Európában soha nem jelent meg a kereszténység és a pogány vallások szinkretizmusa?
Ázsiában sok helyen jelen volt és akár még van is a társadalmakban, hogy sok ember egyszerre a régi népi vallás és az újabb, általában nem ott helyben kialakult vallások (pl.: kereszténység, buddhizmus, iszlám stb.) követője egyben. Japánban már nem annyira vallásosak az emberek, mint mondjuk a háborút megelőzően, de előtte az emberek többsége egyszerre követte a sintót és a buddhizmust, vagy sintót és a kereszténységet, vagy mind a háromból kivett elemeket. Kínában is rengeteg ember egyszerre követi a népi vallást/konfucianizmust/taoizmust és a buddhizmust vagy kereszténységet. A mongolok többsége régebben egyszerre hitt a régi sámánista hitben és a buddhizmusban vagy iszlámban. Az ókori Közel-Keleten a zsidók közül többen a judaizmus mellé Babilonban felvették az ashurizmust is.
Európában nem jelent meg, amikor el kezdett teret hódítani főleg, leginkább a kereszténység, de akár más nagyobb, sok helyen létező vallások, hogy mondjuk szinkretizálva követték volna a régi pogány vallást (például a hellenizmust, a római vallást, a kelta vallást, a germán vallást stb.), mondjuk az újabb kereszténységgel? Vagy akár csak megtartottak volna elemeket? Itt ilyen soha, semmilyen mértékben nem fordult elő? Ez kimondottan ázsiai jellegzetesség?
Dehogy nem jelent meg, így alakult ki a ma ismert kereszténység az évszázadok során. Vagy azt hitted a húsvét és a karácsony keresztény gyökerű ünnepek?
Mindegyik pogány ünnepek tovább élése, annyi a különbség, hogy mikortól államvallás lett a kereszténység, központilag, tudatosan alakítgatták azt úgy, hogy minél jobban beleilljen a régi pogány szokásokba. Szándékosan tették a legfontosabb római ünnep a Szaturnália idejére a Karácsonyt. De a Húsvét is magába olvasztotta a pogány termékenység ünnepek népszokásait.
Nem erőszakosan betiltották a pogány ünnepeket, hanem hozzáadtak egy kis keresztény mázat, és a körülötte lévő pogány népszokások megmaradtak.
A keresztény egyház nem tolerálta a a "pogány" vallásokat, szó szerint tűzzel-vassal irtották azokat, akik nem az előírt módon gyakorolták a keresztény vallást, vagy kétségbe vonták azt.
Ebbe nem csak az nem fért bele, hogy eltérjenek az előírt dogmáktól, de a különböző népek ősi vallásainak még az emlékét is megpróbálták eltörölni, megsemmisíteni.
#2 Ez igaz volt a késői kereszténységre valamikortól a 10. század után, de leginkább a keresztes háborúk korától.
A korai kereszténység pont a simulékonyságával tudott könnyen elterjedni.
#1.
Így mint karácsony, meg húsvét nem pogány ünnep. Maximum egy dátumra esett pogány ünnepekkel. Amúgy a húsvétot maximum hagyományok terén lehetne párhuzamba hozni a ostarával, mivel egyedül a keresztény húsvét esik a tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnapra, egyébként meg ha már mindenképpen más vallásban kell a gyökerét keresni, akkor leginkább a zsidó pészahot lehet megjelölni, mivel az ókori keresztények írásai szerint húsvét mindig pészah utánra kell essen. A karácsony pedig az ősi pogány hitek ünnepei után van (dec. 21.-24. között ünnepelték általánosságban ezeket, mivel a téli napfordulóhoz kötődtek) szándékosan, mivel ezek a fesztiválok inkább a mediterrán farsangokhoz, karneválhoz és a mi szilveszterünkhöz hasonló mulatozások voltak (pl. szaturnália, ahol hagyomány volt a játékos színészkedés, mókás szerepcsere az urak és szolgák között, bulik stb.), a keresztények pedig ezután gyűltek össze, a meghittebb ünneplésre.
