Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Most komolyan, mi értelme van...

Most komolyan, mi értelme van az irodalomnak?

Figyelt kérdés

Most már valaki mondja meg mi értelme van...

A mai dupla irodalmat végigszenvedve újra eszembe jutott a sűrűn feltett kérdés: Mi értelme az irodalomnak?


Oké, ha meg kell tanulni néhány költőnek az életrajzát, az belefér. Írtak verset, novellákat, regényeket etc.

Azért írták hogy legyen pénzük, ne haljanak éhen. Plusz még az emberek szórakoztatására is írták ezeket, legyen mit olvasniuk, ne unják szét az agyukat. Egy-egy szép rímelésű vers nekem is nagyon szokott tetszeni.

Ezeket dokumentálták különböző lapokban, az emberek olvasták mindenki happy volt.

Persze ez volt régen.

Most tudni kell ezeket elemezni, tudni minden kis hülyeséget, aminek az ég egy adta világon semmi értelmét nem látom. És a személyes kedvencem, amikor egy bizonyos költő véleményét kell tudnom, egy másik költő gyönyörűséges alkotásáról.(SZERINTE ez így meg úgy volt, ez a mű ezt meg azt idézi)


Az összes műbe belemagyarázzák a sok hülyeséget. Ilyen költő képek, itt erre gondolHATOTT a költő.(persze fogalmuk sincs mire gondolt, csak felételezik, BELEMAGYARÁZZÁK)

Aztán ott vannak az olyan versek is, amiben egy rím sincs, mert a költője már akkora nagy koponya volt hogy neki ilyenekre nincs szüksége. Persze azért kívülről tanuljuk meg ;)


Ráadásul ebből még érettségizni is kell, ami már nekem a jéghegy csúcsa.

Mondták már: "Kell az alapműveltséghez."

Aha, rengeteg olyan beszélgetésben volt már részem, és biztos még lesz is, amikor használhatom a költői képeket, belefűzhetem a mondanivalómba Németh László alkotásait, és hogy Illyes Gyula mit gondol Németh László alkotásairól.


Ha ma elolvasok egy könyvet, megnézek egy filmet, nem kezdem el egyből elemezgetni, belemagyarázni dolgokat.

Biztos régen sem azt csinálták az emberek, hogy elolvastak egy regényt, egy verset, és elkezdték elemezni. Nem. Elolvasták, szórakozás volt nekik. Nem kellett megtanulniuk előző évszázad költőinek műelemzéseit.


A humán tantárgyak amúgy sem tartoznak a kedvenceim közé. De könyörgöm annak, hogy tudjak helyesen írni, és hogy tudjam a történelmet legalább van értelme.

Annak, amit már fent szépen ecseteltem viszont semmi értelme nincsen.


Elemezgesse, akinek ez a munkája, aki érdekel, aki azt gondolja, ennek van értelme.



Elnézést, ha kicsit offenzívnak tűnt a szövegem, nem annak szántam. Csak nagyon nem értem a lényegét, és hogy elveszi az időt más tantárgyak tanulása elől.

Persze tudom, muszáj megtanulni, érettségizni kell belőle.. Majd lesz valahogy egy kettes, több időt nem fogok rá fordítani.


Most is el kéne olvasni téli szünetben egy 300 oldalas regényt, ahelyett hogy mondjuk nyelvvizsgára készülnék, ami januárban lesz. Aha, biztos.



