Megkülönböztető jelzés - ez akkor hogy van? Nem lehet ebből nagy gond?
tehát leírom, amit mostanában valami új divatként látok, csak éppen ellentmond minden jogszabályi előírásnak:
rendőrautók egyre jobban szeretik a fényhidat úgy használni, hogy nem villogó üzemre állítják, hanem simán csak világít az egész híd.
Oké, sötétben még látható, csak éppen ez így jogszabályilag nem felel meg a megkülönböztető jelzés követelményeinek, sőt, kifejezetten tilos.
MKJ: "kék vagy kék-vörös villogó (!!!) fényjelzés és a sziréna együttes használata ..stbstb"
De olyan fényjelzést nem ismer a KRESZ és az IRM r. se, hogy csak simán világít pirosan vagy kéken. Pedig az Opel Astráka szerelt LED-es típusok tudnak folyamatosan világítani is, csak éppen maximálisan szabályellenes (egyes országokban van ilyen funkció, gondolom, gyárilag ezért van benne ez is, csak éppen a magyar KRESZ szerint tilos is).
Na most ha a rendőr így használja az MKJ-t (ami tehát így nem is MKJ már), és bele durrant valaki, akkor abszolút joggal hivatkozhat a másik fél arra, hogy márpedig ő nem látott semmiféle MKJ-t, sőt, pont azért történt a baleset, mert megtévesztette ez az elvileg nem létező fény a forgalomban.
Esetleg közlek. szakértő hogy látja ezt? És hogy mehet ki a forgalomba egy szabálytalan fényjelzéssel felszerelt jármű?
(azt már nem is kell hozzá tennem, hogy ilyen szabálytalanságokat véletlenül se látok se mentőn se tűzoltón, csakis rendőrautón ...)
Az a baj veled, hogy elolvastál párjogszabályt és ez alapján próbálsz ítélkezni.
Ha holnap elolvasom a ptk-t és a btk-t és betanulom még ügyésznek is kevés lennék, nemhogy bírnak.
Maga a törvényi szöveg tudása annyit jelent, mint egy könyvben a tartalomjegyzéket ismerni.
Mindennek vannak magyarázatai, joggyakorlatban elfogadott feltételei és mellőzhető dolgai. Ezeket szabadalmaztatták és engedélyezték nem véletlenül.
Ez ugyanolyan, mint amikor bejöttek az első legújabb autók, amelyek irányjelzéskor felvillantották azt az oldali ködlámpájukat amerre kanyarodtak. Hol volt ez engedélyezve akkoriban a Kreszben vagy a Köhémben?? Sehol. De a joggyakorlat elfogadta, engedélyezte.
A KÖHÉMBEN van még mindig "Elsősegélynyújtó felszerelésre "
Kérik a rendőrök? Mit is mond erről a joggyakorlat mikor is kell?? Ez még sincs benne a KÖHÉMBEN. A törvény alapján holnap megbüntethet érte a rendőr ha nincs a kocsidban de a gyakorlatban mégsem így van
"Az a baj veled, hogy elolvastál párjogszabályt és ez alapján próbálsz ítélkezni.
Ha holnap elolvasom a ptk-t és a btk-t és betanulom még ügyésznek is kevés lennék, nemhogy bírnak."
>>> próbálok ... igen :) a helyzet az, hogy én eddig a leírt tényeken kívül mást nem "próbáltam", csak sokaknak gondjai vannak a jogértelmezéssel, ez már inkább gond!
"Maga a törvényi szöveg tudása annyit jelent, mint egy könyvben a tartalomjegyzéket ismerni."
>>> na azért ez így túlzás, de oké, valami van benne persze. Főleg, ha te állítod ...
"Mindennek vannak magyarázatai, joggyakorlatban elfogadott feltételei és mellőzhető dolgai. Ezeket szabadalmaztatták és engedélyezték nem véletlenül."
