Ha egy autóval megyünk nagy sebességgel akkor csökken a talajra gyakorolt súlya?
IDEÁLIS vízszintes hídon nincs változás.
A valóságban viszont vannak göröngyök, aminek 2 következménye lehet:
- rövid időre elszakadhat az úttól az autó, vagyis repül,
- viszont lesznek olyan pillanatok, amikor sokkal jobban nyomja a hidat, tehát az könnyebben leszakad!
Más alakú hídon alaktól is függ.
Ja, amúgy tényleg csökkenhet a súly, csak ahhoz meg kell közelítened az 1. szökési sebességet (pár km/mp mindenképpen kell).
Ilyen sebességnél elég látványosan izzik már az autó, és fel is robban azonnal a légnyomástól.
"Igy tehat minel gyorsabban akarsz athajtani azon a hidon annal biztosabb hogy leszakad!"
A logika jó, de mégsem.
A leszorító plusz erő a kocsi és az út közt csökkenő légnyomás. Az összeszorító erő a kettő közt nő, de a hidat terhelő erő nem ,mert a légnyomás a híd alatt és kocsi felett is megmarad, kiegyenlítik egymást a kocsi és út közti futómű tartóerővel.
A súlyt csökkentő aerodinamika esetén már úgy-ahogy működik a gondolat. Szóval a hídról felemelkedő repülőnek még a hídon gurulva is lehet kisebb terhelőereje a hídra a tömegénél.
A fent említett diffúzor esete viszont más. Ott az aerodinamika úgy működik, mint egy a kocsi és az út között kihúzott rugó. Az plusz súlyterhelést nem tesz a hídra.
"egy pályaautónál nő a talajra gyakorolt nyomás a sebesség növekedésével"
Nézd meg, mit írtam előzőben.
Az oké, hogy a négy kerék erősebben nyomódik oda, viszont a diffúzorrésben meg lecsökken a légnyomás, tehát az a felület meg "szívja" felfelé a talajt. Összességében a talajra jutó erő marad ugyanannyi.
Wadmalac biztosan nem jó az amit írsz,mert akkor gyakorlatilag minden autó felszálna az útról nagyobb tempónal!
Minden autóra hat valamennyi leszorító erő nagyobb tempónál,főleg a versenyautóknál ahol különböző spilerekkel meg diffúzorokkal próbálják a lehető legmagyobbra venni ezt az erőt!
Te magad is írod "Az oké, hogy a négy kerék erősebben nyomódik oda, "....na most ez csak úgy lehetséges,ha az autó jobban nyomja oda azokat!Ahhoz meg az autó tömegének kell megváltoznia,az meg az azt pluszba lenyomó légtömeg fogja létrehozni!
Az autosportban pl az F1-ben is a különböző spoilerek szögének stb varialasaval érik el hogy egyes elemek xy Newton leszorító erőt adjanak!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!