A keresztény hit kizárja a más hitűek hitvallásának elfogadását, megértését és tiszteletét?
"Úgy sok nehézségbe lehet ütközni, ha pl én odarakom az asztalra eléd Bhagavad-gítát vagy a Koránt " - évekkel ezelőtt egy férfi, akit ma már tudom, hogy "migráns"-nak lehet nevezni, elém tette a Koránt, -nálam a Biblia.
Szerinte csak az (Korán)mentette meg a több határon átkeléstől, annak köszönheti az életét, hhogy hisz benne, és mindig nála van, nélküle nem indul el sehova.
Bár nekem erről teljesen más volt a véleményem, de ettől függetlenül tudtunk Istenről és a vele kapcsolatos dolgokról nagyon barátságosan és szeretetteljesen beszélgetni. Valószínűleg azért, mert mindketten nagyon szerettük a Teremtőnket, és volt mit elmondani róla :-)
"A hit Isten ajándéka, tisztelhetem más élő hitét attól hogy nem értek vele egyet, de megértem."
Természetesen tisztelheted, én nem is akarom neked azt mondani, hogy ne tiszteld.
Én nem tisztelem más ember hitét, mert a Szentírás amikor a hitről beszél - mint ami Isten ajándéka - az az élő Istenbe vetett hitről beszél, a keresztény hitről.
Más hitrendszereket (vallásokat) bálványimádásnak minősít ami az ördögöktől van. Magát az embereket tehát tisztelem, de a hitüket nem, pusztán megértem, hogy ők másban hisznek, és ezzel le is zárom velük a témát.
Üdvözlettel,
Dante
Pont erről a felsőbbrendűségről beszélek .Dante.
Csodák csodájára az élő hit jelen van nem egy hitvallásnál is. A keresztény hitet is beleértve.
Megint előjön ez a végtelenül primitív démonizálás. Normális párbeszédet ez teljesen tönkretesz. Hiába a beszéd az egyén tiszteletéről ha nem tiszteljük a hitének tárgyát akkor ugyanúgy megbántjuk az adott személyt. Pont az adott élő hit miatt. Mintha azt mondanánk hogy csak a fehér embernek lehetnek érzései. A többi rassznál ez látszat. Mintha szembeköpnénk de azért odabiggyesztenénk hogy de azért tisztellek na..
Vagy téged .Dante. nem bántana ha a te élő hiteddel tennék ezt? Vagy te ezt szeretnéd? És ezért csinálod ezt más hitvallású emberrel?
Vagy KZitusnak nincs élő hite? Őt nem bántaná?
KZitusnak még:
A más Istenképetek ellenére is ment a a beszélgetés, voltaképpen az egy Istenről. Ritka az ilyen. :)
@Kérdező
Ez a témakör lényegében már a kereszténység kezdetein előjött. A hatalmas Római Birodalomban ugyanis pont ezért néztek furcsán a keresztényekre, mert nem tisztelték sem a görög, sem pedig a római isteneket. A rómaiak éppen ezért még ateizmussal is megvádolták a keresztényeket. A konfliktus csak akkor erősödött fel igazán amikor az önmagukat istenítő császároknak szórni kellett volna egy kis tömjént, amivel lényegében a császár isteni státusztát ismerték volna el. A keresztények azonban erre sem voltak hajlandóak, ezért nem is csoda, hogy a következő 300 év kisebb megszakításokkal a keresztényüldözésekkel (is) telt el a Birodalomban.
