Hogy lehet értelmezni?
A Biblia szerint amikor meghalunk, lelkünk is velünk hal meg, tehát amit a médiumok mondanak, hogy tudnak a halott emberek szellemeivel kommunikálni, ez a Biblia szerint hamis: nincsenek szellemek/lelkek.
Viszont a Biblia azt is mondja, hogy feltámadunk (a temetők bejárata felett gyakran szerepel), tehát akkor mégis van lélek/szellem.
"Igazából csak a karizmatikus szektákkal kezdett terjedni újra."
A karizmatikusok csak a vallásos iszolygástól tértek vissza a fundamentumhoz. Mária is jól megkülönböztette a lelkét és a szellemét, nem tudom miért nem tanulnak tőle a Katolikusok. Remélem nem tartják Máriát valami tévelygő gnosztikus tan hirdetőjének:
Mária pedig ezt mondta: - Lelkem magasztalja az Urat, (Luk 1:46)
és szellemem ujjong Istennek, az én Szabadítómnak, (Luk 1:47)
#21
Most cseréld fel a két idézett versben a lelket és szellemet, mond, hogy mi változott értelmében.
"Remélem nem tartják Máriát valami tévelygő gnosztikus tan hirdetőjének:"
Biztos nem, mert Mária egészen biztos nem értette azt a pneuma és pszüché szavak alatt, amit a trichotomista eretnekséget hirdetők. Láthatóan Mária itt szinonimaként használja.
Amúgy a legpontosabb magyar fordítás így adja vissza:
"Szívem magasztalja az Urat, és lelkem ujjong Isten, az én Szabadítóm előtt"
@22!
Nem az a lényeg, hogy Mária mit értett alatta, hiszen nem egy előre megirt költeményt szaval itt hanem Erzsébettel együtt ihletetten beszél parallelizmusban.
A szellem lehet a szív szinonimája de én nem vagyok híve annak, hogy csak úgy felcserélgessünk szavakat a Bibliában amikor úgy van kedvünk. A lélek csak a dichotómistáknak lehet a szellem szinonimája, és ők ha akarják cserélgessék kényükre kedvükre, de a Biblia láthatóan nem teszi.
A lélek teljesen e világhoz kötődik mig a szellem a láthatatlan szellemvilághoz. A léleknek kell szellemivé válni úgy, hogy felöltözi az "új ént", vagyis a szellemet. Pál apostol úgy irja szó szerint, hogy a SzentLélek által bele kell erősödnünk hatalommal a "belső emberbe". (Ef 3:16) A szellem nem tud lelkivé válni, hiszen az újjáteremtett szellem >>>"romolhatatlan"<<<, "szelid" "csendes", igazságban és valóságos szentségben lett teremtve. Folyamatos őszinte kapcsolatban van Istennel. Hogy pedig teremtve van felülről, azt jelenti, hogy van egy kezdete. A legtöbb újjászületett ember meg tudja mondani napra pontosan mikor volt ez a születésnapja. Akár órára és percre pontosan is ha figyelte. Mig a lélek amely a világgal érintkezik, a szociális szférában és egyéb ügyekben el tud torzulni és el tud idegenedni Istentől. Nincs újjáteremtve hanem fel kell öltözze az újjáteremtett ént.
Elég sok mondanivaló lenne még erről de szerintem ez olyan neked mint Mariskának a külpolitika.
Végülis az összes trichotom versre ráhúzhatod ennyi erővel, hogy szinonima és fúj-fúj eretnekek. Gondolom az étellel is igy vagy, hogy kitolod a tányér szélére ami nincs inyedre. Ezzel a koncepcióval, hogy egy forditó elkezd önkényesen szavakat felcserélgetni a Bibliában, könnyen el tud távolodni az igazságtól még akkor is ha azok a fogalmak tartalma a valóságban szoros kapcsolatban vannak egymással. Lásd Károli "elme" szava amit megpróbált bevezetni a "szív" szinonimájaként és a Példabeszédek könyvének szívről szóló tanitása teljesen érthetetlen hablattyá vált.
"de a Biblia láthatóan nem teszi"
A Biblia láthatóan teszi, hány verset szeretnél erre igazolásként?
"A lélek teljesen e világhoz kötődik"
Hamis, Isten Lélek, így a lélek az ember transzcendens része. Szellemvilágban nem hiszek, abban higgyenek a new age és egyéb ezoterikus vagy buddhista vallások hívei. Ott van szellemvilág. A kereszténységben nincs.
"Végülis az összes trichotom versre ráhúzhatod ennyi erővel"
Arra a nagyjából kettőre? Hát valóban nem lenne nehéz :)
"A Biblia láthatóan teszi, hány verset szeretnél erre igazolásként?"
A dichotomizmus kontextusában? Kérek 3-at a szellem-lélekre.
Attól, hogy transzcendens a lélek, nem hamis az állitás, hogy a fizikai világhoz kötődik. Kategóriahibába kerülsz ha tagadod, hogy a lélekre nem hatnak a fizikai körülmények, a szociális kapcsolatok, akár egy finom étel. Ezekre mind van példa a Bibliában.
Szintén kategórihibába vagy, ha nem hiszel spirituális világban és csak ez a világ létezik számodra meg a menny. A Biblia tanitja, hogy léteznek angyali és démoni erők és kapcsolatba is tud kerülni velük az ember ha nem Istentől kijelölt módon hanem okkult praktikákkal fordul a transzencendens felé. Lásd az Endori boszorkány esetét Sámuel megidézésével.
