Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért jobb a sugarhajtómű,...

Miért jobb a sugarhajtómű, mint a légcsavar?

Figyelt kérdés
Csak azért használnak a modern gépek sugárhajtóművet, mert az nagyobb sebességet ad a repülőnek, vagy van még valamilyen más előnye is?

2020. máj. 5. 21:52
 1/9 anonim ***** válasza:
2020. máj. 5. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 EagleHUN ***** válasza:
100%

"mert az nagyobb sebességet ad a repülőnek"


- Sokkal jobb a hatásfoka vagyis ugyanannyi üzemanyagból nagyobb és vagy hosszabban tartó tolóerőt ad.

- Nagyobb a lég sűrítése, tehát ritkább levegőben vagyis magasabban is működőképes marad.

Magasabban a ritkább levegőben kisebb a légellenállás is ez tovább javít a helyzeten.

- Az öntömeg teljesítmény aránya is sokkal jobb.

Nagy nehéz légcsavaros motor helyett egy kisebb "könnyebb" berendezést kell felvinni, vagyis saját maga cipelésére kevesebb a repülőre több energia juthat.


Ezek és még sok minden más együtt eredményezi azt hogy nem csak gyorsabb a turbinával szerelt gép hanem magasabbra is száll és az öntömege is kisebb miközben nagyobb terhet bír el.


Tehát nem nem a nagyobb sebesség számít az már csak egy következmény és nem a cél.

2020. máj. 5. 22:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 zebulon66 válasza:
100%
A nagyobb sebesség az biztos, nem emlékszem légcsavaros repülőre ami átlépte volna a hangsebesseget.
2020. máj. 5. 23:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 Wadmalac ***** válasza:
88%

Az #1-ben linkelt kérdésben már szinte minden ki lett vesézve.


De azért hozzátennék egy pontot, ami egymotoros, kis tömegű gépeknél előny lehet, némiképp még nagyobb, többmotoros gépeknél is számíthat.

Azt, hogy a sugárhajtómű nem fejt ki forgatónyomatékot a repülőre.

A propeller forgatása nyomatékot igényel a légellenállással szemben, erő-ellenerő itt is érvényes, tehát amilyen nyomaték kell a propeller forgatásához, ugyanolyan nyomaték próbálja ellenkező irányba forgatni a komplett repülőt, a pilóta kénytelen ennek kormányzással, csűréssel valamennyire ellent tartani. A plusz kellemetlenség, hogy ez a nyomaték gázadással és gázelvétellel állandóan változik.

A helikopternél a farokrotor dolga pont ennek a nyomatéknak az ellensúlyozása.


Kétmotoros propelleres gépnél éppen ezért a két propeller ellenkező forgásirányú, ahhoz viszont tükörkép motorkialakítás kell, vagyis más a balos és jobbos motor, ez a gyártást és karbantartást is drágítja.


A turbina tengelye viszont szabadon forog, azt az égés és áramlás forgatja, nincs forgatónyomaték-kapcsolat a rapülővel.


Egymotoros gépet ezért nem csavarja, többmotoros gépnél meg egyforma hajtóműveket lehet feltenni egyforma forgásiránnyal, nem kell külön balos és jobbos motort gyártani.


Persze ez az előny turboprop gépeknél elvész.

2020. máj. 6. 07:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 Wadmalac ***** válasza:
93%

A turbina hátránya kis tömegű repülőknél a nagyobb fordulatszám miatt a turbina belsőégésű motorhoz képest erősebb giroszkóp-hatása: rontja a fordulékonyságot.


Emiatt valószínűleg sportgépeknél, műrepülőknél sosem fogja leváltani a belsőégésű motort gázturbina.


Villanymotor nem kizárt, ha javul az akkuk teljesítmény-sűrűsége.

2020. máj. 6. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim válasza:
100%
Annyit megjegyeznék, hogy a légcsavaros hajtóművek jobb hatásfokúak, mint a sugárhajtóművek. Legalábbis 6-700 km/h sebességig, utána rohamosan csökken a hatásfokuk. Ennek megfelelően előszeretettel alkalmazzák őket regionális gépeken, amik a rövid útvonalon egyébként sem érnének el nagy magasságot és nem repülnének sokáig az utazósegességükön, így a sugárhajtóművek előnyei nem jönnek elő.
2020. máj. 6. 22:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Annyit megjegyeznék, hogy a légcsavaros hajtóművek jobb hatásfokúak, mint a sugárhajtóművek. Legalábbis 6-700 km/h sebességig, utána rohamosan csökken a hatásfokuk.2


Kicsit pontosítanák.


A gázturbinának rosszabb a hatásfoka RÉSZTERHELÉSES üzemmódban, mint az Otto-motoroknak (azért írok Otto-motort, mert, bár bizonyos szempontokból kérdéses, sok helyen a gázturbina is belsőégésű motornak van kategorizálva).

Teljes terhelésen a turbina jobb. Kis teljesítményű, kis hajtóműveknél nem, de a repülőgépek több ezer lóerős teljesítményszintjén igen.


És itt jön a sebességkategória, hiszen a kis sebességű repülőknél a motorok nagyon sokat mennek részterhelésen, a nagy repülőgépeknél, nagysebességű repülésnél meg keveset.


Így valóban csak a nagyon nagy tömegű vagy nagyon nagy sebességű (hangsebesség közeli) repülésben van igazán értelme turbinát használni.

Ja meg helikoptereknél, ahol ugyebár a motor- és a rotorfordulat gyakorlatilag állandó, így kevésbé nagy a differencia a terhelésszintek közt.

2020. máj. 7. 07:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim válasza:
100%
A manapság használatos sugárhajtású gépek tolóerejének nagy részét (kb 70%-át) a hajtóművek elején lévő fan (ventilátor) adja. Ez egy tengelyen van a kompresszoral ami a beszívott levegőt sűríti össze, ami az égéstérben keveredik az üzemanyaggal. Ez adja azt az energiát (gázt, gázsugarat) ami megforgatja a szintén azonos tengelyen lévő turbinákat. És innentől kb önfenntartó a folyamat. Sugárhajtómű esetében még jön egy fúvóka, amin kiáramlik az égéstermék és ez is a repülőgép hajtására szolgál, de mint leírtam az elején, a modern hajtóművek erejének nagy részét nem a kiáramló gáz adja.
2020. jún. 25. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 Wadmalac ***** válasza:
100%

"a modern hajtóművek erejének nagy részét nem a kiáramló gáz adja."

Mármint nem tisztáz az égésgáz. :)


Egyébként amit írtál, stimmel, ez adja az utasgépek kétáramú turbináinak sokkal jobb üzemanyag-hatékonyságát.

Ezek már "majdnem" turboprop hajtóművek, csak itt nincs külön szabad propeller, azt az elülső nagyátmérőjű, soklapátos, közvetlen tengelyhajtott turbinafokozat helyettesíti.

2020. jún. 29. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!