Nyilván lehet itt felsőbbrendűségről, meg egyéb dolgokról beszélni. A Kr.u.1. században, a római történetíró, Tacitus például babonaságnak minősítette a kereszténységet. Az Egyház hite azonban töretlen: mi csak a saját Istenünket tiszteljük (és imádjuk) Jézus Krisztust [a Szentháromsággal együtt]. A többi istent nem tisztelem, mert azok a mi hitünk szerint nem léteznek, ezért a hozzájuk kapcsolódó vallásokat sem kell tisztelnem. Sajnálom, ha ezzel másokat megbántok, de keresztényeknek az van parancsba adva, hogy az embereket tiszteljék, beleértve az állami vezetőket is, akikért imádkozunk is kell (1Pét 2,17; 1Tim 2,1-2). Vallásokat nem kell tisztelni, mert egyszerűen nincs mit rajta tisztelni. Dániel könyve 3. fejezetében is azért vetették a tüzes kemencébe a három zsidó fiatalembert, mert - bár az uralkodót tisztelték - a babiloni isteneket nem. És ez kedves dolog volt az én Istenem előtt, mivel meg is mentette őket a történet szerint [lásd a részleteket az említett fejezetben].
Felteszed nekem a következő kérdést.
"Vagy téged .Dante. nem bántana ha a te élő hiteddel tennék ezt? Vagy te ezt szeretnéd? És ezért csinálod ezt más hitvallású emberrel?"
-->Nem, nem bántana. Azért nem, mert maximálisan a vallásszabadság híve vagyok. Ha valaki el akarja utasítani a hitemet, és nem tiszteli, ám tegye. Nem teszek semmit más hitvallású emberekkel, pusztán nem tisztelem sem az ő vallásukat, sem pedig az ő isteneiket. Ha valakit ez zavar, akkor keressen olyan embereket, akik hasonlóan gondolkodnak mint ő, és a probléma megoldva.
"Vagy KZitusnak nincs élő hite? Őt nem bántaná? "
-->Nem tudom, hogy jön ide KZitus... Nyilván neki is megvan a maga hite, viszont én azzal nem értek egyet, és ezért elutasítom. Ettől függetlenül vele, mint emberrel, nincs bajom
Igen, .Dante. van róla ismeretem hogy a rómaiak egy idő után miért orroltak meg a keresztényekre. Az a magatartás már veszélyeztette az államot úgymond. A rómaiak szemszögéből. Ezt leszámítva megértem egy keresztény hívő hozzáállását, sőt az teljesen korrekt hogy nem hajol meg, nem áldoz más "isteneknek". Itt a nem keresztény rómaiakkal is el lehetett volna beszélgetni hogy mit nem csinálnak jól.
De itt a tisztelet nem arról szól hogy áldozzon valaki, vagy imádkozzon más istenképhez. Csak annyi hogy ne démonizálja. Ezt a végtelenül primitív hozzáállást ami nem segít, ez helyett próbálja látni hogy adhat élő hitet más hitvallás is. És nem is arról van szó hogy mindenképp fogadja el egyenrangúnak. Ugye akkor az evangélium hirdetése okafogyott lenne. Egy inkluzitív álláspont sokkal jobb, sokkal gyümölcsözőbb lenne szerintem. Mellőzve a ördögi hozzáállást amit egy nem keresztény is észrevenne, és már szívesebben hallgatna akár az evangéliumról is. A párbeszédet nem is említve.
KZitussal kapcsolatban, én sem értek egyet, mint említettem Jehova Tanúi biblia értelmezésével és istenképével. Legalábbis van jó pár rész amivel nem vagyis beszélhetünk elhatárolódásról.
Ettől még tudom tisztelni személyét, tudom tisztelni hogy van hite, és így a hite tárgyát is. És ha lenne lehetőség akkor nyilván egy építő jellegű vitában sor kerülne arra hogy mi az amiben esetleg nem értek egyet KZitussal. Anélkül hogy tévelygőnek, istentelennek, bálványimádónak, démoninak állítanám be a hitét, annak tárgyát. És ennek végeztével, ha mindkettőnk álláspontja megmaradt sem mondnék bántót hitére, mert ez igenis bántó tud lenni. És nem mondanám hogy elveszett lélek, akkor sem ha kitart hitében élete végéig. Sőt akkor annál is inkább nem elveszett az ember.
