Miért nem fogja fel a fizikatanárom, hogy tölteléktantárgyat tanít?
A fizika nem töltelék tantárgy, hanem készség tantárgy.
Alapvető és izgalmas tudomány, de borzasztó rossz megközelítésben oktatják a középiskolában.
Humán végzettségű embereknek is érdemes beleszagolni a természettudományokba, éppen úgy, ahogy a műszakiaknak is jót tesz a humán műveltség.
Akkor nem írnának olyan hülyeségeket, mint a 12-es.
Irok par gondolatot az eredeti felvetesre, meg a valaszokra is:
-Ha human tagozatos vagy, es az osztalybol senki nem megy tovabb muszaki iranyba, akkor - talan - mondhatod, hogy toltelektargy. (Bar meg akkor is tobbet er hosszu tavon, mint par masik targy, mert - a matekhoz hasonloan - megtanit gondolkodni, es sokszor gyakorlatban is hasznalhato tudast ad.) Ha van koztetek realos, onnantol nem toltelektargy.
-BME-n nem 45, hanem 40% az 1-es hatara, utana 15%-onkent no az osztalyzat. Szerintem az ottani fizika feladatsorok kevesbe mennenek neked, szoval nem ez szamit, hanem a feladatok nehezsege.
Par eve az MTA akkori elnoke is kiakadt, hogy erettsegin csak a matek az egyetlen real targy, de a realosokra raeroltetnek tobb humant is, es nem fair. Reszben emiatt is, eleg sok realos ismerosom van, aki muvelt, tajekozott a vilagban, olvas, neha verseket ir. Nyelvtudas szinten alap (nehezen talalsz olyan informatikust, aki ne tudna angolul). Human erdeklodesu ismeroseim sokkal ritkabban dobnak ossze hetvegen egy Android appot. :)
Volt baratnomet eleg sokat tanitottam matekra (fizikat sajnos nem hagyta), annak ellenere, hogy ugyved lesz (jovo heten lesz a vedese). Egyik vizsgaja utan elujsagolta, hogy mennyit segitett neki, hogy az esetszetvalasztast annakidejen elmagyaraztam.
Noverem bolcsesz, es idonkent varr maganak valamit. Egyik ruhajan a galler szukseges hosszat nem tudta egyedul kiszamolni (d*pi lett volna).
#5:
A fizika nagyon nagy resze meg nyitott kerdes, nagyon sokat nem tudunk a vilagrol (es nem tudjuk, hogy mennyi mindent nem tudunk). Ami miatt ugy tunik, hogy mar lefutott dolog, az az, hogy kb. Newtonig tanitanak gimiben fizikat (esetleg spec. relativitaselmelet meg beleferhet), azt is leegyszerusitve. Amit ma kutatnak, az az egyetemi szintbe sem fer bele, specializalodnak a kutatok, es nagyobb, vegyes csapatban kutatnak (kell fizikus, meg matematikus, meg valamilyen big data szakerto, meg programozo a szimulaciohoz, meg mindenfele mernok az eszkozok megtervezesehez). A gravitacios hullamoknal is hasonlan csinaltak, mar nem a maganyos elmeleti fizikusok sportja. Ha van valami eredmeny, azt meg a hetkoznapi ember sokszor meg sem ertene.
A bicikli-szerviz hulyeseg, de egy csomo dolgot lehet (es szoktak is) biciklin demonstralni. Perduletmegmaradast, gaztorvenyeket, surlodast, ilyesmit. Persze a szoveges peldakban is lehetnek hasonlo, eletbol vett kerdesek.
#12:
Az teny, hogy STEM teruleten sokkal jobban lehet keresni, mint a Mekiben, de azert a nagyobb irok es ismertebb muveszek sem panaszkodhatnak, es van par human muveltsegu ember is, aki kiemelkedoen intelligens. Mondjuk az is igaz, hogy real vegzettseggel (vagy vegzettseg nelkul) siman lehetsz nagy muvesz, de anelkul nem leszel jo fizikus. A kedvenc iromnak peldaul erettsegije volt, es mielott elkezdett volna irni, egy atomeromunel dolgozott szovivokent.
#13:
Nekem nagyon bejott, ahogy a fizikatanarnom tanitotta. O volt az egyik matektanarnom is es az osztalyfonok egyben. O sajat hataskorben atcsoportositota a fizika es matekorakat, mert szerinte a fizikahoz erettebbnek kell lenni. Nekem bejott (akkor szerettem meg a fizikat, elozo suliban masik tanarnal nem tetszett, bar lehet, hogy csak tul fiatal voltam).
Amit sajnos nagyon rosszul tanitanak, az a tortenelem: nem az evszamok magolasara, hanem a folyamatok felismeresere kellene a hangsulyt fektetni. De ez nem a tanarok hibaja (a suli vegen nagyon jo tanarom volt ebbol is), a szamonkeres rossz, es igy a tanarok sem valtoztathatnak rajta.
A masik amivel baj van, az az irodalom. Most nagyjabol idorendi sorrendben mennek vegig a szerzokon, ami azt jelenti, hogy a legfiatalabbak kapjak az Antigonet peldaul. Sok klasszikust vagy kukazni kellene (keruljon BTK irodalomszakra), vagy mas sorrendben tanitani. Helyette be lehetne tenni nehany kortars irot/koltot, illetve az irodalmi forrasokkal csak kevesbe szorosan osszefuggo beszelgetos/elemzo orakat. Ja, es bevezethetnenek egy media targyat, foleg filmekre koncentralva, mert jelenleg ez a dominans muveszeti forma, raadasul tobb kulonbozo ag talalkozik (foto/kep, zene, drama/forgatokonyv).
#13: Le tudnad irni mit tanitanak rosszul jelenleg a fizikaban?
#9, #10:
Ja, es en nyugodtan irhatok ilyeneket, mert erettsegire 3 megajanlott jelessel mentem. (1 nyelvvizsga, 3 OKTV donto - bar az egyikbol duplaztam)
Köszönöm a HASZNOS válaszokat!
Amúgy matek-történelem szakon tanulok, igen, EMELT matek és EMELT töri, és nekem a fizika töltelék, az osztályból 3 ember fog érettségizni fizikából, mindhárom középszinten, tehát nekünk, a nagyon nagy többségnek a fizika töltelék. Főleg az eredeti leírásban szereplő tanárral.
A fizikából sokkal érdekesebb dolgokat ki lehetne hozni, ha életszerűbben oktatnák, leginkább az elektronika résszel lehetne megfogni a diákságot, elmagyarázva mindenről, hogy hogyan működik. De aki alapból le$zärja az egészet, azt semmivel sem lehet megfogni.
Teljesen igaza van a kérdezőnek csak a sokkal nagyobb problémát nem látja: az ÖSSZES tárgy tölteléktárgy. Szó szerint, a magyar iskolarendszer feladatának azt tartja hogy minél több anyagot töltsön a gyerekek fejébe amire se szükség nincs se realitása nincs. Ld. [link] például.
Kérdező, arra koncentrálj hogy tanulni, problémát megoldani tudjál, a többit bekkeld ki ahogy tudod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!