Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a bizonyíték Isten létezésére?

Mi a bizonyíték Isten létezésére?

Figyelt kérdés
a keresztények Istenére
2011. márc. 23. 17:25
1 2 3 4 5
 31/47 anonim ***** válasza:

Kérdés: Ki teremtette Istent? Honnan származik Isten?


Válasz: Az ateista Bertrand Russell írja “Amiért nem vagyok keresztény” című könyvében, hogy amennyiben igaz az, hogy minden dolognak kell, hogy legyen oka, akkor Istennek is kell, hogy legyen oka. Ebből arra a következtetésre jutott, hogy ha Isten létezéséhez okra van szükség, akkor Isten nem is Isten (és épp ezért akkor egyszerűen nem is lenne Isten). Ez valójában a gyerekes “Ki teremtette Istent?” kérdés némileg elegánsabb felvetése. Még egy gyerek is tudja, hogy semmi sem származhat a semmiből, tehát ha Isten “valami”, akkor neki is kell egy ok, ugye?


A kérdés trükkös, mert alattomosan azt sugalja, hogy Isten származik valahonnan, aztán felteszi a kérdést, hogy honnan. A válasz egyszerűen annyi, hogy a kérdésnek semmi értelme. Mintha azt kérdeznénk: “Milyen szagú a kék?” A kék nem abba a kategóriába tartozik, ahol a dolgoknak szaguk van, tahát a kérdés maga hibás. Ugyanígy Isten sem abba a kategóriába tartozik, amelyben a teremtett, létrejött, okozott dolgok találhatók. Isten nem valaminek a következménye vayg teremtménye.


Honnan tudjuk? Nos, tudjuk, hogy a semmiből nem áll elő semmi. Így ha valaha létezett időszak, amikor abszolút semmi sem létezett, akkor soha semmi nem keletkezhetett volna, nem létezne ma sem semmi. De – mint azt látjuk – léteznek a dolgok. Éppen ezért, mivel soha nem lehetett olyan időszak, amikor semmi sem létezett, kell lennie valaminek, ami mindig is létezett/létezik. Ez a mindig-létező pedig maga Isten.


A filozófia jelen állapotában döntô jelentôségűvé lépett elô a közölhetôség. A televízió tudományos felfedezéseket ismertetô dokumentumfilmjei elkényeztetnek bennünket. S a jelen kérdés sajátos kihívása épp az, hogy meghökkentô egyszerűséggel és naivitással megfogalmazott formájában találkozik benne az élénk eszű tinédzser a filozófiát csak felületesen ismerô természettudóssal. Elôbbirôl tizenéveseknek tartott hittanórák tanúskodhatnak. Utóbbiról az Univerzum világszerte ismert tudósa nyilatkozott, a maga szintjén is föltéve a kérdést, ,,Az idô rövid története'' című portréfilmben. Holott ô a kozmikus ,,fekete lyuk'' nagyhírű fölfedezôje, zseniális matematikai gondolkodás birtokában: Stephen Hawking. S ez a kérdés az, hogy ,,Ki teremtette a Teremtôt?''


A kezdet és a vég a filozófia visszatérô problémája. A válaszadásra azonban nem a szaktudósok illetékesek, akkor sem, ha a kozmológia, ill. kozmogónia felôl közelítenek. Holott sokan az ô tekintélyükre hivatkozva bíznak a tudományos igényű válasz megfogalmazásában. A kérdésnek azonban a filozófus a szakembere. S a bölcselet története elárulja, hogy a számban és minôségben jelentôs többségben lévô filozófusok hogyan jutottak el a maguk sajátos útján az Abszolútumig, ,,amely'' -- vagy ,,aki'' -- az egyetlen kielégítô válasz a kérdésre. Ez a válasz pedig így fogalmazható: a Teremtôt mint Abszolút Valóságot senki és semmi nem teremtette, sôt nem is teremthette. Nem csak a pantheizmus tarthatatlan tehát, hanem az a feltevés is abszurd, hogy a Világegyetem és annak egyik bolygóján, a Földön kibontakozó élet hordozója, az általunk ismert anyag, öröktôl fogva létezik. Ez ugyanis visszafelé számolva a ténylegesen végtelen számú és ténylegesen végtelen idôkvantumú létezés föltételezését követelné meg. Teljesen világos és meggyôzô logikai zátonya ennek a feltevésnek az, amit már Schütz Antal megfogalmazott, s amire többször hivatkoztam: ,,Nem lehet minden mástól, mert a mindenen kívül nincs más''.


