Mi értelme a természettudományok ilyen szintű tanításának a gimnáziumokban?
11. osztályos vagyok, és úgy vélem, hogy olyan magas szinten tanuljuk ezeket a tárgyakat (fizika, biológia), hogy hátráltatnak azoknak a tárgyaknak a tanulásában, amikkel tovább szeretnék tanulni.
A legfőbb indok mellettük az, hogy bevezetnek a tárgyba, hátha egyszer tovább szeretnék belőlük tanulni, és alapműveltséget adnak. Én ezzel egyet értek, azt nem árt tudni, hogy melyik belső szervünk hol helyezkedik el, és hogyan működik, vagy hogyan kell egy villanykörtét kicserélni.
De vegyük az én esetemet. 7. osztály óta van nálunk fizika és biológia (kémia is volt, de szerencsére az tavaly véget ért), és a bizonyítványom szinte minden évben így nézett ki: magyar-töri-művészetek-tesi-idegen nyelvek 5-ös (gyakran dícséretes), matek 3-as körül, fizika-biológia-kémia 2-es. Nem egyszer volt, hogy a bukás széléről jöttem vissza.
Mielőtt azt mondanátok, hogy simán lusta vagyok, angolból 9.-ben volt előre hozott érettségim és nyelvvizsgám, magyarból és töriből faktra járok, ezekből emelt szinten szeretnék érettségizni. Ezekből a tárgyakból eddig stabil 5-ös megvolt, most azonban ezek is elkezdtek romlani, hiszen a természettudományokból egyszerűen annyit kell már tanulni, hogy egyáltalán ne bukjak meg belőlük, hogy azokra a tárgyakra, amik érdekelnek egyszerűen nem is jut idő. Fizikából különtanárhoz is járok, mert már olyan bonyolult és érthetetlen az anyag, hogy magamtól nem tudnám megtanulni. Aki humán szakra készül, annak miért kell ilyen mélységekben belemenni a kvantumfizikába vagy az optikába, illetve biológiából miért kell genetikai térképeket rajzolnunk, ha nem is értem ezeket a témákat, a témazáró után nagy valószínűséggel örök életemre elfelejtem, és őszintén szólva nem is nagyon érdekelnek?
Előre is köszi a válaszokat, 17/f
"Leírtam, hogy nem azzal van bajom, hogy az alap dolgokat megtanítják (pld. amíg 10-es leírt), hanem azzal, hogy túl mélyen bele kell magunkat ásnunk."
Amit az iskolában tanítanak azok az alap dolgok. Te még el sem tudod képzelni milyen az amikor valamibe tényleg "bele kell ásnod" magad. Ha nem megy a tananyag megértése, megtanulása, akkor az általában azt jelenti, hogy korábban kimaradt valamilyen témához kapcsolódó alapismeret. Mivel ezek a tárgyak nagymértékben a korábbi tananyagokra épülnek, ha valami kimarad, akkor onnantól kezdve egyre több dolog fog egare nagyobb nehézséget okozni. Egy történelmi példával élve, hiába akarod megérteni a római császárság bukásának okait, ha nem ismered a császárság kialakulását és működését.
És mi számít "alap" dolognak? Ki és hol húzza meg az "alap"/"nem alap" határát? A faktosok "nem alap" dolgokat tanulnak, az emelt érettségi egyik természettudományos tárgyból sem a legkönnyebb. Nehéznek tartottam sokszor, de az egyetemi anyaghoz képest igazából semmiség volt. És tudom, itt sem tanulunk meg mindent nagyon részletesen. Van ennél több is, de idő hiányában nem sűrítenek bele mindent a tantervbe. Az ALAPórán "alap" dolgokat tanítananak, ennél alapabb nem lehetne már az oktatás semmiből. Miért ennyire rossz kicsit gondolkodni és érdeklődni a világ működése iránt?
Amúgy egyetértek azzal, aki azt mondta, hogy a lélekkel foglalkozik az irodalom, ezért is fontos. Jó meglatás, így is van. :)
Azért valahol igaza volt Sir Butchernak. A mai világban - elég ha csak szétnézel a facebookon vagy néha itt a tudományban sőőőőtt az ezóban xD - ömlik a fos az emberekre, legyen az csoda tisztítószer, biológiai csoda, kitalált majomság, étrend kiegészítők, egészséges életmód... Ha nem vagy képben bizonyos alap dolgokkal akkor te is csak egy megvezetett birka leszel.
A természettudományos ismeretek hiánya az oka annak, hogy egyszerű átlag emberekre minden sz@rt rá lehet tukmálni legyen az egy termék vagy egy életmód vagy akármi.
Én fizikus vagyok. Régen sokkalta nehezebbek voltak ezek a tárgyak középiskolában, mégis amellett hogy evidens voltam végig természettudományokból még magyarból, tőrténelemből is 4-5-ös voltam.
