Miért nem néznek körül az emberek, ha elindulnak a zebrán?
Sajnos minden nap hallani, hogy valakit elütöttek a zebrán. A minap egy idős nénit ütött el egy kamion, (brrrr. :( aki szabályosan közlekedett, és bár a kamionnak is zöld volt, át kellett volna engednie a nénit. Én vitáznék azzal, hogy a néni szabályosan közlekedett, mert ha lelép valaki a zebráról, körül kellene néznie. Ugyanis, ha körülnézett volna, biztosan nem lépett volna a kamion elé, mert bár elsőbbsége volt, az élet megóvása fontosabb az igazánál.
Gyakorló autósként sajnos az a tapasztalatom, hogy biztos elsőbbségük tudatában, nem néznek körül az emberek, pedig gyermekkoromban még így tanították: Kisfiam, ha lelépsz a zebrán, akkor először balra, majd jobbra, utána ismét balra kell nézni, és csak azután lépj le a zebrára, ha meggyőződtél róla, biztonsággal elindulhatsz!!!
4-esnek:
"Gyakorló autósként sajnos nap mint nap tapasztalom, hogy elsőbbségük biztos tudatában, hogyan lépnek le elém a gyalogosok, sokszor idősekkel, gyerekekkel, babakocsival."
MIVEL elsöbbségük van, ezért teljesen joso tölük ez a viselkedés.
Persze, hogy jogos ez a viselkedés. Nem itt van a baj.
A baj az, hogy amikor megadom az elsőbbséget, látom, hogy milyen figyelmetlenül mennek át. Egyáltalán nem néznek körül, csak azt látják, zöld a lámpa oszt ennyi.
Nem néznek egyáltalán körül, sétálnak, ügyet sem vetve a forgalmi helyzetre és ez a baj.
És szerintem nem igaz, hogy ugyanannyi baleset, gázolás lenne, ha a gyalogos is méltóztatna figyelni.





Sok igazság van abban amit írsz a természetes életösztönről. Az is igaz, hogy sok felelőtlen ember van. Olyanok, akik testben, értelemben nem szenvednek hiányt, mégsem képesek bizonyos dolgokat belátni. De!
De
- autót csak vizsgázott ember vezethet;
- a zebra nem váratlanul hullik elé;
- a zebrát előjelzi tábla, a zebra vonalában is van tábla, felfestés;
- köteles az autós akkor is lassítani és fokozottan figyelni, ha sakktábla simaságú terepen halad, ahol sem fa, sem bokor, sem bármi más nem gátolja a látásban, s sehol senki nem látható;
- a zebrán olyankor is előfordulhat gyalogos, aki csak látszólag szabálytalan (pl. lassan tud csak mozogni, sehogy nem érne át lámpaváltásra);
- gyalogosan 6 diplomás egyetemi tanár is gyalogolhat, aki mellette hegyet mászik, feltalál stb., s a bolond Jocó is, aki egyébként is debilnek született, s erre még rá is iszik.





ebben az esetben ha nincs zebra, akkor is elsőbbsége van a gyalogosnak. Kanyarodó járművel szemben.
Természetesen körbe kell nézni, ezt nem is vitattam. Az elsőbbséget úgy is el lehet venni, hogy igen körbenézel előtte.
Főleg, mert odaérhetsz a zebrához úgy is, hogy egy autó már féktávolságon belül van, az pedig már nem köteles megállni.
Sajnos a sztoriban a néni agyilag már valszeg nem volt a toppon. Nem lehet mit tenni vele. Ha most nem történt volna ilyen, akkor legközelebb kiugrik egy villamos, vagy vonat elé.
Ettől függetlenül akkor esélyes, hogy a kamionos volt a hibás. Persze még mindig kérdés, hogy a néni mikor lépett ki a kamion elé.
Mivel lehet az is, hogy a kamion már régen a kanyarban volt mikor a néni a zebrához ért, bár az öregek ritkán rohannak nagy sebességgel, tehát nem valószínű.





