Az nem irónikus ahogy a Hamilton drukkerek azzal jönnek, hogy az FIA elcsalta Maxnak a VB címet?
Evek óta mindig vagy enyhébb ítéletekkel, vagy büntetlenül megúszott mindent Hamilton és a Merci, olyanokat, amikért másokat komolyan büntettek. Csak néhány példa, mert a Hamikton drukkerek nem ismerik be úgyse, mert ilyenkor érdekes mód homokba dugják a fejüket:
-Tavaly ausztriai futam: kiüti Albont, aki kipörög a kavicságyban, kap egy nevetséges 5 másodpercet.
-Vettel kanadai győzelmét elveszik, merthogy leszoritotta Hamiltont, miközben ugyanolyan íven ment Hamilton, mint amikor nem volt előtte közvetlen Vettel, ráadásul Vettelé volt a pozíció.
-Bahreinben 28 pályaszélesítéssel semmi baj nem volt, de Verstappen egyből visszaadta a pozíciót. Oké, legyünk korrektek, vegyük úgy, hogy előzésnél nem fért bele csak. Viszont a kövdtkező futamon Tsunoda vagy 2x szélesített pályát a középmezőnyben haladva, repült is az 5 másodperc büntetés.
-Abu Dzabi, a rajt után Verstappen szabályosan visszaelőz az egyenes végén, a kanyar csúcspont az övé volt, Hamiltonnak a külső íven engednie kellett volna, mert feladja a pozíciót a külső íven haladó ilyen esetekben, ezt még a brit kommentátorok is mondták, hogy vissza kell engedni, erre nemhogy nem engedte el, olyan szinten vágta át a kanyart, hogy több, mint egy másodperccel ment vissza Verstappen elé. Bezzeg multkor ugyanezért Verstappenek repült az 5 mp.
Ez csak pár eset, többet nincs is kedvem írni, mert a fanoknak 50 ilyen eset se igaz...
Szóval nem irónikus, hogy most jönnek ezzel a dumával, hogy az FIA ellenük volt? Eddig évek óta totál alkalmatlan módon össze vissza büntettek, semmi következetesség nem volt, erre csak most baj mindenkinek.
Meg azt mondják ajándék vb cím. Idén Verstappen nyerte a legtöbb futamot, ő volt a legtöbbször poleban, ő tette meg a legtöbb kört az élen. Rekordot döntött a dobogók számában, 18x senki nem állt egy szezonban dobogón még eddig. Mi kell még a Hamilton fanoknak, hogy tudomásul vegyék a tényeket?
Verstappen már rég vb lett volna, önhibáján kívül esett ki az élről Bakuban, 3 körrel a vége előtt, Hamilton csak 3. lett volna, 10 pont+ Verstappennek. Kiütötték Silverstoneban, vegyük úgy, hogy csak második lett volna, 18 pont + Verstappennek. Hungaroringen is minimum második, legrosszabb esetben 3. helyet hozott volna simán, de ugye amikor nem esett ki és nem nyert, akkor másosik volt mindig, kivéve ezt a 9. helyet, szóval itt is meg lett volna a második hely, +18 pont. Már Szaúd-Arábiába világbajnokként érkezett volna, miközben Hamilton rengeteget hibázott egész évben. Monacoi bohóckodás, bakui ajándék első hely eldobása, Ausztiában 4. helyes röhej, ráadásul egyszer majdnem el is dobta az autót, Silverstone Verstappen kilökése, Amerikába nem bírta jobb helyzetben megelőzni Verstappent. Verstappen csak az olasz futamon hibázott, az tényleg taktikai volt, ezen kívül a szaudi idömérő végén. Kb. ennyi. Akkor milyen ajándék címről beszélnek? A szezon nem az utolsó 4 futamból áll, azért mert érdekes módon valamit összehozott addigra a Merci, csak ki tudja honnan.
