Mi értelme a természettudományok ilyen szintű tanításának a gimnáziumokban?
11. osztályos vagyok, és úgy vélem, hogy olyan magas szinten tanuljuk ezeket a tárgyakat (fizika, biológia), hogy hátráltatnak azoknak a tárgyaknak a tanulásában, amikkel tovább szeretnék tanulni.
A legfőbb indok mellettük az, hogy bevezetnek a tárgyba, hátha egyszer tovább szeretnék belőlük tanulni, és alapműveltséget adnak. Én ezzel egyet értek, azt nem árt tudni, hogy melyik belső szervünk hol helyezkedik el, és hogyan működik, vagy hogyan kell egy villanykörtét kicserélni.
De vegyük az én esetemet. 7. osztály óta van nálunk fizika és biológia (kémia is volt, de szerencsére az tavaly véget ért), és a bizonyítványom szinte minden évben így nézett ki: magyar-töri-művészetek-tesi-idegen nyelvek 5-ös (gyakran dícséretes), matek 3-as körül, fizika-biológia-kémia 2-es. Nem egyszer volt, hogy a bukás széléről jöttem vissza.
Mielőtt azt mondanátok, hogy simán lusta vagyok, angolból 9.-ben volt előre hozott érettségim és nyelvvizsgám, magyarból és töriből faktra járok, ezekből emelt szinten szeretnék érettségizni. Ezekből a tárgyakból eddig stabil 5-ös megvolt, most azonban ezek is elkezdtek romlani, hiszen a természettudományokból egyszerűen annyit kell már tanulni, hogy egyáltalán ne bukjak meg belőlük, hogy azokra a tárgyakra, amik érdekelnek egyszerűen nem is jut idő. Fizikából különtanárhoz is járok, mert már olyan bonyolult és érthetetlen az anyag, hogy magamtól nem tudnám megtanulni. Aki humán szakra készül, annak miért kell ilyen mélységekben belemenni a kvantumfizikába vagy az optikába, illetve biológiából miért kell genetikai térképeket rajzolnunk, ha nem is értem ezeket a témákat, a témazáró után nagy valószínűséggel örök életemre elfelejtem, és őszintén szólva nem is nagyon érdekelnek?
Előre is köszi a válaszokat, 17/f
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Természetesen nem kellene megszüntetni a termtudományos tárgyak oktatását, de az itt felvetett érvek nagy része igen-igen gyenge lábakon áll.
"Azért kell, hogy utána ne vedd meg a csodálatos fogyasztószereket, ami elégeti a testedről a zsírt, és ne dőljél be annak, ha valaki ajánl egy tablettát, ami kvantum-effektus révén megváltoztatja a genetikádat, hogy nyolcszor ilyen okos legyél. "
A baj az, hogy az egyszeri kuruzsló nem ilyen átlátszó termékkel házal, sok esetben igen alapos szakismeret nélkül nem lehet megkülönböztetni pusztán a termék alapján a kóklerséget meg a normális, működő termékeket. Ép ésszel pedig nem lehet elvárni, hogy valaki értsen a kvantumszíndinamikától kezdve az Ebola génjeinek interferon-szupresszív hatásáig mindenhez. Ha megnézed pl. Zoltán kvantumfizikust. Szerinted az ő állításait középsikolai fizikai ismeretekkel meg lehet cáfolni? Megnézed Egely-t. Szerinted a középiskolás mechanikával ki lehet szúrni, hogy hol a turpisság? Létezik egyetlen valós szituáció, ahol egy nem fizikusnak meg kell oldania mondjuk a Schrödinger egyenletet a hidrogén atomra? Vagy a mechanikában tanult számításokat kell alkalmaznia? Nem hinném. Tehát valós haszna nincs, kóklerek ellen nem jó. Akkor a mai formában(!!) mi értelme is van?
Arról nem is beszélve, hogy tudományfilozófia nélkül az áltudományok, metafizikai marhaságok kiszűrése igen-igen nehéz feladat. Hiába oktatnak természettudományokat, ha megfelelő módszertani háttér nincs, akkor semmit se ér az egész, mert a kedves tanulót "megtéríti" az első antalvalis, konteós szerencsétlen. Azt meg remélem senki nem gondolja komolyan, hogy gimnáziumban Carnapot és Poppert oktatnak a diákoknak.
