Hogyan bizonyították/bizonyítható, hogy a fénysebességnél semmilyen anyag/energia/bármilyen mozgó entitás nem lehet gyorsabb?
Emlékszem, olvastam is erről egy közelmúltban megjelenő cikket, amiben azt hiszem pont erről volt szó..... csak annyi rémlik, mintha egyetlen fotonnal végeztek volna ott kísérletet...
Mindenesetre a kérdésem, hogy mi minden bizonyítja/bizonyította azt, akár elméleti, akár gyakorlati szinten azt, hogy a fénysebesség az bármíly létezhető sebességnek a határa.
Szerintem azért nem mondják, már középsuliba az ilyeneket, mert rengetek sok tudás kell hozzá, mindenféle, matematikai, logikai, tapasztalati. Hiába mondanád ezeket az infokat egy középsulisnak, ha még a radioaktivitás alapjaival sincsen tisztában.
Meg középsuliban általában bizonyított dolgokat tanítanak, matematikából mindenképp, na de ki LÁTOTT már kvarkokat, pára éve tudtunk először úgy igazán atomokat manipulálni(2013)(gondolok itt arra amikor ténylegesen egyetlen atomot arra helyre tudtunk vinni ahova akartunk, aztán mellé még egyet stb...) és szerintem arra, hogy ezek az elméleti asztalon lévő dolgok 100%-osan bizonyítva legyenek még el kell telnie néhány évnek.
"...mi az esély rá, hogy van még olyan, amit a fizikusok nem találtak meg..."
Például: mi az esély hogy megtalálják az Univerzum 23 %-át kitevő sötét anyagot?
Ez a sötét anyag már nekem nagyon nem kóser!! >(
Mégpedig azért nem, mert 1-től 99-ig már mindenki mondott mindenféle százalékot. Emiatt számomra már hiteltelen az egész.
Persze itt is, minden nagyon sok más helyen elkövettek páran egy alapvető hibát. A tömeg az tömeg. Nincs invariáns, és nyugalmi tömeg külön, tömeg van és kész. Tehát ha c*0,8 sebességgel halad az űrhajó vagy áll a tömege változatlan. Ezt nem lehet relativitás nélkül elmagyarázni, mivel mihez viszonyítva halad az űrhajó c*0,8 sebességgel, vagy mihez képest áll? Ha az én inercirendszeremhez képest áll akkor m_1 tömege van, ha egy másikhoz képest c*0,8sebességgel halad, akkor m_2? Nem mind 2 esetben m tömege van az űrhajónak.
Középsuliban hiába tanítanák ezeket. Az én iskolámban például a mező fogalmával nem birkóztak meg az osztálytársaim, mire úgy döntött a tanár, nem is tanít semmit. A relativitást ( meg minden mást) magamtól kellett megtanuljak. Sokakat nem, vagy csak érintőlegesen érdekel a téma, így fölösleges is tanítani. Erre vannak az egyetemek, ahova olyanok kerül(het)nek be, akiket érdekel a téma. Másrészről vitatkoztam már irt valakivel aki egy (azthiszem) 7. Es mozaik fizikatankönyvet linkelt be, hogy bizonyítsa a foton tömegét. Na ha a fizikatankönyvben ilyen hülyeség van, és a tanár ezt tanítja, akkor mást ne is tanítson. Egyébként később a tömeg-energia ekvivalenciával próbálta magyarázni(E=mc^2). Miszerint ha valaminek energiája van, akkor tömege is. De ez sem így van. Mert a fény energiájának képlete E=c*p.
Elnézést, hogy elkanyarodtam, de talán az oktatás témához fűződik egy kicsit...
SwapP
Teljesen egyetértek. Sajnos a legtöbb laikus csak bulvár szinten ismeri a relativtáselméletet, és ha hall olyanokat, hogy tömegnövekedés, meg tömeg és energia ekvivalenciája, akkor az beindítja a fantáziáját. És a fantázia tudás nélkül egy tudományos topicban elég veszélyes. Vagy inkább idegesítő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!