Zsidók! Miért beszél magáról többesszámban az Örökkévaló?
Az Elohim, az az Eloah többesszáma. Amikor Mózesnek az Isten bemutatkozik, akkor kimondja a nevét, és azt mondja, hogy Ő Jákob Elohimja, Izsák Elohimja és Ábrahám Elohimja. Ez "isteneink"-et jelent. Ezenkívül a teremtésnél is Isten többesszámban beszél magáról, amikor az ember megalkotásáról beszél.
Miért nem egyesszámban beszél magáról, ha Ő az egyetlen Isten?
Királyi többes, semmi pluszt
nem kell belelátni.
Az izraeli vagyok.
ÉL a héberben alapvetően ERŐ-t jelent. Ez igy VOLT valószinűleg több sémi nyelvben.
Ebből a szóból származik héberben Isten neve, mint "erők birtoklója", "erőkkel biró", az Elohim szóban a többes szám az erőkre vonatkozik. A zsidó Isten nem látható, nem megfogható, nem hús-vér, hanem erő, mai nemzetközi szóval energia. A világban működő összes erőnek egyetlen eredője.
Van olyan magyarázat is (ami nyelvtanilag helyes), hogy Elohim ő a mi istenünk.
Már azt is elmagyaráztam, hogy bár a zsidók nem, de más sémi népeknél a bálványoknak tulajdonitottak erőt, valószinűleg ezért jelenti arabul az él szó az istent.
Héberül az él bálványt jelent, többes száma élim, ami bálványokat jelent.
Még hozzáteszem:
Az él szó mint erő jelentés több személynévben is megjelenik, de módositva, pld ÉyaL. Természetesen nem lehetett embernek olyan nevet adni, ami túlságosan hasonlit Isten nevére.
A héber az él, élim szót bálványként értve a szomszéd népektől vette át.
#4.
Akkor most az Él bálványt jelent vagy erőt?
Eredetileg az ÉL szó héberül ERŐ-t jelent. Ebből származik az Elohim, "erők birtoklója" kifejezés, amit a zsidó istenre mondanak. Ez az eredeti héber.
De mint minden nyelvben, a héberben is vannak hasonló értelmű szavak, pld "hazak" az a testi erő, vagy "koach" a gravitációs erő.
És mint minden nyelvben vannak azonos alakú szavak is (pld magyarban a "dob"; dobja a labdát, ütős hangszer), igy előfordul az ivritben is. A környező népektől átvett szó, az él, aminek a többes száma élim, ennek semmi köze a zsidó istenhez, az bálványt jelent.
#6.
Az Eloah mit jelent?
A Bibliában nem hívják sehol Istent Élimnek?
Egyébként igaz, hogy a zsidók eredetileg többistenhitűek voltak rengeteg istennel és istennővel, és csak a babiloni fogság után imádtak egy istent, és politeista maradványok vannak ilyen téren a judaizmusban? Tényleg a zsidók igazából nem különböztek a kánaánitáktól, hanem egy kánaánita népcsoport volt, ugyanolyan bálványokkal, mint a kánaánitáknak? Ír valahol a Tóra, illetve Tanakh arról, hogy Ábrahám egyistenhitű volt?
Az izraeli vagyok
Nincs olyan héber szó, hogy Eloah. Biztos mert több szótárban, köztük az Értelmezési Szótárban is megnéztem.
Nem, a Tanachban sehol nem fordul elő az élim szó a zsidók istenére. Az élim szó kizárólag idegen népek által imádott bálványok jelzésére szolgál, és enyhén szólva nem pozitiv intonációval.
Kizárt, hogy a babiloni fogság előtt a zsidók többistenhitűek lettek volna. Minden régészeti lelet egyistenhitre mutat.
A Tórának jelentős fejezetei foglalkoznak Ábrahámnak a megértésével arról, hogy Egy az Isten, illetve Egyetlen Istenben való hitével.
Ábrahám sumér volt, Ur városából származott, a zsidók nem kánaániták.
#8.
Ez az oldal kevert össze, köszönöm, hogy akkor kiigazítottál! :-)
Egyébként a zsidók és a kánaániták között az egyiptomi áttelepülés és rabság előtt miért nem volt konfliktus? Vagy akkor még nem voltak az bálványimádó népek, amikor Ábrahám megérkezett Kánaán földjére?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!