Most komolyan, mi értelme van az irodalomnak?
Most már valaki mondja meg mi értelme van...
A mai dupla irodalmat végigszenvedve újra eszembe jutott a sűrűn feltett kérdés: Mi értelme az irodalomnak?
Oké, ha meg kell tanulni néhány költőnek az életrajzát, az belefér. Írtak verset, novellákat, regényeket etc.
Azért írták hogy legyen pénzük, ne haljanak éhen. Plusz még az emberek szórakoztatására is írták ezeket, legyen mit olvasniuk, ne unják szét az agyukat. Egy-egy szép rímelésű vers nekem is nagyon szokott tetszeni.
Ezeket dokumentálták különböző lapokban, az emberek olvasták mindenki happy volt.
Persze ez volt régen.
Most tudni kell ezeket elemezni, tudni minden kis hülyeséget, aminek az ég egy adta világon semmi értelmét nem látom. És a személyes kedvencem, amikor egy bizonyos költő véleményét kell tudnom, egy másik költő gyönyörűséges alkotásáról.(SZERINTE ez így meg úgy volt, ez a mű ezt meg azt idézi)
Az összes műbe belemagyarázzák a sok hülyeséget. Ilyen költő képek, itt erre gondolHATOTT a költő.(persze fogalmuk sincs mire gondolt, csak felételezik, BELEMAGYARÁZZÁK)
Aztán ott vannak az olyan versek is, amiben egy rím sincs, mert a költője már akkora nagy koponya volt hogy neki ilyenekre nincs szüksége. Persze azért kívülről tanuljuk meg ;)
Ráadásul ebből még érettségizni is kell, ami már nekem a jéghegy csúcsa.
Mondták már: "Kell az alapműveltséghez."
Aha, rengeteg olyan beszélgetésben volt már részem, és biztos még lesz is, amikor használhatom a költői képeket, belefűzhetem a mondanivalómba Németh László alkotásait, és hogy Illyes Gyula mit gondol Németh László alkotásairól.
Ha ma elolvasok egy könyvet, megnézek egy filmet, nem kezdem el egyből elemezgetni, belemagyarázni dolgokat.
Biztos régen sem azt csinálták az emberek, hogy elolvastak egy regényt, egy verset, és elkezdték elemezni. Nem. Elolvasták, szórakozás volt nekik. Nem kellett megtanulniuk előző évszázad költőinek műelemzéseit.
A humán tantárgyak amúgy sem tartoznak a kedvenceim közé. De könyörgöm annak, hogy tudjak helyesen írni, és hogy tudjam a történelmet legalább van értelme.
Annak, amit már fent szépen ecseteltem viszont semmi értelme nincsen.
Elemezgesse, akinek ez a munkája, aki érdekel, aki azt gondolja, ennek van értelme.
Elnézést, ha kicsit offenzívnak tűnt a szövegem, nem annak szántam. Csak nagyon nem értem a lényegét, és hogy elveszi az időt más tantárgyak tanulása elől.
Persze tudom, muszáj megtanulni, érettségizni kell belőle.. Majd lesz valahogy egy kettes, több időt nem fogok rá fordítani.
Most is el kéne olvasni téli szünetben egy 300 oldalas regényt, ahelyett hogy mondjuk nyelvvizsgára készülnék, ami januárban lesz. Aha, biztos.
18/F, matek szakos tanuló
Többé-kevésbé egyetértek veled, pedig inkább humános vagyok, mint reálos.
De valamire felhívnám a figyelmedet: a magyar érettségi tantárgy, tehát ha tovább akarsz tanulni, akkor ne elégedj meg a kettessel sem év végén, sem az érettségin. Nem olyan borzasztó bemagolni a tudnivalókat, ne ezen múljon a jövőd. Aztán valószínűleg úgyis olyan egyetemre/főiskolára fogsz járni, ahol gyorsan elfelejtheted az irodalmat, mert nem lesz ilyen jellegű tantárgyad. És akkor az irodalmi alkotások maradhatnak számodra azok, amiknek lenniük kell: szórakoztató, kikapcsoló művek, bármiféle (bele)magyarázás nélkül.
Sok sikert. :)
Nos, nem szoktam nekiallni ilyeneket magyarazni, mert aki itt kerdez ilyet, annak olyan erosen allo velemenye van, hogy nem fog megvaltozni.
Ott kezdodik, hogy az nem belemagyarazas, amit az irodalomtorteneszek csinalnak. A helyzet az, hogy a te meglatasoddal ellentetben a korabbi evszazadok olvasoi nagyon is elemeztek a muveket, mivel abban terjedtek a kulturalis es tarsadalmi normak, kulonbozo eszmek, satobbi. Pont forditva mukodik, a regi kortol indulva a 20-21. szazad fele csokken az olvasok interpretacios 'kenyszere', ertsd, nem erdekli oket a mogottes tartalom, ahogy teged se. Alapmuveltseg, hat, igen. De nem is az az alapmuveltseg, hogy beleszovod a beszelgetesbe Nemeth Laszlo eletrajzat meg Petofi forradalmi-latomasos kolteszetet es Balassi szexualis szokasait. A szepirodalmi szovegek provokaljak az erzelmeket, hozzajarulnak az erzelemvilag fejlodesehez, tagitjak a fantaziat, hasonlok. Egyszeruen nyitnak egy uj tavlatot a gondolkodasban, nem mellesleg a legtobb tortenetnek van tanulsaga, ami miatt szinten elokerulnek az erzelmek. Nyilvan van, akinel ez jobban megy, van, akinel meg abszolut nem mukodik.