Kell tehát lenni egy végsô Valóságnak, ,,amely'' mindig volt és mindig lesz, ,,amely'' az egyetlen biztos hordozója és alapja a létezésnek, ,,amely'' tehát maga a Teremtô Valóság. Scotus Eriugena találékonyan így nevezte meg: ,,A Teremtetlen Teremtô Természet''. Ez a rejtélyes Ôsvalóság pedig a metafizika gondolati ostromának legfôbb célpontja. Esendô hasonlattal: ô a körhinta acél tartóoszlopa, miközben az Univerzum és benne mi is olyanok vagyunk, mint a körhinta acélhuzalain forgó elemek. A teljesen Önmagában Való, ,,amely'' a ,,keletkezô-elmúló'' és ,,változó'' létformák stabil fenntartója. Arisztotelész -- kevéssé szerencsésen -- ,,Mozdulatlan Ôsmozgatónak'' nevezte, holott a legdinamikusabb teremtô Valóságról van szó. A filozófia szaknyelvén kifejezve: nincs létében függô, relatív létforma Abszolút Való nélkül. Ez fogalmából eleve adott, kényszerítô erejű következtetés. Ahogyan a ,,fiú'' fogalmából következik az ,,apa'' léte, az ,,árnyék'' fogalmából a ,,fény'' léte, úgy következik -- belsô kényszerrel -- a ,,keletkezô és elmúló'' létformából a ,,nem keletkezô és soha el nem múló'' Létforma, a teremtett létezôbôl a Teremtô Létezô. Ez persze belátás kérdése, amelyhez érdemes kijárni a filozófia iskoláját -- akár magánúton is --, hogy szellemi tapasztalattá érjen, belsô evidenciává fényesítve a felismerést, amellyel túlemelkedünk a tinédzser és a nagy természettudós idézett kérdésfölvetésén: ,,Ki teremtette a Teremtôt?''


Szükséges tehát ehhez a valóságra való logikai ,,rálátás''. S meg kell érteni a nagy tudósok filozófiai esendôségét. Egy híres festmény -- mondjuk a Mona Lisa -- szépségét csak képi egészében ragadhatjuk meg. A nagy tudósok tekintélyes része nagyítólencsével, sôt mikroszkóppal vizsgálja a képet. Így közelrôl és élesen látja a részleteket, de nem szemléli eléggé a kép egészét. Eljuthat akár a festékszemek egyes atomrészecskéinek fotózásáig is, anélkül, hogy a kép esztétikai egészét megragadná. A létezés összefüggô egészének, magának a Létnek kutatói a filozófusok. Korunk tömegtájékoztatásában mégis a szaktudósok véleményét kérik ki, még a tudományuk határán túli kérdésekben is. És ez a baj. Ha a szaktudós -- mondjuk kozmológus -- eljut az ôsrobbanásig, mint a kezdetek kezdetéig és Univerzumunkat egy atomnyi ôsmagból eredezteti, akkor megkérdezik tôle: mi volt az ôsrobbanás elôtt? A gyanútlan szaktudós erre beleesik a csapdába és esetleg ezt válaszolja (egyébként megtörtént): ,,A Semmi''. Tehát a Semmi a teremtô Ôsvalóság? Holott a korrekt válasz ez volna: ,,Errôl kérdezzék meg filozófus kollégámat''. Amikor pedig a legvégsô végre, az Univerzum omega-állapotára kérdezünk rá, a kozmológia tudósához fordulva, akkor nem az a korrekt válasz, hogy megint a Semmi jelenti a végsô megoldást, a fizikai világ energiáinak totális elernyedésével és a kozmikus sötétséggel, a Weltnachttal. A korrekt válasz ez: ,,Ha pusztán fizikai energiák vannak és csupán azokkal kellene számolnunk, akkor a Kozmosz visszahullana a végsô sötétségbe. Ha azonban magasabb Teremtô Energia is létezik és magasabb létdimenziókkal is számolhatunk, akkor nem ez a végsô felelet. Ebben átadom a szót a filozófusoknak.'' A létbizalom képviselôje egyszerű és logikus választ ad: ,,Mivel a Semmit ki kell iktatnunk mint végsô magyarázó elvet, ésszerűen feltételezhetjük, hogy ugyanaz a Teremtô Valóság, ,,amely'' elindította kibontakozásának kozmikus útjára a Világegyetemet, újjá is teremtheti azt''. A végsô okot keresve az Abszolútumot mint Teremtô Ôsvalóságot nem tudjuk kikerülni. A metafizika minden útja ôhozzá vezet. És tôle nem vezet tovább, visszafelé a létben. A metafizika ,,visszaszámlálása'' eddig ér el.


