Miért tanítanak irodalmat?
Szerintem egy nagy hülyeség, főleg ahogy tanítják. Én most érettségiztem és kb 2 napom arra ment el, hogy annak a kb 10 költőnek, írónak az életrajzát tanultam. Mire jó ez? Ezeknek nagy részét 2 hét alatt elfelejtettem, és talán csak kvízkérdéseknek lennének jók. Amúgy 4-es lett az irodalmam szóval nem mondhatja senki sem, hogy hülye vagyok. Ja és ezt a verselemzést annyira erőltetik, de minek? Kit érdekel, hogy mire gondolt az a hülye költő.
Meg vannak a kötelező olvasmányok amik úgy vannak sz@rok, unalmasak ahogy vannak. Ha már azt akarják, hogy olvassunk és ne csak olvasónaplókat írkáljunk netről akkor miért nem adnak valami jobb könyveket. Mondjuk én már azokat sem olvasnám el, mert az általánosban (amikor még elolvastam a kötelezőket) már akkor megutáltam az olvasást. Én pl sokkal vizuálisabb vagyok és sztem nem csak én vagyok egyedül, de akkor miért ilyen egységes az oktatás rendszer? Én elolvasok egy könyvet alig marad meg valami, de pl matekból elég jó vagyok, akkor nekem miért kellene az irodalmat erőltetni amikor matekból sokkal többre vihetném, és amúgy tényleg mert gépésznek tanulok egy szakközépben. Az jól van, hogy néhány nagyobb költőt, írót megtanulunk meg megtanulunk érvelést írni , de a tobbi tök hülyeség mert úgy se érdekel senkit.
"hogy az irodalom és a töri milyen fontos közben az emberek 99%-át nem érdekli, de mivel ők az okosok ezért ők mindent jobban tudnak helyettünk."
Ennyi erővel felesleges bárit tanulni, mert úgyis van szakember aki jobban tudja. Ironikus, hogy azt írod, az emberek nagy részét ez nem érdekli. A pedagógusok pedig pont az ellenkezőjét állítják: humán tárgyakat könnyebb tanítani, mert a diákok nagy részét jobban leköti, mint a természettudományok.
Miért mondod, hogy az emberek nagy részét nem érdekli?
Talán csináltál róla statisztikát? A mi osztályunk legalább 1/3 része magyar faktot választott. Sőt, a mi giminkben volt humán osztály is, több magyar és töri órával. És nyilván azok jelentkeztek oda, akiket ez érdekelt. Nem értem miért annyira hihetetlen számodra, hogy valakit érdekel a magyar. Nekem pl. rengeteg ismerősöm van, aki szeret olvasni.
Ez kb. olyan, mint hogy én nem szeretem a törit, és azt mondom, hogy az emberek 80%-a utálja a törit, minek kell tanulni? Baromság.
Persze hozzáteszem, hogy a tanterven, a tanítási módszereken, az óraszámokon lehetne variálni, és bizony nem csak a magyar esetében. De attól maga a tantárgy még nem felesleges.
Megjegyzem, hogy talán ha többet olvasnál, akkor tudnád használni a vesszőket is.
Nem, én nem azt írtam, hogy szeretem a matekot, hanem, hogy jó vagyok belőle, de ott is van sok marhaság. És írtam azt is, hogy miért egységes az oktatási rendszer. Pl lehetne olyan is, hogy választhatnánk, hogy mit milyen szinten akarunk tanulni, mert a középszinten amit kérnek az is sokszor olyan, hogy az emberek egy részének jól megy a másiknak már nem annyira. Főleg szakközépben lenne ez jó. Te is írtad, hogy az alapokat, de közben sokszor nem csak azokat tanítják. Az alapok a néhány nagyobb költő, író, a fogalmazás és az érvelés lenne de ennél sokkal többet kérnek.
Nem, nem csináltam statisztikát, de a mi iskolánkban is vannak olyan osztályok, ahova nem sötétek járnak (a legtöbben 4-esnél jobb tanulók de akik valószínűleg egyetemre mennek), de tőlük is csak azt hallottam, hogy milyen hülyeség, mert egy néhányszor már volt téma.
Nem úgy értettem, hogy felesleges bármit is tanulni, de pl a szakmának nagyobb hangsúlyt kellene adni. Azt, hogy mindent jobban tudnak nálunk azt arra értettem, hogy úgy is az ilyen irodalmárok, pedagógusok döntik el, hogy mit kell tanulni, közben a mi véleményünket nem is veszik figyelembe, az lesz, ami szerintük jó.
A vesszőket meg tudom használni csak nem mindig figyelem, érettségin írtam 3 és fél oldalt és vessző hibám szinte nem is volt.
Ja és tudom, hogy a bors és a blikk nem valami igényes de akkor is olvasok, a többivel nem tudom mi a bajod.
Na már most, én irodalmár vagyok. Az én gimnáziumomban is volt kifejezetten humán osztály és bizony elég sokan voltunk, ne a te osztályodból indulj ki. Ha olyan sokan lennének, akiket nem érdekel az irodalom - vagy akár a történelem -, nem lenne túlképzés humán szakokon. Az emberek nagy része bizony humán beállítottságú.
Szerintem nem az irodalommal van a baj, hanem az irodalom oktatásával -- ahogy az az 5-ös hozzászóló leírta, sokszor rossz időben adnak fel egy-egy kötelezőt és tény, hogy az önéletrajzok bemagoltatása sem a legcélravezetőbb.
Viszont jó, ha az ember eljut odáig, hogy olvas szépirodalmat, mert megmozgatja a fantáziát, rálátást ad a társadalomra, segíti az ön- és emberismeretet. Én legalábbis ezt tapasztalom és nemcsak én, hanem olyanok is a környezetemben, akik nem irodalmárok, csak szeretnek olvasni. Jó dolog ám az ilyesmi, hidd el!