Nem veszed észre, hogy az egész indoklásod szubjektív. Mi az, hogy Sainznak esélye sem lett volna? Jogot tanulsz? Az oviban? A szabály szerint Mazepin vagy Latifi egyen értékű Hamiltonnal vagy Verstappennel, NEM lehet különbséget tenni versenyző és versenyző között, akkor hogyan írsz olyat, hogy neki amúgy sem lenne esélye. Pont neked kéne tudnod, hogy senkit nem érdekelne, hogy így van, ha MINDEN versenyző egyenlő, akármilyen lassú! Én próbálnék tényekkel és szabályokkal érvelni, de a véleményeddel nem tudok mit kezdeni, az pont annyit is ér, leírhatod egy papírra, összecsavarhatod, és eldughatod. Az FIA NEM VEHETI figyelembe, hogy ki hanyadik a bajnokságban (tehát mindenki egyen értékű), nem veheti figyelembe, hogy szezonzáró, és nem veheti figyelembe, hogyan futnak be a végén. Semmit sem vehet figyelembe, amit elmondtál, amik a véleményed.
De itt egy jogász álláspontja (egyébként mindenki szerint az FIA megszegett mindent amit lehet, az eltérés jogász és jogász között az, hogy ki mennyire mélyen elemzi)
JOGÁSZ:
“Mint jogász szólnék hozzá a témához. Ebből kifolyólag nem kívánok egyik oldalra sem helyezkedni a Max vs. Lewis vitában, kizárólag Masi és az FIA felelősségét veszem figyelembe. Előre is elnézést, de ez hosszú lesz és alapos. Akit nem érdekel, lesz TLDR az alján.
Elolvastam az óvást és az ítéletet is, és megnéztem a vonatkozó szabályokat is. Az mindenképpen jó, hogy nem a zöld asztal mellett dőlt el a bajnokság, mert az még tovább dagasztotta volna a már amúgy is hatalmas botrányt. De örömre nincs ok, mert sportpolitikailag, jogilag és sportszerűség szempontjából is katasztrofális ítélet született. Nem azért, mert Max lett a bajnok.
Egy ideális jogrendszerben a szabályalkotó (parlament), a végrehajtó (kormány), és ellenőrző (bíróság) hatalmi ágak hermetikusan elkülönülnek egymástól. Például a kormány nem tud beleszólni abba, hogy a bírók egy bizonyos kérdésben hogyan döntsenek. A sportszövetségek, mint az FIA, a NASCAR, a FIFA stb. speciális esetek, mert hierarchikusan épülnek fel, lényegében a szövetség a saját szabályait hozza, alkalmazza és tartatja be. Még ha ezt különböző szervei is végzik, átjárhatóság, egymásra hatás mindig van. Ennek eklatáns példája volt, amikor Jean-Marie Balestre egyszerre volt az F1-es versenyigazgató és az óvásokat elbíráló bizottság feje is.
Egy normális jogrendben a hatóságoktól elvárható, hogy a jogszabályok mindenki számára egyértelmű értelmezése alapján, objektíven, átláthatóan (előre tervezhetően), és prudensen (kétséget kizáróan a szabályok szerint) járjanak el, hiszen az ő feladatuk a jogbiztonság megőrzése, vagyis hogy mindenki tudja, mit lehet, és mit nem. Képzeljük el, ha az adóhatóság egyszer csak azt mondaná, hogy „találtunk egy jogértelmezést, ami miatt mostantól Kis Pistától kétszer annyi adót szedünk be, de Nagy Mancikára nem ezt az értelmezést fogjuk alkalmazni.” Hogy bízhatna bárki a bíróságban, ha mondjuk egy miniszter rá tudná venni a bírót, hogy a testvérét ne ítélje el?
Michael Masi, mint az F1-es futamok versenyigazgatója a sportszabályokat alkalmazó hatóság. A döntéseinek objektívnak, átláthatónak, előre tervezhetőnek, következetesnek KELL lennie. Ez alapvető minimumkövetelmény, mert ha ez nincs, hogy bízhatna bárki abban, hogy ha ő betartja a szabályokat, akkor Masi másokkal is betartatja majd?
