Miért jobb a sugarhajtómű, mint a légcsavar?
"mert az nagyobb sebességet ad a repülőnek"
- Sokkal jobb a hatásfoka vagyis ugyanannyi üzemanyagból nagyobb és vagy hosszabban tartó tolóerőt ad.
- Nagyobb a lég sűrítése, tehát ritkább levegőben vagyis magasabban is működőképes marad.
Magasabban a ritkább levegőben kisebb a légellenállás is ez tovább javít a helyzeten.
- Az öntömeg teljesítmény aránya is sokkal jobb.
Nagy nehéz légcsavaros motor helyett egy kisebb "könnyebb" berendezést kell felvinni, vagyis saját maga cipelésére kevesebb a repülőre több energia juthat.
Ezek és még sok minden más együtt eredményezi azt hogy nem csak gyorsabb a turbinával szerelt gép hanem magasabbra is száll és az öntömege is kisebb miközben nagyobb terhet bír el.
Tehát nem nem a nagyobb sebesség számít az már csak egy következmény és nem a cél.
Az #1-ben linkelt kérdésben már szinte minden ki lett vesézve.
De azért hozzátennék egy pontot, ami egymotoros, kis tömegű gépeknél előny lehet, némiképp még nagyobb, többmotoros gépeknél is számíthat.
Azt, hogy a sugárhajtómű nem fejt ki forgatónyomatékot a repülőre.
A propeller forgatása nyomatékot igényel a légellenállással szemben, erő-ellenerő itt is érvényes, tehát amilyen nyomaték kell a propeller forgatásához, ugyanolyan nyomaték próbálja ellenkező irányba forgatni a komplett repülőt, a pilóta kénytelen ennek kormányzással, csűréssel valamennyire ellent tartani. A plusz kellemetlenség, hogy ez a nyomaték gázadással és gázelvétellel állandóan változik.
A helikopternél a farokrotor dolga pont ennek a nyomatéknak az ellensúlyozása.
Kétmotoros propelleres gépnél éppen ezért a két propeller ellenkező forgásirányú, ahhoz viszont tükörkép motorkialakítás kell, vagyis más a balos és jobbos motor, ez a gyártást és karbantartást is drágítja.
A turbina tengelye viszont szabadon forog, azt az égés és áramlás forgatja, nincs forgatónyomaték-kapcsolat a rapülővel.
Egymotoros gépet ezért nem csavarja, többmotoros gépnél meg egyforma hajtóműveket lehet feltenni egyforma forgásiránnyal, nem kell külön balos és jobbos motort gyártani.
Persze ez az előny turboprop gépeknél elvész.
A turbina hátránya kis tömegű repülőknél a nagyobb fordulatszám miatt a turbina belsőégésű motorhoz képest erősebb giroszkóp-hatása: rontja a fordulékonyságot.
Emiatt valószínűleg sportgépeknél, műrepülőknél sosem fogja leváltani a belsőégésű motort gázturbina.
Villanymotor nem kizárt, ha javul az akkuk teljesítmény-sűrűsége.
"Annyit megjegyeznék, hogy a légcsavaros hajtóművek jobb hatásfokúak, mint a sugárhajtóművek. Legalábbis 6-700 km/h sebességig, utána rohamosan csökken a hatásfokuk.2
Kicsit pontosítanák.
A gázturbinának rosszabb a hatásfoka RÉSZTERHELÉSES üzemmódban, mint az Otto-motoroknak (azért írok Otto-motort, mert, bár bizonyos szempontokból kérdéses, sok helyen a gázturbina is belsőégésű motornak van kategorizálva).
Teljes terhelésen a turbina jobb. Kis teljesítményű, kis hajtóműveknél nem, de a repülőgépek több ezer lóerős teljesítményszintjén igen.
És itt jön a sebességkategória, hiszen a kis sebességű repülőknél a motorok nagyon sokat mennek részterhelésen, a nagy repülőgépeknél, nagysebességű repülésnél meg keveset.
Így valóban csak a nagyon nagy tömegű vagy nagyon nagy sebességű (hangsebesség közeli) repülésben van igazán értelme turbinát használni.
Ja meg helikoptereknél, ahol ugyebár a motor- és a rotorfordulat gyakorlatilag állandó, így kevésbé nagy a differencia a terhelésszintek közt.
"a modern hajtóművek erejének nagy részét nem a kiáramló gáz adja."
Mármint nem tisztáz az égésgáz. :)
Egyébként amit írtál, stimmel, ez adja az utasgépek kétáramú turbináinak sokkal jobb üzemanyag-hatékonyságát.
Ezek már "majdnem" turboprop hajtóművek, csak itt nincs külön szabad propeller, azt az elülső nagyátmérőjű, soklapátos, közvetlen tengelyhajtott turbinafokozat helyettesíti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!