"A természettudomány ugyanúgy az alapműveltség része. Nem tudom, miért fáj ennyire tanulni őket. A körülötted lévő világot ezekkel a tárgyakkal értheted meg igazán. "
Ma pl. a fizikát és a kémiát nagyon feladatcentrikus, kvantitatív szemléletmódban oktatják. Fizikában van néhány tucat képlet, mértékegység és a feladatok kilencven százaléka behelyettesítés. Ennek természetesen értelme nincs, mert a fizikához nem fog érteni egy kukkot se a gyerek, mechanikusan begyakorolják a tz-re vagy az érettségire szükséges feladattípusokat, de a "mesélős" fizikához nincs elég tudásuk, az összefüggéseket alap szinten se látják meg. Természetesen ez egyenes következménye a fentebb leírt szemléletnek. Komoly, számolós fizikát meg alapos matematikai háttér nélkül teljesen esélytelen oktatni. Hogy akar valaki kvantummechanikát oktatni olyannak, aki nem hogy a lineáris algebrát nem ismeri, de még deriválni se tud? Lehetetlenség, épp ezért értelmetlen a jelen helyzet.
"Egyetértek az előttem szólókkal. Így is szakbarbárokat képzünk: aki tud számolni, az egy értelmes mondatot nem tud leírni, aki tud írni, az meg olyan buta a számítógéphez, hogy az már fájdalmas. Ennek a tovább erősítése egyes erőknek kedvez, de a nagy átlag csak megszívja: "csináld ez, mert máshoz nem értesz!" "ezzel te ne foglalkozz, mert nem értesz hozzá!" "
Mert a jelen rendszer annyira jól működik, ugye? Így csupa olyan embert képzünk, aki mindenhez ért, mint a mesében.
" ezek a tárgyak leginkább gondolkodni meg tanulni tanítanak meg, hogy később, amikor tényleg azt tanulsz amit akarsz akkor könnyebb legyen."
Ez sokszor elpuffogtatott frázis, de én soha a büdös életben nem láttam egy tanulmányt, ami alátámasztotta volna ezt az állítást. Vajon tényleg szignifikánsan jobban gondolkodnak, könnyebben tanulnak azok, akik a mai oktatási rendszer anyagát elsajátítják a megadott módszer alapján, vagy pusztán személyiségfüggő az egész?
"És igen, ezek az emberek veszik meg a pí vizet, a homeopátiás ökörségeket meg a csodagépet, amit csak megfogsz, és minden paramétered kiírja a vércukorszintedtől a koleszterinedig. "
Azért azt megnézem, hogy mennyibe kerülne alaposan átcseszni az itt kommentelő emberkéket egy olyan témában, ami nem a szakterületük. Mivel ugye nem minden átverés az itt idézett színvonalon zajlik.
Hogy mi lenne a jó megoldás? Olyan nincs. Annyit lehetne tenni, hogy arra képzik a gyerekeket, hogy minek hogyan lehetne alaposan utánajárni, mit hogy lehetne leellenőrizni. De teljesen mindegy, mert a tudományos módszertani oktatás senkinek meg se fordult a fejében a válaszolók között sem, de anélkül a növelt természettudományos óraszám is pofon a szarnak. Más kérdés, hogy a módszertan oktatása se menne érdemlegesen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Utolsó nagyon jó elemzés, de azért nem ilyen sötét a helyzet.
Ha valakit képeznek a természettudományokra - és ő nem blicceli el az egészet - akkor már eleve kap egy olyan szemléletet, ami segít neki eligazodni az életben a tudomány és az áltudomány között.
Egy profi csaló lehetséges, hogy így is át tudja verni - de a mostani harmatgyenge áltudósok esélytelenek.
Még Egelynek is igencsak fel kellene kötni a gatyáját, mert a mostani készülékei nem mennének.
És akkor nem lenne 6000 éves Föld és hasonló marhaságok sem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Mert a jelen rendszer annyira jól működik, ugye? Így csupa olyan embert képzünk, aki mindenhez ért, mint a mesében. "
Tehát, mivel a jelenlegi rendszer nem jól működik, és nem csupa zsenit képeznek az iskolában, a természettudományos órák számát csökkentenni kell? Vagy mégsem? Mi volt ennek az érvelésnek a lényege?
"Azért azt megnézem, hogy mennyibe kerülne alaposan átcseszni az itt kommentelő emberkéket egy olyan témában, ami nem a szakterületük."