Ugye, hogy elismered, hogy van trichotom vers. Aki abban gondolkodik annak sok utalás is van rá.
#25
A Biblia kimondja, hogy Isten Lélek, akkor hogy kötődhetne a fizikai világhoz? Kategóriahibába kerülsz, ha ezeket tagadod, olyan leszel, mint a Jehova tanúi, akik szintén tagadják.
"Ugye, hogy elismered, hogy van trichotom vers"
Az egész Bibliában kb 2 vers van, amire ezt alapozni lehet és számtalan, ami alapján eretnek tanítás.
De akkor nézzük pár idézetet, hogy az apostolok szinonimaként használják ezeket:
"Minden lélek engedelmeskedjék a felső hatalmasságoknak” Róm. 13,1.
“Ne higyjetek minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket” I. Ján. 4,1.
“Ne háborogjatok; mert a lelke benne van.” Csel. 20,10.
“És visszatére annak lelke, és azonnal fölkele” Lk. 8,55.
“Azon órában örvendeze Jézus lelkében” Lk. 10,21.
“Most az én lelkem háborog;” Jn. 12,27.
“akiben az én lelkem kedvét lelé; lelkemet adom ő belé” Mt. 12,18.
“Felette igen szomorú az én lelkem mind halálig!” Mt. 26,38.
“Atyám, a te kezeidbe teszem le az én lelkemet.” Lk. 23,46.
Meg tudod mondani, hogy ezekben a versekben melyik melyik?
Legyen benned annyi becsület, hogy nem keresed ki a görögben :)
"Az egész Bibliában kb 2 vers van, amire ezt alapozni lehet és számtalan, ami alapján eretnek tanítás."
Ha valóban csak két vers lenne még azt mondanám lehet én is, hogy egy túlhangsúlyozott tanitás a trichotomizmus, és nem ér annyit, hogy a keresztény világ nagy részének a sodrása ellen úszva apológizálgassunk. Attól, hogy a dichotomisták világnézetében a szellem szó pejorativ és iszolyognak tőle, (mintha valami okkult, spiritiszta, vagy gnosztikus tévelygésről lenne szó), a Bibliában ennek az ellenkezője található.
Pál apostol eleget kifejtett erről a témáról az I. Korintus 2-3. fejezetben, és azt állitotta, hogy amit erről hirdet azt nem emberi bölcsességből meritette hanem a SzentLélek tanitása. A legrészletesebben a három féle szintű antropológiai állapot itt van kifejtve. Eszerint a szellemi ember ("pneumatikosz") a legmagasabb rendű, aki a szellemét helyezi az identitása középpontjába és akit nem csupán emberek hanem a SzentLélek is tud tanitani. Mivel a szelleme kapcsolatban áll a SzentLélekkel, meg tudja ismerni azokat a szellemi áldásokat amiket Isten ajándékozott nekünk. A szellemi ember ellen nincs itélet. Ezután már csak negativ fogalomként szerepel a lelki ember aki a lelkét helyezi az identitása középpontjába ezért nem tudja használni a szellemét Isten dolgainak a megértésére, sőt bolondságnak tartja az Isten dolgait. Pregnáns példája ez annak, hogy az újszövetség következetesen megkülönbözteti a szellemet a lélektől, sőt kifejezetten szembeállitja a szellemet a lélekkel és a lelki ember ("phszükikosz anthroposz" I.Kor 2:14) kap kifejezetten pejorativ vagy negativ jelzőt mivel Isten dolgai bolondságok neki, nem érti Istsn Szellemének a dolgait. A lelki emberben van törekvés Istenkeresésre, de ezt nem szellemi módon teszi. Hogyan tudná használni a szellemének a felfogó képességét a láthatatlan dolgok megragadására ha iszolyog a szellemi dolgoktól? Vagy egy tradició tartja távol attól, hogy használja a szellemét (dichotómizmus), vagy annyira racionális, érzelmi, akarati alapon közeledik mindenhez, hogy ez tartja távol a spiritualitástól. A lélek (pszhüké) el van zárva azoktól a dolgoktól amiket Isten készitett nekünk mert csak az ember szellemével (pneuma) lehet felismerni: "Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ami az ember szívében föl sem merült, azt készítette elő az Isten az őt szeretőknek........szellemiekhez (pneumatikosz) szellemieket (pneumatikosz) kapcsolva/kötve." (I.Kor 2:9;13)
Majd legvégül beszél a testi emberről ("anthroposz szarkikosz") a legalacsonyabb rendű antropológiai állapotról. Aki csecsemő a Krisztusban, viszálykodik, pártoskodik, irigykedik és egyéb ösztönszintű testi bűnökben él. "Én sem szólhattam nektek mint szellemieknek (pneumatikosz) hanem mint testieknek (szarkikosz)...." (I.Kor. 3:1)
Ennek fényében a legbántóbb furcsaság, hogy Isten Szellemét is Lelkezzük, de remélem ezt Isten elnézi.
Ennyi fért most a dió héjába. Más programom is van mára.
Mondjuk csak a kérdésemre nem sikerült válaszolnod...
Isten Lelkét pedig azért "lelkezzük" le, mert a Bibliában olvashatjuk, hogy Isten Lélek. Nem pedig valami temetői kísértet, vagy Casper szellem.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!