Nőemberek! Hogyan vélekedtek arról, hogy a nőket a biblia barbár módon háttérbe helyezi, mintha nem lennének említésre méltó teremtmények?
Csatlakozom a 112-es válaszolóhoz. :)
Egy hosszabb magyarázat, már egy másik kérdéshez beírtam; de hátha itt is érdekel valakit. :)
1. "Nincs tehát most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik Jézus Krisztusban vannak..." (Róma 8:1);
"A Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert bizony ti mindnyájan egyek vagytok a Messiás Jézusban." (Galata 3:28)
Ezekkel az igeversekkel nagyon ellentétben állnak a szövegkörnyezetből kiragadott, a nők rovására emlegetett igeversek. Pedig nem lehet ellentmondás... Mivel Jézus Krisztus az Isten Igéje, ha a Szentírás bármely része látszólag ellentmond az Ő földi szolgálatának, akkor azt félreértették, rosszul értelmezték vagy tanították.
A helyes értelmezéshez figyelembe kell venni a történelmi hátteret, azt a kort és a körülményeket, amelyben ezek a részek íródtak.
2. "Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal. A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben." (1. Timóteus 2:11 – 12)
2. 1 Pál ezt Timóteusnak, az efézusi gyülekezet pásztorának írta. Efézusban Diana-kultusz volt; ebből a háttérből jöttek nők is a gyülekezetbe.
2. 2 Az angol King James fordításban van egy kulcsszó, ami a magyarból kimaradt: "Let the woman learn in silence with all subjection." Azaz: Engedjétek, hogy a nő tanuljon... (11. vers) Tanulni pedig csak csendben és teljes alázatossággal lehet, merthogy ezek a módhatározók a tanulásra vonatkoznak, annak bővítményei, nem az alanyéi. A rend fenntartása volt szükséges ahhoz, hogy a jelenlevők tanulhassanak; Pál nem alkotott olyan tantételt, hogy az asszonyok nem beszélhetnek a gyülekezetben, ill. nem tartotta az asszonyokat alacsonyabb rendűeknek.
2. 3 Mivel még csak akkor tanultak, ezért mondta Pál, hogy ne engedjék meg ezeknek az asszonyoknak, hogy tanítsanak, mert még nem ismerik eléggé a Szentírást. Hasonló helyzetű férfi sem taníthat, hiszen annak is feltételei vannak. Isten nem személyválogató. (Apostolok Cselekedetei 10:34)
2. 4 A nagytudású női tanítók egyik példája Fébé, aki a kenkhreai gyülekezetben bizonyára vén, vezető és tanító volt (Róma 16:1).
Pál a Róma 16:2-ben azt írta róla: "sokaknak lett pártfogója, nekem magamnak is". A "pártfogó" szó az eredeti görög szövegben a prostatis, amely a proistemi görög szó nőnemű alakja, jelentése: "elöl állni, elnökölni".
2. 5 Az uralkodás önzést hatalmaskodást, zsarnokságot jelent. Az asszonyoknak nem szabad önző uralmat gyakorolniuk a férfiak felett, ám hasonlóképpen az Újszövetségben nem látunk példát arra sem, hogy a férfiaknak megengedett lenne, hogy önző uralmat gyakoroljanak az asszonyok felett.
Az Éden kertjében, az egyetlen olyan helyen, ahol Isten tökéletes akaratát megtaláljuk, Isten a férfinak és a nőnek egyetlen terület fölött nem adott uralmat: egymás fölött. A kertben az asszony is és a férfi is saját maga döntött. Mindketten tévedtek, de Isten megengedte mind a nőnek, mind a férfinak, hogy saját akaratukkal éljenek. Az egész föld felett uralmat kaptak: az ég madarain, a földön mozgó élőlényeken és a tenger halain (1. Mózes 1:28), de egymás felett nem kaptak uralmat. A bűnbeesés előtt a férfit és a nőt Isten egyenrangúnak teremtette.
3. "... az asszonyok hallgassanak a gyülekezetekben, mert nincs megengedve nekik, hogy beszéljenek, hanem engedelmeskedjenek, ahogy a törvény is mondja. Ha pedig meg akarnak tudni valamit, otthon kérdezzék meg a férjüket, mert illetlen az asszonynak a gyülekezetben beszélnie.
