Egy 14 fős osztályban kisorsolnak 5 egyforma tollat, de egy fő akár többet is kaphat. (Ismétléses kombináció.) Mekkora a valószínűsége, hogy az összes tollat 1 diák kapja?
Nagyon is értem és szerintem egyik esetben sincs két féle értelmezés.
"abban megengedtük, hogy a professzor 1-nél többször tévedhetett"
Nem tévedhetett egynél többször, mert a feladat szövege ezt kizárja:"a 15. alkalommal fordul elő először hogy nem talált gyufát valamelyik zsebében."
Ebben a feladatban pedig "kisorsolnak 5 egyforma tollat". Tárgyakat úgy szoktak sorsolni, hogy felmutatják és utána kiválasztják a személyt, aki megkapja. Lehet ettől eltérő, szokatlan módszert is használni, pl. hogy betűkódokat írnak egy cédulára, de az nem a szokásos eljárással megegyező valószínűséghez vezet. Sőt, amint leírtam, akár extrém P=1 valószínűséget is kaphatunk. Ezért a cédulás "csoportos" sorsolás nem megoldása egy sorsolási feladatnak, hacsak nincs eleve így definiálva.
Csak a szavakon lovagolsz, még mindig. Mert úgyis tévedhet elsőre, ahogyan te sugallod, és tévedhet úgy is elsőre, hogy egyébként tévedhetne többször is. A te értelmezésed szerint úgy lenne megfogalmazva, hogy ha 14-szer egymás után nem tévedett, akkor mekkora annak a valószínűsége, hogy 15.-re fog tévedni. Ha ezt nem tudod megérteni, én nem foglak győzködni.
"Sőt, amint leírtam, akár extrém P=1 valószínűséget is kaphatunk."
Persze, lehet. Ahogyan egyesével is lehet úgy húzni, hogy kihúzol egy nevet, utána a többit kiöntöd, visszarakod azt, amit elsőnek húztál, utána újra húzol. Akkor is P=1 lesz a valószínűsége, de ez is egy "szokatlan módszer, ami nem a szokásos eljárással megegyező valószínűséghez vezet".
Arra akartál választ kapni, hogy mikor kellene az ismétléses kombinációt használni a valószínűségszámításnál. Válaszoltam, de a válasz nem tetszik. Neked nehéz a kedvedre tenni :)
Illetve elég csak a szavak sorrendjén módosítani;
"Mi a valószínűsége, hogy délután először a 15. alkalommal fordul elő, hogy nem talált gyufát valamelyik zsebében?"
Talán így jobban érzékelhető a különbség.
"Csak a szavakon lovagolsz, még mindig."
Hadd hívjam fel a figyelmedet, hogy egy tényt tagadsz. Ez benne van a feladat szövegében. Attól nem változik meg, ha lovaglásnak nevezed.
"a 15. alkalommal fordul elő először hogy nem talált gyufát valamelyik zsebében." "először"=nem többször, előtte egyszer sem.
"Mi a valószínűsége, hogy délután először a 15. alkalommal fordul elő, hogy nem talált gyufát valamelyik zsebében?"
Ez ugyanazt jelenti: "először"=nem többször, előtte egyszer sem.
De azt a feladat szövege nem (feltétlenül) tiltja, hogy többször nem tévedhet -.-"
Ezt nem akarod megérteni.
Először téved: korábban semmi szín alatt nem tévedett.
Téved először: korábban akár tévedhetett is.
Téved: korábban akár tévedhetett is.
"Téved először:" mondj már egy példát Pistikével. Milyen események történtek vele, ameddig odajutott, hogy először téved. Vagy először iszik light kólát?
A múltkor adtam ezzel kapcsolatban egy másik feladatot, arra nem reagáltál. Nekem teljesen mindegy, hogy mit hiszel, azt hiszel, amit akarsz. Én még mindig azt mondom, hogy kétféleképpen lehet a feladatot értelmezni, te ragaszkodsz ahhoz, hogy csak egyféleképpen. Nem tudom, hogy kettőnk közül ki akar a másikkal közös nevezőre jutni, de mindegy is...
Azt viszont érdemesebb lenne megjegyezned, hogy ha nem vársz választ egy kérdésre, csak kötözködni akarsz anélkül, hogy a másik álláspontjára egyáltalán hajlanál, hogy megértsd, akkor talán nem is kellene kérdést kiírnod.
"A múltkor adtam ezzel kapcsolatban egy másik feladatot, arra nem reagáltál."
Milyen feladatot? Megismételnéd? Vagy hányas hozzászólásban volt?
A Banach professzoros thread linkje:
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozoktatas-tanfolyamok__hazif..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!