#4.
Köszönöm!
Ez csak a magyaroknál volt, vagy jelen volt a rómaiknál, görögöknél, germánoknál, keltáknál, hunoknál stb. is?
Persze, hogy megjelent. A korai krónikák és feljegyzések a Rusz területén szintén beszámolnak a pogány és keresztény elemek együttéléséről, gyakran akár a fejedelmek kapcsán, vagy éppen maga szerző emlegeti fel a pogány szláv isteneket. Sokan úgy képzelik el az áttérést a kereszténységre, hogy egyik napról a másikra húztak egy nagy cezúrát, előtte pogányok voltak az emberek másnap pedig már a keresztény teológia legmagasabb szintje szerint gyakorolták a keresztény vallást. Ez már csak azért is lehetetlen volt, mert nem létezett olyan erős centralizált hatalom még az egyházszervezet keretében sem ami mindenhol azonos szinten ki tudta volna kényszeríteni a vallási előírásokat. Amit az egyházi a legmagasabb szinteken kimunkált, az a falvakban gyakran meglehetősen vidékies formában valósult meg. Ennek megfelelően a gyakorlatban elég sok korábbi, pogány elem inkorporálódott a különböző keresztény csoportok szokásai közé, nyilván egy kereszténység-konform módon. Ezzel a klérus, vagy a neves tanítók is tisztában voltak, ezért időről-időre születtek törekvések arra hogy ezektől az elemektől megtisztítsák a kereszténységét, gondoljunk pl. a puritánok törekvéseire.
Tehát ennek a szinkretizmusnak a nyomai élnek a népszokásokban, a szentekhez fűződő ünnepségben, a termékenységvarázsló rítusokban mint amilyen a húsvéti locsolkodás, a tisztító rituálékban mint a Szent Iván éji tűzugrás ami egész Kelet-Európában elterjedt ünnepi szokás Ivan Kupala ünnepén, vagy a télűző farsangi népszokásokban.
Nekem vannak szerb barátaim, ők mindig megünneplik a szlávát, minden családnak van egy védőszentje akit az ő napján megünnepelnek. Ő is mondta, hogy a pogány korban, nem csak a szlávoknál más népeknél is, egy családnak, nemzetségnek megvolt maga patrónusa, Istene akit tiszteltek, és a hozzájuk fűződő rituálékat a családfő, nemzetségfő vezette le. A szerbeknél ezt váltotta fel a szláva, csak már nem pogány istene van a családnak hanem védőszentje.
Azt azért szerintem látjuk, hogy a keresztény köntöstől függetlenül ez pl. egy konkrét pogány rituálé.
#7.
Attól még nem lesz valami pogány ünnep, pláne nem gyakorol senki szinkretista vallást, mert egy bizonyos teljesen más hagyományokkal és töltettel rendelkező ünnepet pogány ünnepek utánra helyeznek el. Egy évszakot nem lehet valláshoz kötni. Olyan mintha szánkózni decemberben keresztény dolog lenne, mert a Mikulás egy kis-ázsiai püspök volt és ő jár a hagyományban szánkóval.
Mondjuk akkor szinkretista valaki, ha az ázsiaiakhoz hasonlóan megtartja mind a két vallás ünnepeit, átvesz mind a kettő vallásból teológiai/filozófiai elemeket. Például az már közel áll a szinkretizmushoz, ha valaki egyszerre megünnepli a karácsonyt és a szaturnáliát/jult. Ha mondjuk egyszerre üdvözli dec. 21-én vagy dec. 24-én az újjászülető Napot, majd dec. 24. éjféltől-dec. 26-ig Jézus Krisztus születését. Vagy ha egyszerre hisz a keresztény Istenben és a pogány hitek vonásaiban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!