18/F, matek szakos tanuló


2013. dec. 16. 18:53
1 2 3 4 5
 11/42 anonim ***** válasza:
100%

==1==


"Az egész oktatás ügyet áthatja egy nagy tévedés. Egy óriási tévedés, ami abból áll, hogy azt hiszik, hogy a könyv arra való, hogy az ember a tartalmát belenyomja a fejébe. Az én nézetem szerint a fej az gondolkozásra való. És a könyv arra való, hogy ne kelljen mind azt itt tartani. Azt sokkal egyszerűbb a könyvtárban tartani - ugye? És akkor a fejemet használhatom sokkal jobb dolgokra: Gondolkozásra például. De ha a fejemet megtöltöm szecskával (szóval mindenféle adattal), akkor azt nem tudom használni semmire. És ezzel meg is bénítják, ezzel borzasztó kárt tesznek, mert megbénítják az embert. Mert ez a sok szecska, ami az ember fejébe belemegy, az úgy is elpárolog, abból semmi sem marad, azt az ember mind elfelejti. Ami megmarad, az a Tudomány, vagy Művészet, vagy a szépség szeretete, az, hogy egy problémát próbáljon megoldani, a tettre készség. Ezek az egyéni kvalitások, ezek a fontosak!"


"A tudományokat azokat át kell élni! Az, hogy én a kísérleteimmel élek. Shakespeare-t azt nem megtanulni kell, hanem átélni kell - ugye? A zenét nem megtanulni kell, hanem azt megélni."


==2==


Aki azt mondja, hogy a költő erre-meg-arra gondolt, az hantázik. Azt tudja elmondani, hogy ő mire gondolt a mű kapcsán. Azt, hogy benne milyen gondolatokat ébresztette a mű. És sokszor ez sokkal több, mint az, amit a mű önmagában állít.


==3==


Lenne pár kérdésem hozzád: mondod, hogy megesik veled, hogy befogadsz egy művet, ami lehet zene, festmény, vers, próza, film, meme, egy fotó...


Volt már olyan, hogy elfogott valamilyen érzés: ez undorító, ez tetszik, ez vicces, ez sejtelmes, ez biztos kitalált? Megfordult a fejedben egy mű láttán, hogy beleképzelted magad? Sikerült már azonosulni bármilyen karakterrel? Volt olyan, hogy egy történetben te máshogy cselekedtél volna és felháborított, hogy a szereplő miért csinálja azt, amit csinál?


Ezek mind olyan, benned felmerült gondolatok, amik a műben nincsenek benne, hanem benned fogalmazódnak meg. És itt máris elemzed magadban a művet. Ahhoz, hogy egy ilyen elemzésnél minél több mindent meg tudjunk fogalmazni, másoknak el tudjunk mondani azokból a hatásokból, amik minket ért, érdemes megtanulni alapszintű elemzési módszereket, amik ilyenkor használhatóak. És ez kapcsolódik ahhoz, amit mások úgy hívnak "alap szintű műveltség".

Az, hogy egyes emberek megélnek anélkül, hogy két számot összeadtak volna, vagy hogy elolvastak volna egyetlen Babits verset, vagy tudnának nyelveket, nem jelenti azt, hogy műveltek. Csak azt, hogy élet képesek.


==4==

Vannak prioritásaid, és nem tudod összeegyeztetni a saját prioritásaidat a tőled elvártaktól? Fontosabb a nyelvvizsga, mint az, hogy most elolvass 300 oldalt? Ez a te életed! Küldjed meg a nyelvvizsgát! Hajrá!

De ettől a regény olvasás és a vers elemzés nem lesz haszontalan. Csak neked most sokkal fontosabb dolgaid vannak.


==5==

Másnak más tárgyak nem tetszenek. Nagyon nem vagyunk egyformák. EZT NEM LEHET ELÉGSZER MONDANI!

Ezt az oktatásban sem értik meg sokszor!


Mire gondolok? Erre:

"Az egyenlőség nevében az oktatási rendszerünkbe való felvételihez mindenkinek meg kell másznia ezt a fát."

[link]


Neked a matek, a töri, a nyelv tanulás fekszik? Legyél abban jó. A többiből legyen meg a 2es. Annál úgysincs jobb jegy, csak szebb! :)

2013. dec. 17. 14:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/42 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat!


Kedves #4 válaszoló, nem tudom honnan vetted, hogy én nem olvasok könyveket, esetleg nem is tartozok(vagy nem is fogok tartozni) "az emberiség krémjébe, az értelmiségbe".