Vajon tőletek indult ki az Isten igéje, vagy egyedül hozzátok jutott el? Ha valaki azt tartja magáról, hogy próféta vagy Lélektől megragadott ember, tudja meg, hogy amit nektek írok, az az Úr parancsolata. És ha valaki ezt nem ismeri el, az ne ismertessék el. Ezért, testvéreim, törekedjetek a prófétálásra, de a nyelveken való szólást se akadályozzátok. Azonban minden illendően és rendben történjék." (1. Korintus 14: 34 – 40)
3. 1 Pál korinthusiakhoz írt levele válasz a gyülekezet levelére, amelyben számos kérdést tettek fel különféle témákkal kapcsolatban, és arra is utaltak, hogy szerintük hogyan kellene a dolgoknak lennie. Pál gyakran megismételte a kérdésüket vagy véleményüket mielőtt válaszolt volna. Az 1. Korinthus 7-ben Pál ezt mondja: "Amikről pedig írtatok, azokra ezt válaszolom..."
Itt az első mondat az idézet, tehát ez a korintusiak téves elképzelése volt, nem Pál szava. Az általuk hivatkozott törvény pedig nem a mózesi törvény (abban nincs ilyen rendelkezés!), hanem a Babiloni Talmud, mely egyrészt csak különféle magyarázatok gyűjteménye, másrészt a babiloni fogság idejéből származott, ráadásul a misztériumvallások környezetéből.
3. 2 Pál válasza így kezdődik: Vajon tőletek indult ki az Isten Igéje...
Hiszen Pál soha nem tanított nekik ilyesmiket, ezért korrigálta a helytelen gyakorlatot. Amit ő írt, az az Úr parancsolata. A rendet hangsúlyozta, nem a nemi különbségeket.
3. 3 Jézus sem tett különbséget soha a nemek között, a nőkkel mindig szeretetteljesen bánt. Ő azt tanította, hogy követői szeressék egymást, bármiféle megkülönböztetés nélkül.
Mindezek alapján döbbenetes és elszomorító, hogy évszázadokon keresztül helytelen és káros módon sokan visszaéltek Isten beszédével. Ideje lenne már mindenhol rendet rakni e témakörben.
Üdv. :)
Nem olvastam mindent végig. Kérdező, röviden válaszolnék, ha tényleg érdekel a válasz: Az ókorban a biblia azon kevés művek közé tartozott amely kinyilatkoztatta, hogy férfi és nő egyenlő, hiszen az embert férfiúvá és nővé teremtette, majd azt mondta NEKIK és nem Ádámnak, hogy uralkodjanak a földön.
A Biblia több helyütt is utal rá, hogy Isten előtt nincsen személyválogatás. Az hogy az ókori zsidó társadalomban vagy akár a középkorban ez másként volt, nem a Biblia hibája, hanem az emberé. Jézus legtöbb követője nő volt. Mária szerepe kulcsfontosságú volt a Bibliában.
Sőt: A biblia szimbólumrendszerében a bölcsesség női princípium.
Miről is beszélünk?
Egy nőember, Éva lánya, ha úgy tetszik
1. Isten nem férfi. Ő felette áll a nemeknek.
2. Amikor a Szentírást írták, akkor a társadalom még férfiközpontú volt, és ez természetesen érződik rajta.
3. A nők említésre sem méltó teremtmények? Hitünk szerint a Szűzanya az egyetlen olyan ember, aki nem halt meg, csak elszenderült és Isten testestül-lelkestül megdicsőítette. Ezért, ha úgy tetszik, ő fölötte áll még a szenteknek is.
Vidiripi
"3. A nők említésre sem méltó teremtmények? Hitünk szerint a Szűzanya az egyetlen olyan ember, aki nem halt meg, csak elszenderült és Isten testestül-lelkestül megdicsőítette. Ezért, ha úgy tetszik, ő fölötte áll még a szenteknek is."
Magyarleány ezt honnan a búbánatból szedted?
Ha úgy tetszik felette áll a szenteknek?
Mi támasztja ezt alá?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!