Most őszintén normális, aki kamionosnak megy? Sokan minden 2. hétvégén vannak itthon vagy 1 hónapban 2-3 napot, milyen családi élet ez? Élet ez?
Sok kamionos elmegy otthonról, hazajön 2-3 hét múlva akkor is csak 1-2 napra. Vannak, akik ún. UNIO-nak és 1 hónapokat távol vannak vagy még többet. Milyen az ilyenek családi élete? Szexuális élete? Hokiznak, meglett férfi léttükre? Normális ez?
Azom kívül nem éri meg pénzben sem, odautazás-visszautazás, bevásárlás 2-3 hétre vagy 1 hónapra, fizetni-fizetni...
Van, amikor ki sem fizetik a sofőrt, sokakat kihasználnak.
"Ha ez ennyire jól fizető hívatás, havi nettó 350-400 ezer Ft, akkor MIÉRT hagyják ott folyamatosan, miért számolnak le jópáran minden nap a cégeknél a sofőrök?
Hát hülyék lennének? De, hisz 3-400 ezret lehet keresni! Otthon van a családjuk, ott a sok éhes száj, ott vannak a banki hitelek sokaknak és mégis otthagyják sokan a kamiont!
Miért?"
Én megmondom miért. Mert baromi stresszes. Nem kéne, hogy ennyire az legyen, de mindent megtesznek érte, hogy nehezítsék az életünk, és könnyű besokallni. Annyi szabályt kell betartani, hogy alig lehet számon tartani, a határidők meg szigorúak. Mindeközben távol a családtól, otthontól. Nem mindenki képes hosszú távon elviselni. Sokan nem bírják, váltanak, elmennek belföldezni, békát tologatni a Tesco lerakóján, éjjel, éhbérért. Ebből persze nem jönnek ki, mennek vissza nemzetközibe újra. Csiki - csuki.
141 maki.
Ezt tudom, ill. gondolom, hogy stresszes és hosszútávon nagyon fárasztó. De, nézd meg itt a sok hozzászólót, pl. a legelén 1-10 válasokat! Ilyeneket írnak, hogy:
"egy kanyar 300 ezer ft" meg "kiviszi magával a családját és sétakocsikáznak"...stb.
Az ész megáll, hogy egyesek itt mit gondolnak a kamionozásról!
Miért nem lehet bevezetni pl ezt: Nemzetközi fuvarozásban, unio-zásban részt vevő sofőrök, akik kint vannak 30 napot, erre az időre kapjanak napi 20 ezer Ft FIX fizetést. Ha állnak, a pihenőjüket töltik (24 vagy 45 óra),arra a napokra kapjanak FIX 10 ezer Ft-ot.
Mennyivel jobb, áttekinthetőbb bérezés lenne. A 30 napból 24 napot mennek,6 napot állnak, így 24X20 ezer Ft=480ezer + 6X10 ezer Ft=60 ezer. Összesen: 540 ezer Ft. Persze nettóban.
Ha így fizetnének, akkor esetleg elérnék egy ausztriai takarítónő fizetésének szintjét!!!
De, amíg ezt be nem vezetik és létminimummal jelentenek be sofőröket és dobnak km-ként mondjuk 25 Ft-ot és esetleg hétvégére 5 ezer Ft-ot, ne csodálkozzanak a fuvarozó cégek, hogy sofőrhiány van! Ne csodálkozzanak, hogy mennek el az emberek....mindig újak jönnek.
...és most csupán a bérekre tértem ki!
A másik dolog a megbecsülés, a sofőrök tekintélyének visszaállítása! A kölcsönös megbecsülés a bizalom!
Ne úgy kezdjék a vadkapitalista cégek, hogy: -Te jöttment sofőr! Menj a pénztárhoz, fizess be 100.000 Ft-ot kaucióként, amit lehet sosem látsz többet!
-Menj a bádogfülkédhez, 35 napig haza sem jössz, utána is csak max. 3-4 napra és ha szerencséd van átutaljuk a pénzedet! Magánéletet, családot felejtsd el, csináld, amíg be nem sokalsz! Utána hajítsd be a slusszkulcsot....és jöhet a következő jelentkező!
Tudom, hogy már unalmas, de nem győzöm hangoztatni: nyelv! Nem kell perfekt beszélni. Nem olyan drága egy szótár, nyelvkönyv, egy - két olvasmány. Egy éves könyvtár tagság kb. 5 ezer forint. Itt az internet is. Ha már alapfokon tud valaki angolul, németül és van kamionos gyakorlata, játszva talál melót egész Európában. Harsogva röhöghet a magyar maszekok 23 - 25 Ft - os kilométerpénzein. Van, hogy felhívnak ilyen "ajánlatokkal", mindig rákérdezek, jó 25 Ft/km és még napidíj? Mennyi, 40 euró?
Németországban 15 éven belül 250 ezer sofőr megy nyugdíjba, már most sofőrhiány van. Van idő, hétvégén nem csak a sört kell emelgetni, fél év alatt össze lehet szedni annyi nyelvtudást, hogy dolgozni lehessen vele.
146. Az egyik ismerősöm mesélte, ő is jelentkezett az egyik Magyar kamionos céghez! Az ügyintéző hölgy, elkezdte mondani neki miből áll a fizetés:
-Van a bejelentett pénz, ez nettó 70 ezer Ft.(már szabálytalan..)
-Van a km pénz, ami 25Ft/km.
-Van napidíj.
-Van üzemagyagmektakarítás pénz.
