Mit tegyek, ha római katolikus vagyok, de egyre inkább szimpatizálok a keleti és (keleti) protestáns irányzatokkal bizonyos kérdésekben?
Nem igazán hiszek a pápai tévedhetetlenségben, ahogy abban sem, hogy egyes zsinatok, pápák rendeletei felülírnák a Bibliát vagy egyenértékűek lennének vele. Tagadom, hogy kötelező dogmává lehetne tenni bármit, ami az őskeresztény kor után keletkezett hagyomány. Nem hiszem, hogy a Tanakh csak az Újszövetség értelmezését segítő irat lenne, jelszóval: "Nem vagyunk zsidók vagy muszlimok". Ugyanolyan Szentírásnak tartom, ugyanúgy hitem alapvető köve. Ez távolról sem jelent literalizmust a teremtésnél, Noénál, Bábelnél stb., de ettől még kicsit sem jelentéktelenebb mű, mint ahogy egyes mai katolikus közösségek tartják. Azt sem hiszem, hogy csak tanulságos sztori, amit vasárnap felolvasunk. Annál is inkább, hogy Jézusnak és az apostoloknak még nem volt Újszövetségük, nekik a Tanakh volt A Biblia. Ettől független az Evangélium a legfontosabb, de a többi is egyenrangú vele a hit alapvetése szempontjából.
Stb.
Ugyanakkor tudom, hogy ezek a gondolatok nem minden katolikust jellemeznek. De nem ismerek olyan katolikus irányzatú közösséget, agapét, ami nem ezt tenné.
Mit tegyek?





"Ha nem lettek volna ilyenek, akkor az ortodoxiával nem lett volna nézeteltérés és a protestánsok sem szakadtak volna ki."
Ebből az következik, hogy a protestánsok és ortodoxok lényegében egy hitet vallanak. Hát lehet jobban kéne tanulnod azt a teológiát.
#31.
Neked meg logikát kellene tanulnod! XXXDDDD :-DDD
Abból, hogy mindkét csoport kifogásol bizonyos pápai döntéseket és dogmákat marhára nem jelenti azt, hogy azonos hitet vallanak. A zsidók és a muszlimok is kifogásolnak, mégsem azonosak. Sőt, a zsidók, a muszlimok, meg az unitáriusok még Szentháromságban sem hisznek, mégsem azonosak...





Képzeld, tanultam matematikai logikát. Te írsz hülyeséget kamu teológiai végzettséggel.
Ugyanis a két csoport kritikáiban azért van egy elég jelentős törésvonal. A metszetben legfeljebb marginális kérdések vannak. Ha valaki elfogadja a protestáns kritikákat, akkor lényegében köp egy nagyot az ortodoxokra is. Mert lényegében a protestánsok teológiát érintő kritikái egyformán igazak a katolikusokra és ortodoxokra.
#3.
De én nem vontam sehol párhuzamot a protestáns és az ortodox kritikák között. Azt állítottam, hogy több irányból is érkeztek kritikák a katolicizmusra, ha nem így lett volna, nem történtek volna meg ezek a szakadások. Többek között az általam kritizált pontok is előfordulnak mind az ortodox, mind a protestáns kritikákban. Egyébként az ortodoxia sok téren egyetért a katolikusokkal és sok téren egyetért a protestánsokkal is. Ettől függetlenül teljesen másik halmaz, hisz keleti kereszténység. A keleti protestansizmus a protestáns értékrendet próbálja a keleti kereszténységbe oltani.
Ha a logikát tanultál is, a szövegértéssel még mindig gondjaid vannak...
De legalább jól a népi katolicizmusra: akinek aggályai vannak, gondolkodik az áttérésen, annak az érvei mindig hamisak, vagy ha mégsem, akkor nem elég képzett. Ha kell, akkor az illető történelmi és teológiai ismereteit is kétségbe kell vonni. Ja, és persze rögtön szakadár, aki lehet, hogy emiatt el fog kárhozni. Én speciel nem tudom, hogy Mária szeplőtelenül fogant-e. Ettől függetlenül nem érzem magam kevésbé jó kereszténynek, hisz a Biblia erről sehol nem ír, plusz nem is egy egyetemes ős- és ókeresztény hagyomány. Nem is tagadom, de nekem ehhez több bizonyságra lenne szükségem.
Volt, amikor megkaptam a kultúrkeresztény bélyeget is emiatt, meg hogy biztos eddig sem tartottam az egyházi szabályokat. De: rendszeresen misére járok vasárnaponként és éves ünnepekkor, igyekszem tartani magam a vallási szabályokhoz stb. Mondjuk ez is hosszú történet... Van olyan bibliai szabályozás, amit a katolikusok egy kicsit, hogy is mondjam... Másként értettek, illetve azt mondták rá, hogy csak az őskeresztényekre volt érvényes... Mondjuk más hasonló szabályoknál/javaslatoknál meg kötik az ebet a karóhoz, hogy a mai napig érvényes.
Anno Luther Márton is megkapta ezeket... Sőt, egyes fundamentalisták még eretneknek is bélyegezték (kvázi egy szintre degradálva őt a gnosztikusokkal vagy azokkal, akik nemcsak hogy a Szentháromságot tagadták, hanem sokszor még Jézus természetfeletti voltát, valamint a Szentlélek/Isten szelleme létét is). Pedig teológus volt és szerzetes is volt. Nem értek egyet mindenben 10000%-ig Lutherrel, de voltak jogos kritikái és vannak is a mai napig jogos kritikák.










#34
Mint írtam, igaztalant állítottál az Egyházról, be is bizonyítottam, miért. És a szavaid nem attól lesznek hamisak, mert eretnek vagy szakadár vagy (ahogy kiveszem, mindkettő); hanem mert vagy hazudsz, mint a vízfolyás (mégpedig nyilvánvaló dolgokban), vagy mert azt sem tudod, miről beszélsz, de bírálod.





#37.
Alapvető, hogy nem indoklás, hogy állítasz valamit erélyesen.
Mitől lennék eretnek? Hol mondtam a Bibliával, az apostoli hitvallással, a keresztény hittel ellentéteset?
Szintén problémám a katolicizmussal, hogy mindenki eretnek, aki kritikát fogalmaz meg az apostoli pápaság felé.





#39
Szóval, neked arra, hogy hamisat állítottál az egyházi tanításról, nem elég indoklás, hogy idézem neked helyesen a Katolikus Egyház Katekizmusából az ideillő részeket? Mit kell mondjak, ha képtelen vagy meglátni, hogy nem igazak, amit írtál, s inkább becsukod a szemedet, s nem létezőnek nevezed a bizonyítékokat; az szerintem a bigottság felsőfoka.
„Az eretnekség valamely isteni és katolikus hittel elfogadandó igazságnak a keresztség felvétele után való makacsa tagadása vagy a róla való makacs kételkedés” (CIC 751. kánon)
Ettől vagy eretnek, kedves kérdező. Mert aki az Igazságot megtagadja, bármilyen kis dologban, magát Krisztust tagadja meg, mert az Ő Igazságát nevezi igaztalannak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!