Ki teremtette hát a Teremtôt? Csak nem veszi komolyan egy igényes gondolkodó, hogy a Teremtôt egy másik Teremtô teremtette, azt ismét egy másik, és így tovább, a végtelenségig. A hosszú sorban ütôtávolságra elhelyezett dominók visszatérô példáját idézve: eszerint minden dominót egy elôzô másik dominó ütött volna el. Csakhogy a ,,minden'' dominón kívül fogalmi képtelenség föltételezni egy rajtuk kívüli ,,másik'' dominót, mint arra részletesebben utaltam. Ez a legközérthetôbb példa.

Lehet, hogy sokat kell együtt gondolkodni az olyan kivételesen nagy filozófusokkal, mint Arisztotelész vagy Aquinói Tamás, Leibniz, Pascal vagy Spinóza. El kell jutnunk a belsô tapasztalásig, a bennünk kiérlelôdô gondolat-evidenciáig. Akkor világossá lesz elôttünk, hogy az elemzett kérdésfölvetés a filozófiába még csak belekóstoló tizennégy évesekre jellemzô, amelyre meg kell tudni adni a választ. Akkor is így van ez, ha olyan kiváló természettudós, mint Stephen Hawking szintén megkérdezte egyszer, és ugyanazzal a gyanútlan filozófiai naivitással: ,,Ki teremtette a Teremtôt?''

2011. márc. 25. 17:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 32/47 anonim ***** válasza:

Ez is csak ugyan azt a sz*rt tálalja, másik irányból.

És ezt a cikket egyébként még ismertem is. 10 évesen se győzött volna meg olyan gyerekes stílus és gyerekes baromságok állnak benne. Saját gondolatod nincs? Érted te egyáltalán a lényeget, vagy csak nyugtázod magadban hogy "hohó de hosszú cikk isten-bizonyítás témában, ennek biztos igaza van"?

És egyáltalán nem reagáltál vissza semmit arra amit írtam. Vérciki lépés volt, bölcsebb dolog hallgatni néha... sokkal.

Egyetlen dolog ami bizonyítva lett ezalatt a kérdés alatt, hogy hívő nem tud normálisan vitázni, vagy igen, hamar megtörik a jég.

2011. márc. 25. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/47 anonim ***** válasza:

"Ha létezhet valami amihez nem kell ok(isten) akkor az érvényes lehet mindenre, legalábbis nincs ok amiért mást feltételeznénk. Csak a hívőknek van okuk rá."


Az ok fogalmát a filozófusok kimazsolázták; az okoknak megvan a maguk természetük. És ha megfigyeled - relatíve - az okok mindig olyan létező dolgokra irányulnak, amelyekben valami hiányzik, valami, amelytől teljesebb lesz, mint volt. Hogyha értelmesen megvizsgáljuk - előítélet nélkül - az e-világi dolgok természetét, rájössz, hogy nem képesek befogadni azt az akcidens-halmazt, amely Isten fogalmát illeti meg.


Használjuk a dialektikát, hogy a racionális érveléssel előbbre jussunk. Ezt elfogadod-e a dialektikát te, mint mindkettőnk által elfogadott bizonyításmódot? Ha nem, akkor ez már rögeszméken alapuló vita lesz.