>>> nem mondod, hogy szabadalmaztatták? istenem ... egyébként mi köze a szabadalmaztatásnak az engedélyezési eljáráshoz? erről van fogalmad?
>>>a másik: itt nem "mellőzhető" dologról van szó, hanem egy kifejezetten TILTOTT műszaki jelenségről (és ismét gondolj bele kérlek abba az igen komoly helyzetbe, amit okozhat, ha egy autós piros fényt lát a sötétben ott, ahol elvileg fehéret kéne, és hogy ez milyen balesetveszélyt hordoz magában! Szted?
"Ez ugyanolyan, mint amikor bejöttek az első legújabb autók, amelyek irányjelzéskor felvillantották azt az oldali ködlámpájukat amerre kanyarodtak. Hol volt ez engedélyezve akkoriban a Kreszben vagy a Köhémben?? Sehol. De a joggyakorlat elfogadta, engedélyezte."
>>> még csak véletlenül se így igaz a dolog!
az általad említett ködlámpás jelenség csakis akkor fogadható el, ha az ún. típusengedélyes, azaz gyárilag már úgy jött ki az autó. Utólagos beszereléssel az se!
Ez kb olyan, mint a LED-csík, ami ha gyárilag van az Audi A8-ban vagy akárhol (főleg menetfényként), még E jelzés se kell bele, mégis szabályszerű. Ha viszont utólagosan akarsz ilyet felhelyezni, nos úgy már az autó nem vehet részt a forgalomban, és nem kaphat forgalmi engedélyt (de még csak E jelzést se). Nyugodtan nézz utána!
"A KÖHÉMBEN van még mindig "Elsősegélynyújtó felszerelésre
Kérik a rendőrök? Mit is mond erről a joggyakorlat mikor is kell?? Ez még sincs benne a KÖHÉMBEN. A törvény alapján holnap megbüntethet érte a rendőr ha nincs a kocsidban de a gyakorlatban mégsem így van"
>>> ne haragudj, de te mint jogtudós, áruld el nekem, mégis mi köze az elsősegélydoboznak a KöHéM-hez? Ebből el is árultad, hogy még csak nem is láttad a jogszabályt, ugyanis már címében is benne van, hogy "a közúti forgalomban résztvevő gépjárművek MŰSZAKI feltételeiről ..."-
Az elsősegélydoboz miért műszaki feltétel szted? mi szerepe van?
Úgyhogy ha valaki nagyon kavarja itt a dolgokat, az megint nem én vagyok, de aranyosak ezek a folyamatos vakvágányok, mellékvágányok, ahova páran félreviszik a témát :)
Aztán, aki korábban írta:
Mondd, milyen hang van a mentőkön, tűzoltókon??? Csak mert én típusszám szerint ismerem az összes létező típust, viszont ilyen hangról nem tudok, és őszintén meglepne, ha lenne ilyen hang! Úgyhogy tedd meg, hogy elárulod, mert most nem tudom, mire gondoljak.
de ez is elég gyenge próbálkozás, és csak azt árulja el, hogy nem sok közöd van a témához, ugyanis akkor tudnád, hogy a tűo és mentőkocsik bizony elég szigorú éves műszaki vizsgán mennek át, ahol bíz a legapróbb szabálytalanságba is bele kötnek. Rendőrnél és BV-snél tök mindegy, náluk nem érdekesek holmi E-normák, követelmények. Hát nézd meg, hány éven keresztül futottak a rendőrautók a szabályellenes (amerikai normás, E-jóváhaagyás nélküli!) Code3-fényhíddal!!??
