Szerinted valós dolog a szentháromság? Miért hiszel vagy nem hiszel benne? Elmagyarázod?
Nem az.
Mert ha tényleg az lenne, akkor nem különbőző képességü és értelmű lények lennének a "részt vevői". Is egy időponttol lennének.
"kinyilatkoztatás része" LOL
Csak nem te is azt képzeled, hogy a Biblia "Isten szava"!?
No elmész a ...!
A Biblia tanítása szerint az istenségben többszemélyűség van,
és ez a többszemélyűség az egyetlen Isten egysége.
Ez a többszemélyűség a Szentháromságra korlátozódik, vagyis három személynél sem több,
sem kevesebb nem szerepel benne.
A. Az istenség Szentháromsága az Ószövetségben
Az Ószövetségben abból látjuk, hogy Isten valójában Szentháromság, hogy csakis három
személyt neveznek Istennek, és háromnál több személyt soha nem látunk együtt.
1. Ézsaiás 42:1
Ímé az én szolgám, a kit gyámolítok, az én választottam, a kit szívem kedvel, lelkemet adtam ő
belé, törvényt beszél a népeknek.
Az első személy maga a beszélő,
amit az én személyes névmás használatából láthatunk. A második személy a beszélő szolgája,
Jehova szolgája. A harmadik személy pedig Isten Lelke. Íme egy Írásrész, ahol három és
csakis három személy látható, sem kevesebb, sem több.
2. Ézsaiás 61:1
Az Úr Isten lelke van én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr, hogy a szegényeknek örömöt
mondjak; elküldött, hogy bekössem a megtört szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak
szabadulást, és a megkötözötteknek megoldást.
A második példa is csak három egyént említ: Jehovát, az Urat; Jehova, az Úr Lelkét; és a
beszélőre utaló rajtam szót: Az Úr (Jehova) Isten lelke van én rajtam. Itt is három személyt
látunk, és nem többet.
3. Ézsaiás 63:7-14
Az istenség hármasságának harmadik ószövetségi példáját Ézsaiás 63:7-14 összefüggésében
látjuk, ami a kivonulás összefoglalója. Ennek a résznek a szövegösszefüggésében három és
csakis három személy kerül említésre. Az egyik személyt például a hetedik versben látjuk: Az
Úrnak kegyelmességeiről emlékezem, az Úr dicséreteiről mind a szerint, a mit az Úr velünk
cselekedett; az Izrael házához való sok jóságáról, a melyet velük cselekedett irgalma és
kegyelmének sokasága szerint.
A hetedik vers az Úr (Jehova) nevű személyre utal. Ebben az esetben Jehova Isten, az Atya.
A második személyiséget a kilencedik vers említi: Minden szenvedésüket Ő is szenvedte, és
orcájának angyala megszabadítá őket, szerelmében és kegyelmében váltotta Ő meg őket,
fölvette és hordozá őket a régi idők minden napjaiban.
Ebben a részben a második személyiség orcájának angyala. Ő Jehova Angyalával azonos, aki
magának Jehovának a nevével bír. Vegyük észre a kilencedik versben, hogy ez az angyal
felelős azért, hogy megmentse és megszabadítsa őket.
A harmadik személyiség a Szentlélek, akit három különböző alkalommal említenek. Először a
10. versben: Ők pedig engedetlenek voltak és megszomoríták szentségének lelkét.
Másodszor a 11. versben: Hol van, a ki belé adá az ő szentséges lelkét?
S harmadszor a 14. versben: Mint a barmot, a mely völgybe száll alá, nyugodalomba vitte őket
az Úr lelke: így vezérletted népedet, hogy magadnak dicső nevet szerezz!
Ebből a részből világosan kitűnik a három személyiség. Nincs háromnál kevesebb, sem annál
több személyiség.
4. Ézsaiás 48:12-16
Az istenség hármasságának negyedik ószövetségi bizonyítékát Ézsaiás 48:12-16
szövegösszefüggésében látjuk. 12-14a versek: Hallgass rám Jákób és Izrael, én elhívottam, én
vagyok az első és én az utolsó. Hiszen kezem veté e föld alapját, és jobbom terjeszté ki az
egeket, ha én szólítom őket, mind itt állnak. Gyűljetek egybe mind, és halljátok meg: ki jelenté
meg közülük ezeket? az, kit az Úr szeret, elvégzi akaratát.
