Vannak olyan KRESZ jogszabályok, amelyeket érdemes lehet módosítani, felülbírálni? Ha igen, mik azok szerintetek?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Zebránál én is egyértelműsíteném, hogy a gyalogosnak is legyen egy virtuális "stop" táblája az elsőbbségétől függetlenül, illetve az átkelési szándék önmagában járjon elsőbbségadási kötelezettséggel az autós részéről.
Mondjuk valljuk be, lehet itt jogászkodni, minden autós tisztában van vele, hogy bizony illene megállnia a gyalogátkelőhelynél, 10-ből 7-8 meg is teszi, csak van egy szűk réteg aki túl primitív ehhez.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
19
Nem tudom, ha hülye vagy valamihez, miért kell beledumálni?
Akkoriban mind tudtuk az osztályban, hogy melyikünk melyik oktatónál tanul. Erről a gyerekről meg tudtuk, hogy az apja tanítja a sárga Dacián. Egyébként 200 m-re lakott tőlem, még a plusz pedálokat is láttam egyszer vagy kétszer az autóban. (Nem voltunk haverok, azért nem többször.)
Egy gyors keresés, és itt a 6-os és 9-es válaszoló is emlékszik erre:
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__14..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egyébként a civil oktatásban van logika. Nem is értem, hogy az USÁban miért legális.
Az a baj, hogy a +10 éve vezető autósok sincsenek tisztában a KRESZ-el. Mindenki a saját szülei tévhiteit tanulná meg, és ha vizsgán nem jön egy olyan szituáció, akkor élesben baj lehet belőle.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Lenne bőven:
- mindenek előtt az ostoba jobbkéz szabály (tábla nélküli kereszteződések eltörlése); de legalább:
- T-alakú kereszteződésben az alsó szárról érkezőnek mindig elsőbbséget kelljen adnia, úgyis megáll a derékszögű kanyar miatt (vagyis ne legyen jobbkéz szabályos előnye az egyenesen haladóval szemben)
- fessenek már fel egy rohadt szaggatott csíkot keresztben vagy hasonlót, ha jobbkezes kereszteződés jön, ha már ráutaló tábla is csak ötletszerűen van. Az egyenrangú utak kereszteződése táblát meg el lehet nyugodtan törölni, kifejezetten zavaró, hogy nem teszik ki mindenhova, ezért abban a tévhitben ringathatjuk magunkat, hogy ahol nincs, ott majd nekünk lesz elsőbbségünk biztosan, mert ha jobbkezes lenne, akkor tábla is lenne...
- ahol egyenrangú utak kereszteződése tábla van, ott ugyanennyi pénzből kitehettek volna inkább a másik 2 útra macisajtokat, mindenki jobban járt volna,
- ha 2x1 sávos úton az egyik irány lassítva van (pl település előtti terelőszigetes ív miatt, vagy pl csak egyik oldalon vannak házak), a másik irányban ne legyen mindig szintúgy ugyanarra korlátozva a sebesség
- STOP stáblás kötelező megállás eltörlése, legalább jobbra kanyarodáskor vagy ha már messziről belátható a keresztforgalom. Különösen olyan helyen, ahol vonal van, de semmi értelme ott megállni, mert onnan pont nem látni éppen semmit sem.
- zebra mellett áttekerő kerékpárosnak is legyen elsőbbsége a kanyarodó járművel szemben (mivel ha nem ott menne, hanem az útszélén egyenesen, akár 40-nel is, akkor is az van jelenleg is, akkor ha még 5-10 méterrel beljebb is van, miért nem lehet?)
A stop táblákat és vonalakat én is eltörölném, semmi értelmük.
Csak azért, mert "komolyabb" kereszteződés, attól még nem kell jobban elsőbbséget adni, mint ahogyan amúgy is kell, továbbá a STOP tábla hiányának egyben azt is kellene jelentenie, hogy a macisajtnál kevésbé kell komolyan venni az elsőbbségadást, amikor baromira nincs így.
Ezen kívül ahogy a 26-os is írta, pont nem oda teszik a STOP vonalat sem, ahol be lehetne látni a kereszteződést, előtte megállni a semmiért meg nincs értelme.
A jobbkezes kereszteződéseket én is eltörölném, főleg úgy, hogy következetlen a jelzésük.
Vagy maradjon, csak legyen következetes, de egyébként jobb lenne mindenhova táblát tenni. Több értelme lenne, haladósabb és egyszerűbb lenne.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"macisajtnál kevésbé kell komolyan venni az elsőbbségadást"
Neked valami fétised hamis elméleteket felállítani?
Írd már le akkor kedves 28-as, hogy mi a lényegi ÉRTELMI különbség a STOP tábla és az elsőbbségadás tábla között azon kívül, hogy az előbbinél megallással együtt kell elsőbbséget adni.
Fejtsd ki, hogy ez miért jó, utána beszélhetünk.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Fejtsd ki, hogy ez miért jó, utána beszélhetünk."
Ha arra van használva és oda ahová kell akkor kicsit sem értelmetlen a STOP, maradjunk annyiban. Alapvető értelme a sima eak táblával szemben, hogy lehetőleg ne megállás nélkül hajts fel egy nem belátható, forgalmasabb útra és erre úgy hívja fel a figyelmed, hogy kötelez rá. Például rengeteg kertvárosi mellékutca torkollik gyakran nagyobb utakba amelyeknek forgalma a házak és a beépített terek miatt alig belátható akkor logikus, hogy saját biztonságod érdekében nem fogsz megállás nélkül berongyolni, se kis ívben jobbra, se balra. A gyakorlat sajna azt mutatja hogy ilyen helyeken is gyakran csak nyalókát raknak ki, de bizony a saját érdeked azt diktálja, hogy állj meg kanyarodás előtt.
Amúgy az elsőbbségadás táblák tekintetében nagy a fejekben a zavar, van aki facen gyakran nagyot futó kresz - kérdéseknél a sima elsőbbségadás kötelezőt "állj! elsőbbségadás kötelező" megnevezéssel azonosítja be, ennek pont a fenti táblakihelyezési gyakorlat következetlensége a melegágya, így az egyszeri delikvens akkor is megáll a sima eak-nál biztos ami biztos alapon és lassítja a forgalmat,akkor is ha amúgy mindent tökéletesen belát és nem jön senki akinek elsőbbséget kéne adnia.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!