A középiskola meg -- miként azt előttem is leírták -- arra van, hogy adjon egy átfogó műveltséget, később, ha ez vagy az nem érdekel, akkor lehet egyetemen szakosodni. Különben meg én is megtanultam függvényeket készíteni, sinust-cosinust számolni, megtanultam az amerikai államokat, az állatok rendszerezését, azt, hogy hogyan csinálok mindenféle színű lángokat, megtanultam a gerendán mindenféle gyakorlatokat, pedig mindig is magyar nyelvvel és irodalommal akartam foglalkozni, ennek ellenére semmivel kapcsolatban sem kérdeztem meg, hogy ezt vagy azt meg mi a fenének tanítják, pedig sokszor gondoltam és mégis mindenből négyes-ötös voltam.
Viszont egy alapműveltséget birtokolni kell azért, pl. jó ha nem tudnak átverni a közértben vagy a hitelfelvételnél, mert tudsz összeadni, meg százalékot számolni, jó ha tudod, hogy hipót nem öntesz össze sósavval, hogy nem oltasz égő olajat vízzel, jó ha tudod, hogy milyen anyagok vezetik és nem vezetik az áramot és bizony illik tudni, hogy ki volt az első fejedelmünk, illik tudni, ki az a Rubik Ernő, illik tudni, hogy Petőfi 19. századi költő és nem Vörösmarty írta a Nemzeti dalt vagy, hogy ki írta a Nem tudhatom-ot és illik tudni néhány népdalt, meg illik tudni, hol a Duna és a Tisza és hogy milyen országok vannak a szomszédságunkban, meg jó ha tudsz egy-két dolgot az EU-ról etc. Mert ha ezeket nem tudod, még ha nem is tűnik hasznos tudásnak -- mint az, hogy égő olajra nem öntünk vizet --, akkor bizony elég nagy gáz van...
Különben azt is kérdezhetted volna, "miért tanítanak történelmet?" Csomó felesleges évszám, csata, királyok, kormányzók nevei... Mégis: tájékozódni tudni kell valamennyire a történelemben, hogy ne kövessük el ugyanazt a hibát (lásd a Holokausztot). Az irodalom a lelkednek, a fantáziádnak ad valami pluszt, ami sokat számít, ha nem akarsz sivár életet élni. De ha olyan regényt olvasol vagy olyan verset, emberibb leszel tőle, rálátást kapsz egy társadalomra, egy másik világra (Steinbeck: Érik a gyümölcs, Marquez: Száz év magány). Mint említettem, ez nem olyan hasznos tudás, mint a százalék számítás vagy hogy hipót nem öntesz össze sósavval, de ez hozzátartozik az emberi műveltséghez, ha nem akarsz begyöpösödött lenni.
Szóval azt akarom mondani -- és az egész mondanivalómnak ez a lényege igazából --, hogy a középsuliban sok-sok felesleges dolgot meg kell tanulni MINDENKINEK, aztán azért van az egyetem, az OKJ etc., hogy azt tanuld, ami érdekel. ;)
És szerintem megpróbálhatnád újra megszeretni az olvasást, mert nagyon sok jó könyv van a piacon. Az állatira ne tántorítson el, hogy átalánosban megutáltad, sz@r könyveket adnak, tudom, én sem szívesen olvastam őket, de aztán meg az egyetemen egy csomó kortárs irodalommal megismerkedtem, meg másokkal is, amiket sajnos általános és középsuliban nem tanítanak viszont érdemes őket olvasni, mert reflektálnak a társadalomra, az énre ironikusan vagy realisztikusan.
Persze, hogy sokan jelentkeznek, mert a humánnal sok felé eltudnak helyezkedni. Aki nem nagyon tudja, hogy mi akar lenni, csak jó tanuló az elmegy humánra és majd eldönti 4 év múlva, amikor tovább tanul. De nem hiszem, hogy a legtöbben kifejezetten az irodalom miatt jelentkeznének humánra.
Igen az, hogy alapműveltség jó ha van, de az irodalmat kb csak az iskolákban várják el, életben nem kell.
Amúgy ezt nem értem, ha nem olvasok akkor sivár életet fogok élni? Szerinted más nem mozgathatja meg a fantáziámat? Amúgy amit leírtál az is igaz, hogy emberibb leszek tőle, de ha nem olvas szinte senki irodalmat a korosztályomban, csak nagyon kevesen, akkor nincs értelme tanítani.
25-ösnek
Ezek szerint én már az elvárások minimumát sem tudom, mert eltelt 1 hónap érettségi óta és már elég sokat felejtettem. Bakker de rossz nekem, hülye lettem! :( Miért írtad azt, hogy nagyon kevés még ez a tudás is, mert hova kellene több?
Ja, és a tesinek sincs semmi értelme (az életben coopert mikor fogsz futni!?)
De ennek alapján matekból is csak összeadni tanuljunk meg, meg százalékot számolni. Biológiából is elég, ha az állatok neveit tudjuk, esetleg az ember anatómiáját, meg egy-két dolgot, ami kell az élethez. Kémiából is csak azt tanuljuk meg, hogy sósavat nem öntünk össze hipóval, meg ilyen alapvető dolgok. Földrajzot is minek tanulunk? Kell az életben valaha is, hogy ismered Magyaroszág domborzatát vagy vízrajzát!? Szerintem tök nem, ha nem ezzel foglalkozol...
Az irodalomra is ennyire van csak szükség: egy minimális tájékozottságra... És ne általánosíts: az én korosztályomban sokan olvasnak. Te olyan körben mozogsz, ahol valószínűleg nem, de ez nem jelenti azt, hogy az emberek nagy része nem olvas.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!