Nem értelek, ezen MIT lehet vitatkozni?
Külföldön élek, ahol az emberek sokkal fegyelmezettebbek, és érdekes módon itt nem ütik el a gyalogost, ha átmegy a zebrán, mert az autós tudja, hogy a zebra elött legalább is készenlétben kell lennie, ha lelépne egy gyalogos.
A gyalogos természetes, hogy átmegy a tebrán, ha zöld a lámpa, mert éppen erre valók a szabályok, hogy ne kelljel elötte még külön gondolkodni, hogy éppen akkor érvényesek-e.
A fö probléma az, hogy MO-on a legtöbb autós úgy van, hogy "úgyis ö az erösebb" (ahogy a kérdezö is többször megemlíti) és ezért nem adja meg az elsöbbséget. Ha ezért ugynaúgy büntetnék öket, mint Nyugaton - ahol egy zebrán elütött gyalogos esetében elveszik a jogosítványt és a vezetö megy a börtönbe -, akkor ott is komolyan vennék, és nem kibúvókat ekresnének.





Kérdező, egy kicsit belekeveredtél:
"A baj az, hogy amikor megadom az elsőbbséget, látom, hogy milyen figyelmetlenül mennek át. Egyáltalán nem néznek körül, csak azt látják, zöld a lámpa oszt ennyi. "
Mit adsz te meg? Ha nekik zöld a lámpa, akkor neked piros. Nem adsz te ott meg semmit, hanem követed a jelzőlámpa utasításait. És mit jelent a figyelmetlenül átmenés? A zöld pont azt jelenti, hogy mehet, nem kell foglalkozniuk a keresztirányú forgalommal, vagy ahogy te írtad, "zöld a lámpa, oszt ennyi". Pont ezért van a lámpa.
Egyébként csak úgy lehet átjutni, ha az ember lelép a zebrára. (nincs jelzőlámpa) Ha csak állok, állok, és nézek balra, egy sem lassít, mereven néz maga elé, hogy érzékeltesse, nem vagyok benne a látóterében.
Le kell lépni, meg fog állni.










" Rengeteg olyan hely van, ahol egyszerre engedik a kanyarodó autókat és a gyalogosokat."
És van egy olyan szabály is a KRESzben, hogy kanyarodó jármüvel szemben a gyalogosnak van elsöbbsége. Tehát itt is az autósnak meg KELL állnia, nem szivességet tesz!!!!





Egy válaszoló már utalt rá: ez csak nálunk Magyarországon ilyen égető probléma az autósoknak. Külföldön senki nem sopánkodik azon, hogy miért nem néz körül a gyalogos, miért neki van elsőbbsége, stb. Ott nem fitogtatják az erejüket, és mindenkinek megállnak, ha látszik, hogy át akar menni. Míg nálunk pár éve egy pohár sör után vették el a jogsit (a helyszínen!), addig a zebrán elütésért többnyire csak egy kis pénzbírság/felfüggesztett jár.
Én magam is meglepődtem, hogy Svájcban hegyről lefelé menet úgy kilépett egy babakocsis anyuka a zebrára, hogy semerre sem nézett. Itt Magyarországon ilyen nincs, jelzőlámpa nélküli zebrára elég komoly körültekintéssel lépnek az emberek, mert ilyen a morál. Nyugaton meg az előbbi. Persze, ha zöld nekem a lámpa, akkor miért kellene még erre vizslatnom, hogy ki jön? A keresztirányú forgalomnak akkor biztosan piros, a párhuzamos meg ne kanyarodjon már rám 40-nel (főleg ne kamionnal). Mi lett volna, ha egy biciklis jön ennél sokkal gyorsabban? Ilyen esetben nekik is elsőbbséget kell adni. Egy lassan mozgó nénike biztos hirtelen bukkant fel, persze...