Ezekben a versekben egyértelműen maga Isten a beszélő, mivel a beszélő úgy utal magára,
mint aki az ég és föld teremtéséért felelős. Mivel Isten felelős az ég és a föld teremtéséért,
azért törvényszerű, hogy maga Isten a beszélő.
A 16. vers kijelenti: Közeledjetek hozzám, halljátok ezt, nem szóltam eleitől fogva titkon!
Mióta ez történik, ott vagyok! És most az Úr Isten engem küldött, és az ő Lelkét.
Figyeljük meg alaposan a három személyt: a beszélőt, a Lelket és az Urat, Jehovát. A 16.
versben a beszélő az ég és a föld Teremtője, és önmagára a hozzám névmással és a szóltam –
egyes szám első személy múlt idejű végződésével utal. A beszélő megkülönbözteti magát a
két másik személytől. Az egyik személy, akitől megkülönbözteti magát, Jehova, az Úr. A
második személy, akitől megkülönbözteti magát Isten Lelke. Íme a legegyértelműbb
ószövetségi írásrész a hármas egységről. Itt, Ézsaiás 48:12-16-ban olyan világosan mutatja be
a hármas egységet, amennyire az ószövetségi írások csak tudják.
Az Ószövetség kizárólag három személyt nevez Istennek, és háromnál több személyt soha
nem látunk együtt.
B. Az istenség Szentháromsága az Újszövetségben
Az Újszövetségben az istenség Szentháromságára három főbb bizonyíték szolgál.
16
1. Kizárólag három személyt neveznek Istennek
Csakis három személyt neveznek Istennek az Újszövetségben, és háromnál több személyt
soha nem látunk együtt.
a. Máté 3:16-17
És Jézus megkeresztelkedvén, azonnal kijöve a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki,
és ő látá az Istennek Lelkét alájőni mintegy galambot és ő reá szállani. És ímé egy égi hang
ezt mondja vala: Ez amaz én szerelmes fiam, a kiben én gyönyörködöm.
Jesua (Jézus) bemerítésének összefüggésében nem látunk háromnál több személyt. Jesua
személyében látjuk a Fiút; látjuk a Szentlelket, aki egy galamb testének formájában száll alá;
az Atya pedig hallható hangon keresztül van jelen, amely az égből száll alá, ezt mondván: Ez
amaz én szerelmes fiam, a kiben én gyönyörködöm.
b. Máté 28:19
Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a
Fiúnak és a Szent Léleknek nevében.
Az istenség Szentháromságának második újszövetségi példája csak három személyt említ
specifikusan, annál nem kevesebbet, de nem is többet. A három személy itt nevesítve is van,
Atya, Fiú és Szent Lélek. Vegyük észre a látszólagos ellentmondást a nyelvtannal
kapcsolatban. A parancsolat az, hogy menjenek, és kereszteljék meg az embereket a fentiek
nevében, és a nevében szó egyes számban áll. Nem azt mondja, hogy az „Atya, Fiú és
Szentlélek neveiben”, ami nyelvtanilag helyesebb lett volna (bár a magyar nyelv szerint,
stilisztikai szempontból nem használnánk ebben az esetben sem többes számot – a szerk).
Ehelyett csupán a nevében szót használja. A név szó egyes számban szerepel, amely az
istenség egységét hangsúlyozza. Ugyanakkor ez a név az Atyához, Fiúhoz és Szent Lélekhez
tartozik, ami az Istenség Szentháromságát emeli ki.
c. János 14:16-17
És én kérem az Atyát, és más vigasztalót ad néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. Az
igazságnak ama Lelkét: a kit a világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de
ti ismeritek őt, mert nálatok lakik, és bennetek marad.
Az Istenség Szentháromságának harmadik újszövetségi példájában is megfigyelhetjük, hogy
három személyt említ a szövegkörnyezet. Az egyik személy a beszélő, Jesua, akire az én
személyes névmás utal. A második személy az Atya, akihez imádkozni fog (kérem az Atyát).
A harmadik személy pedig a Szentlélek, akit elküldenek.
d. I. Korinthus 12:4-6
A kegyelmi ajándékokban pedig különbség van, de ugyanaz a Lélek. A szolgálatokban is
különbség van, de ugyanaz az Úr. És különbség van a cselekedetekben is, de ugyanaz az Isten,
a ki cselekszi mindezt mindenkiben.
