Mi értelme annak, hogy Isten szabad akaratot ad, majd megszabja, hogyan élj? Ez ellentmond egymásnak.
"Szabad akaratodból hoztad meg a döntést, hogy nem imádod. A tetteinknek viszont következményei vannak, amiért vállalni kell a felelősséget."
Ez talán még igaz is lenne, ha a "szabad akarat" forrása és a kötelező imádat tárgya nem egy és ugyanaz a dolog lenne. De így, hogy az, aki a "szabad" akaratot adja fenyeget/kényszerít, hogy őt imádd, korlátozza a szabadságod. Valójában nem beszélhetünk szabad akaratról, mert ha elhiszed, hogy a fenyegetés megalapozott, akkor a félelmed korlátozza a döntéseidet/lehetőségeidet.
Ha úgy fogjuk fel a szabadság fogalmát, ahogy Te is, akkor lényegében a börtönbe zárt elítélt is "szabad", hiszen sétaidőben szabadon mozoghat a számára kijelölt helyen, és a szabad akarata is megvan, ha netán szökni szeretne, megteheti, csak hát ugye nagy valószínűséggel le fogják lőni, amikor megpróbál átmászni a kerítésen!
De csak ismételni tudom saját magam: tízparancsolat: "Uradat istenedet IMÁDD és csak neki SZOLGÁLJ". A szolga nem szabad. Nincs ezen mit szépíteni, és ez csak egy csepp a Bibliát átitató hazugságok tengerében...
"Szabad akaratodból hoztad meg a döntést, hogy nem imádod"
Gyakorlarilag sosem hoztam ilyen döntést. Ha valakinek a létezésében nem tudok hinni, akkor eleve nem létezik számomra lehetőségként hogy imádjam-e vagy sem.
Másrészt mivel a kereszténység alapján az egész világot Isten teremtette, nincs értelme annak az egyszerűsítésnek, hogy a kérdésem a következmények létezéséről szól. Ugyanis ha valaki egyedüli teremtő, akkor ő dönti el, hogy mi létezhet és mi nem. Például a kárhozat sem kellett volna hogy létezzen már eleve, csak Isten tartotta valamiért jó ötletnek hogy ezt is megalkossa büntetésképp, ha valaki nem úgy táncol ahogy ő fütyül. Plusz az még hagyján hogy eleve megteremtette a kárhozatot, de ha egyes döntések számára annyira elfogadhatatlanok, hogy kárhozatra küldi az embert miattuk, akkor eleve miért alkotott egy olyan világot, ahol ezek a döntések létező lehetőségek?
Ennek a logikátlanságáról szól a kérdés.
"A szolga nem szabad."
Senki sem mondta, hogy szabad. Te döntöd el, hogy mi akarsz lenni: szolga vagy szabad. Ez szabad akarat. Szerintem ez eléggé világos.
Nem hívőként is fel lehet fogni, de úgy látszik nem megy mindenkinek.
"félelmed korlátozza a döntéseidet/lehetőségeidet"
Nem igazán korlátoz. Az ember ilyen szempontból eléggé kreatív. De az alaptermészetet nem lehet csak úgy megváltoztatni.
"Ugyanis ha valaki egyedüli teremtő, akkor ő dönti el, hogy mi létezhet és mi nem. Például a kárhozat sem kellett volna hogy létezzen már eleve"
De igen, kellett. Ha nem létezik kárhozat, akkor nincs értelme a szabad akaratnak. Mellesleg a kereszténységben ez az egész tudtommal annyit takar, hogy nem lesz örök életed. Tehát nem fogsz szenvedni miatta, mert nem is fogsz létezni. Ezért lehet-e kárhozatnak nevezni? :D
"hogy kárhozatra küldi az embert miattuk, akkor eleve miért alkotott egy olyan világot, ahol ezek a döntések létező lehetőségek?"
