Mitől függ, hogy egy repülőgép légcsavart vagy sugárhajtóművet használ?
Sőt vannak turbólégcsavaros gépek, ahol a két meghajtást kombinálták:
A sugárhajtómű igénye a nagyobb sebességek szükségletével jött elő.
700-800 km/h a felső határa a gazdaságos propelleres hajtásnak.
Ahhoz már olyan propeller-sebesség és méret kell, ahol a propellerlapátok végei elérik és túllépik a hangsebességet, az meg radikálisan rontja a működését.
Általánosan a gázturbina, mint közvetlen hajtómű szükségessége a 700-800 km/h feletti utazósebesség-igénynél jelenik meg, itt már minden esetben gazdaságosabb is.
Kisebb sebességekre általában a turbinák fogyasztása túl nagy.
A turboprop egy érdekes kombináció, szerintem csak ott van előnye, ahol a szükséges nagyon nagy nyomatékigényhez túl nagy fogyasztású belsőégésű motor kéne, ezt a nyomatékot meg egy sokkal kisebb, nagyon nagy fordulatú és ezért erősen leáttételezett turbina gazdaságosabban megoldja.
Tipikus eset, szerintem ide húzható, a helikopterek gázturbinás hajtása.
Nagyon jó válasz rengeteg jött össze, csak egyet tudnék hozzátenni. Az is egy szempont, hogy a légcsavaros gépeket egész más manőverezési felhasználásra tervezik, fordulékonyabbak is a maguk kategóriájában. Valamint a légcsavaros megoldás olcsóbb is, így kicsi és magán gépeknél szívesen használják, és még a szervizelése is olcsóbb, így egy szinte bárhol lévő kis szigeten is jó esetben meg tudják javítani.
Igazából mindkét alap változatnak vannak különféle típusai, és még a magasság/sebesség tekintetében is több variáció és ideális megoldás létezik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!