Az istenség Szentháromságának negyedik újszövetségi példájában újra látjuk, hogy három
személyt említ, de többet nem. A negyedik vers megemlíti a Lelket, aki a Szentlélek. Az
ötödik vers megemlíti az Urat, aki a Fiú. A hatodik vers pedig megemlíti Istent, aki ebben az
esetben Isten, az Atya.
e. II. Korinthus 13:13
Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, és az Istennek szeretete, és a Szent Léleknek közössége
mindnyájatokkal. Ámen.
Az istenség Szentháromságának ötödik újszövetségi példájában figyeljük meg a három
személyt: Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, vagyis a Fiú; az Istennek szeretete, vagyis az
17
Atya; és a Szent Léleknek közössége, vagyis a Szentlélek. Itt is három személyt említenek,
sem többet, sem kevesebbet.
f. I.Péter 1:2
...az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Lélek megszentelésében, engedelmességre és Jézus
Krisztus vérével való meghintésre: kegyelem és békesség adassék néktek bőségesen.
Az istenség Szentháromságának utolsó újszövetségi példájában a második vers három
személyt említ: Istent, az Atyát, aki az eleve rendelésért (előre tudás) felelős; a Lélek, aki a
megszentelésért felelős; és a Fiú, Jézus Krisztus, aki a világ bűneiért saját vérének
meghintéséért, kitöltéséért felelős.
Ezekből a részekből egyértelmű, hogy csakis három személyt nevez Istennek az Újszövetség,
s háromnál több személlyel sehol sem találkozunk.
Összefoglalás: Az Ószövetség tanításának megfelelően az Újszövetség is egyértelműen
elismeri, hogy az istenségben három személy van. Ám míg az Ószövetség egyértelműen a
hármas egységet tanította, nem nevezte meg ennek a hármas egységnek a tagjait. Az erre
vonatkozó kijelentést csakis az Újszövetségben látjuk. Az első személy elnevezése Isten, az
Atya. A másodiké Isten, a Fiú. Az Újszövetség válaszolja meg a Példabeszédek 30:4-ben
feltett kérdést: Kicsoda ennek fiának neve? A Fia neve Jézus (Jesua). Az Ószövetséggel
összhangban azért küldte Isten, hogy a Messiás legyen, ám ezúttal emberként, nem pedig
angyalként küldetett. Ráadásul meghatározott céllal jött: meghaljon a bűneinkért. Lényegében
az történt, hogy Isten emberré lett, hogy elvégezze az engesztelés munkáját. A harmadik
személy neve Isten, a Szentlélek. Az Újszövetségen át azt látjuk, hogy ő a második személy
tetteihez kapcsolódik, ahogyan azt az Ószövetség is tanítja.
2. Csakis három személy rendelkezik Isten jellemzőivel
Az Újszövetségben az istenség Szentháromságára vonatkozó második bizonyíték az, hogy
kizárólag három személy rendelkezik Isten tulajdonságaival. Négy különböző isteni jellemző
létezik, amellyel kizárólag három személy bír.
a. Örökkévaló lét
Az első jellemző az örökkévaló lét. Csakis három személyről állítják, hogy rendelkeznek
ezzel az attribútummal, mivel csak három olyan személy van, aki mindig is létezett, és
továbbra is mindig létezni fog.
Az Atya örökkévaló létének jellemzőjét a 90. Zsoltár 2. versében látjuk, amely szerint az Atya
öröktől fogva mindörökké van.
A Fiú is rendelkezik az örökkévaló lét jellemzőjével Mikeás 5:2-ben (amelyet Máté 2:5-6 is
idéz). Bár emberként Betlehemben született, Mikeás 5:2 azt is elmondja, hogy istenségében
eleitől fogva, öröktől fogva van. A Mikeás által használt héber szavak a legerőteljesebb
kifejezések az örökkévaló múlt fogalmának megfogalmazására.
A Fiú örökkévaló létét János 1:1 is tanítja: Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél,
és Isten vala az Íge.
Eszerint a vers szerint a Fiú már a kezdetekben létezett Istennel, az Atyával. Más szóval,
amióta Isten létezik, azóta a Fiú is létezik. Mivel Isten, az Atya a teljes örökkévalóságtól
létezik, így a Fiúnak is léteznie kellett a teljes örökkévalóságtól fogva. János 1:1 világos
bizonyítéka annak is, hogy az egyes kultuszok által tanított elképzelés, miszerint Isten, az
18
Atya teremtette a Fiút, téves. János 1:1 lényege az, hogy amióta az Atya létezik (vagyis a
teljes örökkévalóság óta), azóta a Fiú is létezik. A Fiú örök létére vonatkozó részeket találunk
még János 1:5-ben és 8:58-ban.