A Mercedes pont azért nem hozta Hamiltont, mert ha mindent az eddigi gyakorlat szerint intéztek volna, akkor nem lett volna már újraindítás. Vagy maximum az első SC vonaltól a célig. Azaz ők pont abból indultak ki, hogy a versenyigazgató a korábbi, bevett gyakorlat szerint, azaz objektíven, átláthatóan és prudensen jár majd el, ahogy az egy hatóságtól elvárható. Nem arról van szó, hogy ne lehetne egy gyakorlatot megváltoztatni, de biztosan nem a futam közben, pláne egy bajnoki finisben. Ez egyszerűen nem etikus.
Térjünk rá az ítéletre, aminek a kulcsa, hogy a stewardok szerint nem problémás, ha a versenyigazgató csak részben hajtja végre a szabályokat, vagy azoktól eltér, mert erre az F1 Sportszabályzata felhatalmazza. Csúnyán fogalmazva a stewardok szerint a versenyigazgatónak joga van kiskapukat keresni a szabályban. Az, hogy a csapatok trükköznek, természetes. De ha a versenyigazgató is – mondjuk így – kreatívan értelmezheti a szabályokat, akkor elvész az objektivitás, és a jogbiztonság, hiszen ez alapján a versenyigazgató a rendelkezéseket eseti jelleggel, átláthatatlanul, kedve szerint alkalmazhatja.
A baleseteket senki ne hozza most fel, mert ott a szabályok egyértelműek, vétkesség kérdésében kell dönteni, a versenyző magatartását kell megítélni. Amikor pedig a csapatok a technikai szabályzat határterületein egyensúlyoznak, szintén nem ide tartozik. Jeddah és Abu Dhabi abban különbözik ezektől, hogy nem a pilóta/csapat magatartásának a megítélése volt kérdéses, hanem, miközben a pilóták részéről szabálysértés nem történt, konkrétan a szabályokat értelmezte át a versenyigazgató, és ezzel nyúlt bele a futam végeredményébe.
Jeddah-ban Verstappen az újraindításnál szabálytalanul előzte Hamiltont. Az FIA Nemzetközi Sportkódexe és az F1 Sportszabályzata kimondja, hogy csak olyan büntetés szabható ki, amit a fenti két rendelkezés megad. Emiatt kizárólag arra lett volna lehetőség, hogy Verstappenenek időbüntetést, vagy áthajtásos büntetést kellett volna kiszabni, esetleg el lehetett volna küldeni a rajtrács végére. Nyilván ez drasztikusan csökkentette volna az izgalmakat. Masi ezért úgy döntött, figyelmen kívül hagyja a szabályokat, és elkezdett seftelni a rajtpozíciókkal, amire a szabályok értelmében nincs lehetőség. Most kiemelném, hogy a többi jeddah-i ítélet a szabálykönyvnek megfelelő volt, csak idióta módon volt kiosztva!
Abu Dhabiban meg úgy döntött, csak részben alkalmazza a szabályzat rendelkezéseit. Eddig példa nélküli volt, hogy csak bizonyos lekörözött autókat engedjenek el, pláne úgy, hogy ezzel direkte befolyásolták a versenyt. Nincs rá értelmes magyarázat, hogy miért csak azt az ötöt, főleg azután, hogy először az az ukáz jött, hogy senkit nem fognak elengedni. Akár úgy is fel lehetne fogni, hogy tisztességtelen előnyt adtak annak az ötösnek a másik hárommal szemben, hiszen utóbbiaknak így esélyük sem volt a pontszerzésre. Ezt nehéz másképp látni, mint hogy Masi „helyzetbe akarta hozni” Verstappent. Ha van egy konzekvensen alkalmazott szabály, miért pont most, és miért pont úgy térünk el tőle, hogy ennyire az egyik esélyest segítse a másikkal szemben? Pláne, hogy ezzel egy korábban már kihirdetett döntést (senkit nem engedünk el) írtak felül.
Futballhasonlattal ez olyan, mintha Hamilton vezetett volna 3-0-ra, és a 89. percekben, amikor Hamilton lesérül, a bíró egyszer csak közli, hogy a következő gól szerzője nyeri a meccset.
