Lehet szeretni úgy "istenigazából" a matematikát, a fizikát, vagy a kémiát?
Szóval vannak olyanok, akik ezekkel/ezek valamelyikével tényleg szeretnek foglalkozni? Vagy az ilyen jellegű szakokat egyetemeken tanulók és a tudósok kivétel nélkül csak azért foglalkoznak ezekkel, mert ezekhez van tehetségük?
Félreértés ne essék, kifejezetten nagyra becsülöm ezeket a tudományágakat, de valahogy nehezemre esik elhinni, hogy valaki az ezekkel való foglalkozásban valóban örömét tudja lelni. :)
Bár egy bonyolult összefüggés megértése kétségkívül jó érzést tud okozni.
23:36-os válaszoló:
Az tény, hogy nem lehet mindenkinek személyre szabott tantervet készíteni, de szerintem év elején lehetne egy "felmérést" készíteni minden szakon belül, hogy ki mit szeretne jobban tanulni.
Pl. én matek-info szakon vagyok, ami reál szak, ezért nyílván jobban tanuljuk a fizikát, kémiát, matematikát is, mint a természettudomány/katolikus/református osztályok. De hiába vagyok MATEK-info-n, mert nem a matek miatt mentem oda, hanem mert szeretném megtanulni az informatika minden csínját-bínját... és éppen ezért szerintem év elején meg lehetne kérdezni, hogy ki melyik tantárgyat szeretné a legjobban tanulni. Ha mateket választasz, akkor matekből megtanulsz mindent, mert nyílván szeretettel, élvezettel csinálod; ha infot választassz, akkor infoból tanulsz többet, meg azt szereted, stb.
Szerintem így jobb lenne, mint ahogy most van, hogy mindenki ugyanazt tanulja, mégis mindenkit más tantárgy vonz jobban... persze amellett, hogy azt tanulnánk, amit választunk, tanulni kéne a többi tantárgyat is, de nem olyan mértékben, mint azok, akiknek az az ág az élete... éppen csak a legfontosabb dolgokat, amik szükségesek egy átlagember életéhez. :)
Utolsó: Ha ezt tennénk, lesüllyednénk az amerikaiak szintjére. Azt pedig nem hinném, hogy szeretnénk :) Én legalábbis személy szerint nem akarom. Maradjon meg az a sztereotípia, hogy a magyarság igenis egy tájékozott, és eszes nemzet. A lakosság nagyságának függvényében a magyarok rendelkeznek a legtöbb Nobel-díjjal. És ez nem annak köszönhető, hogy egyéni tantervet készítettek mindenkinek. Persze szép lenne, ha mindenki csak azt tanulná, amit szeret. Vagy mégsem? A tájékozott, intellektuális ember minden témához hozzá tud szólni, és nem gyökerezik földbe a lába ha azt hallja hogy elektron, szonett, kvazár, pszichoszomatikus stressz, vagy hipotalamusz. Ha te csak informatikát tanulnál mert azt szereted, nagyon nehéz életed lenne. És ha a jövendőbelid egy magyartanár lenne? Nagy az ellentét. De térjünk csak vissza az alapgondolathoz. Sok mindent nem értenél meg. Még tudományos előadásokon is sok esetben egy egészen más témakörrel próbálják meg érzékeltetni annak anyagát (pl. a minap láttam előadást az NMR-spektroszkópiáról, ahol a részecskék egymáshoz való viszonyát görög szobrokkal próbálta megmagyarázni a "laikus" közönségnek. És azt kell mondjam, nagyon érzékletes volt. Ha te nem tanulod meg nyelvtanból a szabályokat, nem tudsz majd helyesen írni, sehol sem fognak komolyan venni, és műveletlennek fogsz tűnni. Sok vicc poénja is feltételezi az alapműveltség meglétét.
Én tehát azt mondom: a rendszer maradjon ilyen, esetleg a nívót lehetne feljebbemelni (képzettebb tanárok, magasabb követelményrendszer az általános- és középiskolákban).
:)
Én sem azt mondtam, hogy az alapműveltség hiánya jó dolog lenne. Az alapműveltség, mint ahogy a neve is mutatja, egy alap dolog, ami senkinek sem árt. Nyílván tudni kell a helyesírási szabályokat, azt, hogy mi történik körülöttünk minek a hatására (fizika, kémia), számolni kell tudni, normálisan beszélni, 1-2 idegennyelv sem árt, stb.
De szerintem aki nem matematikus akar lenni, annak nem kell már 9. osztályba fél-egy oldalas levezetéseket gyakorolnia; aki pedig nem fizikus akar lenni, az úgysem fog odafigyelni a fizika legkisebb részleteire, inkább azon törekszik, hogy minnél jobb jegyet kapjon (saját tapasztalat). Ezért lenne jobb szerintem, ha egy kicsivel jobban tanulná mindenki azt, amit szeret, és egy kicsivel kevésbé azt, ami nem érdekli. Itt pedig nem arra gondolok, hogy a bizonyos tantárgyból egysek nem tanulnak semmit, csak az alapfogalmakat. 1-2 képletet is meg lehet tanulni, de az apróbb részleteket minek tanulják, ha úgysem érdekli őket?
Csak az osztályomból megfigyelve látom, hogy akit nem érdekel a fizika/kémia, az úgy puskázik, ahogy tud, és csak a jegyre hajt, nem élvezettel csinálják/csináljuk. Ezért pedig fölösleges tanulni, ha 2 hét sem telik el, és már mindent elfelejtünk...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!