancsolatok megtartása:
"Ha pedig be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat." (Máté 19:17).
Ez kicsit úgy hangzott mintha a más egyházakban "halál" lenne. Nem gondolod hogy a más egyházak tagjainak ez rosszul esik?
Szíves elnézését kérem mindannak akit ezzel megbántottam! Egy kissé nyersen fogalmaztam!
Andizsuzsinak
Bűneinket az Úr olyan messze veti tőlünk mint napkelet, és napnyugat!
Nem bűneink szerint cselekszik velünk!
"Szíves elnézését kérem mindannak akit ezzel megbántottam! Egy kissé nyersen fogalmaztam!"
Ezzel sikerült meglepned :)
A Tízparancsolat átírása
A kereszténység első három évszázadában még nem léteztek szentképek, ikonok.
Vitán felül állt, hogy minden olyan hitgyakorlat, melyben a képmások szerepet kapnak,
a pogány vallás kategóriájába tartozik. Egyértelmű volt az is, hogy ha valaki tényleges keresztény akar lenni, szakítania kell a képek tiszteletével. A 300 körül tartott el-virai zsinat határozottan tiltotta a képek templomi alkalmazását. A korai keresztény képzőművészet ábrázolásai eleve nem is vallási tisztelet céljából készültek, és gyakran
jelképeket használtak, mint például Krisztus ábrázolására a jó pásztor vagy az Isten
báránya allegorikus alakját.
A képekhez való viszonyban a 4. század első felétől, a konstantini fordulat után kezdődött meg a változás. Az államhatalmi támogatással fokozatosan uralmi pozícióba kerülő normáiis kereszténység ugyanis meglehetősen engedékeny volt pogány vallási elemek egyházi alkalmazása iránt. így a vallásgyakorlatban egyre nagyobb teret kezdett hódítani a képek használata, egyelőre minden elvi indoklás nélkül.
A Szentírás annyira egyértelműen kizárta a képtiszteletet, hogy a teológusok jó része továbbra is elutasította a képek kultuszát. Amikor például Cons-tantia,
Nagy Konstantin nővére Jeruzsálembe látogatott, és vallási buzgóságból egy Krisztus-képet kért Kaisza-riai Euszebiusztól, Caesarea püspökétől, a neves történésztől, ő azt válaszolta, hogy az igazi hithez nem méltó egy festett, földi Krisztus-képmás, hiszen a feltámadott Krisztus már megdicsőült testben van, és Őt nem a fizikai szemünkkel kell
keresni, hanem a bensőnkkel, a szívünkkel kell szemlélni. A híres egyházatya, szalamiszi
Epi-phanius is fellépett a képeknek mindenfajta vallási alkalmazásával szemben.
Nemcsak a szentképek tiszteletét utasította el, hanem a templomok díszítésére szolgáló
alkalmazásukat is. Azzal érvelt, hogy ha keresztény emberek képekhez fordulnak hitük
támogatására, ez azzal a veszéllyel jár, hogy ismét visszatérhetnek a pogány
gondolkodásmódhoz és a pogány vallásgyakorlathoz.
A középkor legnagyobb hatású katolikus teológusának, Szent Ágostonnak
az állásfoglalása az 5. század elején már sajátos kettősséget mutatott.
A korai kereszténységhez hasonlóan érvelésében igyekezett a Bibliát alkalmazni
zsinórmértékül. Ezért a képkultuszt nem pártolta, hanem azt írta, hogy „azok, akik
Krisztust és apostolait nem a szent könyvekben keresik, hanem falra festett képekben,
megérdemlik, hogy vétkezzenek". Véleménye szerint „az ilyen emberek tévedésbe esnek,
ha gondolataikat képek mintájára alakítják".Ugyanakkor éppen Ágoston volt az, alá a kortársak számára nehezen érthető megfontolásból a Tízparancsolatot radikálisan átszerkesztette, ami csak néhány évszázaddal később, a képkultusz uralkodóvá válásával nyerte el valódi értelmét. Ágoston, szakítva a Tízparancsolat beosztásának akkor már négy évszázados keresztény hagyományával és a több mint másfél évezredes zsidó tradíciójával, az első parancsolatot („Ne legyenek néked idegen isteneid") összevonta a második parancsolattal („Ne csinál) magadnak faragott képet, ne imádd és ne tiszteld azokat"). Az ily módon kilencre csökkent parancsolatok számát a tizedik parancsolat sajátos kettébontásával állította helyre. Eljárása igencsak furcsa volt, mivel a Mózes második könyve 20.részében szereplő tizedik parancsolat középső részét kiemelte, és azt tette meg kilencedik parancsolatnak, a többi részét pedig meghagyta tizedik parancsolatnak. E látszólag érthetetlen átszerkesztésnek a majdani képtisztelet szempontjából az lett az értelme, hogy Ágoston a vallásos célra szolgáló képek
készítésének és tiszteletének határozott tilalmát mint önálló parancsolatot megszüntette, és beolvasztotta
az első parancsolat második felévé. A képtisztelet általánossá válásával a hosszúra nyúlt első parancsolatnak ezt a tartalmilag kényelmetlenné vált második felét a klérus fokozatosan elhagyta. Ez a magyarázata annak,hogy mindmáig egyetlen katolikus és pravoszláv hittankönyv vagy katekizmus által tanított Tízparancsolat
sem tartalmazza a második parancsolatot, még az első parancsolat részeként sem.
A képtisztelet kérdésében az egész középkorra vonatkozóan nagyjelentőségű volt Nagy Szent Gergely pápa (590— 604) állásfoglalása, melyet Serenus-hoz, Marseille püspökéhez írt leveleiben fejtett ki. E püspök azzal hívta fel magára a pápa figyelmét, hogy vallásos képeket semmisített meg, mivel azokat a helyi gyülekezet több tagja
imádó hódolatban részesítette. Gergely pápa a leveleiben elítélte a szentképek imádását, de a püspököt is elmarasztalta azok megsemmisítéséért. A pápa szerint ugyanis a vallási képeknek helye van a keresztény istentiszteletben. Véleménye szerint a templomi képek „az írástudatlanok Bibliája".
Jemie
"A kereszténység első három évszázadában még nem léteztek szentképek, ikonok."
Kerestem egy ikont a második századból:
Az első században még szerintem azért nem voltak ikonok mert akkor még mindenki ismert mindenkit. Meg gondolom idejük se nagyon volt a keresztényüldözés miatt festeni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!