Ezt megfejelte az, hogy az utolsó körben Verstappen cikázását még csak meg sem vizsgálták. Pont a futam előtt mondták, hogy miden, a bajnokságot befolyásoló szabálytalanságot durván megtorolnak. Én a Merci helyében tuti, hogy ezt támadtam volna meg, arra hivatkozva, hogy cikázás nélkül Hamilton visszaelőzte volna Maxot, és kivédekezte volna a második DRS-t, tehát a cikázás a bajnokságot eldöntő szabálytalanság volt, kapjon Max 5 másodpercet. A holland részéről teljesen felesleges volt amúgy, friss lágy gumikon bárhol elmehetett volna Hamilton mellett.
Mindhárom eset Verstappennek kedvezett, ami még jobban erodálja Masi és egyáltalán a versenyirányítás hitelességét. Ha csak össze-vissza ítélgetés lett volna, lehetne Masit szimplán idiótának tekinteni, de így Masinak még amiatt is erodálódik a hitelessége, hogy a világ egyik fele szerint egyértelműen Verstappent tolta.
Érdekes az ítélet abból a szempontból is, hogy rögzíti, hogy a versenyigazgatónak lehetősége van eltérni a szabályoktól. Ugyanakkor azt is mondja, hogy a szabály értelmében „Safety Car in this lap” üzenet után KÖTELEZŐ behozni a biztonsági autót, tehát pont erre az egy dologra nem terjed ki a versenyigazgató általános eltérési joga… És ha pont akkor fut be egy néző a pályára, akkor is be kell jönnie a biztonsági autónak és mehet a verseny?
Nem lehet releváns érv az sem, hogy Hamiltonnak sokszor volt már mázlija, vagy idén Verstappent már többször büntették, „kijárt” neki ez a döntés. Egy hatóság ugyanis nem engedheti meg magának, hogy ilyen szempontok szerint mérlegeljen! Nem teheti meg, hogy az egyik pilótát „kompenzálja” múltbeli eseményekért, mert ezzel elveszti az objektivitását. Ismét focipéldával élve mit szólnánk hozzá, ha a Fradi minden bajnoki meccsét egy kiállítással kezdené, mert úgyis túl sokat nyertek az elmúlt három évben, vagy ha a Felcsút tizenkét játékossal állhatna ki, mert már kijár nekik egy bajnoki cím?
Nyilván ez most a Verstappen-szurkolókat nem érdekli, hiszen az ő kedvencük profitált ebből, de mi történik, ha egyszer az ő kedvencük ellen kezdik így alakítgatni menet közben a futam képét? Visszatért a Formula 1 az 1980-as évekbe, amikor sokszor az döntött a végső sorrendről, hogy ki mennyire van jóban a versenyigazgatóval?
Egy nagyon rossz precedens ítélet született, mert innentől a versenyigazgató felhatalmazva érezheti magát, hogy felügyelet és felelősség nélkül, a futam közben torzítsa a versenyzés szabályait. Már önmagában az, hogy ennek a lehetősége felmerül, borzasztó káros a sport számára, pláne, ha esetleg a jövőben még több ilyen esetet látunk majd.
Félreértés ne essék, fordított helyzetben, ha Verstappen lett volna elől, és Hamilton érkezett volna mögötte friss gumikkal, ugyanennyire aggasztana a dolog, mert ezzel a Formula 1 sportértéke veszett oda. Nem az számít ugyanis, hogy ki nyert ezzel, és ki veszített. Hogy kit kompenzáltak, vagy nem kompenzáltak korábbi sérelmekért. Hogy ki érdemelte meg, és ki nem.
A versenyigazgató, mint jogalkalmazó HATÓSÁG egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy ilyen kétes megítélésű döntésekkel ennyire egyértelműen beleavatkozzon a futam, vagy pláne a világbajnokság kimenetelébe! A legjobb, amit tehettek volna, hogy passzivitásba menekülnek, és feddhetetlen szituációt teremtenek. Vagy leintik pirossal a futamot és utána hagyják őket versenyezni még 3 kört azonos gumikon, vagy hagyják becsorogni a mezőnyt SC mögött. Egyik esetben sem lett volna jogi alap megkérdőjelezni a versenyirányítás hozzáértését és pártatlanságát. Így viszont sajnos igenis van.
Nagyon kíváncsi leszek, hogy az FIA Fellebbviteli Bírósága alaposabban megvizsgálja-e a kérdést, és milyen ítéletet fog hozni.
