A matek tanárunk szerint "nem szabad" negatív számból gyököt vonni, szerintem "szabad", igazam van?
Sokat olvasok máshonnan is matekról. Szerintem a tanár hibásan mondta, szóltam is neki, de szerinte jó az úgy, és ne zavarjak össze mindenkit.
Ugye ott vannak a komplex számok is, én azt mondtam a tanárnak, hogy én úgy tudom "szabad" gyököt vonni, csak a valós számok halmazán nincs értelmezve a gyök függvény, tehát az értelmezési tartománya [0, végtelen)
Erre azt mondta ez ugyan azt jelenti, mint amit ő mond, mert ugye alap esetben a valós számok halmazán vagyunk.
Néha úgy utal rá, hogy "tilos" és ez engem nagyon irritál, mivel tanár mondja összezavar, mert nem érzem a "tilos" szót konzekvensnek azzal, amit a netről a matekról tanultam.
Hogy álljak ehhez az egészhez hozzá?
Most "szabad", "nem szabad", "nem értelmezhető" vagy "tilos".
Szerintem az egyetlen megfogható kijelentés a nem értelmezhető.
Alap- és középszintű oktatásban, mezei matekórán szerintem belefér, ha ezt mondja a tanár. Annak az a fő célja, hogy a többség ne maradjon segghülye, viszonylagos magabiztossággal kezelje a műveleteket, és kialakuljon valami minimális rendszer a fejekben. Ezt a célt valóban hátráltatja, ha a tanárnéninek el kell kezdenie magyarázni, hogy mikor lehetséges mégis gyököt vonni negatív számokból, ez milyen következményekkel jár, mik azok a komplex számok, stb. A többségnek inkább árt ez, mint használ.
A magyar oktatási rendszerben nem könnyű megoldani, hogy az átlagos tanulók, és a hozzád hasonló érdeklődőbb, részletekre érzékenyebb tanulók egyszerre ki legyenek szolgálva. A matekfakt például alkalmas arra, hogy kivesézzétek ezt a kérdést, de gondolom/remélem nem ott történtek a fentiek.
Valószínűleg azért mondja, hogy tilos, mert azon a szinten, ahol a matekban most jártok, még csak valós számokkal dolgoztok. Mondhatná, hogy igen, a komplex számok halmazán eredményt fog adni a negatív szám gyöke, de azzal meg a többieket zavarná meg, akik esetleg nem is tudják, mi az a komplex szám.
Szó szerint nézve nincs igaza, de tanári szempontból nézve egyelőre muszáj azt mondania, hogy negatív számból nem vonunk gyököt. Szerintem ez nem is annyira matematikai, inkább pedagógia kérdés.
Ah ilyen kis idegesítő okostojás vagy, ahogy a kérdésed alapján lejön, akkor nagyon megértem a tanárodat. Tudod, a matek nem mindenkinek sétagalopp, lehet hogy te már fejben integrálsz a buszon, de másoknak esetleg nem világos, hogy mi is az a komplex szám. Az egyszerűsítés egyébként általános pedagógiai módszer, ugyanis semmit nem lehet úgy megtanulni, hogy azonnal a legbonyolultabb, legmélyebb, minden részletet bemutató módon beszélünk róla. Ne aggódj, van egyszerűsítés kémiában, bioszban, meg minden egyébben, aminek nem néztél utána, és nyilván téged is irritálna, ha egy másik tantárgyból egy masik okoska szólogatna közbe, hogy az nem is úgy van.
Szóval, Okoskatörp, ha a középiskolai szintű matek nem felel meg a te egyéni szintednek, akkor ne társaidat zavard össze azzal, hogy bekiabálsz random helyesbítéseket a tanárnak, hanem inkább kérj extra feladatokat.
Ha viszont úgy lenne, hogy igazából nem is vagy akkora penge, csak pár ezt meg azt felszedtél a neten, akkor meg jobb ha csöndben mardsz, mielőtt ez kiderül. ;)
Miért vagyok okostojás?
Nem tehetek róla, ha rosszul tudja.
Kérdező: "Nem tehetek róla, ha rosszul tudja." Nem tudja rosszul, ezt értsd meg. Tökéletesen tudja, hogy milyen esetekben mit és hogyan lehet csinálni. Egyszerűen a középiskolai anyagban úgy kell tanítani, hogy negatív számból tilos/nem szabad/nem lehetséges gyököt vonni. Ugyanígy ha vissza emlékszel (bár amennyire okostojás vagy) a legelső órákon amikor a kivonást tanultad akkor is volt "megkötés", hogy kisebb számból nem szabad nagyobbat kivonni. Aztán szép lassan be lettek vezetve a negatív számok, hogy el végezhető legyen a kivonás művelete tetszőleges egész számra. Ugyanígy amikor elkezdtetek hatványozni előszor a pozítiv egész kitevős hatványokat tanultad meg és ott hangzott el a hatványozás definiciója ami már akkor is sántított mert egy poz. valós számot lehet valós kitevővel hatványozni (valós számok körében).
Aztán később (nyilván megvan a maga helye és oka) a komplex számoknak de az már messze nem középiksolai szint. Ha már ennyire okos vagy áruld már el, hogy mi a jelentősége a komplex számoknak azon kívül, hogy lehet negatív számból gyököt vonni (de ezt most kapásból mond meg, ne googlezd szét magad).
Hogy azt a feladatot is meg lehessen oldani amikor negatív szám van a gyök alatt.
A megoldó képletnek pl mindig van megoldása.
Mert akkor miről szólnak
A gyök 1 az i
Ami nem racionális és más tengelyen van. És ezzel kell babrálni. Nem egy nagy kaland
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!