Ha egy autóval megyünk nagy sebességgel akkor csökken a talajra gyakorolt súlya?
Azt nem fogtátok fel, hogy az autó alatt áramló levegő az meg FELFELÉ HÚZZA a talajt!
Tehát összességében nem változik az erő.
Wadmalac:
viszont ott, ahol az induló repülőgép kevésbé nyomja a talajt, az általa lefelé nyomott levegő viszont jobban!
"autó alatt áramló levegő az meg FELFELÉ HÚZZA a talajt!"
Khümm...Ezért lesz nagyobb a leszorítóerő. Ugyanis a diffúzorhatás lényege hogy megnövekszik benne a levegő sebessége, ezáltal leesik az autó alatt a légnyomás. Ez szívóerő, a kocsi alatt, ami felkaphatja az apróbb kavicsokat is (vagy akár csavart is, ez már okozott bajt az F1-ben). Ha az autó alatt kisebb a nyomás, akkor a karosszéria tetejére ható nagyobb légnyomás lefele nyomja az autót. Ez akárhogy is nézzük, súlynövekedés.
"Wadmalac biztosan nem jó az amit írsz,mert akkor gyakorlatilag minden autó felszálna az útról nagyobb tempónal!"
Miért is szállna fel? Mit nem értettél meg?
"Minden autóra hat valamennyi leszorító erő nagyobb tempónál,főleg a versenyautóknál ahol különböző spilerekkel meg diffúzorokkal próbálják a lehető legmagyobbra venni ezt az erőt!"
Ezt sehol sem tagadtam, sőt.
"Te magad is írod "Az oké, hogy a négy kerék erősebben nyomódik oda, "....na most ez csak úgy lehetséges,ha az autó jobban nyomja oda azokat!"
Igen, ezt is írtam.
De miért? Mert felette nagyobb a légnyomás, mint alatta. És mitől hatna a csökkent légnyomás csak a kocsi aljára, az útra nem?
Idézet nem tőlem:
"a diffúzorhatás lényege hogy megnövekszik benne a levegő sebessége, ezáltal leesik az autó alatt a légnyomás. Ez szívóerő, a kocsi alatt, ami felkaphatja az apróbb kavicsokat is (vagy akár csavart is, ez már okozott bajt az F1-ben)"
Áruljátok már, akkor azt miért olyan nehéz megérteni, hogy ez a nyomáscsökkenés az úttestet is húzza felfelé, nem csak az autót lefelé?
"Ahhoz meg az autó tömegének kell megváltoznia,az meg az azt pluszba lenyomó légtömeg fogja létrehozni!"
Na ezt nagyon gondold át még egyszer, mert igen sok sebből vérző mondat.
"viszont ott, ahol az induló repülőgép kevésbé nyomja a talajt, az általa lefelé nyomott levegő viszont jobban!"
Ez a párnahatás, egy darabig valóban fennáll, de a távolodással egyre csökken és nem terheli át még közelről sem a teljes súlyt.
Csak egy gondolatkísérlet, annak a megértésére, hogy, amit az alapkérdés felvet, nem lesz nagyobb a pályaterhelés a diffúzortól.
Rögzíts egy mérleg lapjára egy elektromágnest.
Parkolj fölé a mérőlapra egy autót.
Mérd le a kettő együttes súlyát.
Most kapcsold be az elektromágnest.
Többet fog mutatni a mérleg?
"nem lesz nagyobb a pályaterhelés a diffúzortól."
De most ki beszél itt CSAK a diffúzorról?!?De most gondolom azt is csak azert szerelik a versenyautók alá mert jól néz ki,nem oedig azert mert gyakorlati haszna van es odaszívja az autót az aszfalthoz.....mert az oke hogy ez az erő az aszfaltra meg az autóra is hat csak azert a kettő közül mégis az autó lesz az amelyik el fog tudni mozdulni mérhetően az aszfalt irányába........illetve pont ezek miatt a diffúzorok miatt lehet elhagyni sok autorol a hátsó szárnyat mert ezek is termelnek akkora leszorító erőt mint egy spoiler!
"pont ezek miatt a diffúzorok miatt lehet elhagyni sok autorol a hátsó szárnyat mert ezek is termelnek akkora leszorító erőt mint egy spoiler"
Na igen, én kettészedném az autóra ható leszórító erő okait. Egyrészt van a levegő áramlásából adódó nyomáscsökkenés miatti erő, ami kb. ugyanaz, mint a repülők szárnyprofiljából adódó, szárny alatti és feletti nyomás különbsége miatti erő. Másrészt van a tárgyra ható legevő nyomás, ami pl. a sima síklap-szárny esetén érvényesül, tehát hogy eltéríti a levegő irányát, és ez az erő hat vissza a szárnyra.
Az első esetben Wadmalacnak van igaza, mert az autó alatti csökkent nyomás a két felületet (út és autó alja) húzza össze. A második esetben viszont nem, márpedig az a fajta erő is hat az autóra, tehát az autó "ferde" felületeinek a légellenállása miatti leszorító erő, még ha esetleg nem is olyan mértékben, mint az első esetben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!