TLDR:
A Mercedes abból indult ki, hogy ha mindent a korábbi gyakorlat szerint csinálnak, nem lesz újraindítás, de Masi ezt keresztülhúzta. Jogilag a stewardok megtalálták, hogy miért lehetett szabályosnak tekinteni Masi akcióját, ez viszont életveszélyes precedenst teremtett, mert ezek után bármikor újra élhet a lehetőséggel, ha úgy tartja kedve. Ezentúl erre a döntésre mutogatva bármikor belenyúlhat a verseny állásába.
Nem az a baj, hogy Max nyert, hanem hogy a versenyirányítás a korábbi eljárást felrúgva ennyire egyértelműen belenyúlt a futam kimenetelébe, így a pártatlansága és az objektivitása is örökre megkérdőjeleződött.”
"Én próbálnék tényekkel és szabályokkal érvelni"
Aha, miközben a saját szubjektív véleményed alapján állítod be szabálytalannak ami neked nem tetszik...
"Nem veszed észre, hogy az egész indoklásod szubjektív. Mi az, hogy Sainznak esélye sem lett volna? Jogot tanulsz? Az oviban?"
Tusos a bíró is szubjektíven dönt bizonyos helyzetekben, ha annyira nagyokos vagy ezt is tudnád, mert nem minden jogág esetében vannak feketén-fehéren leírt kőbe vésett elvek, de te annyira nagyokos vagy, hogy hiába én járok jogra, te mindenkinél nagyokosabb akarsz lenni, hiába mondják mások is, hogy el vagy tévedve.
Tw mit akarnál elérni egy bíróságon? Nem fogod fel, hogy NEM VENNÉ EL egyetlen bíró sem a vb címet maxtól, mert a bíró erkölcsi szempontokat is kb. annyira vesz figyelembe, mint jogi szempontokat. Mellesleg ez nem olyan, mint a büntetőjog pl, amiben le van írva, hogyha ezt meg azt csinálod, az milyen bűncselekmény, és milyen szankcióval jár, ezek diszpozitív rendelkezések, itt eltérés megengedett, és a jogszabályoktól való eltérést pont maga a jogszabály teszi lehetővé, ez olyan, mint a polgári jog nálunk pl. Hiába le van írva pl., hogy egy vállalkozási szerződés milyen formai követelményekkel rendelkezzen, biztosítja egy szakasz azt a kiskaput, hogy a felek közös megegyezéssel bizonyos részletelben eltérhetnek a leírtaktól.
Meg a bíró számos kérdésben olyan dolgokra kényszerül önálló döntést hozni, amit jogszabály konkrétan nem rögzít, ilyenkor bizony a saját szubjektív erkölcsi meggyőződésére van utalva. Meg tudod vannak a bírói ítélethozatalt befolyásoló pszichikai tényezők is, amik nem láthafó folyamat, de befolyásolja az ítéletmeghozatalt, illetve a média és a közvélekedés nyomása is fontos tényező, hiába nem beszéknek erről. Attól mert te mindenkit megkérdőjelezel, annyira nagyokos vagy, én még ezt tanulom és tudom mit beszélek, de látszik hogy már csak személyeskedni tudsz.
Amit Masi csinált, az hogy nem tetszik neked, és sokaknak, meg pár szakmabelinek, az bizony szubjektív dolog ugyanúgy, mivel NEM SZEGTE MEG egyértelműen a jogszabályt, mivel az biztosít neki lehetőséget, hog bizonyos helyzetekben megítélése szerint eltérhet tőle.
Még egyszer megkérdezem, bár veled olyan vitázni, mint galambbal sakkozni. Szerinted mi történne egy rendes bíróságon? Mit vársz, hogy elveszik a címet Maxtól?
