Miért fontos, miért olyan nagy érték a szabad akarat?
A bűnbeeséssel kapcsolatban azzal szoktak érvelni, hogy az ember szabad akaratából döntött Isten ellen. És döntésének következménye halál és szenvedés. Isten szabad akaratot adott az embernek, pedig tudta, tudnia kellett, hogy az ember el fog bukni a szabad akaratával, és el fogja szenvedni a döntése következményeit. Mindezek ellenére biztosította az embernek a szabad akaratot, és mivel Isten a lehető legjobbat akarja a teremtményének (ezt gondolom feltételezhetjük), ez azt jelenti, hogy a szabad akarat valami olyan értéket hordoz, ami megéri azt a rengeteg szenvedést, amin emberek generációi mentek és mennek át, évezredeken keresztül. De miért ilyen értékes a szabad akarat?
Többször hallottam már, hogy Isten nem robotokat vagy rabszolgákat akart. De hát nem sokkal-sokkal jobb egy boldog, gondtalan, ura szeretetében élő rabszolgának, aki ráadásul határtalan lehetőségekkel rendelkezik, csak abban az egy dologban nem szabad, hogy nem mondhat ellen az urának, mint egy kitaszított, iszonyú szenvedéseket átélni kénytelen szabadnak, akinek ráadásul a szabadsága is nagyon korlátozott? Tulajdonképpen csak annyiban szabad, hogy szabadon ellentmondhat, ha neki úgy tetszik. Ez a szabadság lenne annyira értékes? Én nem értem miért...
Szia
Isten nem rabszolgát és nem robotot teremtett. A szabad akarat az egyik legszebb ajándék, amelyet Isten az embernek adott. De mint oly sok mindennel, ezzel is vissza lehet élni, lehet rosszul használni.
A baj nem az első két emberrel kezdődött.
Mielőtt Isten embert teremtett, angyalok milliárdjait teremtette meg, akik szintén szabad akarattal rendelkeztek valamennyien.
De egy kivált közülük.
Jehova többi értelmes teremtményéhez hasonlóan ennek az angyalnak is, aki később Sátánná vált, szabad akarata volt, választhatott a jó és rossz között. Azzal, hogy szembeszegült Istennel, és rávette az első emberpárt, hogy csatlakozzon hozzá ebben, Sátánná vált, mely név azt jelenti, hogy ’ellenálló’ 1Mózes 3:1–5.
Ez a gonosz szellemteremtmény a tettével Ördöggé is vált, mely azt jelenti, hogy ’rágalmazó’. Ő bújt a kígyó mögé, és ő vette rá alattomos hazugságokkal Évát, hogy szegje meg a Teremtő egyértelmű törvényét. Ezért nevezte Jézus Sátánt ’a hazugság atyjának’ a János 8:44-ben.
De hogy fejlődhettek ki helytelen vágyak egy tökéletes szellemteremtményben, akinek nem voltak gyengeségei, és akire senki sem volt rossz hatással? Nyilvánvalóan sóvárgott az imádat után, mely egyedül Jehovát illette meg, és úgy gondolta, sikerülhet elérnie, hogy Jehova helyett ő uralkodjon az emberek felett. Mivel nem hessegette el ezt a gondolatot, hanem tovább időzött rajta, olyan erős lett a vágya, hogy végül engedett neki. Erről a folyamatról olvashatunk Jakab levelében: „mindenki úgy van próbára téve, hogy a saját kívánsága vonzza és csábítja. Mikor aztán a kívánság megfogant, bűnt szül” Jakab 1:14, 15;
1Timóteusz 3:6.
Ádám és Éva.
Vajon megkövetelte a tökéletesség azt, hogy Ádám és Éva képtelen legyen helytelenül cselekedni? Egy robot készítője elvárja, hogy a gép pontosan azt tegye, amire beprogramozta. A tökéletes robot azonban nem tökéletes ember. A lényeges tulajdonságaik nem azonosak. Ádám és Éva emberek voltak, nem robotok. Isten felruházta az embereket azzal a képességgel, hogy választani tudjanak a helyes és a helytelen, az engedelmesség és az engedetlenség között, valamint erkölcsi kérdésekben döntsenek. Mivel az emberek így lettek megalkotva, az lett volna a tökéletlenség jele, ha nem tudtak volna ilyen döntéseket hozni (és nem az, ha ostoba döntést hoznak).
Ahhoz, hogy Ádám és Éva megfeleljen annak a minősítésnek, hogy tökéletesnek lettek teremtve, vajon minden döntésüknek helyesnek kellett lennie? Ha így lett volna, nem dönthettek volna szabadon. De Isten nem automatikusan engedelmes lényeknek teremtette őket. Megadta nekik a választás képességét, hogy ezáltal szeretetből engedelmeskedhessenek neki. Ha viszont engedték, hogy szívük önzővé váljon, engedetlenné lettek. Mit becsülsz meg jobban, ha kényszerből vagy ha önként tesznek meg érted valamit?
Az emberek nem egyformák. Hogy valójában mi a szabad akarat, azt mindenki máshogy értelmezi.
Ez nem csak a döntés joga, a jó és rossz ismerete, hanem felelősség is egyben. Ez az a része, amit az emberek nagy része nem hajlandó tudomásul venni.