2011. márc. 25. 18:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/47 anonim ***** válasza:
89%

"Ki teremtette Istent?"


Az emberi agy.

2011. márc. 25. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/47 anonim ***** válasza:
Figyelj, kösz, hogy megpróbálsz színvonalasan társalogni, tudom én írtam, hogy "...normálisan vitázni", de engem a filozófia nem érdekel. Vagyis érdekelnek az érdekesebb témái, de nagyon sok az erőltetett. Megint vagyis, nagyon erőltetettnek találom amikor azzal akarnak bizonyítani valamit. Az oksággal mint szóval lehet bűvészkedni, de akkor is egyértelmű mit jelent. Amit idéztél tőlem, helyettesítsd be indokkal, hogy ennél is egyértelműbb legyen, és kérdezd meg magadtól, hogy miért. Így kellene körülbelül indokot találni rá. De nincs. Vagy ha igen, akkor írja meg valaki minden mellébeszéd nélkül.
2011. márc. 25. 21:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 36/47 anonim ***** válasza:

A bizonyíték:


A Biblia.

Miért nem tűnik el a Földről? Elgondolkodtató...

Pont a hit miatt. És a Biblia, mint anyagi kézzel fogható bizonyíték, amire neked éppen szükséged van.

2011. márc. 26. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/47 A kérdező kommentje:

nincs rá szukségem...

a biblia nekem annyi mint egy mesekonyv:nem létezo aranyos torténetek vannak benne mint a mesékben.

2011. márc. 27. 12:39
 38/47 anonim ***** válasza:

"Aranyos" történetek? Hát ha neked ezek a történetek aranyosan, akkor szerintem még nem is olvastál bele soha. :-) Bizonyíték... Én még nem voltam szerelmes, nem is láttam soha a szerelemet, tehát nem létezik. Te hiszed, hogy létezik? Hát én nem... Jah, hogy te már tapasztaltad? Bizonyítsd be nekem! De te tudom, mert tapasztaltad. De nekem ez csak hit, vagy elhiszem vagy nem. Egyszóval nem fogja senki bebizonyítani neked, pláne nem fórumon, ha te nem akarod elhinni. Hinni és tudni között pont ez a különbség. Én meg az evolúcióban nem hiszek! És nem hiszem, hogy ha oltári kupi van a szobámba és egy bombát bedobok oda, akkor minden a helyére fog vágódni magától pontosan oda ahova kell, arra a polcra, arra a szintre és stb. Ha tényleg meg akarod tudni mi az igazság minimum a Biblia tanulmányozásával kell kezdenek és nem itt az oldalon. Ha meg annyira nem érdekel az egész, akkor felesleges ide kérdéseket írnod, mert te már eldöntötted, hogy nem hiszed, ennyi. Azért ha neked lesz igazad és nincs Isten akkor én nem vesztek semmit, de ha nekem van igazam, te nagyon sokat. Sok a veszteni való, csak érdemes utána járni mi is a helyzet ezzel, de ezt helyetted nem teheti meg senki sajnos csak segítséget adhat. Pl. nekem is írhatsz nyugodtam privátba segítek bármikor szívesen, ha tényleg meg akarod tudni, ha nem akkor sem történik semmi. Ez a te döntésed.

22 L

2011. ápr. 2. 15:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 39/47 anonim ***** válasza:
"Én meg az evolúcióban nem hiszek!" Az nem is hit kérdése, hanem ismereteké. Azt írod, hogyha ilyenek után érdeklődik, illene legalább elolvasnia a bibliát. Ha te kijelented, hogy szerinted nincs/nem volt evolúció, illene tanulmányoznod (független forrásokból).
2011. ápr. 2. 17:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 40/47 anonim ***** válasza:
"Bizonyíték... Én még nem voltam szerelmes, nem is láttam soha a szerelemet, tehát nem létezik. Te hiszed, hogy létezik? Hát én nem... Jah, hogy te már tapasztaltad? Bizonyítsd be nekem!" Kémiával bebizonyították, termelődnek bizonyos hormonok, stb, amíg az ember szerelmes....
2011. ápr. 2. 17:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!