Elárulom neked, hogy ha szabálytalanságot állapítanának meg, akkor sem vennék el, ezt kb. ki merem jelenteni. Ha tényleg szabálytalanság történt,és be tudják bizonyítani, hangsúlyozom, HA, akkor is max megállapítanák a szabálytalanságot, kapna egy komoly bírságot az FIA, Masi távozna, a világbajnokot pedig továbbra is úgy hívnák, hogy Max Verstappen, mivel nem ő döntött a versenyigazgató helyett, ő erről nem tehet, élt a lehetőségével, amit kapott, és több 100 millió ember emlékezetébe beleivódott az eset, hogy világbajnok, minden hivatalos helyen egyből közzétették, a sportra való tekintettel innen címet erkölcdileg már semelyik bíró nem venne vissza, ebben hiába fogsz még 50x vitatkozni értelmetlen módon, nem véletlen nem is fellebbeznek....
Ja, ezt a hosszú sz.rt most olvasom, amit idéztél, látom benne van ez a cikázás rész is Verstaplentől. Eleve csak figyelmeztetés járt volna ezért is, mert ez első eset volt, de ennek a jogásznak az ezzel kapcsolatos további érvelésével megint csak az a baj, hogy jóslatokba bocsátkozik, hogy "ha nem lett volna cikázás, Hamilton visszaelőzte volna". Ezt nem tudhatja, erre tényleg nwm lehet alapozni egy érvelést, mert sehol nem állja meg a helyét. Hidd el, a legjobb jogász, akit a Merci magával vitt, nem vélelten nem is próbált meg erre hivatkozni. Max semmi szabályt nem szegett az egész futamon, a cikázás minden esetben először csak figyelmeztetést von maga után, ez tényleg így szokott történni mindig. Szóval erről ennyit. Ennyi erővel akkor én meg monsok egy jobbat, ami szintén ekkora jóslat, mint ez az érvelés, de legalább jogos az eleje: az első körben az egyenes végén Max bevetődése teljesen szabályos volt (még a brit kommentátorok szerint is), mert Hamilton kívül volt, tehát ilyen esetben fel kell adnia a pozícióját, ha vapaki bevetődik mellé, és úgy viszi végbe az előzést, hogy a pályán marad. Max nem hagyta el a pályát, a kanyar csúcspontjánál a döntő pillanatban pedig Hamilton előtt volt, Hamilton a sikánt átvágva előzte vissza oly módon, hogy nagyobb különbséggel tért vissza a pályára, mint amekkora az elözés előtt volt köztük. Ezért Verstappen előző héten 5 mp büntetést kapott. Ha Hamilton is megkapta volna, akkor eleve Verstappen nyert volna SC mögötti befutással is. Na ugye, hogy már innen is nézhetjük a dolgokat! Ha már ennyire jogászkodunk.
A másik meg, hogyha ott nem is kap büntetést Hamilton, de visszaengedi Verstappent, hiába a motorérő, láthattuk, hogy Perez ellen meddig szenvedett vadiúj abroncsokon a 20 körös szuperlágyakkal szemben. Simán lehet az is, hogyha visszaengedi maga elé Verstappent, akkor végig tartani tudta volna Hamiltont maga mögött, mint USA-ban tette, és ő nyert volna, de ez a jóslás része a dolognak, ami kb. annyira releváns mint ez a jogászi érvelés.
Részemről a téma itt lezárva. A Merci nem fellebbezett, egyetlen bíróság sem vette volna el Verstappen egyébként megérdemelt vb címét, mivel
-nem ő tehetett a döntésről
-ő haladt át a célvonalon először, nincs ilyen, hogy "ha ez lett volna, ha az"
-az f1 hivatalos oldala szerint is ő volt idén a jobb
-a csapatvezetők szerint is ő volt a jobb
-a számok alapján is ő volt a jobb (több futamgyőzelem, több dobogó, több kör az élen, mint mindenki másnak együttvéve)
-már rég bajnok lett volna kiütések, meg balszerencse nélkül.
Bizony bármennyire is erőlködsz, ha emiatt bármelyik bíróság felelősségre is vonta volna a sportigazgatót, a vb címet ezen okok miatt a bíró akkor is meghagyná Verstappennek, mert nem ő tehet az egészről, de őt intették le elsőnek, és erre a "HA nem így döntenek, nem ez az eredmény" érvelés nem állja meg a helyét, és utólag emiatt nem vehetnek el vb címet, ami már megtörtént.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!