"Én vitáznék azzal, hogy a néni szabályosan közlekedett"
Kár ezen vitázni, mert ez egy egyszerű tény. Aki nem tud még lámpás kereszteződésben sem figyelni a gyalogosra, annak nem való jogsi, de legalábbis ismerje már el, hogy hülye. Persze, egyetértek azzal, hogy jelenleg Magyarországon tényleg félelemmel kell közlekedni gyalogosként, így jobban jár, aki körülnéz, de attól még hibás nem lesz. Ilyen ostoba KRESZ-módosításokat meg ne vessünk már fel. Ha máshol működik, itt is működnie kell.
A hozzászólások híven tükrözik, amit tudok, ez a helyzet itthon. Pontosan ezért is írtam ki a kérdést.
Az egész világon úgy van, hogy az autósnak feltétel nélkül elsőbbséget kell adni a gyalogos átkelőhely előtt a gyalogosnak. Ezt én is így gondolom, és a legmesszemenőkig betartom!!! Felelősen közlekedem. Ezt már leírtam csomószor, mégis ezt ismételgeti sok hozzászóló, emiatt felesleges vitázni, ez így van!
Szerintem külföldön is vannak emberek, akik nem vigyáznak magukra, bár, aki hirtelen az autód elé ugrott gyalogosként, elképzelhető, hogy kis hazánk szülötte volt.
Pontosan amiatt gondolom, hogy a közlekedési morál sajnos nálunk a béka feneke alatt van!
Pontosan ezért, sok minden felháborít.Az autóstársak törtető, tolakodó, egyáltalán nem toleráns viselkedéséről nem is beszélve, ez egy másik kérdés kiírását érdemelne.
Persze rengeteg üdítő kivétel van, de sajnos a nagy átlagról van szó.
Olyan hozzászóló is van, aki azt írja, hogy ha ződ a lámpa, ződ, ha piros, akkor piros, nyugodtan lépj bármikor az autó elé, (illetve indulj el nyugodtan, bármikor)Vagyis, ha elromlik a lámpa, akkor is, usgyi,szaladjunk a biztos halálba, szemellenzős lovakként, hiszen zöld?
Itt a probléma, hogy sokan elfelejtik azt, hogy bár a szabály egyértelmű, A GYALOGOS IS RÉSZESE A KÖZLEKEDÉSNEK, VAGYIS FELELŐS A SAJÁT MAGA TESTI ÉPSÉGÉNEK MEGÓVÁSÁRA, AKKOR IS, HA A TESTI ÉPSÉGÉT A KÖZLEKEDÉSI SZABÁLY ÁTHÁGÁSA MIATT VESZÉLYEZTETIK, vagyis mindent meg kell tenni annak érdekében hogy saját magát és a rábízott személyeket minél biztonságosabban kijuttassa az adódó közlekedési helyzetből. Kis kitérés: Autósként naponta 100-szor is összetörhetném az autómat, ha nem figyelnék, jobbkezes egyenrangú utcánál olyan az út jellege, hogy simán elémrobog balról az autó, benne kisgyerek, feleség, és én mégis megállok, elengedem, tudván azt, hogy összeütköznénk.
Összegezve: Nem vigyáznak magukra kellően az emberek:
A média, és a szabályok ezt sulykolják: ELSŐBBSÉGED VAN A ZEBRÁN, GYALOGOSKÉNT!
EZ IGAZ! NEM EZ A VITA TÁRGYA!
Hanem az, (ezt már leírtam az elején, hogy iskolában én még tanultam azt kisgyerekként, hogy mielőtt lelép valaki az úttestre az a szabályos, hogy nyugodtan, nem sietve, először balra nézel, utána jobbra, majd ismét balra.)sajnos felelőtlenül közlekedünk nagy általánosságban.
Nagyon sok a gyalogos gázolás, most éppen a Filatori gátnál gázolt gyalogost a HÉV. Itt a gyalogos volt a hibás, mert tilosban lépett a HÉV elé.
