Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Pál tényleg félre értelmezte...

Pál tényleg félre értelmezte Jézus szavait? Egyre több helyen hallom és olvasom, hogy Pál rosszul értelmezte Jézus tanításait és túlságosan szó szerint vette.

Figyelt kérdés

2022. dec. 16. 15:21
1 2 3 4 5 6 7
 61/65 tgt ***** válasza:
51%

59-es: Az, hogy Jézus a Tóra minden törvényét betartotta, és erre biztatta a követőit, egyértelmű az evangéliumokból.


Korábban már idéztem:

„Ne gondoljátok, hogy eltörölni jöttem a Törvényt vagy a Prófétákat: nem azért jöttem, hogy eltöröljem, hanem hogy teljessé tegyem őket. Mert úgy van, ahogy mondom nektek: ameddig az ég és a föld meg nem semmisül, egyetlen „i” betű, sem egyetlen írásjel nem veszíti érvényét a Törvényből, amíg az egész meg nem valósul! Aki tehát csak egyet is eltöröl a legkisebb parancsok közül, és úgy tanítja az embereket, a legkisebbnek fogják mondani az egek királyságában – aki viszont teljesíti őket, és tanítja is, azt nagynak fogják mondani az egek királyságában.”

Ez nagyon hasonlít a témával kapcsolatos legszigorúbb rabbinikus felfogáshoz és érveléshez, mely szerint a Szentírásban egyetlen betű sem törölhető el, adható hozzá vagy helyezhető át máshová.


Az őt kísértő Sátánnal szemben háromszor is a Tórát idézi, annak alapján elutasítva a bűnt.


A megtisztuló leprásokat minden esetben felszólítja, hogy menjenek el a papokhoz a Törvény által előírt tisztulási szertartást elvégezni, az áldozatot bemutatni.


Szigorúan megfeddte azokat, akik értelmezése szerint a Tóra parancsainak érvényességét korlátozták, Isten parancsainak nevezve azokat: „Szépen semmibe veszitek Isten parancsát, hogy hagyományotokat állítsátok a helyére. Mózes azt mondta: „Tiszteld apádat és anyádat.” És: „Aki gyalázza apját és anyját, az halállal lakoljon.” Ti viszont ezt mondjátok: Ha valaki azt mondja apjának vagy anyjának, hogy korbán, azaz áldozati ajándék az, amivel segíthetnélek, már nem engeditek meg neki, hogy valamit is tegyen apjáért vagy anyjáért. Isten szavát érvénytelenítitek hagyományotokkal, amellyel azt átadjátok. És sok ehhez hasonlót tesztek.”


A gazdag ifjút a parancsok megtartására szólítja fel, annak érdekében, hogy üdvözüljön. „Amikor útnak indult, odasietett hozzá valaki, térdre borult előtte, és úgy kérdezte: „Jó Mester! Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?” „Miért mondasz engem jónak? – kérdezte Jézus. – Senki sem jó, csak egy: az Isten. Ismered a parancsokat: Ne ölj! Ne törj házasságot! Ne lopj! Ne tanúskodjál hamisan! Ne csalj! Tiszteld apádat és anyádat!”


Az emberi kapcsolatok rendezésében a Törvény szerinti eljárásokat ajánlja: „Ha a testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted testvéredet. Ha azonban nem hallgat rád, végy magad mellé még egy vagy két társat, mert minden dolgot két vagy három tanú szavával kell igazolni.”


Jézus felszólít a legkisebb parancsok megtartására ugyanúgy, mint a nagyobb súlyúakéra: „Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert tizedet adtok mentából, kaporból és köményből, de elhanyagoljátok a törvény komolyabb parancsait, a jogot, az irgalmat és a hűséget. Ezeket meg kellene tenni, s azokat sem elhagyni”.


Megerősíti a Szanhedrin tekintélyét, függetlenül attól, hogy tagjait korruptnak tartja: „Ezért mindazt, amit mondanak nektek, tegyétek meg és tartsátok meg – de a tetteiket ne kövessétek, mert mondják ők, de nem teszik.”


A tanítványai – így feltehetően ő is –megtartották a szombati nyugalmat: „Szombaton azonban pihentek a parancsolat szerint.”


Általánosságban is megerősíti, hogy a tórai parancsokat megtartotta: „Ha parancsaimat megtartjátok, megmaradtok a szeretetemben – ahogy én is megtartom Atyám parancsait, és megmaradok a szeretetében.”


A gazdag ifjú történetében Jézus a törvény betartása mellett még azt is elvárja az ifjútól, hogy adja el mindenét és ossza szét a szegényeknek. Ilyen parancs nincs a Tórában, tehát ezzel a Tóra túlteljesítését várta el.


Jézus sehol nem mond ellent a Tóra törvényének, csupán az értelmezésekkel vitatkozik. A farizeus irányzatnak két nagy ága volt, a Hillél iskola és a Sámmáj iskola. Van, ahol Jézus a Hillél iskola megengedőbb értelmezését fogadja el, például a szombati gyógyítás kapcsán és van, ahol a Sámmáj iskola szigorúbb értelmezését támogatja, például a válás kapcsán. De mindkét értelmezés a Tóra értelmezési keretén belül volt.