Ekkor az ismerősöm gondolkodóba esett. Osztott szorzott és számolt. Ha megy egy hónapban 12 ezer Km-t, ez 25ft/km-el számolva 300 ezer Ft. Ehhez hozzájön az alapbér a 70 ezer Ft. Ehhez hozzájön a napidíj, 40 euró/nap ez 30 napra 360 ezer Ft. Lehet még üzemagyagpénzt is adnak neki, ha jól fogyaszt a kocsi.
Így 300+70+360=730 ezer Ft.
Barátunk újjongott! Ez az, végre egy rendes cég.
-Elfogadom! Válaszolta.
-Akkor 30 napra 730 ezer Ft?
Az illető hölgy meghökkent, és azt vválaszolta inferülten:
-Dehogyis, mit képzel Ön? Ön csak egy sofőr! Csak km pénz van, az is két részletben kerül kifizetésra, majd a tárgyhót követő következő hónapban! Előleget sem kap!
Ha túlfogyasztása van, levonjuk, ha büntetése van levonjuk, ha áll az autó nem fizetünk semmit. Munkába járást-hazautazást nem fizetünk. Amit biztosan megkap az az alapbér: 70 ezer Ft. A többi függőben lesz.
Az ismerősöm erre sarkon fordult és hazament.
A könnyű nőcskék kérdéséről:
Nagyon kevés helyen vannak Nyugat-Európában útszéli prostik.
Egyesek naív módon képzelik el a kamionosokat és a kamionosságot. Az a kép vetődik fel bennük, hogy: "huuu, kamionos Törökországba megy....hú mennyi kaland, mennyi vámolás...stb"
Ez már a múlté!
Kapcarongy lett a kamionos szakma. Pályán megy, pályán jön, időre megy, 10 perc késésért már leszakad az ég...
Elindul, mondjuk a kamion Budapestről Angliába, M0-M1-Hegyeshalom-Bécs-Németország, ITT sehol nincsenek könnyű nőcskék. Továbbmegy Belgium-Calais-Dover itt sincsenek prostik.
Egyszóval örül a sofőr, hogy talál szabad parkolót elhúzza a függönyt és lefekszik, megiszik egy sört és azt a hamis illúzziót próbálja betáplálni magába, hogy ez a helyes út!....azon izgul megkapja-e a fizetését és ha kifizeti a kölcsöneit majd valamikor letörleszti is 10-20 év múlva, marad-e a hónap végére 10 ezer Ft-ja, amit megtakarít!
Ha megnézzük most a sofőrök életkorát, azt tapasztaljuk, hogy egyre jobban kiöregszik a szakma! Az ídősebbek nyugdíjba mennek (bár kétlem, hogy 62 évesen is unio-nának), abbahagyják, sokan leteszik a slusszkulcsot.
Régen, a rendszerváltásig kedvezményesen le lehetett vizsgázni teherautóra un. MHSZ keretein belül. Nos, ez a generáció ma már minimum a 40-es éveik közepén járnak vagy éppen már az 50-es éveiket tapossák.
Ma már majdnem fél millióba kerül az összes jogsi, okmányok és a hozzávaló papírok megszerzése.
Azonkívül a mai generáció már alapból angolt tanul az iskolában. Már alapfokon elboldogulna külföldi cégnél is (ugyebár nem igazgatónak és tolmácsnak menne ki), de náluk a kezdeti probléma a jogosítványszerzés mellett a gyakorlat kérdése.
A korhatár most nem tudom mennyi a CE kategóriához, azt hiszem 21 vagy 23év. Ehhez kellene még 1-2 év belföldi gyakorlat is kamionhoz (nemártana). Akkor 25 évesen már lehetne is állandóan kamionozni!....és ez helyett mit látunk?
25éves kamionost szinte nem is látni. Még 30év alattit sem nagyon. Inkább idősebb vagy középkorú sofőrökkel lehet találkozni.
Ha jelenleg megfigyeljük a sofőrök életkorát, akkor azt látjuk: 10fő sofőrből esetleg 1fő, aki huszonéves. 1fő 50-es, 2fő 30-as és 6fő 40-es.
Tehát inkább a 40-ek akik viszik még a szakmát! De, meddig.....? Fiatalodni nem fog a szakma. Elöregszik, többen mennek nyugdíjba jóval, mint aki jönne fiatal. De, huszonévesek nem is jönnek!
10 év sem kell neki és a “digitális nemzedék” új hozzáállást, megbecsülést, megfelelő európai bért és elismerést követel magának!
Ők már nem “táváris ucsítyelt” tanulnak az iskolában és nem 8 általánossal fognak fuvarozni! Ezt be kell, hogy lássák a Magyar kamionos cégek, különben becsukhatják a kaput!
Akkor folytatom! Amit mostanában látok, a kamionos multicégek, de nem csak azok, akár a kisebbek is borzasztóan keresik a gyakorlott, CE jogsis, GKI-s sofőröket elsősorban UNI-s munkára. A köztudott 3-4 esetleg 5 hetes folyamatos kint tartózkodásra.
Azonban a munka kínálat nagyobb, mint a kereslet!!
Az okokat már leírtam az előző hozzászólásban!
Erre a sofőrhiányra a cégek, nagyon lassú emelkedést mutatnak fizetés terén! Lásd: akár 400-410 ezer Ft nettó kereset 30 kint töltött napra. Ez napi 10 ezer Ft.
Itt, azonban mindig ott szerepel az: "akár" szócska!
Ajánlatos vigyázni a sofőröknek!
Még mindig nem látják be a cégek, hogy amíg nem változtatnak alapvetően a sofőr hívatás megbecsülése és elismertetése terén, addig egyfajta stagnálás lesz a cégnél és esetleg visszaesés is!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!