Ez megint nem logikátlanság, de képtelen vagy megérteni. Azért létezik a lehetőség, mert szabad akaratod van. Nem kell hinned semmiben. A büntetést azért kapod, mert rosszul döntéttél. Ez megint eléggé világos. Az emberi törvények is így működnek: lehetőséged van lopni, ölni, stb., csak nem tanácsos, mert akkor az egész életed a rácsok mögött töltöd. Akkor az emberi törvényeknek sincs értelme?
"Akkor az emberi törvényeknek sincs értelme?"
Dehogynem, ugyanis az ember nem alkotta a világot, csak alkalmazkodhat hozzá, ezt jobb híján törvémyekkel teszi.
De egy teremtő, aki teremt egy világot teli rossz lehetőségekkel, amikért aztán külön büntet, ahelyett hogy eleve egy jó világot teremtene ahol nincs miért büntetni, ez már igencsak logikátlan.
"De igen, kellett. Ha nem létezik kárhozat, akkor nincs értelme a szabad akaratnak"
Miért ne lenne?
Ha adok neked csokit, szendvicset, gyümölcsöt, és ezek közül szabadon választhatsz, akkor nincs értelme a szabad akaratodnak?
Vagy tegyek úgy mint a keresztény Isten, adjak neked csokit, szendvicset, gyümölcsöt és hamburgert, de úgy hogy közben utálom a hamburgert, és kinyírlak ha azt mered választani? Akkor eleve minek teremtem meg lehetőségként a hamburgert, érted?
73%-os
Itt látszólagos szabad akaratról van csak szó. Szabadnak szabad, de nem valódi. Ugyanis ez az a helyzet, mint ha valaki pisztolyt fog a fejedhez és követeli a tárcádat, amit ha nem adsz oda fejbelő. Persze van szabad akaratod és csinálhatsz úgy, hogy nem adod oda, csak nem tanácsos ugye.
De ez nem valódi szabad akarat, mert van rajtad egy kényszer, a rabló tulajdonképpen ráderölteti az ő akaratát, mert ki az, aki inkább meghal, minthogy a tárcáját odaadná, nem?
Mégegyszer mondom, ez csak látszólagos szabad akarat a részedről, nem igazi.
Ez korrekt eljárás szerinted?
"Senki sem mondta, hogy szabad. Te döntöd el, hogy mi akarsz lenni: szolga vagy szabad."
Ebből az aspektusból nézve: ha szabad akarsz lenni, elkárhozol, mert "isten" szolgának szánt. Ha EZ a szabad akarat, akkor nem igazságos!
"de úgy látszik nem megy mindenkinek"
Igen, hozod a vakhitűek formáját, nem vagy tisztában még alapvető fogalmak jelentésével sem...
"Ha nem létezik kárhozat, akkor nincs értelme a szabad akaratnak."
Csakhogy Isten elvileg mindenható, tehát minden felett áll, mindentudó és időtlen. Nem tűnik túl igazságosnak, hogy az egyes lelkekről már a teremtése pillanatában tuja, hogy a kárhozatra teremtette őket (mivel az idő felett áll, független az időtől és mindentudó).
"Tehát nem fogsz szenvedni miatta, mert nem is fogsz létezni."
Tehát a szolgákat megtartja, akik pedig élnek a szabadsággal, azokat eltörli. Értelmetlenség, mert előre tudja, hogy ki lesz szabad és ki nem, ha szolgák kellenek neki, akkor csak szolgákat teremtene.
"A büntetést azért kapod, mert rosszul döntéttél."
Úgy születünk, hogy nem vagyunk tudatában Isten akaratának. Ha olyan környezetben élünk, ami nem biztosít lehetőséget a szabályok megismerésére, akkor eleve esélytelenek vagyunk "jó" döntéseket hozni. Ha ezért életed után büntetést kapsz, akkor az igazságtalan! Ha egy gyermek fiatalon elhalálozik, potenciálisan kevesebb rossz döntést hozhat, mint egy aggastyán egész élete során, tehát könnyebb megítélés alá kerül, mint az, aki "szerencsésen" pár évtizeddel tovább él. Végül is "csak" az örökkévalóság a tét, nem probléma, ez szerinted így biztosan igazságos...!