Hillél rabbi egyik mondását szinte szó szerint átveszi. Hillél rabbi azt mondta: „Ami számodra gyűlöletes, ne tedd másnak! Ez a Tóra, a könyv többi része csak ezt magyarázza.”

Jézus pedig: „Mindazt, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik. Mert ez a törvény és a próféták.”

2022. dec. 30. 07:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 62/65 tgt ***** válasza:
51%

szp72:


Jézus nem arról beszélt, hogy tisztelni kell a törvényt, de nem kell betartani, hanem arról, hogy tisztelni kell és be kell tartani.


A válás kapcsán Jézus nem tiltja be a mózesi törvényt, ezt nem is értem, honnan veszed. Jézus azt mondta, csak házasságtörés esetében lehet elválni. Ez a törvény szigorú értelmezése.


Jézust idézed:„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez a legnagyobb, az első parancs. A második hasonló hozzá: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. Ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták."


Valójában ezek nem Jézus mondatai, hanem a Tórából idézi őket:


„Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből.” (5.Mózes 6.5.)

„Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed felebarátodat, mint magadat.” (3Mózes 19.18.)


A többi felvetésedre már válaszoltam.

2022. dec. 30. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 63/65 szp72 ***** válasza:
100%

@ "Jézus nem arról beszélt, hogy tisztelni kell a törvényt, de nem kell betartani, hanem arról, hogy tisztelni kell és be kell tartani."


Tisztelni és megőrizni kell a régit, a tökéletesítettet újat pedig betartani. Semmiképpen sem parancsolhatta, hogy a kiüresedett, betűje szerint elavult parancsokat is betű szerint betartsák. S főleg nem parancsolhatta, hogy a kiigazításra szorult parancsokat még mindig a régi betűje szerint tartsák be. Például a szemet szemért, fogat fogért elvet.


@ "A válás kapcsán Jézus nem tiltja be a mózesi törvényt, ezt nem is értem, honnan veszed. Jézus azt mondta, csak házasságtörés esetében lehet elválni. Ez a törvény szigorú értelmezése."


Én meg téged nem értelek. Jézus elég világosan mondja, hogy Mózes megengedte a válást, ő viszont nem. Tehát ha még elvileg lehetne is másképp értelmezni a mózesi törvényt, Jézus nem értelmezi másképp, hanem egyszerűen megtiltja.


A mózesi előírást azonban egyáltalán nem lehet másképp érteni, paráznaság esetére ugyanis megkövezés volt előírva, s nem válólevél. Úgy látom, hogy a zsidó rabbik gyakorlatilag úgy magyarázták a törvényt, ahogy nekik jólesett.

2022. dec. 30. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 64/65 tgt ***** válasza:
51%

szp72:


Az imént hosszasan leírtam, és példákkal igazoltam, hogy Jézus a Tóra törvényei szerint élt, és azt hirdette, hogy a legkisebb törvényt ugyanúgy be kell tartani, mint a nagyokat. Értem, hogy te mást gondolsz erről, de sajnos nem tudod alátámasztani a véleményedet az evangéliumból vett szövegekkel. Az, hogy Jézus „semmiképpen sem parancsolhatta” kevés érvnek, főleg, hogy az evangélium szerint dehogynem.


A farizeus, aki megkérdezte Jézust a válásról, valószínűleg hillélita volt, vagyis a Hillél iskola követője. Korábban már leírtam, hogy ők meglehetősen lazán kezelték a válást, és nevetségesen kicsinyes okot is elégnek találtak hozzá, az is elég ok volt például, ha az asszony odaégette ételét. A Sámmáj iskola szerint a válás indokolható oka csak a szemérmetlenség, és az erkölcstelen viselkedés. Jézus is ezt erősítette meg.


"Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét – hacsak nem paráznasága miatt –, okot ad neki a házasságtörésre. S aki elbocsátottat vesz feleségül, házasságot tör."


Vagyis Jézus is megengedte a válást paráznaság esetén.


A „szemet szemért” elv korlátozó és nem kiterjesztő. A sértett jogát korlátozza a bűnelkövetővel szemben, hogy megakadályozza a bosszúállást. A törvény szerint a bűnnel csak azonos jóvátételt lehet követelni, nem többet. Egy szemért csak egy szemet és nem kettőt. Egy életért csak egy életet és nem többet. A törvény a jóvátételt maximalizálja, azonban a sértettnek mindig joga volt megbocsátani, lemondani a jóvátételről, és elengedni a másik adósságát. Jézus ezt várta el a követőitől. Vagyis megint nincs szó a Tóra törvényének módosításáról.


Boldog Új Évet!

2022. dec. 31. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 65/65 szp72 ***** válasza:
100%

Láthatóan még mindig nem érted, hogy mit magyarázok.


Jézus mondja: "Mózes a ti keményszívűségetek miatt engedte meg nektek, hogy elbocsássátok feleségeiteket." tehát maga a mózesi törvény engedi a válást. A farizeusok törvényértelmezése jó, a törvény maga nem jó, illetve annyiban tökéletlen, hogy figyelembe veszi a szívek keménységét.


Minden jót neked is!

2023. jan. 1. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!