Az "ördögtől való" hozzáállásra visszatérve, a kereszténységen belül is annyi irányzatnál jelen van hogy kész őrület. Némi kivétel esetleg a történelmi egyházak meg egyéb érettebb felekezetek.
@Kérdező
Értem, hogy számodra más vallások démonizálása egy "végtelenül primitív hozzáállás", csak itt az a helyzet, hogy a Szentírásban maga Isten mondta ki, hogy az összes vallás bálványimádás, ami nem tőle való.
Ezt el lehet mondani finomabban is - ahogyan Szent Pál apostol tette az athéni prédikációjában - és keményebben is, hogy "bálványimádó vagy". Nyilván az evangelizálás szempontjából az apostol hozzáállása a példa. De lehet itt játszani a szavakkal, a lényeg az, hogy a vallások nem Istentől valók, sőt még a kereszténynek nevezett irányzatokon belül sem, mindegyik Tőle való, mert akik a 19-20. században alapultak, már nagyon messze kerültek az ókori egyház tanításától, amit még az apostolok utódaiként működő püspökök vezettek.
Innentől fogva csak oda kanyarodok vissza, ahonnan elindultam: Az embereket tisztelnem kell, de a vallási hitrendszereket nem, mert véleményem szerint hazugságok. Alapvetően viszont nem szokásom más vallásokat szidni, és nem is megyek bele ilyen beszélgetésekbe, bár van, amikor ki kell mondani az igazságot nyíltan a laikus emberek védelme szempontjából, persze azért itt is meg kell válogatni a szavakat. Ha ez sértően hat arra, akinek a hite ellen beszélek, az engem már nem kell, hogy érdekeljen. Jézus Krisztus is kimondta a vallási vezetőkről az igazságot, pedig ők tartották kézben az egész országot, és nagy tisztelet vette őket körül. Az igazság pedig nem mindig kellemes, hanem néha kifejezetten fáj.
Üdvözlettel,
Dante
Inkviziciós detektív-nél a pont.
Nagyszerűen összefoglalta azt, amit erről a témáról el kell mondani.
Inkviziciós detektív
Éppenséggel te vagy aki agresszíven viselkedsz, és öntelt módon. Miért lenne hamis az a feltevés hogy a vallási sovinizmus nem vezet sehova? Miért lenne az hamis hogy, egy példával élve, nem csak a fehér ember privilégiuma az érzelem például?
Dobálózni az ócska tudományokkal én is tudnék naphosszat felszínesen. Könnyű és primitív. Valakinek ez is elég.
A nem konfrontálódás is jó hozzáállás, kedves Inkviziciós detektív a jó viszony megmaradhat tisztelet nélkül is. Mondjuk a mai világban ez nem olyan egyszerű, ugye szokták mondani hogy világunk kisebb lett. És nehéz elhárítani a találkozást, ilyenkor pedig sokkal gyümölcsözőbb lenne a nem agresszív hozzáállás. Hosszabb távon mindenképp ez érné meg.
"Ha a maga elete keves a sajat szemeben az az o dolga,"
Megint a felsőbbrendűség, takarózva egy istenképpel...
.Dante.
Mindenképpen mélyreható vizsgálat kell ahhoz hogy valamit bálványimádónak jelentsünk ki. A tévedést sehol sem zárhatjuk ki úgy vélem. Hitnél ez különösen igaz. Nem tényekkel dolgozunk mint a természettudományoknál.
"Az igazság pedig nem mindig kellemes, hanem néha kifejezetten fáj."
Jól mondod, vagyis írod. :)
A felismerés hogy nem csak egy adott csoport privilégiuma lehet valami, az különösen frusztráló lehet egyeseknek.
De néha keményebben fel kell lépni az istenkisajátítás, és az önteltség ellen. ;)
Na de, komolyabban véve.
Inkviziciós detektív! Nem szántam támadásnak egy mondandómat sem. Csak szimplán érvek és ellenérvek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!