Láttál te ilyet mentőn vagy tűzoltón? Nem hiszem .... Náluk azért bevasalják a követelményeket szigorúan, és nézz csak szét, szinte évtizedeken át csakis Hella vagy Bosch, majd aztán Federal fényekkel voltak/vannak felszerelve, amelyek mind E-normásak (a hang detto, ugye Sziroton vagy Eriston volt, ma már az is Federal, lényeg h ezek is mind E-normásak). Rendőrgépkocsikon meg döntő többségben a fény is és a hang is E-jóváhagyás nélküli fénnyel és hanggal voltak szerelve, ill. még ma is egy részük ilyen, de már egyre csökken a számuk szerencsére. Na ez vajon hogy lehetséges? Tudom, hogy a rendőrt senki nem ellenőrzi a közutakon, és igazából nem is érdekelne, na csak gondolj bele abba az "apró" ténybe, hogy az E-jóváhagyás nem véletlen, és enélkül egyszerűen nem vehet részt a gépjármű a közúti forgalomban.
Rendben, még mindig elnézhető, de még gondold tovább kicsit, hogy aztán ebből adódnak komoly baleset-helyzetek, egészen egyszerűen, mert nem teljesítik az előírt normákat! Ezt hogy magyarázod? Azok az E-standardok nem véletlenül lettek ám kitalálva! Erre gondoltál már?
Szal kicsit gondolkodj, mielőtt ilyen sületlenségeket írsz, mert semmi köze se a jogszabályokhoz se a realitáshoz!
A mentőkön, tűzoltókon vélt furcsa hangra pedig kíváncsi vagyok, oszd meg velem, legyél kedves, eskü, utána nézek, de helyből kizártnak tartom!
"Csak mert én típusszám szerint ismerem az összes létező típust, viszont ilyen hangról nem tudok, és őszintén meglepne, ha lenne ilyen hang! "
Márpedig van mert ebben dolgozom. A rendőrség, tűzoltóság és a mentők felszereltségének nagy részébe nyugodtan bele lehetne kötni.
De a lényeg, hogy akadályozzuk minden áron egymás munkáját kedves kérdező!
CSak így tovább!
Az ilyen jólelkű kérdezők miatt megkérek minden rendőrt, hogy a közbiztonság érdekében se használják a keresőlámpákat. Ne próbáljanak ezzel a módszerrel éjszaka akárkit is elkapni, tolvajokat lefülelni, hiszen nem szabad mozgó járművön használni. A villogót meg „villogó” funkcióban használjátok olyan helyen is ahol nem szükséges mit sem törődve azzal, hogy ez esetleg az adott szituációban zavar másokat. A fizetéseteket így is megkapjátok.
A tűzoltók se törjék magukat, főleg azok ne akik készenlétesek. Nem kell feleslegesen túllépni a sebességhatárt a saját autótokkal amikor mentek be, hiszen ebbe is bele fog kötni előbb – utóbb valaki. Attól, hogy leég a ház még megkapjátok a fizetéseteket és a traffi sem mér be. Azt a segítőkészségeteket amely a sietésre sürget tegyétek félre, hiszen vannak kékfényes társak akik belekötnek mindenbe.
Kedves mentő gk vezetők. Tudjuk, hogy használni kell a megkülönböztető jelzéseket, de azt is tudjuk, hogy vannak állásfoglalások, melyek kimondják, hogy javarészt ez indokolatlanul vannak használva. Nem véletlenül nem lehet olyan sűrűn szirénázó rendőrkocsit látni, hiszen nagyon kevés esetben adják meg nekik az engedélyt, holott a mentők már 2 tüsszentéshez is kékfénnyel mennek. Teljesen felesleges, mert ebbe is bele fog kötni valaki előbb – vagy utóbb.
KÉRDEZŐ!!
„ne haragudj, de te mint jogtudós, áruld el nekem, mégis mi köze az elsősegélydoboznak a KöHéM-hez?”
6/1990 KÖHÉM rend:
„Elsősegélynyújtó felszerelésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
106. § (1) A járműveken elsősegélynyújtó felszerelést kell készenlétben tartani, amelynek tartalma a következő:
„
Csak ennyire van köze hozzá:-)
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
Azért létezik ez a jogszabály is, amit érdemel elolvasni, ha csak annyiról volt tudomásod ezek szerint, hogy egy 5/1990-es KÖhém létezik.