"Az emberi törvények is így működnek"
Csakhogy a törvényekre felhívják a figyelmed és egy egy ország/társadalom keretein/területén belül EGZAKT módon vannak definiálva!!! Nem kell hit hozzá, hogy elfogadd, viszont a bibliai önellentmondások elfogadásához alapvető követelmény a vak hit. Olyan, mintha az almát hasonlítanád a banánhoz...
Feladom...
Ha valaki nem hajlandó a következményeket vállalnib helyette Istent vádolja a saját döntései miattb azzal nem tudok mit kezdeni...
"Ha EZ a szabad akarat, akkor nem igazságos!"
Pontosabban szerinted nem igazságos. (Bár nem teljesen értem, hogy miért kéne igazságosnak lennie.)
"nem vagy tisztában még alapvető fogalmak jelentésével sem..."
Nektek sem megy túlságosan jól, mert eddig csak a másik szavának a kiforgatása jött elő. Viszont szerintem ti sem teremtettétek a világot, ezért nem igazán van alapotok arra, hogy megmondjátak, hogy mi az igazságos.
"nem tűnik túl igazságosnak, hogy az egyes lelkekről már a teremtése pillanatában tuja, hogy a kárhozatra teremtette őket"
Megint az igazságossággal jössz, de csak emberi mércével gondolsz rá. Ha az emberi törvények nem jó példák, akkor az emberi igazságosság sem. Lehet egy istennek teljesen más az igazságos, esetleg magasról tesz rá.
A gazellának sem tűnhet igazságosnak, hogy az oroszlán levadássza, hogy a családja életben maradjon. Az oroszlánnak meg igazságos, mert ő meg életben akarja tartani a kölykeit.
"Tehát a szolgákat megtartja, akik pedig élnek a szabadsággal, azokat eltörli. Értelmetlenség, mert előre tudja, hogy ki lesz szabad és ki nem, ha szolgák kellenek neki, akkor csak szolgákat teremtene."
Előre tudja, a szolga viszont nem tudja előre. A szolga miatt így megint nem mindegy. Hiszen a szolga szabad akaratából lett szolga.
"ez szerinted így biztosan igazságos..."
Nem, nem az. De még mindig nem magyaráztad el, hogy miért kéne bárminek is igazságosnak lennie és mindenkinek mindenben megfelelni.
"aki inkább meghal, minthogy a tárcáját odaadná, nem?"
Nem, ez egy rossz példa. Attól, hogy nem tartod be, ami le van írva, még nem fogsz meghalni. Ugyanúgy leélheted az életed.
"Ez korrekt eljárás szerinted?"
:D Ez remek. Panaszt teszek majd Szent Péternél vagy az ördögnél, ahogyan odaértem. Elkérem a panaszkönyvet és beleírok valami nagyon csúnyát majd, ígérem.
"Vagy tegyek úgy mint a keresztény Isten, adjak neked csokit, szendvicset, gyümölcsöt és hamburgert, de úgy hogy közben utálom a hamburgert, és kinyírlak ha azt mered választani?"
Senki sem nyír ki. Megint egy rossz példa.
"egy jó világot teremtene ahol nincs miért büntetni"
Ez meg már milliószor le lett írva. Ásít.
"Senki sem nyír ki. Megint egy rossz példa."
Ha az örök élet helyett megsemmisülésre ítél, azzal miért ne nyírna ki?
"Ez meg már milliószor le lett írva. Ásít"
Akkor egy Ctrl+C, Ctrl+V is elég.
"Ha valaki nem hajlandó a következményeket vállalnib helyette Istent vádolja a saját döntései miattb azzal nem tudok mit kezdeni"
Itt épp Isten értelmetlen döntéseiről van szó. Ne az ember vigye már el a balhét csak mert Isten nem volt képes egy olyan világot teremteni, ami úgy működik ahogy ő szeretné.
Ha ő teremtett, akkor engem speciel pont szkeptikusnak teremtett, azaz egyszerűen nem tudok komolyan venni semmit ami nem bizonyítható. Ha emiatt büntet a kárhozattal, az gyakorlatilag azt jelenti hogy a saját hibájáért büntet engem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!