Bár, ha a ugyanő a zebrán lépett volna 100 méterrel arréb a kamion elé, akkor egyértelműen a kamion vezetője lett volna a hibás.
Amíg ilyen súlyos balesetek történnek, kérem, adjanak már igazat abban, hogy a GYALOGOS IS KÖZLEKEDJEN FELELŐSSÉGGEL, KÖRÜLTEKINTŐEN, ODAFIGYELVE LÉPJEN LE A JÁRDÁRÓL, illetve akár nincs is jelzőlámpa, hiszen itt még nagyobb a kockázat, az autós is itt adja meg kevésbé a jogos elsőbbséget.
Sajnos a tömegtájékoztatásban is ritkán térnek ki arra a nagyon fontos momentumra, hogy VIGYÁZZUNK MAGUNKRA, GYALOGOSKÉNT IS!
És végezetül: Én is szoktam gyalogolni, mégis, sosem sietek annyira, hogy ne tudjak várni, főleg akkor, ha látom, hogy veszélyes lenne átmenni. Sokszor, meg sem próbálok épp az adott autó előtt átmenni, mégis, amikor megáll az autó és elsőbbséget ad, akkor a fejemmel biccentek felé, illetve intek neki egy köszönömöt, és
sietősen átmegyek a zebrán, hogy ne tartsam már fel feleslegesen. Más, amikor egy beteg ember halad át, de szerintem a zebra nem sétatér, sok gyalogos mindenre figyel, csak az autókra nem, és lassabban őgyeleg, mintha a dunakorzón etetné a galambokat. Véleményem szerint élvezzék bár a napsütést, de inkább a zebra túloldalán. Magatartása soknak kimeríti a közlekedési veszélyeztetés. Ugyanis, előtte felsorakozik 10 autó, az utolsó 3 autó jócskán belelóg a kereszteződésbe, és a kamionnak zöldje van, későn veszi észre az autót, vészfékel, a rakománya keresztbe fordul és tarol mindent.
Belegondoltunk ebbe gyalogosként?
Na és ez: Az csak egy ötlet, hogy lehetne módosítani egy KRESZ SZABÁLYT. Mindannyian tudjuk, milyen nagy gyalogos balesetek vannak. Ezzel próbálják sulykolni, hogy kevesebb legyen: AZ AUTÓSNAK MINDEN ESETBEN ELSŐBBSÉGET KELL ADNIA A ZEBRÁN ÁTHALADÓ GYALOGOSNAK. AZ AUTÓSOKNAK MÉG JOBBAN KELL FIGYELNIÜK, erre bizonyíték a rengeteg baleset.
Tehát, mit kell leszűrni ebből: Sajnos nem elég ennyi.
Térjen már ki arra is a tájékoztatás: Vigyázzunk magunkra, a gyalogos is figyeljen, ha lelép a járdáról, nézzen körül!!!
A kézfeltartás csak egy ötlet, szerintem ezzel szerintem jelzi a gyalogos, hogy figyel és szeretne áthaladni. Ez miért hülyeség, kedves kérdező? Milyen hatalmas plusz feladat a gyalogosnak, hacsak nem nyomorék, illetve nem fáj a karja?
Ez az utolsó, bővebb lélegzetű kommentem, hiszen regényíró vagyok! :)
Folytatásul ígérem, rövidebbeket fogok írni!
Módosítások, mert sajnos nem lehet szerkeszteni a kommentet:
-A végén, nem a kérdezőnek, hanem a válaszolónak írtam.
-A felvázolt kamionos baleset helyzetet arra írtam, amikor a gyalogos nem felelősen közlekedik, hanem az autóra figyelmet sem vetve, korzózik, sétál a zebrán.
-A tájékoztatásokban nincs benne, hogy A GYALOGOS IS A KÖZLEKEDÉS RÉSZESE, VAGYIS FELELŐSEN, KÖRÜLTEKINTŐEN KELL KÖZLEKEDNIE
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!