Szabad akaratomból döntöttem úgy tizennyolc évesen, hogy mindent felégetek magam mögött, lesz, ami lesz. Abban, hogy most van fedél a fejem felett, van miből fizetnem a számlákat, van miből karácsonyi ajándékkal meglepni a barátaim, rengeteg munkám van, és ez nem volt mindig így. De még akkor is, mikor a hajléktalanság szélén álltam, tudtam, hogy szabad akaratomból választottam ezt az életet, kitartottam a döntésem mellett, kihasználtam a szembe jövő lehetőségeket, és lehetőségeimhez mérten mindig kamatostul háláltam meg mindenkinek minden segítséget.
Azt az életet választottam, amiben küzdenem kell, szenvednem kell, kibírnom, amit mások talán nem is tudnának ép ésszel, és elmondjam, miért? Mert ebben az életben szabad lehetek. Ennek a szónak a jelentését az érti meg igazán, aki élt már bezárva, rettegve és elnyomva.
Ebben a világban csak relatív fogalmakként létezhet a jó és rossz. Ami nekem fekete, neked lehet, hogy fehér, miközben valójában szürke. A szabad akaratnak pedig mindössze annyi a lényege, hogy hozd meg a saját döntéseid, kövesd el a saját hibáid, közben pedig érj meg annyira, hogy egy napon elismerd: igen, hibáztam, majd tanulj belőlük, és ezáltal fejlődj.
Az ember a szabd akarattal valójában a fejlődés lehetőségét kapta a kezébe. A kérdés, hogy él-e vele, vagy sem.
" Miért fontos, miért olyan nagy érték a szabad akarat?"
Mert nem lehet kiszámitani, és nem mindig haszonelvű!!!
Lásd Biblia Jézus Krisztus cselekedetei.
" De hát nem sokkal-sokkal jobb egy boldog, gondtalan, ura szeretetében élő rabszolgának, aki ráadásul határtalan lehetőségekkel rendelkezik, csak abban az egy dologban nem szabad, hogy nem mondhat ellen az urának, mint egy kitaszított, iszonyú szenvedéseket átélni kénytelen szabadnak, akinek ráadásul a szabadsága is nagyon korlátozott?"
Nem, mert ezeket nem fogod fel, nincs személyiséged, ha nincs szabad akaratod. Akkor egy beléd táplált program működtet. Olyan üresfejűek lennénk, mint pl. egy macska
"Tulajdonképpen csak annyiban szabad, hogy szabadon ellentmondhat, ha neki úgy tetszik. Ez a szabadság lenne annyira értékes?"
Nem csak ennyit jelent. Isten a szellemi képmására teremtett bennünket, önálló személyiségeknek. Ha nem lenne szabad akarat nem lenne tudomány, művészet és semmi hasonló. Vegetálva, bárgyún vigyorogva legelnénk, vakargatnánk egymás hátát. A rabszolgának is van szabad akarata, tehát a példa is hibás
" Isten szabad akaratot adott az embernek, pedig tudta, tudnia kellett, hogy az ember el fog bukni a szabad akaratával, és el fogja szenvedni a döntése következményeit. Mindezek ellenére biztosította az embernek a szabad akaratot"
Hála Istennek. És köszönet a megváltásért is
"Tulajdonképpen csak annyiban szabad, hogy szabadon ellentmondhat, ha neki úgy tetszik. Ez a szabadság lenne annyira értékes? "
Még egy mondat. Ma az ember alapvetően a bűn rabja, de szabad akarattal kimászhat belőle Istennel egyetértve, az Ő segítségével. Szóval korán sem csak ellentmondás. Ha ma valaki ellentmond Jézusnak, az a bűn szolgája
# 11:
"Isten felruházta az embereket azzal a képességgel, hogy választani tudjanak a helyes és a helytelen, az engedelmesség és az engedetlenség között"
De hát pont a jó és rossz tudásának fájától voltak eltiltva! A jó és rossz ismerete nélkül hogyan tudtak választani a helyes és helytelen között. Ha meg eleve bennük volt ez a képesség, akkor milyen plusz tudást adott a fa?
"Mit becsülsz meg jobban, ha kényszerből vagy ha önként tesznek meg érted valamit?"
Tehát Isten engedi, hogy az emberek nagy részének szenvedés legyen az osztályrésze, csak azért, hogy néhányan önként, szeretetből tehessenek valamit érte?
# 12:
Egyetértek veled, de én itt a kérdés teológiai oldalát próbálom boncolgatni, nekem abban nem stimmel valami...
# 13:
A tudás? Ez érdekes felvetés, de azért bővebben is kifejthetnéd!
# 14:
"A szabad akarat azt jelenti, hogy választhatsz a jó és a rossz között!"
Akkor miért volt épp a jó és rossz tudásának fája tiltott?
És miért akarnám a rosszat? Szerintem nincs olyan ember, még a legmegátalkodottabb bűnöző sem, aki magának a rosszat akarná.
# 15:
Egyetértek, és ezért szerintem nincs abszolút szabad akarat. Az ember szabad akarata mindig korlátozott, mindig a körülményektől függ.
# 17:
"Ha nem lenne szabad akarat nem lenne tudomány, művészet és semmi hasonló. Vegetálva, bárgyún vigyorogva legelnénk, vakargatnánk egymás hátát." Ebben van valami, de szerintem nem is lenne az olyan rossz...
"A rabszolgának is van szabad akarata" Van, csak korlátozott, mint ahogy a miénk is.
""A rabszolgának is van szabad akarata" Van, csak korlátozott, mint ahogy a miénk is."
Az nem az akarat, az a cselekvés korlátozása. A kettő nem ugyanaz. Szabad akaratot nem lehet korlátozni csak a cselekvést
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!