A matek tanárunk szerint "nem szabad" negatív számból gyököt vonni, szerintem "szabad", igazam van?
Sokat olvasok máshonnan is matekról. Szerintem a tanár hibásan mondta, szóltam is neki, de szerinte jó az úgy, és ne zavarjak össze mindenkit.
Ugye ott vannak a komplex számok is, én azt mondtam a tanárnak, hogy én úgy tudom "szabad" gyököt vonni, csak a valós számok halmazán nincs értelmezve a gyök függvény, tehát az értelmezési tartománya [0, végtelen)
Erre azt mondta ez ugyan azt jelenti, mint amit ő mond, mert ugye alap esetben a valós számok halmazán vagyunk.
Néha úgy utal rá, hogy "tilos" és ez engem nagyon irritál, mivel tanár mondja összezavar, mert nem érzem a "tilos" szót konzekvensnek azzal, amit a netről a matekról tanultam.
Hogy álljak ehhez az egészhez hozzá?
Most "szabad", "nem szabad", "nem értelmezhető" vagy "tilos".
Szerintem az egyetlen megfogható kijelentés a nem értelmezhető.
Nem kell azért fogyatékosnak vagy okoskodonak nézni, mert valaki gimis és matek fakton érdekli valami.. mind reál szakra akarunk innen menni, a bátyám szerint reál szakokon az első félévben szinte mindenhol van komplex szám, és náluk volt aki még az első zh-n is ezt büfögte vissza, hogy negatív számból tilos gyököt vonni...
Mekkora marhaság ez az egész, fáj megemlíteni?
Vagy most attól érzed nagynak magad, hogy valami misztikus dolognak állítod be?
Ha ilyet ki mer mondani, hogy "tilos" gyököt vonni és ezt elfogadod, mert "butitott tananyag", akkor azzal mi bajod lett volna, ha mesél a komplex számokról visszabutitva???
Tényleg nem érted mi a bajom?
"Nem azt mondja, hogy van, de azt nem tanuljuk,mert.. hanem"
"Nem azt mondom, hogy van faktoriálisa"
Na most ezt hogyan értelmezzük? :))
"Hogy azt a feladatot is meg lehessen oldani amikor negatív szám van a gyök alatt."
Ó itt van a kutya elásva! Ilyen megoldásfetisiszta vagy, a lelki nyugalmad eléréséhez szükséged van arra, hogy minden feladat végén legyen valami szám, amit szépen alá lehet húzni, majd elégedetten cuppantani egyet. Ismertem egy ilyen gyereket, kicsit autista volt mondjuk, lehet hogy neked is kéne erre vizsgáltatnod.
Ugye az a gond, hogy a valóság nem ilyen. Ha az a kérdés, hogy egy buszon ketten utaznak, hárman felszállnak az egyik megállóban, majd tizen leszállnak a következőben, hányan maradnak, akkor nem az a válasz, hogy 2+3-10 = -5 ember marad a buszon. Hogy tudna mínusz öt ember lenni egy buszon? Ilyenkor az a válasz, hogy nincs megoldás, nem lehet megoldani a feladatot egy olyan számhalmazon, amin értelme van. Hiába "matematikailag" kijönne ha kibővítenénk a számhalmazt, gondolkozni is tudni kell ám. Ha vered az asztalt hogy legyen -5 a megoldás, akkor sem lesz -5 ember, nincs értelme.
A matemetika egy nyelv, amin ugyanúgy meg lehet fogalmazni marhaságokat, ahogy minden más nyelven. Lehet hogy a feladat megfogalmazója direkt adott fel olyan kérdést, hogy ne legyen megoldás. El kell fogadni, hogy a "nincs megoldás" is egy megoldás. Például egy szöveges feldataban (ilyen "ha apuka hatszor annyi idős mint a kisfia, de négy év múlva csak feleannyi idős lesz" típusúakban) simán lehet hogy negatív gyökvonásra futunk, akkor nem az a megoldás, hogy apuka 6i éves a komplex számok halmazán, hanem hogy nincs megoldás. Azaz nincs olyan apa-fiú életkorszámpár, amire egyszerre minden állítás igaz volna. Mert néha nincs. Néha meg több is van.
Azért is kell érteni, hogy milyen számokkal dolgozunk, és ha pozitív egészeken, akkor nem verjük az asztalt hogy törtekkel vagy negatívokkal akarunk dolgozni, ha valósokon, akkor meg nem hisztizünk irarcionális számokért.
Kérdező (31. 2019.10.29 17:12): "Nem kell azért fogyatékosnak vagy okoskodonak nézni"
Visszanéztem az egész vitát, és eddig egyetlen egy ember nézett bárki is bárkit fogyatékosnak az te voltál kedves kérdező: "Nem azt mondom, hogy van faktoriálisa, te agyalágyult!!!" (ld. itt: kérdező 29. 2019.10.29 17:04).
Eddig legfeljebb okoskódonak neveztünk ami szerintem teljesen helyén való, mert amit itt rendezel az nem több mint okoskodás. "Én még a tanárnál is jobban tudom!" hozzá állás.
#35
Hibásan írtad fel a megoldást!
Mert x ember van a buszon. Tudjuk, hogy x>0, ez egy fontos tulajdonság, amit az elején leszögezünk, különben a matematikai modell nem felel meg a szöveges feladatban leírtaknak.
Ez után: x=2+3-10=-5<0, ami ellentmond annak, hogy x>0.
De ha azt mondom, hogy "tilos" gyököt vonni, akkor az azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között ne vonj gyököt belöle, mert jön a fekete autó és elvisz.. Gyök(-1) NEM eleme R, azzal mi a gond, fáj ezt kimondani?
Látom ma már ne teszed túl magad ezen a traumán. :)
Inkább írd le milyen választ vársz, és akkor azt írjuk, csak a lelki békédért.
#39
Jézus ember.
f(x)=y1
g(x)=y2
Akkor (f+g)(x)=y1+y2
Ez az összeadás sem ugyan az az összeadás művelet, mint ami a valós számok halmazán értelmezve van. Mégsem mondod azt, hogy TILOS függvényeket összeadni... -.-
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!