Arra gondoltál már, hogy egyik jogszabály engedi a villogó piros fényt a kerékpáron, a másik pedig csakis a folyamatos piros fényt engedi?
Mégsem büntetnek érte, mert le van írva, hogy nem kell.
Egyébként tessék, beszél a jogszabály átvilágított felületről, amelyre nem vonatkoznak a gk-on felszerelt alapvető világító berendezések pl. : ködlámpa, tompított, távolsági stb:
"A világító, illetőleg fényjelző berendezések átvilágított felülete kialakítható több optikai egységből is. Az optikai egységeket úgy kell egymás mellé elhelyezni, hogy átvilágított felületeik az azokat körülzáró legkisebb derékszögű négyszög területének legalább 60%-át tegyék ki. Az ilyen— azonos feladatokat ellátó és azonos színű fényt kibocsátó — optikai egységekből álló berendezés egy világító, illetőleg fényjelző berendezésnek minősül. A távolsági fényszóróra, a tompított fényszóróra és a ködfényszóróra e rendelkezések nem alkalmazhatók.
(3) A sáv alakú átvilágított felülető világító, illetőleg fényjelző berendezés két berendezésnek minősül, ha
— a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjára szimmetrikusan helyezkedik el,
— a jármű mindkét oldalán annak legszélső pontját legalább 0,40 méterre megközelíti,
— a sáv hosszúsága legalább 0,80 méter, és
— benne legalább két — egymástól lehető legtávolabb elhelyezett — fényforrás van.
(4) Különböző célt szolgáló világító és fényjelző berendezések, ha a rendelet eltérően nem rendelkezik
a) egyesíthetők (úgy, hogy átvilágított felületük azonos legyen), vagy
b) egy lámpatestbe csoportosíthatók (úgy, hogy átvilágított felületük ne legyen azonos)
feltéve, hogy ezáltal egymás működését nem befolyásolják, észlelhetőségük nem romlik és a berendezések mindegyike külön-külön megfelel a reá vonatkozó rendelkezéseknek."
Nem fogok ide kilinkelgetni semmit feleslegesen.
Előtte beszél a jogszabály azokról a lámpákról, melyek folyamatos fényt adhatnak ki. A taxi lámpát is megemlíti és megítélés szempontjából ugyanaz a külső fényhíd is folyamatos fény kibocsájtása során, mivel nem megkülönböztető fényjelzést ad ki.
De egyébként teljesen mindegy, mert amit fent belinkeltem az alkalmazható a fényhídra is.
De már előre látom, hogy ebbe is megpróbálsz belekötni, mert nem érted azt a dolgot, hogy egy azaz egyetlen egy fényhídnak, amely egyébként megkülönböztető fényjelzésként szolgál egyszerre TÖBB funkciója is lehet.
"(5) Előre piros, hátra fehér fényt — a hátrameneti lámpa, a munkahelymegvilágító lámpa, taxi vészjelző lámpája, továbbá a jármű belső világítására szolgáló lámpa kivételével — világító és fényjelző berendezés nem bocsáthat ki és nem verhet vissza."
De azzal ellentétben amit írtál, mégis lehet előre is kiadni piros fényt. Igaz milyen érdekes???
Arról nem is beszélve, hogy a megkülönböztető jelzés pedig minden irányba ad ki fényt.
Azt, hogy álló fénynél minek minősítik a nagy jogtudorok a fényhidat tőlük kérdezz. Nem véletlenül engedélyezték ezeket az biztos.
"Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben266
42. § (1)267 A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű"
A KRESZ csak kék színű fényről beszél. Más joganyag meg a pirosról is. Ennek ellenére megengedett, csak nem egységesek a jogszabályok. Olvasgatni és értelmezni kell akkor rájön mindenki, hogy mit miért lehet használni.
Attól, hogy egy valami tiltja vagy nem engedi még egy másik lehetőséget ad rá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!