Egy szóval sem mondtam, hogy nem olvasok könyveket. Egy remek regény engem is nagyon megtud fogni, szeretek olvasni. Sőt emellett még igenis sok fizikát olvasok, rengeteg dolognak utánajárok.

Szóval a feltételezéseid alaptalanok.

Abban sem vagyok teljesen biztos, hogy 100%-ig értetted, mit akartam közölni a leírásban. Amit a múltban írtak "nagy koponyák" nagy tiszteletben tartom, nagyon hasznosak minden téren.

Aminek a lényegét még a válaszok után sem értem, az az írók, költők által írt művek elemzése, dolgok belemagyarázása.


#3,#10, szerintem az kicsit merész kijelentés volt szerintem, hogy a reál tárgyak önmagában nemigen viszik előre a világot. Oké, a nyelvészet rengeteget segít, ezt aláírom. De nehogy már a végén oda lyukadjunk ki, hogy a világ az irodalom miatt tart ott ahol. :D

Ilyen szempontból #7 válaszolóval értek egyet.

2013. dec. 17. 14:37
 13/42 anonim ***** válasza:
43%

Definiáld a belemagyarázást, mert lehet itt vannak fogalmi zavarok, amiket mi máshogy értünk mit te.


Legyen példa is, itt egy versrészlet:


"Ha lepke leszek, nem várok

Minden virágra rászállok

Minden Bibét megporzok

Még mielőtt meghalok."


Ez jelentheti-e azt, hogy valaki sok nőt akar megdönteni?

Ez szerinted belemagyarázás, vagy értelmezés?

2013. dec. 17. 14:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/42 A kérdező kommentje:

Hú, #11 nagyon jókat mondasz!! :)


A belemagyarázás nálam ott kezdődik, amikor az irodalomtanár elkezdi olvasni a könyvéből hogy erről a műről egy másik költő mit gondolt. Ezt kell nekünk megtanulni. "A cím az egzisztencialista regények címadási szokásaira emlékeztet"

"Illyés Gyula SZERINT a regény arról szól, hogy egy fiatal nő hogyan vesz magára erejénél nagyobb fájdalmat.."

Ezt most csak a hétfői óra anyagából írtam ki.


Vagy :

A költő mondjuk beleszövi a versébe: "A gyertya lángja égett, miközben.."

Erre mondjuk irodalmárok, irodalomtanárok kitalálnák, belemagyaráznák hogy a lírai én most bús vagy boldog stb. Holott lehet, hogy a költő nem is gondolt erre, csak a gyertya lángját beleírta a versbe. Az irodalmárok csak feltételezik ezt, nem tudhatják pontosan mire gondolt. Azt csak ő tudhatta. Ezt nevezném belemagyarázásnak, amit nekem még mindig meg kell tanulnom. :D


Többször is előfordult már, hogy felelni kellett egy random versből, vagyis annak elemzéséből. Én elmondtam, hogy szerintem miről szól, mit rejtenek a sorok. A tanár viszont azt állította, hogy szerinte ez nem így van, ezért nem is kaptam meg rá a jegyet.

Mert neki csak az létezik, ami a könyvben van, irodalmárok, költők mondtak a műről, belemagyaráztak.

2013. dec. 17. 14:59
 15/42 anonim ***** válasza:
89%

10es,egy szóval nem mondtam,hogy haszontalan lenne a nyelvészet,és a többi bölcsészettudomány,annyit állítottam hogy másodlagosak,és nem ezektől halad előre a világ

Előre haladásunk feltétele a körülöttünk lévő világ megismerése,amit megértünk azt utána a saját hasznunkra is tudjuk fordítani,ez pedig a természettudományok által történik

A bölcsészettudományak feladata pedig a tudomány által megváltoztatott világ,civilizáció működésének fenntartásában való részvétel,semmi több

De meg lehet nézni,az egész középkorban vagy 1300 éven keresztül a természettudományokat csak minimális szinten művelték,a filozófiát,stb-t tartották valódi tudománynak,nem is haladtunk előre semmit

Aztán végre beindult valami

A biológiának,kémiának köszönheted,hogy most nem halsz bele egy torokgyíkba vagy tüdőgyulladásba,ehhez a nyelvészetednek semmi köze nem volt

2013. dec. 17. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/42 anonim ***** válasza:
97%

Igazából kedves kérdező neked a tanárod a rossz, ha tényleg olyan amilyennek írod. (Bár szerintem egy kicsit a tantárgy miatti utálat miatt lehurrogod.) Nálunk mindenki utálja a fizikát és nem azért mert mind "irodalomb*zik" vagyunk, hanem mert rossz a tanár.