Zsidókhoz írt levél 9:14 szerint a Szentlélek is rendelkezik az örökkévaló lét jellemzőjével.
b. Mindenhatóság
A második jellemző a mindenhatóság, ami azt jelenti, hogy „minden hatalommal bír”. Csakis
három személy rendelkezik a mindenhatóság jellemzőjével. I. Péter 1:5-ben az Atya
mindenható. Zsidókhoz írt levél 1:3-ban a Fiú mindenható. Róma 15:19-ben a Szentlélek
mindenható.
c. Mindentudás
A harmadik jellemző a mindentudás, „mindent tudni”. Az Atya mindentudó a Jeremiás 17:10-
ben. A Fiú mindentudó a János 16:30, 21:17 és Jelenések 2:23-ban. A Szentlélek mindentudó
I. Korinthus 2:10-11-ben.
d. Mindenütt jelenlévőség
A negyedik jellemző, amellyel csak három személy rendelkezik a mindenütt jelenlévőség,
melynek jelentése „Isten mindenhol jelen van”. Jeremiás 23:24 szerint az Atya mindenütt
jelenlévő. Máté 18:20 és 28:20 szerint a Fiú mindenütt jelenlévő. Zsoltárok 139:7-10 szerint a
Szentlélek mindenütt jelenlévő.
Összegzés: a második bizonyíték arra, hogy az istenség többszemélyűsége a Szentháromságra
korlátozódik az, hogy csupán három személy rendelkezik Isten jellemzőivel, mint az
örökkévaló lét, a mindenhatóság, a mindentudás és a mindenütt jelenlévőség egyedien isteni
jellemzőivel.
"Te az ószövetségi versekből hogyan szürőd le azt hogy isten egy a beszélővel?"
1. Ézsaiás 42:1
Ímé az én szolgám, a kit gyámolítok, az én választottam, a kit szívem kedvel, lelkemet adtam ő belé
Ézsaiás 48/12Hallgass rám Jákób és Izrael, én elhívottam, én vagyok az első és én az utolsó.
Szerintem ezekből a bibliai versekből elég nyilvánvaló hogy Isten a beszélő.Vagy te nem így gondolod?
Jézus azt mondta, hogy „az igaz imádók . . . igazsággal fogják imádni az Atyát” (János 4:23). Az igazság pedig a Bibliában van feljegyezve (János 17:17). Vajon tanítja a Biblia, hogy az Atya, a Fiú és a szent szellem három személy egy Istenben?
Először is, a „háromság” szó sehol sem fordul elő a Bibliában. Másodszor, Jézus soha nem állította, hogy egyenlő lenne Istennel. Ellenkezőleg, imádta Istent (Lukács 22:41–44). Harmadszor, gondoljunk arra, hogy milyen kapcsolatban volt Jézus a követőivel. Még azután is, hogy feltámadt szellemszemélyként, a testvéreinek nevezte őket (Máté 28:10). Vajon a Mindenható Isten testvérei voltak? Természetesen nem. De mivel hittek Krisztusban, Isten elsőszülött Fiában, ők is az Atya fiaivá váltak (Galácia 3:26). Most vessük össze a niceai zsinaton megfogalmazott hitvallás következő részletét néhány további bibliaverssel.
A niceai hitvallás kijelenti:
„Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban . . . , aki az Atyától született . . . , Isten az Istentől, világosság a világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől.”
Mit mond a Biblia?
„Az Atya nagyobb nálam” – jelentette ki Jézus (János 14:28). *
„Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez” – mondta Jézus (János 20:17).
„Nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya” (1Korintusz 8:6).
„Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja” (1Péter 1:3).
„Ezt mondja az Ámen [Jézus] . . . , Isten teremtésének kezdete” (Jelenések 3:14). *
"Szerintem ezekből a bibliai versekből elég nyilvánvaló hogy Isten a beszélő.Vagy te nem így gondolod?"
Bocs rosszul fogalmaztam meg, honnan veszed azt hogy az ószövetség alátámasztja azt hogy isten egységes mással?
Már mint a Kóránban is van hogy isten harmadik személyben beszél magáról, pedig mi szentháromság tagadok vagyunk.
Honnan tudod hogy nem királyi többest, vagy más efélét alkalmaz itt?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!