Egyebkent a gimnazium pont arra jo, hogy minden letezo irannyal megismerkedjetek es mindenki megtalalja a neki tetszot. Nem hiszem, hogy olyan kin szenvedes lenne, ha ugy fogna fel a nep, hogy a tudas olyan, amit soha senki nem vehet el. Az irodalom meg pont a gondolkodast hivatott formalni, hogy meglassa az ember a mogottes tartalmat.
Egyebkent egyreszrol irodalom- es kulturatudomany szakos diplomam van, masreszrol matek BA-n vegzek lassan a BME-n, tehat tulsagosan szakbarbar se vagyok, de mindkettovel szeretnek foglalkozni.
Élet és irodalom. Nem véletlenül volt ez a folyóirat címe.
Induljunk a Bibliától: Bölcs Salamon szerint: válaszd a bölcsességet és a tudást, és megérted az Istent, megbékélsz magaddal, és jó emberré válsz. Arról nem is beszélve, hogy tisztelet fog övezni.
Gondold el, a könyvek által a régmúlt nagy koponyáinak gondolatait szívhatod magadba,a tér-idő szabályait legyőzve "beszélgethetsz" számodra amúgy elérhetetlen intellektusú emberekkel.
"Amit megélsz, az írd le". Hogy mi is a lényege a történeteknek? Hát fiam, nem az elsődleges jelentése, mert a művészet mindig mögöttes tartalommal bír. És ahhoz, hogy ezt a tartalmat ki tudd bogozni,előképzettségre van szükséged, ezért kell irodalmat tanulnod.
Ha elfogadod azt, hogy az ember "szellemétől megfosztva csupán hulladék", akkor nem nehéz belátni, hogy az élet többről szól, mint elvégezni egy iskolát, aztán keresni egy kis pénzt, csajozgatni, gyereket csinálni, megöregedni és meghalni. A lényeg a lélek. A lelkedet pedig a könyvekkel pallérozhatod. A könyvek tele vannak tanításokkal, amelyek summázva hosszú évezredek bölcseitől származnak, tanulj az elődöktől, használd ki, hogy nem neked kell mindent megfejtened.
A történelem sem abban a formában hasznos, mint ahogyan ezt hiszed. Nem az évszámok fognak hasznosulni, hanem a történelmi logika. Analógiákat kell találni, tanulni a múltból és ezáltal következtetni bizonyos folyamatok kimenetelére.(de ez más téma)
Nem is tudom, mit tudnék még elmondani, az nem véletlen, hogy ősidők óta az emberiség krémje, az értelmiség a könyvekben látja az értelmet. Amennyiben ez neked nem adatott meg, és nem is kívánsz változtatni rajta, akkor éld az átlagos ember életét, talán 20-30 év múlva rájössz, hogy az élet nem az, amit 20 évesen mutat magából.
A szívemből szóltál kérdező. Az érettségi miatt meg nem kell aggódni az írásodból ítélve én még a tizedét sem tudtam irodalomból még is meglett hármas az érettségi, meg azt hozzá tenném hogy utoljára 2.-ban olvastam kötelező olvasmányt.
Én is úgy vagyok benne ha a sok humános tárgy óra számát feleznék a reál tárgyakét meg dupláznák nem itt tartana az ország.
Kérdező,nagyjából egyet értek veled:)
Rühelltem én is ezeket az idióta tárgyakat,valami hihetetlen mennyire nem érdekelt ez az egész baromság,egy sort sem tanultam rá szinte egész gimiben
Érettségi miatt pedig télleg nem kell izgulni,kb ha sz*rt se tudsz belőle a 3as akkor is meglesz
Sőt,nekem még hittant meg filozófiát is kellett tanulnom,semmi de semmi értelme nem volt ezeknek sem
Most egyetemen pedig vért izzadok a matek miatt,mivel gimiben annyira pocsék volt belőle az oktatás hogy szinte semmit nem alapozott meg amit itt veszünk,hiába írtam belőle 100%os érettségit
Inkább ezekre gyúrnának rá,ennek értelme is lenne
Na meg a nyelvek....az érettségizők kb 70%a nyelvvizsga nélkül hagyja ott a gimit,szerintem botrányos arány tekintve hogy mennyire is fontos dolgok ezek,semmire nem mész az életben ha nem tanulsz meg angolul,de a hittan meg irodalom valóban sokkal fontosabb
A világot pedig a természettudományok viszik előre,a többi csak másodlagos tudomány
Kérdező, nagyon szűk az agyad, és az irodalom tágítaná.
De egyben igazad van: értelmes ember nem kérdezi, hogy mit gondolt a költő, író. Arany Jánosról jegyezték fel egyszer, hogy egy kritikát, mikor olvasott (magáról), akkor ráírta a lap szélére: "gondolta a fene!"
"A világot pedig a természettudományok viszik előre,a többi csak másodlagos tudomány.." - kedves #7, ha nem lenne nyelveszet, ami bolcseszettudomany, nem kellene most gyk elott gyarapitani a hatsod meretet, de okostelefont, netes forditot, hasznalati uzasitast, ms office korrekturazot/helyesiras-ellenorzot sem kellene hasznalnod, vagy hallgatni hangosbemondon, mennyit kesik a metro, hol jar a busz, satobbi. Ugyanis annak a franya, semmit nem ero bolcseszettudomanynak koszonheted azt, hogy hajlandoak voltak az utolso betuig elszorakozni a nyelvi struktura leirasaval a nyelveszek, hogy aztan a kedves informatikusok ezt fel tudjak hasznalni.
Na, erre jo a bolcseszettudomany, onmagaban a real targyak nem igen viszik elore a vilagot; de mondjuk ha egyikotok valoban szakmabeli lenne, latna, hogy a peldaul a matek elmeleti resze mennyiben tamaszkodik bolcseszettudomanyokra. De nyugodtan maradjatok ezen az intelligencia szinten, kontrollcsoportra mindig azukseg van. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!