A tantárgy 50%-ot ad a másik 50-et a tanár adja.

2013. dec. 17. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/42 anonim ***** válasza:
52%

Részvétem!


Ha egyszer kedved lesz irodalomról beszélni, találni fogsz olyan embert, aki meg tudja mutatni hogyan lehet szeretni, és cafatokra szedni egy verset.


Fontos!!!, hogy megértsd, nem a tanárod határozza meg az irodalmat. (És amint a felhozott példa mutatja az irodalomnak sincs sok hatása a tanárodra.)


Ez egy nagyon okos lecke! Nem a tanárnak tanulsz, hanem az életnek, magadnak. Vannak könyvek, és vannak fórumok, ahol tudást tudsz szerezni. Egyetemen még rosszabb a helyzet. Ott a tanárok túlnyomó többségének a tanítás egy kötelező nyűg, amiért nem kap pénzt, ezért nem is törődik vele. Szerencsére más tanároktól és más diákoktól is lehet segítséget kérni az egyetemen és abból sokkal többet lehet tanulni, mint órán. A egyetemen az órára járás volt, hogy elvette az időt a tanulástól. Ez minden egyetemen és minden tanárnál más. Van, akinek az óráján figyelve többet tanul az ember, mint könyvet olvasva. És volt olyan tárgy, amit harmadszorra vettem fel és nem értettem meg, pedig benn voltam minden órán és 4 óra alatt magyarázott el nekem egy végzős diák olyan részletességgel és érthető módon, amire a tanár 3év alatt nem volt képes.


Kiábrándító mi?

2013. dec. 18. 11:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/42 anonim ***** válasza:
0%

A humán-tudományok lennének képesek előre vinni a világot, csak sajnos a középkor alkonyától egyre inkább előre törnek a természettudományok!

A természettudományok pedig apró, jelentéktelen dolgokban előre viszik a világot (technikai fejlettség), de a legfontosabb dologban (az emberi lélek dolgában, az ember és Isten kapcsolatában) csak hátra.

Sokkal jobb volt a középkorban.

A tudományok csak megrontják az embereket, sőt a környezetünket is.

Én általános iskolában és gimnáziumban csak a legalapvetőbb matematikai műveleteket, geometria fogalmakat, minimális fizikai és kémiai ismereteket taníttatnám.

Biológiával más más a helyzet, és főleg a földrajzzal, de annak is a társadalomföldrajz része az érdekes.

A sok felesleges természettudomány helyett inkább hittant, filozófiát, irodalmat és történelmet taníttatnék.

Valaki említette a nyelveket. Ebben egyetérthetünk, annyi kitétellel, hogy nem a modern világnyelvekre kellene helyezni a hangsúlyt, hanem a klasszikus műveltség fundamentumaira; az ógörög és a latin nyelvre.

2013. dec. 18. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/42 A kérdező kommentje:

Kedves #18, van egy olyan érzésem hogy te csak azért írtad ide ezt, hogy direkt belekavarj az eddigi beszélgetésbe, hátha elkezdek veled vitatkozni.

Ennél fogva inkább nem is fogok rá méltó választ adni...

2013. dec. 18. 20:27
 20/42 anonim ***** válasza:
21%

Nem kell válaszolnod a hozzászólásomra, mert az nem kérdés volt.

Kérdést te írtál ki, amire én válaszoltam.

Ennyi.

2013. dec. 18. 20:36
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!