Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért vannak a repülőgép...

Miért vannak a repülőgép sugárhajtóművek annyira feltűnően a szárnyak elé helyezve, hogy az már rendkívül kedvezőtlennek tűnik szilárdságtani és egyensúlyi szempontból?

Figyelt kérdés

Ez az elrendezés nagyon preferáltnak tűnik mint a régebbi, mint az újabb konstrukcióknál:

[link]

[link]

De van rá példa még az egészen különleges repülési paraméterekkel bíró lassú gépeknél is:

[link]


Az egyik régebbi teóriám az volt, hogy az esetlegesen szétrepülő motor ne törje szét a gép szárnyát, és így még esélye legyen egy sikeres kényszerleszállásnak.


Az nyilvánvaló, hogy nem a tömegeloszlás javításáért van a dolog, mert sokkal előnyösebb lenne a szárnyakat kissé előbbre helyezni, és így még jelentős tömegmegtakarítást is el lehetne érni.



#repülőgép #aerodinamika #sugárhajtómű #szárnyszerkezet #hajtómű-felfüggesztés #légibusz
2023. okt. 1. 02:35
1 2 3
 1/25 anonim ***** válasza:
100%
Kismillió oka van, de az nem igaz, hogy ettől kevésbé lenne szilárd a váz. Pont az a lényege a jet hajtóművek előre tolásának, mert így megakadályozzák a hajlítóerőt a szárnyon, ezért azt könnyebbre lehet építeni. Ezen kívül előnyös aerodinamikailag is. És igen, a súlypont is benne van a képletben. Nemcsak hogy preferálják az előretolást, hanem kifejezetten ezt alkalmazzák szinte mindig, ha a szárnyra van rögzítve a hajtómű. Kevés kivétel van csak.
2023. okt. 1. 03:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/25 anonim ***** válasza:
77%
Aerodinamikailag nagyon kedvező. A legjobb lenne minnél messzebb tenni a szárnytól (ld. pl. egy üléses korai vadászgépek pl. MIG21, MIG23 ahol a hajtómű beömlő nyílása az elől van).
2023. okt. 1. 11:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/25 anonim ***** válasza:
100%

"Az nyilvánvaló, hogy nem a tömegeloszlás javításáért van a dolog"


Pedig ez is egy szempont. A B737 Maxnál az üres tömeg 45 tonna amiből 8 tonna a két hajtómű. Ez már akkora tömeg, amit figyelembe kell venni a főfutók elhelyezésénél, hogy a gép a földön is stabil legyen. Kis érdekesség: a Rockwell B-1B nehézbombázóknál normál üzemeltés közben tilos a földön hátsó állásba mozgatni a szárnyat, ugyanis a súlypontvándorlás miatt a gép elbillen és a "farkára ül".:


[link]

[link]


Ami még lényeges szempont, az maga a méret. Ahogy nőtt a hajtóműveknél a bypass ratio úgy nőtt az átmérőjük is. A 737 Maxnál már be sem férne a kompresszor a szárny alá:


[link]


Az új combosabb hajtóművelnél a kompresszor átmérője meghaladja a 3 métert, ennél pl 340cm a kompresszorátmérő:

[link]


Ha teljes egészében a szárny alá kerülne akkor majdnem érintené a földet, a főfutó szárhosszát nem növelheted a végtelenségig, mert a gépet ki is kell tudni szolgálni valahogy :D

2023. okt. 1. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/25 anonim ***** válasza:
94%

Ezt a valagra ülést a Tu-154-e is tudja

[link]

A 737-eseket is könnyű seggre ültetni ha rosszl kezdik a beszállítás/csomagok pakolását.

Meg pl a cargo 757-eseket is le szokták súlyozni az orrfutónál, mert az is jalamos hanyattvágni magát.

És de a tömegeloszlás miatt vannak így. A tömegközéppont kb ott van ahol a szárnyak a törzsbe be vannak kötve. (persze ez a pont folyamaotsan vándorol) A hajtóművek pedig a nyilatott szárnyak miatt ennél hátrébb kerülnének.


