Isten ha Örökkévaló és Végtelen, miért érzi szükségét 3 személyre osztódni?
Sziasztok,
egyszerűen nem tudom elfogadni a keresztény Isten-képet.
Teljesen irreális és logikátlan szerintem.
Ha van egy mindent átható, mindenható, mindentudó, magában TÖKÉLETES Isten, akkor mi szükség van rá, hogy magából 3 különböző személyt sugározzon ki?
Ha Önmagában tökéletes és János Evangéliuma szerint is Isten a Szeretet, akkor mi szükség van rá, hogy osztódjon és magában "skizofrén" módon több személyen keresztül szeresse Önmagát és ezáltal a világot?
Nem egyszerűbb lenne ( mivel Ő a Szeretet ) ha Egy Személyként "tevékenykedne" világunkban is?
I. u. 325-ös níceai zsinat óta van ez a Szentháromságos dogma. Állítólag az ókeresztények nem is hittek ebben, és Jézust is Isten egyik Fiának tartotta.
Ahogyan az Ószövetségben számos Próféta Isten Fiainak vallják magukat.
Jézus Istenségére mi a bizonyíték? Elizeus próféta ( jóval Jézus előtt ) halottakat támasztott fel, betegeket gyógyított. Akkor neki is Istennek kellene lennie.
Nagyon sok minden hibádzik a keresztény hitvallásban. Meg a sok gyülekezetben történő csodatétel, én még ismerősi körben sem láttam soha gyógyulást ima, a keresztény Istenhez való fohászkodás által.
Ellenben a keleti utakat járók ( meditáció, jóga ) esetében több ilyen csodát tapasztaltam ismerősi körben is.
37/F
Már kezdem érteni a lényeget!
Viszont amit nem értek, hogy pl. a hinduizmusban, szufizmusban ( Iszlám egy speciális, misztikus ágazata ) szerintük a személyes 'én' ( egó ) kioltásával, Istenné válhatunk.
Tehát feloldódik a személyiségünk, és a tiszta Létbe beleolvadva a Személyiség kihunyásával mi magunk is a Tiszta Lét-Tudat-Üdvösségé válhatunk.
A hindu upanisádok szerint: Tat Tvam Asi, Aham Brahmászmi. ( Te vagy Az, Brahman vagy/vagyok. )
Míg a keresztény tanok szerint sose következhet be az ember Istenné válása, csupán az Isteni természetben való "átistenülés" történhet meg.
Pl. a régi sivatagi atyák, és a hészükhaizmus ókeresztény ágaiban.
#31 A keresztény hagyomány fenntartja a teremtmény és Isten közötti végtelen különbséget. Ez az oka a különbségnek.
---
(Valószínűleg, aki lepontozott, a szentháromságtan alatt a szubordinacionizmust vagy az ún. szociális trinitarianizmust érti, pedig nem azonos vele. A szubordinacionizmus és az ún. szociális trinitarianizmus óhatatlanul triteizmushoz vezet.)
Én se tudok igazán azonosulni azzal, amit a keleti tanok hirdetnek, hogy minden Isteni természetű. Mármint, hogy mi is tapasztalhatjuk az "Én" Vagyok Isten állapotot. És itt az én alatt már a feloldódott személyiségű embert kell érteni, tehát ez az én már nem az egó.
Van is ilyen ismerősöm aki állítása szerint 2 éve realizálta magát, és csak azt tapasztalja, hogy "ÉN-Vagyok", és nincs rajta kívül semmi és senki. Minden ez az ÉN maradt nála.
Amikor azt mondjuk, hogy a szentháromság szerint Isten egy lényegű, de három személyben, az egy nagyon leegyszerűsített magyarázat.
Nem az Isten felosztásáról van szó. Istennek van szelleme, vagy lelke, ez a Szentszellem vagy a Szentlélek. Isten örökérvényű Igéje (görögül Lógosz) pedig testet öltött Jézus Krisztusként. De ha azt mondanánk, hogy Isten lelke nem Isten, vagy hogy Isten örökkévaló Igéje nem az Isten, akkor abból az következne, hogy Istennek nincs lelke, és nincs Igéje. Ha így tennének, pontosan azzal osztanának fel az egy és osztatlan Istent, de Istent nem lehet meghasítani mintha egy darab fa vagy egy kő lenne.
Tehát nem mi osztjuk fel háromfelé az Istent. Azok pedig akik azt mondják, hogy a Szentlélek az nem Isten, vagy hogy Isten örökkévaló Igéje nem Isten, éppen ők Isten csonkítói.
25#
Hogy ne lenne külön tudatuk?
"Atyám ne úgy legyen ahogy én akarom, hanem ahogy te"
Miért kérne ilyet Jézus, ha ugyanazt akarják?
#37 Jézus emberi lelkének van külön emberi akarata, külön emberi tudata, ez az emberi akarat van alávetve az Atyának. De most nem az emberi természetről, hanem a Szentháromságról beszélünk. Ami az egyházatyák óta a nyugati kereszténységben így néz ki:
Ha az isteni személyek közötti különbség nem a reláción és az eredésen, hanem három külön tudaton és akaraton alapszik, akkor az isteni egylényegűség megbomlik és már három különböző istenről beszélünk, és meghaladtuk a monoteizmust.
A szubordinacionizmus / szociális trinitarianizmus triteista tévút.
39-es válaszra:
Tehát Jézus emberi oldala imádkozott az Atyához? Viszont mikor emberre lett ugyanúgy működtek benne az isteni attribútumok ( pl. bűnök bocsánata, a gyógyítást hagyjuk, mert előtte számos próféta, Pl. Elizeus is támasztott fel halottakat az Ószövetségi írások szerint ).
Így is fura és érthetetlen, hogy imádkozhatott az Atyához és hogyan kérhette Őt. Hiszen Ő maga a megtestesülése által nem vesztett semmit elméletben istenségéből.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!