Engem is nagyon érdekelne, hogy mivel lehetne átverni. Őszintén. De szerintem nem lenne azért annyira könnyű. Azok a dolgok, amikkel át szoktak verni embereket, többnyire hasonló sémákkal operálnak: meg nem értett zseni, magányos kutató (súlyosabb esetben autodidakta :D), elhallgatott találmány, gyógyszerlobbi, háttérhatalom, "tudjukkik :D", évezredes bölcsesség, hagyományos kínai, természetes, szinte bármi amiben rezgések vannak, de nincs definiálva, hogy mi rezeg, bármi, aminek észlelése műszerekkel nem lehetséges, apáról fiúra szálló tudás (pl. vízkeresés lengyel pálcával), és olyan hétköznapi dolgok, ahol a kvantummechanika, mint magyarázat felmerül, nagyon gyakran átverés (pi víz, kvantummemória :D), életenergia, csí, földönkívüliek bármilyen kontextusban, lúgosítás, homeopátia, méregtelenítés stb stb stb. (meg ilyen általános dolgokkal kiegészíthetjük, hogy minden gyanús, ami gyorsan egyszerűen sikerrel kecsegtet, bármi, amire azonnal igent kell mondani, különben elúszik az egyetlen esély)
Ha csak ezeket nem hiszi el a paraszt, már kiszűrte a szélhámosok 9o%-át. Mondjuk ahhoz tényleg szakértőnek kell lenni, hogy azt megítélje, hogy mennyire valószínű, hogy egy egyszerű alacsony pHs mosással elő lehet-e állítani őssejteket differenciált sejtekből vagy sem. De ilyenekkel nem szoktak százezreket kicsalni. És attól se nagyon kell tartani,hogy ezek az átverések szofisztikáltabbá válnának, mert azért a szélhámosok se valami IQ betyárok. Elég csak megnézni az antalvali.com-ot. tombol a sötét középkor.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
23:
Lehet, hogy kissé sötéten látom a dolgokat, és az tény, hogy a mai oktatási módszer is bőven jobb a semminél, de én valahogy nem látom a hatékonyságát. A legtöbb szkeptikus, egyéb tudományos körökben mozgó, azt kedvelő ember vagy felsőoktatásban végzett, vagy komolyan foglalkozott a szabadidejében a tudományokkal, módszertannal. Ellenben a már sokszor emlegetett antalvali, Labant Csaba, David Icke stb. hívek szintén rendelkeznek ezzel a középiskolai képzettséggel, de láthatóan sok eredménye nincs. Szóval szerintem valamiféle reformokra lenne szükség, hiszen a mostani hozzáállásnak semmi értelme, sehova se vezet. A semminél nyilván jobb, de szerintem távolról sem elég hatékony. És ezt remekül bizonyítja, hogy mennyi az általatok is emlegetett konteós/áltudós-hívő/kreacionista stb. egyének száma. És bizony lehet látni az ilyen oldalakon, hogy egyáltalán nem alacsony.
De kapargassuk meg ezt picit jobban. Menjünk bele a védőoltás-nem oltás témakörébe. Vizsgáljuk meg egy háziasszony, családanya helyzetét, akinek nincs egészségügyi, biológiai végzettsége, elvégezte a középsulit, hallott valamit az oltásokról, de mostanra már semmire nem emlékszik. Barátnőktől hallja, hogy az "oltások autizmust okoznak, programozott sejtelhalást, elölt magzati szöveg van bennük, formaldehid van bennük, mikrochipek vannak bennük, nanorobotok, stb.". Belinkelik a naturahíreket, ahol nagyon egyszerű nyelvezettel megírt, könnyen fogyasztható cikkek vannak, megadják azt az érzetet, hogy az ember most hivatalostól eltérő, titkolt információk birtokába jut, a köznapi frusztrációit sikerrel kivetítheti a gyógyszerlobbira/gyíkzsidókra, és a példaanyukánk ezeket elolvasgatja. Hogy egy konkrét példát hozzak, [link]
Itt van közvetlenül az első elmélet. Természetesen az adott példaanyukának nem az lesz az első dolga, hogy felmegy pubmedre, plos-ra és átnéz néhány tucat tanulmányt a témában, (amiből kiderül, hogy a vírus nem is okoz rákot és az SV40-nel fertőzött személyek körében nem volt szignifikánsan több a rákos megbetegedések száma) hanem vagy hasonló oldalakról tájékozódik tovább, és vírusszerűen terjeszti az "elméletet" vagy hagyja ugyan a dolgot, de már megkörnyékezte őt a konteózás világa.