És amit az előttem szóló is említett: a motorok mérete. Bár az első fokozatot nem kopresszornak hívják, de annak a bizonyos első ventillátornak a méretét növelik mostanság hogy miénl hatékonyabb, minél csendesebb és üzemanyagtakarékosabb hajtóműveket tudjanak gyártani.

A gond ott van, hogy nem lehet ezeket a nagy hajtóműveket betenni a szárny alá, mert ha annyira megemelnék a gépeket, akkor meg a reptereket kellene átépíteni hogy fel tudják tenni a csomagokat, meg fel tudjanak mászni az utasok. Ezért teszik előrébb, hogy feljebb kerülhessenek. A gépeket ugyanis ki kell tudni szolgálni a földön és neagoyn nem mindegy hogy az a tehcnika mennyire bonyolult és mennyibe kerül.

2023. okt. 1. 16:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/25 anonim ***** válasza:
85%
4: "Ezt a valagra ülést a Tu-154-e is tudja" Ezt hogy hozták össze?
2023. okt. 1. 20:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/25 A kérdező kommentje:

A súlyeloszlás nem valami erős érv, hisz minden szempontból egyszerűbb lenne kissé előrehozni a szárnyakat. Talán a repülés közbeni szárnyat csavaró erő megszűnése egy sikerültebb indok, de valahol ez is sántít.


A nagy beömlési átmérő tényleg jó indok - de elgondolkodtató, hogy akkor miért nem merítik bele a motorokat a szárnysíkba. Igen, ez formailag kicsit bonyolultabb lenne, de aerodinamikailag és az önsúlycsökkentés szempontjából nagyon előnyösnek tűnik.

2023. okt. 1. 22:23
 7/25 anonim ***** válasza:
86%
Többezer mérnök így találta ki, de te megfejted itt a gyakorin hogy idióták... 🤦‍♂️
2023. okt. 1. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/25 anonim ***** válasza:
84%
Ha rákeresel, utána tudsz olvasni. Rengeteg, több száz oldalas szakmai találatok vannak, amik kiválóan elmagyarázzák az okokat. Én csak összefoglaltam neked röviden pár okot, az, hogy te mit mennyire erős érvnek tartasz senkit nem érdekel.
2023. okt. 1. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/25 A kérdező kommentje:

Eddig csak erősen laikus megfogalmazású és engem hülyének néző válaszok jöttek. Példák:


A 3-as (15:53) már az elején kiforgatja a szavaimat, mert sehol sem állítottam olyasmit, hogy a tömegeloszlatás nem szempont - hanem azt, hogy ez önmagában nem indok a kérdéses elrendezésre. A 7-es minden alap nélkül megvádolt, hogy idiótának nézem a repülőmérnököket. Folytathatnám még az érveket, de szerintem mindenkit a saját válasza minősít a legjobban.


Mellesleg (hivatalosan is) az elérhető legmagasabb egyetemi képzettséggel rendelkezem, ami az általános mechanikai ismereteket illeti - ezért nem olyan szinten elmélkedek a témáról, mint egy propellersapis kisgyerek, akit a szülei kivittek a repülőnapi show-műsorra a hétvégén. A további válaszokat kérem eme tény figyelembevételével megfogalmazni!

2023. okt. 1. 22:46
 10/25 anonim ***** válasza:
79%

"A 3-as (15:53) már az elején kiforgatja a szavaimat"


Nem forgattam ki semmit. Szerinted a tömegeloszlás nem indok, mások szerint meg az. Ebben semmi kiforgatás nincs.

A szárnyak okkal vannak ott ahol vannak. A repülőnek nem csak a földön kell a súlypont szempontjából stabilnak lennie, hanem a levegőben is. Ha előrébb tolod a szárnyat akkor a földön stabilabb lesz a gép, viszont a levegőben már nem feltétlen mivel ott nem a három futó elhelyezkedése a mérvadó. Előrébb hozott szárnyakkal hogy oldod meg az üzemanyag fogyása miatt fokozottan jelentkező súlypontvándorlást?


A hajtómű mérete tuti szempont, amikor még nem voltak ennyire kétáramúak a hajtóművek addig befértek a szárny alá is pl B737-100:

[link]


[link]


(szakirányú egyetemi végzettség birtokában a gyakorin kérdezni az khm...)

2023. okt. 1. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!