Isten tiltja a szobrokat, a képzőművészetet?
Szerintem más az, ha csinálsz egy szobrot, és megint más, ha letérdelsz előtte, és imádkozol hozzá. Persze klasszikus, hogy nem a szoborhoz imádkoznak, hanem ahhoz, akit ábrázol, de én ránézek, és bizony, a szobor előtt térdel, és a szoborhoz imádkozik. Ráadásul ez az imádkozzuk meghalt emberekhez kissé visszás számomra, egyfelől a hitem szerint ezek az emberek halottak, és a feltámadásra várnak, de a nagyobb gond a Bibliát alapul véve, hogy:
Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus
1Tim 2,5
Elgondolkodhatunk közösen, hogy mit jelent imádni az Istent. Ez nyelvenként mást jelent a szó. A héber a leborul igéből származik, míg a magyarban például az imádkozással hozható összefüggésben. Bármelyikből is kiindulok, én nem imádkoznék, és nem szívesen térdelnék le sem emberekhez, sem angyalokhoz.
Jel 19,10
És leborulék annak lábai előtt, hogy imádjam őt, de monda nékem: Meglásd, ne tedd; szolgatársad vagyok néked és a te atyádfiainak, a kiknél a Jézus bizonyságtétele van; Istent imádd, mert a Jézus bizonyságtétele a prófétaság lelke.
Ebből én arra következtetek, hogy szoros összefüggés van a leborulás és az imádás között. És nem kellene más előtt leborulni, mint Isten előtt, főleg nem élettelen szobrok előtt.
Isten nem tiltja sem a képzőművészetet, sem a szakrális művészetet.
Képtisztelet már az Ószövetség idejében is volt, az Újszövetség idejében pedig maga Jézus készítette el a legelső ikont saját magáról:
" A zsidók
temploma miért nem?"
A Zsidok Templomaban kijelolt Istentiszteleti mod zajlott, csak kesobb kezdtek el balvanyokat is imadni. Az USZ is hangsulyozza a Zsidokhoz irt levelben, hogy 2 fajta istentiszteleti mod letezik amelyet Isten elfogad:
1:
A regi ut, vagy az OSZ-i ut, amelyet a Mozesi sator, ill. kesobb a Templom istentiszteleti rendje abrazolt ki.
2:
Az USZ-i istentisztelet, melynek a kozepontjaban Krisztus aldozata van, es szemelyenek Istenkent valo tisztelete.
Az OSZ alatt a poganyok istentisztelete is templomcentrikus volt, megsem nyerte el Isten tetszeset, mert csak ket hely volt, ahova Isten a nevet adta: a sator, es a Jeruzsalemi Templom. A Templom azert nem volt balvanyimado, mert Isten rendelte el, es mennyei minta alapjan keszultek el a berendezesei. Ezenkivul ahova Isten a nevet helyezi, ott van a jelenlete is. A Jeruzsalemi Templomban Krisztus halalaig, amig a karpit fentrol ketfele nem szakadt, ott volt Isten szent jelenlete. De olvasd el vegig Ezekiel konyvenek 8. fejezetet es meglatod, hogy a zsidok maguk is keszitettek es vittek szobrokat ("iszonyatos balvanyt") az elso Templomba, es emiatt ingereltek Istent bosszusagra es romboltatta le Isten a Templomukat.
a képzőművészet nem bűn, maga Jehova is a nagy képzőművész, abban amit alkotott,
Addig nincs benne semmi hiba amig a kreativitásért készűl és az ember csak gyönyörködik benne....
Ugyebár a frigyládán és a szentek szentjében is voltak angyalszobrok, továbbá egy csomó kerub dombormű díszítésként, réz ökrök a mosakodó mendencén stb.
Sőt Isten egy rézkígyó által is gyógyított, ami Krisztus előképe volt.
Tudjuk, hogy a rézkígyót később istenként imádták. Most akkor a szobrokkal van a baj, vagy az emberekkel, akik szobrokat imádnak?
"Egyedül Istent illeti meg a térdepelés, mást nem."
Önélzetes a kis latol ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Nem tiltja, hiszen ő maga parancsolta meg, hogy készítsenek szobrokat. Ez benne van a Tórában.
Az persze más dolog, ha egy szobrot isteni hatalommal ruháznak fel. Az ilyet a Katolikus Egyház is elítéli.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!