De nézzük meg ezt pl. https://www.youtube.com/watch?v=UCZV_Z_ni7o
Gyönyörű, innen már azt is meg lehet tanulni, hogy a vírusok a sejtek természetese részei és a gonosz materialista orvostudomány mindezt nem veszi figyelembe. Fúúúj. Ügyesek ezek a germ theory denialist elmebetegek, mert sikeresen ötvözik a mai egészségügyi rendszer állapota miatt érzett sokszor jogos viszolygást a sok ember által visszásnak tartott "molekuláris" megközelítéssel, és helyette felkínálják, hogy ők "egészben nézik az embert", meg nem a tünetet kezelik és a többi. Innen megint egyenes út vezet az őrület birodalmába, ahol mindenféle antiszemita német kuruzslók "tudományát" oktatják száz éve megcáfolt Béchamp-féle teóriákra alapozva, ahol az aids-et pszichológiai eredetű problémának látják, akik szerint a hányás során a gyomorból ödémák ürülnek, amik a konfliktusok hatására keletkeztek. De persze látható a lehetséges siker kulcsa. Már megint az, hogy sokak számára visszás a modern tudomány megközelítése, nekik ez rideg, nem elég érzelemgazdag, "emberi". És itt megkapják a lelki beszédet is. Na ez se valami magas kategóriája a szélhámosságnak, de ugyanakkor kétlem, hogy egy tetszőleges csak középiskolai végzettséggel rendelkező személy komolyan meg tudná kérdőjelezni, cáfolni ezt a tébolyult elképzelést.
fGhw39-84th
"Tehát, mivel a jelenlegi rendszer nem jól működik, és nem csupa zsenit képeznek az iskolában, a természettudományos órák számát csökkentenni kell? Vagy mégsem? Mi volt ennek az érvelésnek a lényege? "
Nem, dehogy is! Az a lényege, hogy valamilyen formában újra kell konstruálni az oktatási rendszert, legalábbis a természettudományok, a kritikus gondolkodás oktatása terén biztosan.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
naturahírek... OMFG!!! az a legallja a sötétségnek! Minden héten kijön, hogy egy új zöldségről/gazról vagy más biszbaszról kiderül, hogy gyógyítja a rákot (terésztesen a gonosz orovosok eltitkolják). :D ha az egy százaléka igaz lenne, nem létezne az a betegség. Ennek azért minimum gyanúsnak kellene lennie.
"Nem, dehogy is! Az a lényege, hogy valamilyen formában újra kell konstruálni az oktatási rendszert, legalábbis a természettudományok, a kritikus gondolkodás oktatása terén biztosan."
Ezzel egyet értek. Mondjuk én régivonalas vagyok, és vallom, hogy összefüggéseket (és így kritikus gondolkodást) csak akkor lehet elsajátítani, ha az ember fejében már van ismeret, amit össze lehet kötni. :D
" hanem vagy hasonló oldalakról tájékozódik tovább, és vírusszerűen terjeszti az "elméletet""
Nekem van ilyen ismerősöm a facebookon, aki csinált egy külön facebook oldalt, ahol naturahírekes, és még annál is gagyibb baromságokat oszt meg valamiféle alternatívtudományos "tényként" tálalva. Mondjuk a srácnak talán megvan az érettségie, de fősulira tutira nem járt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Biztos azért van akkora túljelentkezés a humán szakokra, és azért nincs a mérnöki szakokra, mert a diákok ácsingóznak a történelmi tudásra...
Komolyan: a töri és a fizika összehasonlíthatatlan. A fizika tényekre épül, azokat ha más szemszögből nézed, akkor is ugyan arra a következtetésre kell jutnod (vagy valamit elszámoltál). A horogkereszt (nagyjából) ugyan azzal a gyorsulással esik a földre, mint a sarló. Manapság ha valaki "más fizikai nézeteket vall" csak simán h*lyének nézik.
A történelem megítélése ennyire nem lehet egzakt, mindig függ az épp aktuális politikai hatalomtól. Ami az egyik rendszerben elítélendő és bűnös az a következőben már talán nem is annyira bűnös és lehet hogy az azt követőben meg már elvárt lesz. Sajnos még ma is simán keresztbe tesznek a másiknak, csak mert az a piacon szegfűt vesz és nem narancsot.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A humánosok el lennének hanyagolva oktatás terén a természettudományosokhoz képest...? Viccelsz?! Elvégre csak 2 humán tárgyból (töri, magyar), plusz egy nyelvből kötelező érettségizni... A matek az egyetlen reál... Szóval mégis miért lennének elhanyagolva?
Az oktatásuk nem biztos, hogy a legjobb, de a természettudományosokat is taníthatnák részletesebben, ha már a törinél hiányosságokat érzel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!