Miért emelnek hatalmas Buddha szobrokat a buddhisták?
Leginkább szobornak :) Ezek a szobrok egyrészt egy sima szobor szerepét is betöltik, meg lehet oda járni. (Nagyobbak mellett van park is)
Templomokat is emelnek egyébként, de nem valami istenek tiszteletére.
Kedves kérdező!
Alapvetően azért mert a Buddha egy ideált testesít meg a számunkra. Egyszerűen ezzel jelzi az egyszeri buddhista, hogy a világ számos ideálja mellett ez is létezik.
Van itt egy fontos kérdés azonban, amely véleményem szerint igazából foglalkoztathat téged. Ez pedig a bármilyen nemű vallási ábrázolás miértje, hogyanja, funkciója, hisz igen sokan azt mondják, a vallásos épületek, képek, szobrok nem hozzátesznek a valláshoz hanem elvesznek belőle, hogy az ábrázolás felcserélődik a lényeggel.
Nos a Buddhát először csak szimbólumok útján jelenítették meg: Tan kerék, Lábnyomok, Üres lótusztrón. Az első ábrázolások a görög macedón behatolás nyomán keletkezhettek, ezeket Gandharai stílusnak nevezzük, és inkább a görög esztétikát elevenítik fel. Később az Ind ízlésnek megfelelően ez stilizálódott, tipizálódott.
Számos vallás tanít a vizualitáson keresztül is. Ez volt a keresztény művészet értelme is. Nem csak szavakban de képekben is gondolkodunk. Semmi sem indokolja, hogy a szöveget miért emeljük a kép elé. Néha egy vallásos hagyomány fontosnak tarthatja azt is, hogy a formai világban is kifejezze eredetét, célját, minőségeit. Mindenre kiterjeszti a vallást. Van olyan is, hogy inkább mindentől elkülöníti és kilúgozza. Emberre válogatja,melyiket kedveljük és hogy melyikbe mit látunk bele.
Személy szerint azt hiszem a szónak abban az értelmében, hogy egy tárgyat vagy szobrot imádtak soha-soha nem volt ezen a földön bálvány-imádás. Véleményem szerint ez egy utálatos és gonosz kifejezés amely tendenciózus. Úgy ahogy az aranyborjút imádták a bibliai történetben zsidók úgy senki soha nem imádott tárgyat (apropó érckígyó?).
Hasonlít ez arra amikor valaki azt mondja maga a nőiség szép. (igaz) és mondjuk egy tramplit sorsolnak neki. Lehet asszonykája immanensen gyönyörű ha kívülről permanensen "rosszul bekötött imakönyvre hasonlít" Wilde.
Szóval a vallásnak, alakjainak megjelenítése nem bűn, nem képmutatás, nem bálvány imádás, hanem: kultúra teremtés, hagyományozás, esztétikai és bölcseleti koncepciók egyeztetése.
ez pedig a kedvencem: kissé görgessétek le az egeret.
Gandharai stílusban mutatja Gautamát (a leendő Buddhát) a jóga-aszkezis állapotában:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!