Egyszerűen ezt egy természetes szelekciónak tekintik. Az aki bírja ezt a gyűrődést belerázódik nehezebb feladatokba később, amolyan életrenevelés színtere, aki pedig ezt sem bírja, az hogyan fogja bírni az életet ?
*
Kétlem, hogy a humán pályára készülő diák felszed gimis kvantumfizikából annyi tudást, rálátást hogy később ezért ne vegye meg a mágnesmatracokat, tachyonizált pí vizet készítő akciós kedvezményekkel -50%-on is csak 700 000 Ft-os moslékot, egyszerűen ráedz az életre, másrészt természetes szelekciót képez...
...nem utolsó sorban, a mai fluktuáló gazdasági környezetben nem egyszer életpályát kell váltani előre nm látható irányba és ott jól jön a széleskörű tudás.
"Leírtam, hogy nem azzal van bajom, hogy az alap dolgokat megtanítják"
Hát ez érdekes... nekem az a bajom, hogy még az alap dolgokat se tanítják meg. (bár akinek az az alap dolog, hogy hogyan kell égőt cserélni...)
Rettenetesen keveset tanítanak természettudományból, és most csökkentik tovább az órákat!
Így aztán nem csoda, hogy az emberek 90%-a pl. azt sem tudja megítélni, hogy esélyes-e a chemtrail.
Az mondjuk döbbenet, hogy a ketteshez tanulnod kell, miközben humán tárgyakból ötös vagy. Biztos nagyon erős gimibe jársz. Én fizikát (is) tanítok, és jó ha 20-30% tanul. Jellemzően nincs füzetük (a permanens otthonhagyás állapotában van...) és abból élnek, amit órán felszednek. Meg van 5%, aki órán is mással foglalkozik - na ott lehet gond a kettessel.
Pokorni Zoltán miniszter korában nagyot vágott a természettudományos oktatáson, minden természettudományos tárgy óraszáma 2/3-ra ment vissza. (fizika, kémia, biológia, természetföldrajz)
Az érettségi szintje is vicces. Egyszer hazavittem anyámnak egy biológia írásbeli érettségit, az ebédfőzés után rögtön megírta négyesre. (Anyám szakmunkás, nincs érettségije.)
>lyen mélységekben belemenni a kvantumfizikába
-Nulla mélységben megyünk bele, csak ismeretterjesztés. (=Nem tudunk semmit kiszámolni...)
>hátráltatnak azoknak a tárgyaknak a tanulásában, amikkel tovább szeretnék tanulni.
-Ha úgy érted, hogy emiatt nem vesznek fel egyetemre - hát a konkurenciát is hátráltatják :) Ha heti 10 töriórád lenne, akkor azoknak is, akiket a felvételi vizsgán le kell győznöd, így igazán nem nyernél semmit.
-A részletek, mélységek elsajátítására meg ott az egyetem, a középiskola általános műveltséget ad. (Vannak amúgy kivételek, pl. művészeti szakközepek, ahol integrált természettudomány nevű tárgy van, ami kábé az, amit szeretnél.)
Most komolyan: 17 éves fejjel még ott tartasz, hogy ami neked nem megy, azt nem kellene ilyen szinten tanítani?
Jézusom:D Azért az elég vicces lenne, ha tényleg ilyen szinten szakbarbárokat oktatnánk...
Nem megy a matek? Nem baj Jucika, akkor neked nem kell matekot tanulni. Igaz, hogy nem tudsz még %-ot se számolni, de nem baj....
A természettudományi oktatás nem hogy túl sok meg túl mély, hanem olyan iszonyatosan el van nyomva, hogy az nem igaz...
Ha az ember nem természettudományos osztályba jár, akkor bizony a heti 3-5 töri és magyar óra mellett van heti 1 biosz és fizika, és még csak az sem 4 évig. Nevetséges.
És igen, ezek az emberek veszik meg a pí vizet, a homeopátiás ökörségeket meg a csodagépet, amit csak megfogsz, és minden paramétered kiírja a vércukorszintedtől a koleszterinedig.
Az, hogy hátráltat a többi tanulásában, az baromság. Egyedül matekból kötelező érettségizni, az összes többi érettségi tárgy gyakorlatilag lehet humán.
Sőt, még duplázós módszer is van a felvételinél, hogy véletlen se számítson bele, hogy 4 éven keresztül esetleg egy matek kettest is alig tudtál kipréselni magadból...
Túl korán meg nem lehet beosztani a gyerekeket érdeklődés alapján, hiszen sokan még 18 évesen se tudják, mivel akarnak foglalkozni, nem hogy 14 évesen....
De egyébként vannak tagozatos osztályok, ahol még jobban le van butítva a természettudományok oktatás...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!