Ha egy autóval megyünk nagy sebességgel akkor csökken a talajra gyakorolt súlya?
"Mondjuk egy autó tetejére szerelünk egy olyan síklapot, ami hátrafelé emelkedik. Az emiatti leszorítóerő nem fogja a hidat felfelé húzni, mert nem alatta csökken a nyomás, hanem felette nő meg."
Igen, ott már nem teljes a kép, olyan hülye örvények lesznek, hogy a kocsi lefele nyom, mögötte meg meghullámzik a nyomás.
Írtam feljebb a normál, nem lefordított repülőszárny esetét is, ami emel, közben meg VALAMENNYIRE lefelé nyom a nyomás (párnahatás).
Ott már nem tökéletesen igaz, hogy a hídra és a kocsira ható aerodinamikai erő és a súlyerő összege változatlan marad.
De ha simán arról beszélünk, hogy, ahogy a kérdés is szólt, egy mondjuk F1 autó leszorító szárnyaiban gondolkodunk, elég közel vagyunk a talajhoz minden hatással, hogy kábé kiegyenlítődjenek az erők.
A diffúzornál a legnagyobb mértékben igaz, de még a méternyi magasságnál nem feljebb lévő egyéb leszorító szárnyaknál is elég jó közelítéssel így van.
Van youtube-on egy videó (sajnos most rövid kereséssel nem találtam), ahol egy emberke kipróbálja, hogy egy mérleg mérőlapjáról röptet fel egy drónt.
A drónnnak vagy 30-40 centire el kell emelkednie a mérleg lapjától, hogy elkezdjen a mérlegen esni a mért súly, pedig a drón már csak fölötte lebeg.
A leszorító erővel is hasonló a játék.
"mondjuk F1 autó leszorító szárnyaiban gondolkodunk"
A hátsó nagy szárnyára nem feltételenül igaz. Ezt most nem tudom alátámasztani, csak így érzésre. :)
"A hátsó nagy szárnyára nem feltételenül igaz."
Hát 100%-ban tényleg nem.
Botrányos örvényeket kelt, a talajra is tol plusz-mínusz nyomáshullámokat.
Az igazság szerintem csak szélcsatornában derül ki.
A tömeg nem változik. A súly igen. A járműre ható erőktől függően. Erről még általános iskolában tanult(?) mindenki.
Ha a híd nem teljesen sík akkor az erőhatások csak nőnek a sebesség növelésével. A híd mindenképp összeomlik.
#26: elolvastad azért, miről ment a vita?
Csak mert onnan indult, amit most írtál.
Ha valaki vágja az angolt és van twitter fiókja, nyomhatja is a Mythbustersnek a kérdést.
Ha ebből csak a twitter fiók van meg, szívesen megfogalmazom az angol levelet, de ezért nem fogok twitter fiókot csinálni. :D
Na itt a levél, elküldi valaki twitteren? Ízlés szerinti lektorálás után?
Dear Mythbusters Team,
As we all know, racing cars use special aerodynamical spoilers to push down the car on the track surface, to increase friction and avoid slipping.
This aerodynamic forces are addition to the car weight, but are they really weight-increasing?
If the car rides through a bridge, what will be the real stress on the bridge structure?
As example, the gap between the car and road surface produces low pressure, the air pressure pushes down the car, but the low pressure between the car and road „sucks” up the road, the normal pressure under the bridge pushes the bridge upward.
So, if the car runs through the bridge, what stress goes to the bridge, weight and the spoiler push-down force, or just the weight? Or somwhere between?
Are the push down forces compensated by the air pressure changes above and under the bridge?
We were discussing it with a couple of riends on a scientific site and we came to the conclusion, that nothing but a practical test can show the truth.
If you find the question interesting, we would like you to think about a way to test the issue, it could be also an entertaining project in your series.
Thank you for your attention.
In the hope for your kind answer,
Best regards,
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!