Antropomorf /nem antropomorf?
Már jó páran érveltek úgy a gyk-n ,hogy Istenre nem lehet antropomorf jelleget húzni.Persze csúnya dolog kiemelni két mondatot a Bibliából a teljes ismerete nélkül,de azért mégis megteszem:
26.És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.
27. Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.
Gondolom képletesen kell érteni ,ezért érdekelne ,hogy ti hogyan értelmezitek a fenti sorokat. Mellesleg az is furcsa ,hogy Isten többes számban beszél.
Vélemények?
(Hozzáteszem egyedül csak a kíváncsiság hajt,szóval no offense.)
"az is furcsa ,hogy Isten többes számban beszél. "
A Szentháromság Egy Isten híveinek nem furcsa.
Egy Isten van Három személyben.
-Atyaisten
-FiúIsten
-SzentlélekÚristen.
- Nem biztos, hogy értem a kérdésedet.
-Antropomorfizmus. Csak a kreatúrára (teremtmény)jellemző.
(idő, tér,teremtettség, nemiség, ugyanis ezek is teremtettségek.
- A transzcendensben nincs idő és tér. Csak örökkévalóság és létállapot.
"A Szentháromság Egy Isten híveinek nem furcsa.
Egy Isten van Három személyben."
Ajjj, első válaszoló vagyok, azért látom nagy a sötét. Az Ószövetség megírásakor hol volt még szó szentháromságról? Sehol. Konkrétan csak 313-ban fogadták el ezt a tant, előtte szó sem volt róla, főleg nem a világ teremtésénél.
A többes számról tartom a véleményem: a középkorban megszokott formula volt a többes számú beszéd a főnemeseknél, uralkodóknál, ezért csak abból a korból származó Bibliákban lehet többes számban.
Nem olvastam, de biztos vagyok benne, hogy az ókori tekercseken semmiféle többes szám nincs.
ha valamiről csinálsz egy festményt, képet, hologramot, szobrot, akármit, attól annak a dolognak a tulajdonságait nem húzhatod rá az eredeti dologra. ez csak fordítva működik.
mert a csinált dolog olyan ugyan, mint akiről csinálva lett, de akiről/akiből készült, az jóval több is lehet, tehát nem pont ugyanolyan mint a csinált.
ha igaz lenne oda-vissza, akkor ugyanaz lenne a két dolog.
pl. a szobor is tudna beszélni, meg járkálni, mint az alany, akiről mintázták.
nem tudom, ez így elég kusza lett. de ez a lényege.
Legalább az egyik része világos most(hogy miért beszél T/1). Köszönöm
Antropomorfot elég szabados felfogásban értettem. Pontosítok akkor a kérdésen (lehet elveszti így az értelmet)
Miben hasonlítunk mi Istenre?
Csak annyit jegyeznék meg, hogy a Bibliában Elóhim van eredetileg, ami többes számot viselő alak, vagyis eredetileg is többesszámban beszélnek Istenről (Istenekről) és Isten is így "beszél" magáról: "Teremtsünk embert..."
Hallottam olyat is, hogy tényleg többen voltak/vannak, valamiféle magasabbrendű lények, akiknek már fizikai formájuk nincs is...Hát nem tudom...mindenesetre furcsa...
1,3- nak !
Az lehet, hogy az ószövetségben nem volt szentháromság, de isten ill. a szentháromság nem azóta létezik, amikor azt papírra vetették. Ő tudta magáról, ezért jogosan fogalmazott többes számban.
Úgyhogy inkább a te logikáddal van a baj, és persze mindjárt sötétezel. Gondolom ateista vagy.
Szerintem a te elgondolásod, és a szentháromságról íróé is lehet igaz, függően attól, hogy milyen a hitünk. Persze ha abból indulsz ki, hogy istent a bibliával az ember teremtette, akkor erre az eredményre juthatsz amit írtál.
"Miben hasonlítunk mi Istenre?"
Az ember Istennek köszönheti eredetét, akárcsak a többi lény
Ő a teremtés koronája, sokkal kiválóbb teremtmény, mint a többi lény: ezt a leíráson és az embernek adott utasításon kívül abból is látjuk, hogy az ember teremtése nem legyen-szóval történik, hanem három ízben az Isten által végbevitt teremtésről tesz említést a szöveg (1,26-27).Isten saját éltető erejét leheli az élettelennek alkotott emberbe (2,7)
Az embert saját képére és hasonlatosságára teremtette Isten, és ezt kapcsolatba hozza azzal a paranccsal, hogy vesse uralma alá az egész természetet.
Istennek különleges szándéka volt az ember megalkotásánál, többnek akarta ôt, mint a világ egyéb teremtményeit.
Az ember Isten képmása, tehát Isten hatalmát képviseli, amikor uralma alá hajtja a természet lényeit és erőit.
Minden életet Isten ajándékának tart a Biblia, de csak az emberrôl lehet elmondani, hogy életét közvetlenül kapta Istentôl, aki a szemléletes elbeszélésben az élettelen ember orrlyukán át fújta azt bele. Az embernek ez a kivételezettsége valószínűleg a többi teremtmény fölötti kivételes helyzetét kívánja hangsúlyozni.
Az ember teremtésének elsôdleges mondanivalója, hogy nem mindig létezett ember a földön. Létezését Isten teremtôi beavatkozásának köszönheti, teremtése egyben olyan szövetségkötés, amely a jövôre utal, mert a föld meghódítása során általa akarja áldásában részesíteni Isten az egész természetet.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!